Pistonpen past niet..

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.111
8.242
Assen
Goed, voor een jawa-in-opbouw had ik zuigers binnengekregen, maar de pistonpennen waren met geen mogelijkheid op hun plek te krijgen, ook niet met verwarmde zuigers (in de oven op 120 graden)
Uiteindelijk terug gestuurd en de verkoper heeft na lange tijd(...) me een ander setje zuigers/pennen opgestuurd.. van de 1 lukt het en de ander.. zit net zo vast als de vorige!!
Ik word knetter.. verkoper reageert niet meer/zegt dat het aan mij ligt(ik begin nu ook wel aan mezelf te twijfelen..)
Ik denk dat met een ruimer het te grof gebeurd.. heeft iemand een idee wat ik kan doen??
 
Het small-end heeft een naaldlager ;) ,
De pen gaat niet door de zuiger heen.. bij een 2takt moet het wat stroef gaan maar nu gaat het gewoon niet..
Pen in vriezer idd ook geprobeerd, ondanks dat dingen in de vriezer mikken niet mijn voorkeur heeft ivm water/condensvorming...
 
Het small-end heeft een naaldlager ;) ,
De pen gaat niet door de zuiger heen.. bij een 2takt moet het wat stroef gaan maar nu gaat het gewoon niet..
Pen in vriezer idd ook geprobeerd, ondanks dat dingen in de vriezer mikken niet mijn voorkeur heeft ivm water/condensvorming...
en zit het in de pen of de zuiger?
 
boortje 8mm stukje scotsbrite, boortje in het midden van de scotsbrite en erdoor halen. Dat boortje is alleen om de scotchbrite te haken en geleiden
 
Een verstelbare ruimer lijkt mij persoonlijk niet zo n goed idee. Ik heb een beetje slechte ervaringen met handmatig ruimen.
Dan zou ik het op een degelijke boormachine boormachine doen maar dan moet je het zaakje weer uitlijnen.
In elk geval te vaak gezien dat het na ruimen in zacht materiaal een rammelpassing was. Waar het dan aan ligt.

Ik zou ook voor de scotch brite gaan.
 
Laatst bewerkt:
dat is nu het leuke van online te kopen.
bij een winkel kan je terug gaan en zeggen "doe jij het dan maar eens, als het aan mij ligt".

soit : kan je een verschil meten tussen beide pengaten met een schuifmaat ? zo nee, en als de verkoper ze niet terug neemt, kan je even goed proberen wat zot zegt. en ik zou niet weten waarom de gaten daarvan ovaal zouden worden.
 
boortje 8mm stukje scotsbrite, boortje in het midden van de scotsbrite en erdoor halen. Dat boortje is alleen om de scotchbrite te haken en geleiden
Je kan ook een strookje scotchbrite knippen en dat met een stukje schilderstape als een vlaggetje aan het boortje/asje plakken.
Nog mooier is een aan de voorkant ingezaagd asje waar je een strookje scotch brite inschuift.

Maar ik zou de zuiger warm maken. Lekker de de zuigers een half uurtje in kokend water leggen. Die stalen pin doet niet veel bij -18 maar die aluminium zuiger bij +100 des te meer.
 
Heb ik met het vorige setje gedaan in de hoop dat ze't subtiel konden ruimen..
Ik kreeg het advies om met schuurpapier aan de gang te gaan...


Als een revisiebedrijf al aangeeft om er met een schuurpapiertje doorheen te gaan... denk dat ze de ervaring al hebben dat ruimen gevaarlijk is. Dus die willen zich de vingers niet branden waarschijnlijk.

En waar praat je hier over. Waarschijnlijk over nog geen honderste wat eruit moet. 5duizendste ofzo, dat gaat nog wel vrij snel met een tolletje.
 
Of het is een pen die erin geperst moet worden, niet alle pistonpennen kun je er met de hand in drukken.
zitten er wel pistonpenclips in?
Heb hier een gl1000 staan en die pen gaat er ook niet zomaar in.
dat de oude ook zwaar gaat en de 2e zuiger ook, geeft al aan dat dat weleens het geval zou kunnen zijn.
de zuiger moet worden verwarmd en in een mal geplaatst worden waarna je de pen erin kunt persen.
als je toch gaat schuren, dan kan het zomaar zijn dat je wat geluiden gaat horen als de motor draait.
of nog erger dat de pen begint de schuiven.
 
Laatst bewerkt:
Slecht geproduceerde zuigers willen nog wel eens bramen aan de binnenkant pengat hebben van het maken van de groef voor het c-clipje, hij gaat er dan 2 mm in tot de rand van de groef waar de braam zit.
Beetje schuren of de pen in 1 gat persen en dan met een nylon hamer dwars op de pen tikken zodat je de braam terug tikt en het gat vrij word.

Bij een naald lager hoort de pen bij bedrijfs temperatuur los te kunnen bewegen en rond te draaien, zo niet dan maalt het naaldlager de hele tijd op hetzelfde stuk pen en krijg je pitting in je pen.

Met een goede verstelbare handruimer gaat het ook goed maar je moet er het geduld voor kunnen hebben om stukje bij beetje de ruimer op te stellen tot hij netaan snijd, dat kost wat tijd...

Andere optie met een alu zuiger is de ruimer verkeerd om gebruiken, je snijd dan niet maar walst het gat ietsje uit.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het handboek van Jawa bekijk moet je de pistonpen er met een hamer inslaan. Op het plaatje staat een hamer van 250, 300 gram. De pen er met de hand indrukken is m.i. teveel speling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan