Yamaha XS400 dohc loopt slecht (help)

bmaster

Rookie
13 jul 2015
15
0
Helmond
Goedenavond allemaal,

ik ben bezig met een cafe racer project met als donor een XS400 DOHC (Seca 1982).
Nu ik bijna klaar ben met het project, doet het volgende probleem zich voor.

1) Tijdens het testen van het motorblok na revisie draaide het blok goed en kwam deze mooi en goed in de toeren. (alles in neutraal geprobeerd)
Filmpje 1

2) Nadat alle frame en plaat delen zijn gespoten, de motor voor 99% is geassembleerd probeerde ik het nog een keer op het begin van de dag. Hierbij kwam hij ook mooi op toeren en trok ook mooi door (alles in neutraal geprobeerd)
Filmpje 2

3) Enkele uren later die dag wilde ik het nog eens proberen, maar ditmaal lukte het niet meer. Na een seconde of 5 proberen te starten kwam er een dikke knal uit de uitlaat. Dit probleem kan ik wel reproduceren door elke keer proberen te starten met shake open.

4) vervolgens bougiedoppen omgewisseld van L naar R en de andere vice versa. Nu start de motor wel, maar wil deze niet op toeren komen.
met de shake open loopt die op 1.500-2000 toeren. shake dicht valt die uit.
Als ik in neutraal het gas open draai komt die tot 5.000rpm.
Ga ik een stukje rijden, dan komt die niet boven 3.000rpm.
Ik heb de sproeiers, stationair schroef etc. in de carb al vervangen, aangepast maar dat werkt niet.
Filmpje 3

Zou het kunnen zijn dat de timing niet goed staat of dat de nokkenas ketting niet meer goed is gaan staan door het draaien?
Graag hoor ik jullie expertise!


Alvast bedankt.
Bjorn
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er vanuit dat dit model een van de eerste is met elektronische ontsteking (CDI module) of anders een van de laatste met contactpunten.

Als er nog puntjes in zitten moet je daar eerst even kijken. Gaan ze nog ver genoeg open en gaan ze op het juiste moment open..etc

Als er al een CDI module in zit, zoek die op en geef er eens een klopje/ tik met het handvat van een schroevendraaier op. Deze hebben soms last van losse contacten.


Van wat ik lees lijkt het erop dat de motor sinds een revisie amper meer gelopen heeft maar het de eerste keren wel goed deed.

Het kan ook gewoon iets simpels zijn zoals vuil of vergomde benzine in de carburateurs. Weet niet hoe lang de motor al weer stil gestaan heeft met benzine erin sinds de carburateurs onder handen genomen zijn?
 
Het is het model met CDI.
Nu ben ik bezig met het doormeten van het systeem.

Bij de bobine komen 2 draadjes aan, simpel gezegd.
- Een vanaf de zekering, via stop switch, naar de bobine (12V) -> klopt
- De andere komt vanaf de CDI, Deze geven in neutraal en 'niet-proberen-te-starten' situatie ook allebei 12V

Probeer ik de motor te starten wisselt er 1 bobine connector steeds tussen 12V en -..V. Dit lijkt me te kloppen.
De andere bobine connector blijft staan op +8V tot +12V, afhankelijk van accu. Maar deze schiet in ieder geval niet naar -..V.

Ik vind dit raar, want vorige week 's ochtends deed hij het goed, en smiddags niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Het is het model met CDI.
Nu ben ik bezig met het doormeten van het systeem.

Bij de bobine komen 2 draadjes aan, simpel gezegd.
- Een vanaf de zekering, via stop switch, naar de bobine (12V) -> klopt
- De andere komt vanaf de CDI, Deze geven in neutraal en 'niet-proberen-te-starten' situatie ook allebei 12V

Probeer ik de motor te starten wisselt er 1 bobine connector steeds tussen 12V en -..V. Dit lijkt me te kloppen.
De andere bobine connector blijft staan op +8V tot +12V, afhankelijk van accu. Maar deze schiet in ieder geval niet naar -..V.

Ik vind dit raar, want vorige week 's ochtends deed hij het goed, en smiddags niet meer.

Heb je de bougies er al uit gehaald en bekeken? Zo simpel kan het zijn (verzopen)
 
Jawel, dit was het probleem.
Oorzaak van het defect raken heb ik niet kunnen herleiden (gelukkig)

Ik heb een 2e handse pick-up coil besteld en binnen gekregen.
Deze vooraf nagemeten en deze leveren beide 120 Ohm.
Na installatie werkt de motor weer naar behoren.

Bedankt voor de hulp allemaal!

Video
 
Terug
Bovenaan Onderaan