Arm lopen CBR 1000RR (SC57)

Ben benieuwd of jullie ideeën hebben :)

Volgende casus:
Circuit Honda CBR 1000RR SC57 uit 2004.
Motor origineel
Luchtfilter BMC (Incl flipper mod)
Pairvalves afgesloten
Uitlaat origineel (kat verwijderd en uitlaatklep verwijderd)
Dit model heeft geen lambda regeling.

Liep op het circuit niet goed vanaf hogere ( +6000 toeren) voor mijn gevoel.
PC3 aangeschaft en af laten stellen bij Ruud Frederiks in Goes. Dacht dan weten we het meteen!

Daar op de bank bleek dus inderdaad dat de motor niet goed loopt.
Haal maar 130 pk op het achterwiel en een véél te arm mengsel.
Conclusie daar; brandstofpomp kapot, levert te weinig brandstof.

Ik een andere (gebruikte)brandstofpomp besteld en ingebouwd.

Weer op de bank bij Ruud geweest;
Nog steeds niet helemaal goed.
We halen nu ( na een hele grove afstelling met de PC3 159 pk op het wiel)
De motor loopt nu beter maar nog niet helemaal goed, eigenlijk nog te arm dan normaal volgens Ruud. We moeten teveel corrigeren om het goed te krijgen.

Hun advies was toch eerst nog eens een andere brandstofpomp te proberen.

Jullie ervaringen/ideeën wat dit (nog) zou kunnen zijn??

Hoor er graag van!

Grtz,
Bart
 
Een bmc en semi open uitlaat (niet origineel dus) zou al betekenen dat je motor armer loopt als je er niks aan doet. Af fabriek lopen sommige motoren al wat arm, 1+1= veel te arm?

Wat noemt Ruud teveel moeten corrigeren?
Heb je verteld van de exup en bmc filter?

En idd, brandstofdruk meten en debiet meten zegt meer dan op de gok de pomp vervangen. Voor een garage een kleine moeite, zelf kan je het debiet makkelijk meten, druk iets lastiger (T splitsing en manometer nodig).

Druk zal rond de 3 bar liggen, debiet moet in het wphb staan.
 
Laatst bewerkt:
Had het WPL handboek er al bij gepakt idd...
Zoals je zegt, debiet meting is niet zo spannend... drukmeting wordt lastiger.

Ik dacht zelf ook al dat het zou kunnen dat hij gewoon heel erg arm liep nu. Maar het was zo arm, dat het niet normaal was volgens Ruud.

Als hij 35% brandstof meer gaf tussen 7000 en 11000 ofzo (als ik het goed zag) draaide hij goed. Maar dat is wel erg veel correctie lijkt me? Zeker als ie dan nog redelijk arm staat.

Ruud weet de complete setup... alleen wisten we niet zeker of de kat leeg was.
Dit heb ik thuis even gechecked, en daarna nog even gebeld. Maar ze blijven erbij dat het toch de brandstofpomp (95%) moet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Oke... updatje :

Brandstofslangen gecontroleerd op knellen/knikken enz... lopen helemaal vrij.

Flowtest brandstofpomp gedaan.
( eerste gebruikte pomp helaas niet meer getest, dus heb geen vergelijkingsmateriaal)
Minimum volgens WPH = 189ml/10 sec

Opbrengst van de 2e gebruikte pomp = 390ml / 10sec
Maar dit lijkt me meer dan genoeg :)
Drukmeting gaat me zelf niet lukken helaas.... dus dit laten we nog even open.

Dan voor de zekerheid ook alle vacuum slangen getest, bedacht me dat valse lucht trekken ook nog een optie zou zijn. Maar deze zijn ook alle in orde.

Nog ideeen? Of gewoon nog eens op de bank zetten? :)
 
Laatst bewerkt:
Ben ik het niet mee eens willem, als je niet zeker weet of er problemen zijn ga je met een pc3 symptomen bestrijden.

Mocht er wel een probleem zijn en dat kan je verhelpen dan is de basis goed en kan je met de pc3 mooi finetunen.

Ik zou zeggen ga echt even voor een drukmeting. Dat zegt veel meer dan debiet.

Als je wat spullen hebt liggen kan je een CV ketel manometer gebruiken. koop je voor een tientje bij de praxis, T stukje maken heb ik toen met een knelkoppeling en stukje koper gedaan. een half metertje brandstofslang á 5 euro halen, desnoods de bestaande leiding er even af, nieuwe leiding er tijdelijk op met de manometer en vastzetten met slangklemmen.

Het metertje daarna even spoelen met water dan kan je hem de volgende keer ook weer gebruiken.

Of gewoon naar de garage bellen en vragen wat ze er voor rekenen :)

Ik heb op die manier meerdere opvoerpompen in de auto (diesel en benzine) nagekeken en 1x op mijn motor.
 
Laatst bewerkt:
Nou heren...

Het blijkt opgelost te zijn.
De brandstofpomp loopt nu goed... dus toch een pomp gehad die niet goed was.

En we zijn erachter dat het een Blade was die een 100PK ECU heeft.
Nog nooit van gehoord, maar schijnbaar zijn die dingen in Belgie |(
En inderdaad, de mijne komt uit Belgie.
Vandaar dat we veel bij moesten regelen om hem af te stellen haha.

Bedankt voor de reacties... zal de motor nu niet meer terug kennen :)
 
Nou heren...

Het blijkt opgelost te zijn.
De brandstofpomp loopt nu goed... dus toch een pomp gehad die niet goed was.

En we zijn erachter dat het een Blade was die een 100PK ECU heeft.
Nog nooit van gehoord, maar schijnbaar zijn die dingen in Belgie |(
En inderdaad, de mijne komt uit Belgie.
Vandaar dat we veel bij moesten regelen om hem af te stellen haha.

Bedankt voor de reacties... zal de motor nu niet meer terug kennen :)
De 100 pk grens heeft te maken met verzekering en premie. Niet alleen in be, ook bijv in dld.
 
100pk motoren vinden hun oorsprong in Frankrijk. Omdat bij ons een politieker met een rare kronkel motoren "onveilig" vond (of toch als ze meer dan 100pk hadden, bedachten ze een dure BIV ( belasting op inverkeerstelling) om wat meer geld in het laadje te brengen . vanaf 100pk betaalde je meer, en dat kan oplopen tot 5000 euro als je motor meer dan 155kW heeft.
Nu dat in Frankrijk is afgeschaft zijn er ook niet veel "terug-getunede" modellen meer nieuw te koop in Belgie, ons marktje is daar wat klein voor.

Begrenzing zit in de ECU. vroeger kon je dat simpel oplossen door meestal een draad door te knippen ofzo. de laatste jaren echter kreeg je zelden nog het volle vermogen eruit (ook niet met een PC ofzo). je kon wel iets of wat in de buurt geraken, maar wou je echt alles had je een full-power ECU nodig (en meestal dan ook nog bijhorend kontaktslot).
 
Helder, zou ook nog iets begrenst zijn in de inlaat?
Iemand een idee hoe ik dat nog checken kan, heb namelijk geen andere inlaat(kelken) om mee te vergelijken :)
Voor 25 en 35 kW is dat 1 vd manieren van begrenzen. Niet aan de orde voor jouw motor.
Voor 100pk begrenzing ben ik het nog niet tegen gekomen.

Meestal in centrale unit. Bij ouderen modellen te omzeilen, bij nieuwe modellen herprogrammeren.
 
Oke... dus puur op elektronica begrenst.
Is het bij een 2004 model te omzeilen? Ben iets tegen gekomen van 2 pennen doorverbinden op ECU.

Dat is een stuk goedkoper dan op de complete flash manier :)
Complete flash varieert nu vanaf :
Standaard full power mapping : 325 euro,lokale Honda dealer
Aangepaste fuel en ontstekingsmap : 399 euro, Carmo (en 425 euro bij lokale Honda dealer)
 
Oke... dus puur op elektronica begrenst.
Is het bij een 2004 model te omzeilen? Ben iets tegen gekomen van 2 pennen doorverbinden op ECU.

Dat is een stuk goedkoper dan op de complete flash manier :)
Complete flash varieert nu vanaf :
Standaard full power mapping : 325 euro,lokale Honda dealer
Aangepaste fuel en ontstekingsmap : 399 euro, Carmo (en 425 euro bij lokale Honda dealer)

nope, soms is het echt meer dan puur elektronika. wat googelen zou duidelijk moeten maken. hoe recenter de motor hoe groter het probleem.
en soms helpt echt alleen een full-power (tenzij mensen als Ritzen meer kunnen dan de meeste andere).
 
Terug
Bovenaan Onderaan