Naar de Noordkaap en ik neem mee..?

Rond de tijd dat jij gaat is het dag en nacht licht in noorwegen dus zaklamp etc. lekker thuis laten.Neem wel een paar spanbanden mee, tijdens 1 van de vele overtochten over water hebben niet alle boten dit materiaal. Ook de versnellingsbak in z'n1 zetten op de boot ( niet vergeten bij het starten natuurlijk)
Let op met spullen waar deet in zit: als je brildragend bent, de lak van brillen kan kapot gaan en of verkleuren en kunststof monturen gaan helemaal naar z'n grootje. Goed handen wasssen! Neem ook genoeg geld mee want noorwegen is belachelijk duur. Mocht je zo'n reserve benzine jerrycannetje aan je motor maken? Doe er geen benzine in maar jenever! Benzine is in noorwegen plenty te krijgen, altijd even tanken wanneer je de mogelijkheid hebt, ook al is het maar een paar liter dan zit je altijd goed!
Goede reis!
 
Gewoon bij het normale houden en dus last-minute je zooi bij elkaar zoeken op de motor binden en gaan.
 
Het belangrijkste...... humor en goeie zin! Daarmee overwin je heel veel obstakels. Veel plezier!

En een versnelling terugschakelen.

In NL zijn we gewend door te buffelen op ons werk. Zodra het vakantie is, geniet van de vrijheid en de tijd die je hebt, schakel een versnelling terug. Kijk niet teveel naar je horloge, het is geen race. Niks moet meer, alles kan en mag.
 
Laatst bewerkt:
En een versnelling terugschakelen.

In NL zijn we gewend door te buffelen op ons werk. Zodra het vakantie is, geniet van de vrijheid en de tijd die je hebt, schakel een versnelling terug. Kijk niet teveel naar je horloge, het is geen race. Niks moet meer, alles kan en mag.
Dat buffelen ken ik nog uit het verleden.............

Ik ben in NL al een tijdje 2 versnellingen teruggeschakeld. Voor mij geen ratrace meer.
Nog een paar uurtjes werken om bezig te blijven. Ik ben klaar met de stress.
Ik kan je melden dat het me uitstekend bevalt.

Om nog meer tot rust te komen daarom 6 wkn weg. :]
 
Rond de tijd dat jij gaat is het dag en nacht licht in noorwegen dus zaklamp etc. lekker thuis laten.Neem wel een paar spanbanden mee, tijdens 1 van de vele overtochten over water hebben niet alle boten dit materiaal. Ook de versnellingsbak in z'n1 zetten op de boot ( niet vergeten bij het starten natuurlijk)
Let op met spullen waar deet in zit: als je brildragend bent, de lak van brillen kan kapot gaan en of verkleuren en kunststof monturen gaan helemaal naar z'n grootje. Goed handen wasssen! Neem ook genoeg geld mee want noorwegen is belachelijk duur. Mocht je zo'n reserve benzine jerrycannetje aan je motor maken? Doe er geen benzine in maar jenever! Benzine is in noorwegen plenty te krijgen, altijd even tanken wanneer je de mogelijkheid hebt, ook al is het maar een paar liter dan zit je altijd goed!
Goede reis!

:? :? :? Ik zet hem juist in de vrij om te voorkomen dat hij in de bak gaat zitten jutteren als de boot trilt.....
 
Eerste is de vraag of navi gaat stoppen. na vele, vele km's is dat nog nooit gebeurd.
Als 't toch gebeurt dan verder met google maps of ik laad de kaart mbv maps.me.

Is mij al twee keer gebeurt dat een navi het opgeeft tijdens de vakantie. 1x door trillingen en 1x doordat er water in kwam.

Wat ik nog niemand heb horen zeggen : een reserve binnenkabel voor bv. het gas. Maar ik sleep dat al twee jaar mee en nog niet nodig gehad.
 
Is mij al twee keer gebeurt dat een navi het opgeeft tijdens de vakantie. 1x door trillingen en 1x doordat er water in kwam.

Wat ik nog niemand heb horen zeggen : een reserve binnenkabel voor bv. het gas. Maar ik sleep dat al twee jaar mee en nog niet nodig gehad.
Wel een goeie............!
Maar dan kan je wel een halve motor meenemen met alles wat evt stuk kan gaan.

Een paar jaar terug ook gaskabel gebroken gehad. Meestal breekt kabel op of bijna bij de (onder of boven) nippel. Wegenwacht heeft er toen een geschroefde nippel opgezet om thuis te komen. Thuis heb ik kabel vervangen.

Wel heb ik sindsdien een schroefnippeltje bij me!
 
voor de camping tijgers :) neem ook een plaatje/plankje mee voor je zijpikkel
je zal niet de eerste zijn die 5 min met een motor loopt te zeulen naar een platte steen :+
 
:? :? :? Ik zet hem juist in de vrij om te voorkomen dat hij in de bak gaat zitten jutteren als de boot trilt.....[/quote
]Die man van mij ligt helemaal dubbel nu, wat denk je wat er normaal voor krachten in zo'n versnellings bak ontstaan. Het gaat erom dat de motor niet w e g kan lopen.......
 
Die man van mij ligt helemaal dubbel nu, wat denk je wat er normaal voor krachten in zo'n versnellings bak ontstaan. Het gaat erom dat de motor niet w e g kan lopen.......

Mooi dubbel laten liggen :}

Zowel op de autotrein als op een boot staat het blok stil en word niet gesmeerd. Ca 35 jaar geleden "geleerd" dat het slecht zou zijn voor de bak ivm ontbrekende smering. Weg lopen daar heb ik spanbanden voor. :) Maar ga gerust je gang. :) Ieder zijn meug. En ik bedoel natuurlijk niet een veerpontje, want daar zet ik hem ook niet vast, en wel in de versnelling :)
 
Laatst bewerkt:
Is mij al twee keer gebeurt dat een navi het opgeeft tijdens de vakantie. 1x door trillingen en 1x doordat er water in kwam.

Wat ik nog niemand heb horen zeggen : een reserve binnenkabel voor bv. het gas. Maar ik sleep dat al twee jaar mee en nog niet nodig gehad.
Kwestie van goede spullen meenemen, een beetje motor-navigatie is waterdicht én trillingbestendig ;) Reserve-onderdelen, mja. Inderdaad zoals gezegd, hoeveel ga je meenemen.. en ik ben gewoon Wegenwacht lid, dus ach ;)

voor de camping tijgers :) neem ook een plaatje/plankje mee voor je zijpikkel
je zal niet de eerste zijn die 5 min met een motor loopt te zeulen naar een platte steen :+
Platte steen naar je motor zeulen is handiger dan andersom hoor :+

Maar inderdaad, die staat al op het lijstje, thanks!
 
Kwestie van goede spullen meenemen, een beetje motor-navigatie is waterdicht én trillingbestendig ;) Reserve-onderdelen, mja. Inderdaad zoals gezegd, hoeveel ga je meenemen.. en ik ben gewoon Wegenwacht lid, dus ach ;)

Inderdaad.

Het verbaast mij wel eens hoeveel mensen 'aanrommelen' met navigatie. Laten we eerlijk zijn; het is toch bijna onmisbaar te noemen, zeker als je op specifieke plekken in een stad moet zijn.

Ik zie hier genoeg topics op MF over 'chineese meuk', of de iPhone in het borstvakje, met een koptelefoontje je helm ingedrukt om zo te navigeren op reis. Jawel, een degelijk navigatie systeem is heel duur, ik baalde ook toen ik 700 euro moest aftikken maar het ding is zo robuust als wat.

Maar let op, nu dit gezegd te hebben gaat mijn BMW Nav5 a.s. zaterdag kapot :+

Ik ga even opzoek naar hout.
 
BMW Nav 5? Je bedoelt zo'n Garmin kloon? :+

Hier ook jarenlang met Garmin gereden, werkelijk ideaal. Hoop geld, maar je hebt wel wat. Sinds paar jaar overgestapt op de TomTom Rider 400, nadat ik hem mocht houden toen ik hem kon testen. Nog geen spijt van :)
 
...... en ik ben gewoon Wegenwacht lid, dus ach ;)
Nou wil 't geval dat de ANWB-wegenwacht in Rusland niet snel zal gaan helpen!

Veel mensen raken onderweg te snel in paniek. Vaak kom je houtje-touwtje echt nog wel thuis. In Palermo/ Sicilië moest ZEKER mijn radiator direct worden vervangen. Niet zeuren, colafles met water onder de snelbinders en gaan. Thuis de reserve-radiator die ik nog had liggen erop geschroefd en daar rijd ik nu nog steeds mee rond.
 
Mooi dubbel laten liggen :}

Zowel op de autotrein als op een boot staat het blok stil en word niet gesmeerd. Ca 35 jaar geleden "geleerd" dat het slecht zou zijn voor de bak ivm ontbrekende smering. Weg lopen daar heb ik spanbanden voor. :) Maar ga gerust je gang. :) Ieder zijn meug. En ik bedoel natuurlijk niet een veerpontje, want daar zet ik hem ook niet vast, en wel in de versnelling :)
Een andere optie kan zijn om mbv een elastiek tijdens de overtocht je voorrem aan te spannen.......
 
Inderdaad.

Het verbaast mij wel eens hoeveel mensen 'aanrommelen' met navigatie. Laten we eerlijk zijn; het is toch bijna onmisbaar te noemen, zeker als je op specifieke plekken in een stad moet zijn.

Ik zie hier genoeg topics op MF over 'chineese meuk', of de iPhone in het borstvakje, met een koptelefoontje je helm ingedrukt om zo te navigeren op reis. Jawel, een degelijk navigatie systeem is heel duur, ik baalde ook toen ik 700 euro moest aftikken maar het ding is zo robuust als wat.
Ja, idd lees je op MF veel over allerlei flut-oplossingen voor navigatie.
Natuurlijk doet de aanschaf van een goede wel pijn, maar daarna ben je ook helemaal van het gezeur af. Vlgs mij kan je een 2e hands ZUMO 3** op MP of met garantie bij Waypoint voor een heel stuk minder verkrijgen.
 
BMW Nav 5? Je bedoelt zo'n Garmin kloon? :+

Hier ook jarenlang met Garmin gereden, werkelijk ideaal. Hoop geld, maar je hebt wel wat. Sinds paar jaar overgestapt op de TomTom Rider 400, nadat ik hem mocht houden toen ik hem kon testen. Nog geen spijt van :)

Inderdaad een Garmin kloon haha :+

Bevalt je tomtom overigens? Welke vind je beter?
 
OPLADERS voor al je toestellen. Heel vervelend als je een laptop of fototoestel hebt zonder oplader. :(
Je denkt toch niet dat ik de hele vakantie met een ris opladers ga lopen slepen.
Trouwens dan moet ook nog 220 hebben................

Voor €20 ben je klaar met een sigarettenplug en een USB-omvormer. Meer heb je niet nodig!
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, USB op de motor. Onder het rijden de diverse apparaten laden en bij stilstand/pauze/overnachten de helm(en)( rijd met duo).
Zeker in Noorwegen als je de optie vrij kamperen gebruikt. Geen stopcontacten in bomen en/of rotswand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan