Gereedschap - goedkoop of dure doorslijpschijven?

LimaSierra

Die hard MF'er
4 jan 2017
317
133
Zaandam
Ik moet het een en ander van metalen koker en L-profieltjes maken. Om de profielen op maat te maken, en voor het afwerken van laswerk, heb ik daar een leuke lichte Makita GA5030k gekocht. Makita's goedkoopste slijpertje. Prima voor iets lichts te fabriceren zoals accubeugeltjes en bagagerekken.

Er zit 'n afbraam/slijpschijf bij van 6mm dik ofzo. Maar nu moet ik nog wat hebben om de profielen door te snijden. Nu ga ik dus rondshoppen voor een doorslijpschijf. Tussen het elektrisch gereedschap zit een gigantisch kwaliteitsverschil. Ook boortjes en bitjes variëren sterk in hun slijtvastheid.

Maar hoe zit het met doorslijpschijven? Kan ik die gewoon van eigen merk of Stanley (is tegenwoordig meer 'n handelsmerk) kopen, of loont het om voor een serieuzer merk te gaan?
 
Laatst bewerkt:
Let ook even op de logo's op de schijfjes, niet elke schijf is geschikt om zowel staal als inox mee te slijpen.

Eens dat soort verbruiksartikelen met koolstof staal zijn gebruikt ook nooit meer met inox gebruiken!

Houdbaarheid is wel degelijk een issue en bewaar je schijfjes ook droog. Over de datum of vocht is inderdaad zeer slecht voor je schijven, voor de prijs moet je het risico zeker niet willen lopen!

De dunne doorslijpers van de action gebruik ik ook nogweleens, maar laat zeker bij dunne schijven het gereedschap het werk doen. Duwen of wrikken is gevaarlijk, je zal de eerste niet zijn die hierdoor een stuk slijpschijf in z'n oog krijgt. Draag daarom ook minimaal een brilletje....
 
Afbramen kan best met zo'n dun schijfje, je moet gewoon om en om doen anders word de schijf te dun aan de rand en vliegen de brokken om je oren.

Voordeel van die dunne schijfjes is dat als ze vastslaan, het hart losbreekt.

Zo'n 230mm heb ik ook wel eens door de machinekamer zien vliegen, dat was idd best spannend waar die zou eindigen :X
 
Afbramen kan best met zo'n dun schijfje, je moet gewoon om en om doen anders word de schijf te dun aan de rand en vliegen de brokken om je oren.

Voordeel van die dunne schijfjes is dat als ze vastslaan, het hart losbreekt.

Zo'n 230mm heb ik ook wel eens door de machinekamer zien vliegen, dat was idd best spannend waar die zou eindigen :X

Ik heb al ontelbare schijven, groot en klein aan snot zien gaan. Door mij zelf en door collega's, spontaan of door dommigheid maar het is altijd nog goed gegaan.
Door de beschermkap worden de schijven of stukken toch afgeremd en richting grond gelanceerd. Nee, nog nooit echt gekke dingen meegemaakt. Alleen wel bij een klant met iemand van een collegabedrijf, die het beschermkapje van een kleine slijptol eraf gehaald had omdat hij er anders niet bij kon dacht hij.
Hij zat dus zo ongeveer met zijn snuit bovenop de slijptol toen deze gelanceerd werd. De schijf inclusief slijptol ging via zijn wang naar zijn voorhoofd zonder zijn oog te raken. Ik meen dat hij dus ook geen bril ophad.
Het zag er allemaal niet zo lekker uit en hij was getekend voor het leven.
 
Laatst bewerkt:
aOzrwGR_700b.jpg
 
Je bedoelt: als je ze niet kunt stelen van je werkgever?

nee ik bedoel dat mijn baas ze per 500 inkoopt, en die kosten dan 11 ct per stuk
en ja ik mag ze daarvoor ook meenemen, en ja ik weet dat omdat ik inkoop account heb, en ja die komen van wurth, en ja ik neem ook wel eens parkside van lidl mee als ze daar toevallig liggen, want ze zijn altijd op als je ze het hardst nodig hebt
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan