Werking rem

Splayduke

MF'er
11 jul 2012
34
0
Hallo mede motorrijders,

ik heb sinds kort een Suzuki Intruder VS700 uit 1986. Ik was niet echt tevreden over de werking van de voorrem. Het voelde allemaal nogal sponzig en remde niet echt goed. Ik heb nu de remvloeistof vervangen, de blokken vervangen en de zuigers goed gangbaar gemaakt. Daarna uiteraard goed ontlucht.

Nu doet het volgende zich (nog steeds) voor:

Als ik de rem in één keer inknijp, kan ik redelijk makkelijk de hendel tot het handvat knijpen. Als ik een paar keer gepompt heb lukt dit niet meer. Na een seconde of 15-20 rust kan ik weer in één keer doorknijpen tot het handvat.

Heeft dit te maken met een versleten remleiding? Of is er wellicht iets kapot/versleten binnen in het reservoir, waardoor het eerste gedeelte van de slag verloren gaat?

Vast dank voor jullie meedenken!
 
Laatst bewerkt:
Wat je ziet is normaal.Weet je zeker dat het reservoir het hoogste punt is?Kan ik op het filmpje niet goed zien.
Anders pomp even losmaken van je stuur en schuin omhoog houden.Dan nogmaals je handle voorzichtig bedienen.
 
Als ik de rem in één keer inknijp, kan ik redelijk makkelijk de hendel tot het handvat knijpen. Als ik een paar keer gepompt heb lukt dit niet meer. Na een seconde of 15-20 rust kan ik weer in één keer doorknijpen tot het handvat.
Die 15-20 seconden rust, is dat met rem ingeknepen of heb je de remhendel dan weer losgelaten?
 
Begin met het vervangen van de koperen ringen die om de banjo's zitten. Als die niet goed zijn, oud of gescheurd, kan dit gebeuren. Op iedere banjobout horen er twee te zitten. 1 aan iedere kant van de banjo. Heb laatst hetzelfde gehad.
Check ook of de banjobouten en ontluchtingsnippels wel goed zijn aangedraaid. Nippels ook maar even vervangen.

Als die koperen ringen niet goed zijn knijp je echt wel de vloeistof er doorheen.Komt echt wel wat barretjes druk op te staan met knijpen.Hoe daar dan lucht van buitenaf doorheen zou moeten komen zonder druk vat ik even niet.
 
Wat je ziet is normaal.Weet je zeker dat het reservoir het hoogste punt is?Kan ik op het filmpje niet goed zien.
Anders pomp even losmaken van je stuur en schuin omhoog houden.Dan nogmaals je handle voorzichtig bedienen.
Reservoir is echt het hoogste punt. Ik heb net een stuk gereden, de rem voelt hetzelfde als met de oude vloeistof en blokken. Ik ga de leiding maar eens vervangen. Het is een stuk van plm. een meter. Als hier na verloop van tijd wat rek in komt is het effect natuurlijk best groot. 11-85 staat er op de slang. 22000 miles op de teller. Mag misschien ook wel een keertje.
 
Een luchtbel zet meteen uit zodra je de rem los laat. Wat heeft 15-20 sec nodig? Zuiger die langzaam terug komt? Remleiding die flink uitzet en na wegvallen druk weer naar oorspronkelijke diameter krimpt?

Toch maar een keer een nieuwe staalomvlochten leiding op zetten. Mag wel na dertig jaar ;)
 
Lijkt me dat er niets tegen in de brengen is dat:

1] Er nog lucht in het systeem zit
2] Zot aangeeft waarom het geen kans krijgt direct te expanderen

Reservoir is echt het hoogste punt.

Het reservoir is "altijd" het hoogste punt bij een remsysteem op een motor. Wat misschien niet helemaal over komt is dat er verschillende plaatsen kunnen zijn in het remsysteem waar lucht een hoogste punt heeft bereikt en vanaf daar niet gemakkelijk naar het reservoir kan.
 
Ja, dat is normaal.
Ik heb daar eens een foto van gemaakt om te waarschuwen dat je niet je halve motor ondersproeit met remvloeistof.
full
 
Lijkt me dat er niets tegen in de brengen is dat:

1] Er nog lucht in het systeem zit
2] Zot aangeeft waarom het geen kans krijgt direct te expanderenHet reservoir is "altijd" het hoogste punt bij een remsysteem op een motor. Wat misschien niet helemaal over komt is dat er verschillende plaatsen kunnen zijn in het remsysteem waar lucht een hoogste punt heeft bereikt en vanaf daar niet gemakkelijk naar het reservoir kan.
meestal (en zeker bij een choppertje van die tijd) is de aansluiting vd remleiding op de hrc het hoogste punt
 
meestal (en zeker bij een choppertje van die tijd) is de aansluiting vd remleiding op de hrc het hoogste punt

Kende die uitzondering niet.. :t Maar er zijn genoeg andere plaatsen waar lucht moeilijker weg zou kunnen komen. De remleiding van klauw naar klauw over het spatbord, sommige remklauwen, verdeelstukken, de ruimte tussen banjo en banjo bout. Enfin, hoef ik jou ook niet te vertellen natuurlijk maar ik hoop dat ie mee leest :o
 
Kende die uitzondering niet.. :t Maar er zijn genoeg andere plaatsen waar lucht moeilijker weg zou kunnen komen. De remleiding van klauw naar klauw over het spatbord, sommige remklauwen, verdeelstukken, de ruimte tussen banjo en banjo bout. Enfin, hoef ik jou ook niet te vertellen natuurlijk maar ik hoop dat ie mee leest :o
167919576_4_big.jpg
 
De plek die je nooit op de normale ontlucht krijgt is het bovenste deel van de banjo op de hoofdremcilinder. De banjobout iets los draaien en je hendel voorzichtig inknijpen totdat er remvloeistof langs de bout loopt.

Maar ik denk dat de hoofdremcilinder inwendig aan vervuiling en corrosie onderhevig is.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe remleiding gemonteerd, alles goed ontlucht. Helaas nog steeds hetzelfde effect, de slag lijkt te kort om voldoende remkracht te krijgen. Na wat pompen lukt het niet meer om de hendel tegen het handvat te krijgen, maar met de eerste keer knijpen gaat dit wel.

We hebben goed gekeken naar wat er nu precies gebeurt. Het eerste 1/3e deel van de slag gebeurt er gewoon niks. De hendel is niet bij te stellen. We hebben nu een moertje dat precies paste tussen de zuiger en de remhendel gedaan. Hierdoor is het 1/3e deel verkleind tot ongeveer niks en daardoor heb je meer ruimte om de slag te maken. Je kan de rem nu echt niet meer tot het handvat knijpen, ook niet in de eerste slag.

Remmen doet hij nog steeds niet echt goed, als ik met een gangetje van 40 km/u de rem vol inknijp remt hij op zich wel, maar het zou nog wat krachtiger mogen. De rem laten blokkeren lukt bijvoorbeeld écht niet. Misschien is dit een kwestie van inslijten van de nieuwe blokken?
 
Nieuwe remleiding gemonteerd, alles goed ontlucht. Helaas nog steeds hetzelfde effect, de slag lijkt te kort om voldoende remkracht te krijgen. Na wat pompen lukt het niet meer om de hendel tegen het handvat te krijgen, maar met de eerste keer knijpen gaat dit wel.

We hebben goed gekeken naar wat er nu precies gebeurt. Het eerste 1/3e deel van de slag gebeurt er gewoon niks. De hendel is niet bij te stellen. We hebben nu een moertje dat precies paste tussen de zuiger en de remhendel gedaan. Hierdoor is het 1/3e deel verkleind tot ongeveer niks en daardoor heb je meer ruimte om de slag te maken. Je kan de rem nu echt niet meer tot het handvat knijpen, ook niet in de eerste slag.

Remmen doet hij nog steeds niet echt goed, als ik met een gangetje van 40 km/u de rem vol inknijp remt hij op zich wel, maar het zou nog wat krachtiger mogen. De rem laten blokkeren lukt bijvoorbeeld écht niet. Misschien is dit een kwestie van inslijten van de nieuwe blokken?

gevaarlijke gek, niet beunen aan remmen, maar goed ontluchten @#$%
 
Kan ik me haast niet voorstellen. Ik heb vanaf het ontluchtingsnippel een slangetje omhoog laten lopen en vervolgens in een potje schone remvloeistof uit laten komen. Vervolgens het nippel opengedraaid en zeker een halve liter remvloeistof doorgepompt. Zeker in het begin kwam er veel lucht mee, maar later echt niet meer, niet één belletje.
Rond de 100 ML is zat hoor.. tenzij je dus lucht in je leidingen hebt of je pomp is defect.
Lekker blijven proberen.
Goed voor het milieu. :+
 
Laatst bewerkt:
gevaarlijke gek, niet beunen aan remmen, maar goed ontluchten @#$%
Haha ja ik ben het helemaal eens! Vandaar ook dit topic, rem moet gewoon in orde zijn.
Echter ben ik er van overtuigd dat mijn oplossing nog niet zo'n verkeerde is. Waar het moertje voor zorgt is dat het gedeelte van de hendel dat de zuiger indrukt iets langer is geworden. Daardoor heb je wat minder slag van de hendel nodig en kan je gewoon goed remmen.

Er zit echt geen lucht meer in het systeem. Leiding is nieuw. Klauw is volledig schoongemaakt en zit goed in elkaar. Blokken zijn nieuw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan