Luchthoorn aansluiten - hulp gezocht

blauwetulp15

Die hard MF'er
18 mei 2016
708
43
Ik heb via bijgaand schema getracht de luchthoorn op mijn motor aan te sluiten maar helaas hij doet het niet. Wie kan helpen?

Mijn standaard claxon circuit heb ik in tact gehouden en apart circuit gemaakt via bijgaand schema. De twee draden van de nieuwe schakelaar die ik heb gemaakt heb ik op 85 en 86 aangesloten maar elders lees ik dat er een draad op de accu moet en de andere naar het relais.

Vraag is wat is nu goed en waar moet 85 en 86 nu heen? En als hij toch naar de accu moet moet hij dan op de + of de -.

full
 
Hoi Willem, zo zit het nu ook maar hij doet niks. 1 draad van nieuwe schakelknop op 85 en andere draad op 86. omgewisseld doet hij nog niks. Relais vernieuwd, schakelknop vernieuwd, andere toeter, niks.
 
85&86 naar het drukknopje van de toeter..
Of dus gewoon parallel op de bekabeling van de originele claxon, zoals het in de tekening staat.

Als het exact als in de tekening staat zou het moeten werken.

85 en 86 zijn de contacten van het spoel. Dat verbruikt niet veel en wordt geactiveerd bij het op de toeter knop te drukken. Deze trekken een schakelaartje dicht, met de contactpunten 30 en 87, die dan via de nieuw aangelegde stroombaan de luchthoorn aan zetten.

@TS: zit er een goede zekering in? Zijn alle verbindingen goed gemaakt? Meet eens of er stroom toekomt op de contactpunten van de luchthoorn als je op de toeter knop duwt.
 
Hoi Willem, zo zit het nu ook maar hij doet niks. 1 draad van nieuwe schakelknop op 85 en andere draad op 86. omgewisseld doet hij nog niks. Relais vernieuwd, schakelknop vernieuwd, andere toeter, niks.
Je hebt niet de originele toeter knop gebruikt? Dus niet gewoon parallel op de oude claxon gekoppeld?

Misschien is je nieuwe schakelaar niet goed aangesloten?

Indien een nieuwe (afzonderlijke) knop is toegevoegd, moet je van de plus naar de knop gaan (ná de zekering!), van de andere kant van de knop naar 85, en van 86 naar de - (of ergens aan het frame).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb geen multimeter dus kan hem nu niet nameten..... Iedereen zegt dat hij het zo moet doen, maar hij doet het niet. pffff morgen maar op zoek naar een multimeter.
 
"1 draad van nieuwe schakelknop op 85 en andere draad op 86. "
Zoals ik dit lees schakel je daarmee 85 en 86 kort, maar dat werkt dan niet.
Op 1 van de 2 moet 12V staan met je schakelaar, de andere gaat naar aarde.
Wat DKP dus ook al zegt.
 
"1 draad van nieuwe schakelknop op 85 en andere draad op 86. "
Zoals ik dit lees schakel je daarmee 85 en 86 kort, maar dat werkt dan niet.
Op 1 van de 2 moet 12V staan met je schakelaar, de andere gaat naar aarde.
Wat DKP dus ook al zegt.

Haha , tuurlijk. Stomme vragen mogen ook. Geeft nix. De zekering zit erin en was niet doorgebrand.
 
Je hebt niet de originele toeter knop gebruikt? Dus niet gewoon parallel op de oude claxon gekoppeld?

Misschien is je nieuwe schakelaar niet goed aangesloten?

Indien een nieuwe (afzonderlijke) knop is toegevoegd, moet je van de plus naar de knop gaan (ná de zekering!), van de andere kant van de knop naar 85, en van 86 naar de - (of ergens aan het frame).

Nee, klopt. De originele claxon circuit blijf ik van af. Maakt een aparte nieuwe circuit.

Avond DKP. Dat laatste wat jij schrijft dat zei een maat van mijn ook al. Dat gaat ik
morgen ff proberen. :Y Blijft toch vreemd dit. :?
Dus een xtra plus draad trekken van de plus van de accu naar pooltje nr 85.
En een min draad trekken van frame naar pooltje nr 86??
 
Nee, klopt. De originele claxon circuit blijf ik van af. Maakt een aparte nieuwe circuit.

Avond DKP. Dat laatste wat jij schrijft dat zei een maat van mijn ook al. Dat gaat ik
morgen ff proberen. :Y Blijft toch vreemd dit. :?
Dus een xtra plus draad trekken van de plus van de accu naar pooltje nr 85.
En een min draad trekken van frame naar pooltje nr 86??


:N

Een massadraad vanaf het frame naar 85, en een plus vanaf je schakelaar naar 86 of andersom, het maakt dus niet uit of de plus of massa op 85 of 86 staat.
 
Op dit plaatje zie je het goed, uitgaande van het bovenste type (je hebt relais met 4 en 5 pinnen)

ISO_Mini_Relay_Pinout.jpg


Een relais bestaat uit een spoel die magnetiseert als je er spanning op zet. Die spoel moet, net als ieder ander apparaat voorzien worden van een plus en min. Hou maar eens een 9v batterij tegen pin 85 en 86, het relais zal klikken.

Wat je dan doet is hetzelfde als een schakelaar, je maakt bij het inschakelen van een relais een contact. bij relais aan zullen pinnen 87 en 30 een verbinding met elkaar hebben. Er kan nu een hogere stroom lopen die je claxon voorziet van voeding.

Als je geen relais gebruikt zal de schakelaar op je stuur kapot gaan. Er gaat een te hoge stroom (ampère) lopen. Een relais zorgt dus dat je met een simpel knopje een hogere stroom in kan schakelen.

Dus pin 85 gaat rechtstreeks naar de massa, pin 86 gaat naar je schakelaar, vanaf je schakelaar naar je plus (dan wel niet met kleine zekering!). (Zoals gezegd werkt het ook andersom, min naar pin 86, schakelaar naar pin 85 en vanaf schakelaar naar een plus.

Pin 87 gaat naar je accu (met grotere zekering) en pin 30 gaat naar je claxon. De claxon heeft uiteraard ook een min die direct naar de massa gaat. Zo is je circuit rond en moet 'ie het doen.


Wil je dat de claxon het alleen doet als je je contact aan hebt staan, is het makkelijk om een multimeter te hebben. Je kan dan op zoek naar een zogenaamde geschakelde plus. Dit is niks anders dan een bestaande draad waar pas spanning (12v) op komt te staan zodra je het contact aan zet). Hier sluit je de stuurschakelaar op aan. Je kan het relais nu alleen bedienen als je contact aan staat.

Hopelijk is het zo duidelijk ;)
 
Laatst bewerkt:
...
Dus een xtra plus draad, na de zekering, trekken van de plus van de accu naar het nieuwe schakelaartje/knopje, en van daar naar pooltje nr 85.
En een min draad trekken van frame naar pooltje nr 86??
:Y maar het schakelaartje niet vergeten er tussen te zetten, anders gaat je luchthoorn 24/7 loeien :P
 
Als je een beetje goede drukschakelaar hebt, kan je het hele relais er wel tussen uit laten.
Hoe simpeler hoe beter.
Dat dus idd ook. Als je de bediening niet via de oude claxon bedrading doet, en met een degelijke drukknop werkt is die relais idd overbodig :t

Simpeler kan idd niet 8-)

Die relais dient alleen omdat de luchthoorn te zwaar is om door de dunnen draadjes van de normale claxon te voeden, zodat de originele voeding enkele dient om dat spoeltje (elektromagneet) te voeden, wat amper verbruik heeft, die op zijn beurt een schakelaartje dicht trekt, wat op zijn beurt berekend is op zwaardere verbruikers :Y

Zoals al gezegd, die 5 pins relais heeft nog een extraatje, de 87a, wat een "normaal gesloten" stand is. Is handig als je bijvoorbeeld sterke extra dagrijverlichting plaatst en die wil doe uitgaan aan de kant waar je je pinker opzet. Je laat de voeding van de DRL door 87a lopen, en 85 en 86 zet je parellel op de commander draden van de betreffende pinker. Zet je die pinker aan, trekt de relais de voeding naar de DRL aan die kant open en schakelt je DRL uit, per pinker/DRL wel 1 relais nodig dan.

Maar ... ik vermoed dat dit al wat teveel latijn wordt voor TS ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Behoud ori claxon en een extra voor wanneer nodig?

Ik zou het ook doen denk ik, even claxonneren bij een stoplicht (groen en niet rijden) kan je met een reguliere claxon prima.

Kom je een hufter of gevaarlijke situatie tegen dan die andere.

Moet het knopje wel binnen duimbereik zitten natuurlijk, even zoeken bij nood is zo lullig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan