Luchthoorn aansluiten - hulp gezocht

blauwetulp15

Die hard MF'er
18 mei 2016
708
43
Ik heb via bijgaand schema getracht de luchthoorn op mijn motor aan te sluiten maar helaas hij doet het niet. Wie kan helpen?

Mijn standaard claxon circuit heb ik in tact gehouden en apart circuit gemaakt via bijgaand schema. De twee draden van de nieuwe schakelaar die ik heb gemaakt heb ik op 85 en 86 aangesloten maar elders lees ik dat er een draad op de accu moet en de andere naar het relais.

Vraag is wat is nu goed en waar moet 85 en 86 nu heen? En als hij toch naar de accu moet moet hij dan op de + of de -.

full
 
Weet niet wat het trekt, gok zo'n 5A en afgezekerd met 10A. Een relais is vele malen goedkoper en goed aangesloten / beschermd tegen vocht gaat dat een leven lang mee.
Zet de nodige zekering (afhankelijk van de verbruiker, maar wellicht bijgeleverd bij die hoorn) kort bij de plus pool, vandaar naar de drukknop, vandaar naar de plus van de hoorn, en van de - van de hoorn naar het frame. Klaar.

Er bestaan best goede waterdichte drukknoppen. Die heb je sowieso nodig. Een relais kost hier iets van een 5 à 6 €, maar het kan best zonder als je het goed doet.
 
Behoud ori claxon en een extra voor wanneer nodig?

Ik zou het ook doen denk ik, even claxonneren bij een stoplicht (groen en niet rijden) kan je met een reguliere claxon prima.

Kom je een hufter of gevaarlijke situatie tegen dan die andere.

Moet het knopje wel binnen duimbereik zitten natuurlijk, even zoeken bij nood is zo lullig.
Vind ik een goede redenatie :Y
 
stap voor stap dan
draad van + accu naar zekering
zekering naar 30
87 naar + claxon
- claxon naar massa
geschakelde + naar knopje op stuur
andere draad van knopje naar 85
86 naar massa

alleen zo werkt het, tenzij je 12v op de claxon wilt zetten, en de massa wilt schakelen, maar zou ik niet doen
 
stap voor stap dan
draad van + accu naar zekering
zekering naar 30
87 naar + claxon
- claxon naar massa
geschakelde + naar knopje op stuur
andere draad van knopje naar 85
86 naar massa

alleen zo werkt het, tenzij je 12v op de claxon wilt zetten, en de massa wilt schakelen, maar zou ik niet doen

Das hetzelfde als wat ik schreef, alleen gaf ik er wat extra uitleg bij hahaha
 
Goed en rustig lezen, dan snap je in ieder geval wat er gebeurd en waarom je het zo aan moet sluiten.

Mocht TS er niks aan hebben, dan is het wellicht handig voor de toekomstige bezoekers
 
Hou de 85+86 met contact aan eens tegen elkaar.

Dat heeft geen nut. Sterker nog als je het goed hebt aangesloten fikt je zekering er uit als je dit doet.

I heel simpel. Een (85 of 86) aan de massa. De andere (86 of 85) via knop en zekering aan de plus.

Of nog beter als je knopje de stroom aan kan, zonder relais.
 
Middag allen. Wilt even melden dat het is gelukt. Dankzij jullie. Top en bedank.

De 87 en 30 waren makkelijk. Die had ik ook al aangesloten.
Heb nu de pooltje 85 van de relais verbonden/vast gemaak aan het frame.
Een draadje van de schakelaar, op pooltje 86 gedaan/vast gemaak. en het andere draadje van de knop schakelaar aangesloten op de + van de accu. Getest; met oordopjes uiteraard en hij deed het.
Moest hem zekeren met een 25 A zekering.
Allen bedankt voor het meedenken. Groet
 
Zeker niet alleen de luchthoorn, maar ook de plus naar je schakelaar. Hier kan je eventueel al een 1A zekering voor pakken. Heb je hem aan een geschakelde plus gehangen?

Het gaat meer om het idee: Mocht er ooit kortsluiting zijn heb je geen kans op fik en slaat de zekering er gewoon uit.
 
Laatst bewerkt:
Zeker niet alleen de luchthoorn, maar ook de plus naar je schakelaar. Hier kan je eventueel al een 1A zekering voor pakken. Heb je hem aan een geschakelde plus gehangen?

Het gaat meer om het idee: Mocht er ooit kortsluiting zijn heb je geen kans op fik en slaat de zekering er gewoon uit.

Avond Sascorp, nee die draad naar de + van de accu, komend van de knopje schakeldraad heb ik niet gezekerd!!!!! :? Kans op fik wil ik zekers niet krijgen..

Wat bedoel je met een geschakelde +??
 
Avond Sascorp, nee die draad naar de + van de accu, komend van de knopje schakeldraad heb ik niet gezekerd!!!!! :? Kans op fik wil ik zekers niet krijgen..

Wat bedoel je met een geschakelde +??

een geschakelde plus is een 12v aansluiting waar alleen spanning op staat als de motor loopt of op contact staat...
doe je dat niet dan kan elke boerenl*l de accu leegtrekken door als je hem ergens geparkeerd hebt staan een plakbandje of tie-wrap om je knopje te trekken...
 
een geschakelde plus is een 12v aansluiting waar alleen spanning op staat als de motor loopt of op contact staat...
doe je dat niet dan kan elke boerenl*l de accu leegtrekken door als je hem ergens geparkeerd hebt staan een plakbandje of tie-wrap om je knopje te trekken...


Ok, duidelijk. Nee dat heb ik niet. Gewoon echt een apart circuit aan gelegd. Ik nap wat je bedoeld
maar die kans schat ik heel klein in bij mijn. En waterdicht hoeft voor mijn niet want ik rijd toch met droog weer.

Gaat hem alleen nog wel ff zekeren morgen, die getrokken plus draad naar de plus van de accu. want de draad van de schakel knopje is dun en die heb ik gekoppeld aan een 2.5 mm draad.
 
Hoi Willem, zo zit het nu ook maar hij doet niks. 1 draad van nieuwe schakelknop op 85 en andere draad op 86. omgewisseld doet hij nog niks. Relais vernieuwd, schakelknop vernieuwd, andere toeter, niks.

Je moet van plus naar knopje, van knopje naar 85 en dan van 86 naar min. Druk je dan op het knopje dan sluit het circuit en klikt het relais en toetert je toeter. Niet alleen het knopje eraan anders gebeurt er niks.
 
Ja dat maakt voor de functionaliteit niet uit ;)

Als het relais aan gaat is het alsof je een doorgeknipte draad weer tegen elkaar aan houd.

Die doorgeknipte draad word door het relais aan elkaar gekoppeld als je spanning op 85 en 86 zet :)

Wat je hoort klikken is letterlijk een metalen contactje wat door de magnetische kracht tegen een ander metalen contact aangetrokken word.

150px-Relais.gif


S1 en s2 is pin 85 en 86, de spoel die magnetisch word als je er stroom op zet (dit kan je overigens ook doen met wat draad om een spijker en dan 9v er op, de spijker word magnetisch).

C is pin 30.
NO en NC staan in dit geval voor "Normally Open" en "Normally Closed".

NO is pin 87 in jouw geval. Pas als de spoel bekrachtigd word, maken pin 30 (C) en pin 87 (NO) contact en gaat je claxon herrie maken.

NC maakt juist verbinding zolang er GEEN spanning op de spoel staat, dat zou dan pin 87a zijn. Zou je je claxon daar op aansluiten fan blijft hij loeien totdat je de knop indrukt, precies het tegenovergestelde van wat je wil dus haha.

Gewoon ter educatie, als je het leuk vind.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat maakt voor de functionaliteit niet uit ;)

Als het relais aan gaat is het alsof je een doorgeknipte draad weer tegen elkaar aan houd.

Die doorgeknipte draad word door het relais aan elkaar gekoppeld als je spanning op 85 en 86 zet :)

Wat je hoort klikken is letterlijk een metalen contactje wat door de magnetische kracht tegen een ander metalen contact aangetrokken word.

[afbeelding]

S1 en s2 is pin 85 en 86, de spoel die magnetisch word als je er stroom op zet (dit kan je overigens ook doen met wat draad om een spijker en dan 9v er op, de spijker word magnetisch).

C is pin 87.
NO en NC staan in dit geval voor "Normally Open" en "Normally Closed".

NO is pin 30 in jouw geval. Pas als de spoel bekrachtigd word, maken pin 87 (C) en pin 30 (NO) contact en gaat je claxon herrie maken.

NC maakt juist verbinding zolang er GEEN spanning op de spoel staat, dat zou dan pin 87a zijn. Zou je je claxon daar op aansluiten fan blijft hij loeien totdat je de knop indrukt, precies het tegenovergestelde van wat je wil dus haha.

Gewoon ter educatie, als je het leuk vind.
C is pin 30 en dat is het P contact
 
Terug
Bovenaan Onderaan