Gereedschap - goedkoop of dure doorslijpschijven?

LimaSierra

Die hard MF'er
4 jan 2017
317
133
Zaandam
Ik moet het een en ander van metalen koker en L-profieltjes maken. Om de profielen op maat te maken, en voor het afwerken van laswerk, heb ik daar een leuke lichte Makita GA5030k gekocht. Makita's goedkoopste slijpertje. Prima voor iets lichts te fabriceren zoals accubeugeltjes en bagagerekken.

Er zit 'n afbraam/slijpschijf bij van 6mm dik ofzo. Maar nu moet ik nog wat hebben om de profielen door te snijden. Nu ga ik dus rondshoppen voor een doorslijpschijf. Tussen het elektrisch gereedschap zit een gigantisch kwaliteitsverschil. Ook boortjes en bitjes variëren sterk in hun slijtvastheid.

Maar hoe zit het met doorslijpschijven? Kan ik die gewoon van eigen merk of Stanley (is tegenwoordig meer 'n handelsmerk) kopen, of loont het om voor een serieuzer merk te gaan?
 
Laatst bewerkt:
mijn ervaring is dat merken als tyrolit of flexofit niet zo snel breken, vooral als je die hele dunne schijven gebruikt....en als je baas ze niet heeft, kun je ze vaak al voor 30-40 euro de 100 kopen, dus waar hebben we het over
 
Ik moet het een en ander van metalen koker en L-profieltjes maken. Om de profielen op maat te maken, en voor het afwerken van laswerk, heb ik daar een leuke lichte Makita GA5030k gekocht. Makita's goedkoopste slijpertje. Prima voor iets lichts te fabriceren zoals accubeugeltjes en bagagerekken.

Er zit 'n afbraam/slijpschijf bij van 6mm dik ofzo. Maar nu moet ik nog wat hebben om de profielen door te snijden. Nu ga ik dus rondshoppen voor een doorslijpschijf. Tussen het elektrisch gereedschap zit een gigantisch kwaliteitsverschil. Ook boortjes en bitjes variëren sterk in hun slijtvastheid.

Maar hoe zit het met doorslijpschijven? Kan ik die gewoon van eigen merk of Stanley (is tegenwoordig meer 'n handelsmerk) kopen, of loont het om voor een serieuzer merk te gaan?
voor het afwerken van laswerk zou ik een paar lamellenschijven op de kop tikken en op je andere vraag over goedkoop of duur even een voorbeeld van een tijdje terug die ik overhoorde bij een gereedschapswinkel.
het is vroeg in de middag en een klant belt met de gereedschapswinkel met de vraag wat een diamantschijf voor zijn slijpmachine kost bij die winkel. hij krijgt een antwoord met een prijs en zegt "zo duuuuuur? ik heb er vanmorgen nog 1 bij de gamma gehaald voor 1/3 van die prijs" waarop de verkoper reageerde met "ja en nu belt u mij dus is uw gamma schijf al op".
verder mag je je eigen conclusies trekken.
 
Ik bestel meestal bij toolstation.

De setjes van 10 doorslijpschijfjes van Marcrist, Flexovit of Bosch.

Lamellenschijfjes van flexovit daar wel de iets duurdere van, die zijn aanzienlijk dikker, afbraam van Marcrist als ik mijn bestelgeschiedenis zo bekijk :)

Ik heb ook een 125 mm makita slijpertje en een 230 mm slijper, die kleine van Makita is lekker dun, het opschroefhandvat is nog als nieuw :)

Probeer de silverline producten een beetje is omzeilen, lukt niet altijd op toolstation :)

db
 
mijn ervaring is dat merken als tyrolit of flexofit niet zo snel breken, vooral als je die hele dunne schijven gebruikt....en als je baas ze niet heeft, kun je ze vaak al voor 30-40 euro de 100 kopen, dus waar hebben we het over

Je bedoelt: als je ze niet kunt stelen van je werkgever?
 
Ik gebruik ook meestal de 1mm schijfjes van de action. Slijten vrij snel, zeker op RVS, maar kosten dan ook geen drol. Die van de bouwmarkt slijten iig net zo snel en kosten een stuk meer. Bij een vakhandel zullen ongetwijfeld betere schijven te krijgen zijn voor een redelijke prijs, maar zelf kan ik er de moeite niet voor nemen. Enige nadeel is dat de action alleen de 115mm heeft en geen 125mm.
Als je in de buurt woont van een cranenbroek kun je daar ongetwijfeld ook goedkoop terecht en meer keus in maten.
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt: als je ze niet kunt stelen van je werkgever?
Dat is een aanname, met vragen kom je bij veel werkgevers een heel eind is mijn ervaring ;)
Ik heb ook bij een las&constructiebedrijf gewerkt en als je al met een scheef oog naar de schrootbak keek, dan kreeg je al een uitbrander.
Maar als je fatsoenlijk er naar vroeg dan was er veel mogelijk.
Zo mocht ik zo een stuk 16" pijp meenemen van 1,5m lang, werd zo voor mij afgezaagd in de zagerij na een telefoontje van de chef-werkplaats ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik ook meestal de 1mm schijfjes van de action. Slijten vrij snel, zeker op RVS, maar kosten dan ook geen drol. Die van de bouwmarkt slijten iig net zo snel en kosten een stuk meer. Bij een vakhandel zullen ongetwijfeld betere schijven te krijgen zijn voor een redelijke prijs, maar zelf kan ik er de moeite niet voor nemen. Enige nadeel is dat de action alleen de 115mm heeft en geen 125mm.
Als je in de buurt woont van een cranenbroek kun je daar ongetwijfeld ook goedkoop terecht en meer keus in maten.

Werckmann :)
 
Ik koop de pakjes met 1mm schijfjes bij de Action. Dat is echt heel fijn spul.


Deze inderdaad, prima schijfjes, slijtage valt goed mee vind ik. Laatst aan mijn auto moeten slijpen/lassen, was nog niet halverwege en had een doosje lidl schijfjes erdoorheen gejaagd (eens meegenomen om te proberen, maar nooit meer dus), daarna de rest van de klus af kunnen maken met maar één schijfje van de Action, welke al eerder gebruikt was en nog lang niet op was toen ik klaar was.
 
Je bedoelt: als je ze niet kunt stelen van je werkgever?
hoeft niet ik heb hier een stapel versleten (opgebruite) 230 mm schijven. bij de baas werden ze weg gemikt ik heb uitgevonden dat de meeste precies passen op mijn slijper van 125 mm. zijn ze nog te groot om te passen gebruik ik ze nog wel een keer in mijn 230 mm slijper. maar ze waren wel gratis en de baas hoede niet te betalen voor meer afval iedereen blij.
 
hoeft niet ik heb hier een stapel versleten (opgebruite) 230 mm schijven. bij de baas werden ze weg gemikt ik heb uitgevonden dat de meeste precies passen op mijn slijper van 125 mm. zijn ze nog te groot om te passen gebruik ik ze nog wel een keer in mijn 230 mm slijper. maar ze waren wel gratis en de baas hoede niet te betalen voor meer afval iedereen blij.


Ik heb wel het idee dat het binnenste gedeelte van die 230ers wat zachter is.
Maar wat maakt het uit
 
hoeft niet ik heb hier een stapel versleten (opgebruite) 230 mm schijven. bij de baas werden ze weg gemikt ik heb uitgevonden dat de meeste precies passen op mijn slijper van 125 mm. zijn ze nog te groot om te passen gebruik ik ze nog wel een keer in mijn 230 mm slijper. maar ze waren wel gratis en de baas hoede niet te betalen voor meer afval iedereen blij.


ben je er wel van bewust dat de kleine slijpert een paar duizend toeren meer maakt?
De 230 machine max 7500 en de 125/115 13500, dat scheelt nog al.
 
Schijven van 40 jaar oud gebruiken zou ik ook niet aanraden, maar een jaar ofzo over datum ?
Ach....
Ik heb op het werk wel eens gezien dat meerdere nieuwe dozen (25 per doos) zo in de container gedonderd werden omdat ze over de datum waren... '(


ben je er wel van bewust dat de kleine slijpert een paar duizend toeren meer maakt?
De 230 machine max 7500 en de 125/115 13500, dat scheelt nog al.
En zo`n oude 230mm schijf is vaak ook wel aardig misbruikt, wat weer risico`s met zich meebrengt.
Vroeger op het werk brak ik oude 230mm schijven gewoon doormidden voordat ik ze in de afvalbak gooide.
Dan kon niemand hem meer gebruiken ;)
 
Er staat een datum op die schijven, op de metalen ring.
Na een aantal jaren verouderd de lijm en kunnen ze breken.
dat gezeur met houdbaarheidsdatum. tegenwoordig staat er op een pakje cacao poeder een houdbaarheidsdatum maximaal 2 jaar in de toekomst. bij het opruimen van het huis van mijn opa kwam ik nog een pakje tegen van voor die tijd dat die datum er op moest staan en het spul is nog steeds goed dus dat soort dingen trek ik me niet zo veel van aan.
elke schijf kan breken daar is helemaal niet veel voor nodig. daar moet je rekening mee houden als je aan het slijpen bent zelfs met een nieuwe schijf.
zelfs zaagbladen kunnen breken als je de cirkelzaag verkeerd gebruikt. bij een stagebedrijf waar ik werkte zat het halve zaagblad heel demonstratief vast in de zijkant van een kast naast de zaagbank waar hij was ingeslagen om iedereen aan het gevaar te herinneren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan