Naar de Noordkaap en ik neem mee..?

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Reizend volk, heb het er al eens over gehad, maar over vier weekjes zet ik voet richting de Noordkaap via Zweden en via Noorwegen terug. Zo'n 4 weekjes en ca. 8000km.

Nu ben ik zelf normaal nogal van het last-minute inpakken (dat zien we dan wel en wat je vergeet kan je kopen), maar dit wordt toch wel de langste reis tot nu toe in mijn motorcarrière en het Lapland is natuurlijk redelijk verlaten. Om straks niet ergens in the middle of nowhere in een scheldbui te belanden van "K#T! Ik wist dat ik wat vergat!", jullie tips gevraagd. Wat moet ik écht niet vergeten, behalve de obvious dingen als paspoort enzo? Ik denk dan ook aan gereedschap bij eventueel pech. Het gangbare heb ik al op de lijst staan zoals rateltje + dopjes, imbusjes en schroevendraaiers. En natuurlijk een bandenreparatiesetje en zekeringen.

Nieuwe bandenset en remblokjes komen er voor vertrek onder. Olie ook.

Brand maar los! Mijn dank is alvast groot :] :}
 
Laatst bewerkt:
Ductape, tirerips en wat ijzerdraad (als er onverhoopt iets misgaat kan je dan alvast iets van een noodreparatie uitvoeren).
 
Mijn bestemming is ook Noordkaap. Verwacht ca 25 juli daar te zijn.

Ik begin bij de Baltische landen en daarna via Finland noordwaarts.
Voor al te veel muggen heb ik een muggenhoed aangeschaft.....................
Muggenmiddel koop ik daar ter plekke. Heb begrepen dat dat veel effectiever is.

Wat ik ook altijd bij me heb zijn vochtige doekjes. (Action, bijna voor niks)
Handig om je gezicht mee op te frissen, je kan je vizier er mee ontdoen van muggen-lijkjes, als je aan de motor hebt gezeten kan je je vette vingers er mee reinigen. Eigenlijk geschikt voor bijna alles wat vies is.
 
aspirientjes
vaarschema's van de diverse veerpontjes die je wilt nemen
reservelampjes
verbandset
goede kaart voor als de navi weigert
 
Lampjes neem ik al tientallen jaren niet meer mee. Die kunnen zelfs in de verpakking kapot trillen.
 
Redelijk verlaten daar maar er zijn wel winkels.
Regenkleding en iets warms.

Ben best wel jaloers op je. Paar keer geweest maar dat is alweer een kwart eeuw geleden.
 
aspirientjes
vaarschema's van de diverse veerpontjes die je wilt nemen
reservelampjes
verbandset
goede kaart voor als de navi weigert

Waarom reserve-lampjes?

Zowel mijn koplamp als mijn achterlicht zijn dubbel uitgevoerd.
Als 1 van 2 kapot gaat, dan tijd genoeg om een nieuwe te gaan vinden.

Een goede kaart is ook niet nodig als navi weigert.
Eerste is de vraag of navi gaat stoppen. na vele, vele km's is dat nog nooit gebeurd.
Als 't toch gebeurt dan verder met google maps of ik laad de kaart mbv maps.me.
 
Laatst bewerkt:
Wat kleine flesjes sterke drank, mocht je hulp nodig hebben werkt dit prima, je hebt zo vrienden gemaakt en je wordt prima geholpen, ik spreek uit ervaring 8-)

En als je richting het noord zweden gaat koop je daar bij een benzinepomp gewoon een flesje jungelöl
werkt prima tegen de muggen. :Y

Veel plezier :] :] :]
 
Waarom reserve-lampjes?

Zowel mijn koplamp als mijn achterlicht zijn dubbel uitgevoerd.
Als 1 van 2 kapot gaat, dan tijd genoeg om een nieuwe te gaan vinden.

Een goede kaart is ook niet nodig als navi weigert.
Eerste is de vraag of navi gaat stoppen. na vele, vele km's is dat nog nooit gebeurd.
Als 't toch gebeurt dan verder met google maps of ik laad de kaart mbv maps.me.

Inderdaad.

Hoe meer je meeneemt, hoe meer je moet organiseren en bijhouden. Tegenwoordig kan 1 telefoon al zoveel info bevatten dat kaarten, ferrytijden etc er totaal niet meer toe doen. Zeker nu de roaming kosten in de EU (en Noorwegen) zijn weggevallen.

TIP voor internetmensen: ik heb 2 weken terug een tele2 abbo genomen die maandelijks opzegbaar is. Prop die sim in een MIFI router en je kan al je apparaten (laptop tablet en mobiel) via dat ding bedienen, 6GB per maand, en doordat ik hem 2 weken terug heb laten ingaan en dit weekend wegga, heb ik dus over 2 maanden (50eur) 12GB aan traffic die ik kan verstoken, 4G. Ik heb het te vaak mee gemaakt dat bepaalde plekken WIFI aanbieden maar dat het niet werkte of de verbinding simpelweg beroerd was.

Verder neem ik niet teveel mee. Jawel ik heb wat electronica zoals boven beschreven maar thats is. Neem wat tie-raps mee, duct-tape, een multitool en je zit wel goed. Gaat er iets mis? Geen probleem, gewoon wat MacGyver shit toepassen en on you go.

Enige wat ik redelijk belangrijk vind is een bandenplak setje, het kan je heel veel tijd schelen als je inderdaad je band lek rijd (meegemaakt op Corsica). Verder gewoon genieten van de reis, 's avonds de camping op duiken, de buurtjes opzoeken en nogmaals: genieten.

En handig als je naar Noorwegen gaat, vooral geld. Lekker genieten van een speciaal biertje na je rit?? Trek je portomonee maar:
n1.png


Shit... Nou boeiend dan gaan we toch gewoon lekker iedere avond naar een restaur....NOPE:
n2.png


Okee prima, whatever, ik hoop het dan wel gewoon in de superm... NOPE:
n3.png


:+ :+

Misschien als ze ooit door hun olievoorraden heen draaien dat de prijzen wat zakken, maar voorlopig zal het een dure business blijven :+
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad.

Hoe meer je meeneemt, hoe meer je moet organiseren en bijhouden. Tegenwoordig kan 1 telefoon al zoveel info bevatten dat kaarten, ferrytijden etc er totaal niet meer toe doen. Zeker nu de roaming kosten in de EU (en Noorwegen) zijn weggevallen.

TIP voor internetmensen: ik heb 2 weken terug een tele2 abbo genomen die maandelijks opzegbaar is. Prop die sim in een MIFI router en je kan al je apparaten (laptop tablet en mobiel) via dat ding bedienen, 6GB per maand, en doordat ik hem 2 weken terug heb laten ingaan en dit weekend wegga, heb ik dus over 2 maanden (50eur) 12GB aan traffic die ik kan verstoken, 4G. Ik heb het te vaak mee gemaakt dat bepaalde plekken WIFI aanbieden maar dat het niet werkte of de verbinding simpelweg beroerd was.

Verder neem ik niet teveel mee. Jawel ik heb wat electronica zoals boven beschreven maar thats is. Neem wat tie-raps mee, duct-tape, een multitool en je zit wel goed. Gaat er iets mis? Geen probleem, gewoon wat MacGyver shit toepassen en on you go.

Enige wat ik redelijk belangrijk vind is een bandenplak setje, het kan je heel veel tijd schelen als je inderdaad je band lek rijd (meegemaakt op Corsica). Verder gewoon genieten van de reis, 's avonds de camping op duiken, de buurtjes opzoeken en nogmaals: genieten.

En handig als je naar Noorwegen gaat, vooral geld. Lekker genieten van een speciaal biertje na je rit?? Trek je portomonee maar:
[afbeelding]

Shit... Nou boeiend dan gaan we toch gewoon lekker iedere avond naar een restaur....NOPE:
[afbeelding]

Okee prima, whatever, ik hoop het dan wel gewoon in de superm... NOPE:
[afbeelding]

:+ :+

Misschien als ze ooit door hun olievoorraden heen draaien dat de prijzen wat zakken, maar voorlopig zal het een dure business blijven :+
Wat betreft internet, heb m'n mobiele dataabonnement verhoogd naar 5GB, met de nieuwe EU regel dat je bundel in heel Europa geldig is, hoef ik geen mifi router + lokale simkaart meer te kopen. Kan met mijn Android toestel gewoon een mobiele hotspot opzetten, zodat ik daar ook met laptop etc op kan inloggen ;)

En inderdaad, dat het duur gaat worden ben ik me van bewust... is niet anders ;) Mijn opa riep altijd al, "beter duur dan niet te koop!"
 
Over dat van reserve lampjes, best even nagaan of je dat niet verplicht bij je moet hebben.

En, ook eens nagaan of hetvdaar niet verplicht is je koplampen ALTIJD aan te zetten.

Van Noorwegen weet ik het niet. Maar bijvoorbeeld bij ons in B is het verplicht de koplamp en achtericht ALTIJD aan te hebben, ook vandaag om 15u in de namiddag met volle zon.

Denemarken ook als ik het goed voorheb.

Kan het nu effe niet opzoeken, zit op mijn werk.
 
Helaas, Tele2 heeft alleen 3G in de EU:
Tele2 heeft afspraken met buitenlandse providers zodat je in het buitenland gebruik kunt maken van je mobiele telefonie diensten en mobiele data via 3G. Wij hebben nog geen afspraken met buitenlandse providers voor het gebruik van 4G. Je maakt dus alleen gebruik van mobiele data via een 3G-netwerk in het buitenland.

Voor de rest top tips!
Een telefoon abonnement met internet is zeker aan te raden op dit moment.
Ga je kamperen? Dan wordt het een langer lijstje...

Aangezien daar dingen kopen inderdaad duur is, zou ik dus zeker een aantal zaken meenemen:
- zonnebrand (ook lippen in balsem vorm)
- blaarpleisters / de rest van de EHBO kit
- onbreekbare zonnebril
- spanbandje extra om iets vast te zetten
- reserve rolbag voor de bagage

En als laatste: goedgevulde creditcard en veel spaargeld :+

Maatje van me moest zijn camper vakantie eerder afbreken wegens geldgebrek en heeft tot op heden de Noordkaap niet bereikt. Toch wel lullig, ook al ga je natuurlijk voor de reis en niet voor het doel.

Fijne vakantie!
 
Over dat van reserve lampjes, best even nagaan of je dat niet verplicht bij je moet hebben.

En, ook eens nagaan of hetvdaar niet verplicht is je koplampen ALTIJD aan te zetten.

Van Noorwegen weet ik het niet. Maar bijvoorbeeld bij ons in B is het verplicht de koplamp en achtericht ALTIJD aan te hebben, ook vandaag om 15u in de namiddag met volle zon.

Denemarken ook als ik het goed voorheb.

Kan het nu effe niet opzoeken, zit op mijn werk.

OP veel fietsen is het tegenwoordig niet eens meer uit te zetten (de mijne bijvoorbeeld).
 
Ik ben misschien ouderwets, maar papieren kaarten neem ik altijd mee. Anders heb je geen overzicht.
 
OP veel fietsen is het tegenwoordig niet eens meer uit te zetten (de mijne bijvoorbeeld).
Klopt. Ik dacht dat het in NL nog steeds niet verplicht is je koplamp van de motor altijd aan te hebben?
Maar de invoerders voor motoren in NL, B en L zijn vaak dezelfde, dus aangezien de koplamp in B altijd moet aanstaan, maar in L en NL niet, maar het wel mag, worden ze zo wel ingevoerd omdat dat gemakkelijker is.

Ik stel mij soms vragen bij de nieuwere BMW en KTM motoren waarvan de koplamp net als bij auto's pas in het donker aangaat maar wel dagrijlicht brandt, omdat de wet op auto's en motoren daarin verschilt. Maar ja, die motoren worden ermee gehomologeerd, dus zou het in orde moeten zijn ...

Maar dat is wat te veel off topic om hier verder over uit te wijden ... :$
 
Terug
Bovenaan Onderaan