Werking rem

Splayduke

MF'er
11 jul 2012
34
0
Hallo mede motorrijders,

ik heb sinds kort een Suzuki Intruder VS700 uit 1986. Ik was niet echt tevreden over de werking van de voorrem. Het voelde allemaal nogal sponzig en remde niet echt goed. Ik heb nu de remvloeistof vervangen, de blokken vervangen en de zuigers goed gangbaar gemaakt. Daarna uiteraard goed ontlucht.

Nu doet het volgende zich (nog steeds) voor:

Als ik de rem in één keer inknijp, kan ik redelijk makkelijk de hendel tot het handvat knijpen. Als ik een paar keer gepompt heb lukt dit niet meer. Na een seconde of 15-20 rust kan ik weer in één keer doorknijpen tot het handvat.

Heeft dit te maken met een versleten remleiding? Of is er wellicht iets kapot/versleten binnen in het reservoir, waardoor het eerste gedeelte van de slag verloren gaat?

Vast dank voor jullie meedenken!
 
Laatst bewerkt:
kan een aantal dingen zijn.
- leidingen die rekken en dus gewoon vervangen moeten worden.
- interne lekkage in de rempomp waardoor vloeistof weer terug het reservoir in kan lopen
- externe lekage
- of een combinatie van voorgaande.
 
Of gewoon lucht
Kan ik me haast niet voorstellen. Ik heb vanaf het ontluchtingsnippel een slangetje omhoog laten lopen en vervolgens in een potje schone remvloeistof uit laten komen. Vervolgens het nippel opengedraaid en zeker een halve liter remvloeistof doorgepompt. Zeker in het begin kwam er veel lucht mee, maar later echt niet meer, niet één belletje.
 
Die ori slang is ruk na die leeftijd, ik heb eens bij een 1400 de slang lek geperst na t systeem enigzins op druk was gekomen, voel maar eens wat die zwelt als je er op knijpt terwijl je pompt.
 
zou persoonlijk altijd de originele leidingen vervangen voor staalomvlochten leidingen, voelt vaak beter en directer aan.
Ik breek een lans voor staalomvlochten remleidingen.
Ik heb enige manden geleden op mijn 12 jaar oude Hayabusa ook mijn remleidingen laten vervangen door staalomvlochten,
ik kan je melden.... een wereld van verschil.
Dat oude rubber van die oorspronkelijke leidingen kan de remdruk echt niet meer aan,
en dat rekt, en daar gaat een heleboel remdruk in verloren.

Wat TS beschrijft is naar mijn bescheiden mening idd gewoon lucht in het systeem....
 
Ik denk dat je schijven wat scheef zijn weggesleten, en met de eerste keer knijpen komen ze tegen de schijf, met de 2e keer druk je de remblokken verder in de holle ruimte van de schijf..
Controleer eerst maar eens hoe je remblokken er uit zien na enkele keren remmen , als die slechts enkele ( meestal) buitenkant raakvlakken heeft, dan blokjes even afschuinen
 
Ik denk dat je schijven wat scheef zijn weggesleten, en met de eerste keer knijpen komen ze tegen de schijf, met de 2e keer druk je de remblokken verder in de holle ruimte van de schijf..
Controleer eerst maar eens hoe je remblokken er uit zien na enkele keren remmen , als die slechts enkele ( meestal) buitenkant raakvlakken heeft, dan blokjes even afschuinen
Ik heb niet gelezen dat de TS zijn/haar wier gedraaid heeft.
Ik hou het op lucht.
 
Ik breek een lans voor staalomvlochten remleidingen.
Ik heb enige manden geleden op mijn 12 jaar oude Hayabusa ook mijn remleidingen laten vervangen door staalomvlochten,
ik kan je melden.... een wereld van verschil.
Dat oude rubber van die oorspronkelijke leidingen kan de remdruk echt niet meer aan,
en dat rekt, en daar gaat een heleboel remdruk in verloren.

Wat TS beschrijft is naar mijn bescheiden mening idd gewoon lucht in het systeem....
Zolang de remhendel niet tegen het handvat komt,zal de remdruk gelijk zijn aan die van staalomvlochten remleidingen.
Alleen de hoeveelheid vloeistof die verplaatst wordt is verschillend ;)
 
lucht blijft op hoogste punt hangen. hrc op afschot en de lucht kan weg

Heel veel van dit.

Maakt me niet uit hoeveel liter iemand door leidingen pompt met een cc per keer. Met meer flow maak je al meer kans maar beste oplossing is nog altijd rekening te houden met de opbouw van een remsysteem en daarmee komende punten waar lucht kan blijven hangen.
 
Begin met het vervangen van de koperen ringen die om de banjo's zitten. Als die niet goed zijn, oud of gescheurd, kan dit gebeuren. Op iedere banjobout horen er twee te zitten. 1 aan iedere kant van de banjo. Heb laatst hetzelfde gehad.
Check ook of de banjobouten en ontluchtingsnippels wel goed zijn aangedraaid. Nippels ook maar even vervangen.
 
Dat is 'm,doe je dekseltje er maar eens af en knijp een paar keer in je handle,en daar komen de belletjes *D
Geen belletjes, maar is het normaal dat er bij het eerste gedeelte van de slag een straaltje remvloeistof omhoog spuit? Dat gedeelte bouwt hij geen druk op lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Geen belletjes, maar is het normaal dat er bij het eerste gedeelte van de slag een straaltje remvloeistof omhoog spuit? Dat gedeelte bouwt hij geen druk op lijkt me.

Ik knijp op het filmpje hele langzaam. Als ik vlot doorknijp spuit hij zomaar 30cm hoog


*sorry had op bewerken moeten drukken ipv quote
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan