Werking rem

Splayduke

MF'er
11 jul 2012
34
0
Hallo mede motorrijders,

ik heb sinds kort een Suzuki Intruder VS700 uit 1986. Ik was niet echt tevreden over de werking van de voorrem. Het voelde allemaal nogal sponzig en remde niet echt goed. Ik heb nu de remvloeistof vervangen, de blokken vervangen en de zuigers goed gangbaar gemaakt. Daarna uiteraard goed ontlucht.

Nu doet het volgende zich (nog steeds) voor:

Als ik de rem in één keer inknijp, kan ik redelijk makkelijk de hendel tot het handvat knijpen. Als ik een paar keer gepompt heb lukt dit niet meer. Na een seconde of 15-20 rust kan ik weer in één keer doorknijpen tot het handvat.

Heeft dit te maken met een versleten remleiding? Of is er wellicht iets kapot/versleten binnen in het reservoir, waardoor het eerste gedeelte van de slag verloren gaat?

Vast dank voor jullie meedenken!
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe remleiding gemonteerd, alles goed ontlucht. Helaas nog steeds hetzelfde effect, de slag lijkt te kort om voldoende remkracht te krijgen. Na wat pompen lukt het niet meer om de hendel tegen het handvat te krijgen, maar met de eerste keer knijpen gaat dit wel.

We hebben goed gekeken naar wat er nu precies gebeurt. Het eerste 1/3e deel van de slag gebeurt er gewoon niks. De hendel is niet bij te stellen. We hebben nu een moertje dat precies paste tussen de zuiger en de remhendel gedaan. Hierdoor is het 1/3e deel verkleind tot ongeveer niks en daardoor heb je meer ruimte om de slag te maken. Je kan de rem nu echt niet meer tot het handvat knijpen, ook niet in de eerste slag.

Remmen doet hij nog steeds niet echt goed, als ik met een gangetje van 40 km/u de rem vol inknijp remt hij op zich wel, maar het zou nog wat krachtiger mogen. De rem laten blokkeren lukt bijvoorbeeld écht niet. Misschien is dit een kwestie van inslijten van de nieuwe blokken?
Svp naar monteur brengen.
 
Haha ja ik ben het helemaal eens! Vandaar ook dit topic, rem moet gewoon in orde zijn.
Echter ben ik er van overtuigd dat mijn oplossing nog niet zo'n verkeerde is.
jawel, je blokkeert de retour mogelijkheid van remvloeistof
Waar het moertje voor zorgt is dat het gedeelte van de hendel dat de zuiger indrukt iets langer is geworden.
nee, zie opmerking hierboven
Daardoor heb je wat minder slag van de hendel nodig en kan je gewoon goed remmen.
tot hij blokkeert of gaat aanlopen en warm lopen
Er zit echt geen lucht meer in het systeem.
wellus
Leiding is nieuw.
wauw
Klauw is volledig schoongemaakt en zit goed in elkaar.
zelfs daarover heb ik twijfels
Blokken zijn nieuw.
geweldig
 
Laatst bewerkt:
Haha ja ik ben het helemaal eens! Vandaar ook dit topic, rem moet gewoon in orde zijn.
Echter ben ik er van overtuigd dat mijn oplossing nog niet zo'n verkeerde is. Waar het moertje voor zorgt is dat het gedeelte van de hendel dat de zuiger indrukt iets langer is geworden. Daardoor heb je wat minder slag van de hendel nodig en kan je gewoon goed remmen.

Er zit echt geen lucht meer in het systeem. Leiding is nieuw. Klauw is volledig schoongemaakt en zit goed in elkaar. Blokken zijn nieuw.

Tijd voor een HRC revisie dan (nu dankzij het opvullen van de vrije slag, de remzuiger verder de cilinder in is gedrukt dan in de vorige 25 jaar).
 
Haha ja ik ben het helemaal eens! Vandaar ook dit topic, rem moet gewoon in orde zijn.
Echter ben ik er van overtuigd dat mijn oplossing nog niet zo'n verkeerde is. Waar het moertje voor zorgt is dat het gedeelte van de hendel dat de zuiger indrukt iets langer is geworden. Daardoor heb je wat minder slag van de hendel nodig en kan je gewoon goed remmen.

Er zit echt geen lucht meer in het systeem. Leiding is nieuw. Klauw is volledig schoongemaakt en zit goed in elkaar. Blokken zijn nieuw.

Goed verhaal enzo maar heb je ook een uitvaartverzekering?
 
leuk kwa test, maar levensgevaarlijk ... :X
heb je daarvoor de remzuiger moeten induwen om dat moertje er tussen te krijgen ?
zo niet zit er een foute remhendel op.
Moest het zuigertje inderdaad iets indrukken. Moertje is echt maar dun, denk dat de zuiger nu hooguit 2mm verder ingedrukt zit.

Met het warmlopen heb ik inderdaad geen rekening gehouden. Vind het ook echt geen probleem om mijn HRC te reviseren, alleen zou dat de oplossing zijn voor de symptomen?
 
[Of gewoon lucht]
Ja dit roept iedereen al drie pagina's, maar er zit echt geen lucht meer in.

Het is één klauw met één leiding. Ik heb de nieuwe leiding vanuit beneden gevuld. Daarna onderaan het nippel ontlucht, bovenaan de banjo ontlucht, wat valt er nog meer te ontluchten!
Heb ook een FZS600 met dubbele schijf. Hier onlangs ook de vloeistof en blokken vervangen. Ik weet echt wel hoe ik een rem moet ontluchten.

Bij deze rem loop ik tegen een probleem aan. Vervolgens stel ik de vraag op dit forum, ik vervang de (te) oude leiding, en nog steeds het probleem. Ik ontdek dat de hendel een groot deel van de slag niks doet. Misschien is de oplossing van een moertje er tussen niet de juiste, (daar kan ik zéker inkomen :)).
Ik vind het alleen wel jammer dat er nu vooral flauwe opmerkingen gemaakt worden.

Tijd voor een HRC revisie dan (nu dankzij het opvullen van de vrije slag, de remzuiger verder de cilinder in is gedrukt dan in de vorige 25 jaar).
Hoezo zou de HRC hier niet tegen kunnen? Maar buiten dit, zou de HRC sowieso niet de oorzaak van het probleem kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Moest het zuigertje inderdaad iets indrukken. Moertje is echt maar dun, denk dat de zuiger nu hooguit 2mm verder ingedrukt zit.

Met het warmlopen heb ik inderdaad geen rekening gehouden. Vind het ook echt geen probleem om mijn HRC te reviseren, alleen zou dat de oplossing zijn voor de symptomen?
komt de plunjer van de hrc helemaal naar buiten? Hoe ziet het boot rubber eruit?
 
Laatst bewerkt:
Ja dit roept iedereen al drie pagina's, maar er zit echt geen lucht meer in.

Het is één klauw met één leiding. Ik heb de nieuwe leiding vanuit beneden gevuld. Daarna onderaan het nippel ontlucht, bovenaan de banjo ontlucht, wat valt er nog meer te ontluchten!
Heb ook een FZS600 met dubbele schijf. Hier onlangs ook de vloeistof en blokken vervangen. Ik weet echt wel hoe ik een rem moet ontluchten.

Bij deze rem loop ik tegen een probleem aan. Vervolgens stel ik de vraag op dit forum, ik vervang de (te) oude leiding, en nog steeds het probleem. Ik ontdek dat de hendel een groot deel van de slag niks doet. Misschien is de oplossing van een moertje er tussen niet de juiste, (daar kan ik zéker inkomen :)).
Ik vind het alleen wel jammer dat er nu vooral flauwe opmerkingen gemaakt worden.Hoezo zou de HRC hier niet tegen kunnen? Maar buiten dit, zou de HRC sowieso niet de oorzaak van het probleem kunnen zijn?

Andere remklauw kopen of deze (laten) reviseren met nieuwe remzuigers en afdichtingen.

Idem voor HRC
 
Laatst bewerkt:
Zie ook bijvoorbeeld Japparts.nl

full
 
komt de plunjer van de hrc helemaal naar buiten?

indien niet, zou ontluchten heel problematisch geweest zijn. kwasi onmogelijk, maar na wat ik hier al allemaal gelezen heb kan je op weinig voortgaan.

Moest het zuigertje inderdaad iets indrukken. Moertje is echt maar dun, denk dat de zuiger nu hooguit 2mm verder ingedrukt zit.

oh boy. een goede raad voor de toekomst : leer eerst hoe iets werkt voor je er zelf aan gaat prullen...
doe de mensheid 1 plezier : durf niet te rijden met de motor in deze toestand. wat jou overkomt maakt me niet uit, het gaat om je medemensen ...
 
Laatst bewerkt:
Japparts.nl ....hmm revisie setjes ,zij leveren geen OEM of vaak niet althans da's mijn ervaring en het past belabberd slecht.

Gewoon ff langs de Honda en OEM , dat past en is goed!

OEM is beter, dat staat buiten kijf. Maar mijn ervaringen met de Roukama setjes zijn beslist niet slecht.De CB550 remt inmiddels c.a 35.000km / 8 jaar met een Japparts revisie setje.

CMS is eveneens duur, maar ze hebben het meestal wel en OEM / NOS ook.
 
OEM is beter, dat staat buiten kijf. Maar mijn ervaringen met de Roukama setjes zijn beslist niet slecht.De CB550 remt inmiddels c.a 35.000km / 8 jaar met een Japparts revisie setje.

CMS is eveneens duur, maar ze hebben het meestal wel en OEM / NOS ook.

CMS is ook OEM toch ? Waar staat NOS dan voor :) ??

Had er 2 remrevisie setjes gekocht geen van beide paste ? Moest meen ik 27 euro aftikken plus verzendkosten.

Suzuki OEM was 31 euro en die paste wel goed O-)

Probleem met Japparts is ,is dat je nooit weet wat je krijgt ? Zo bestelde ik fork-seals kreeg 1x Suzuki en 1 x Honda _O- Het waren twee verschillende merken ( geen OEM) oké ze pasten wel maar dan nog.

Op die ene seal die geschikt was voor Honda stond geen Suzuki :+ En op die Suzuki seal stond wel Honda . Eentje kwam uit Japan de ander seal uit een aantal buurlanden verderop .

Dan heb ik mijn buik wel vol ervan en zeker toen die ene van Honda ging lekken na 1 weekje.Bleek slechts 1 groef/lip te hebben terwijl mijn Suzuki er 2 olie groef/lip moest hebben.

OEM of aftermarket is beide goed je moet enkel het juiste merk kiezen.Fork seals koop ik tegenwoordig enkel van SKF.

En die zijn kawasaki groen :+

j3wuh7tc6bnnr.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jij hebt wel geluk met quickshifters, spullen uit China.. wat heb jij in een vorig leven allemaal veroorzaakt dat god je zo achterna zit? :( :+

Heb 4 motoren Patrick en ik sleutel elke week eraan.

Niet omdat het moet maar puur uit hobby.Als ik niets te doen heb dan vervang ik gewoon onderdelen zoals rempomp setjes fork-seals wiellagers en ga zo maar door.Puur hobbymatig allemaal.

Daarnaast probeer ik weleens wat uit zoals met China producten maar daar heb ik WEL van geleerd :+ _O-

Met die China remschijven je weet wel _O- Daarmee een avondje getest , och ja je moet iets _O-

Dat de Chinese goden mij haten dat snap ik ook niet :X :P
 
Laatst bewerkt:
Heb 4 motoren Patrick en ik sleutel elke week eraan.

Dat de Chinese goden mij haten dat snap ik ook niet :X :P
Hier hetzelfde (3) en het gaat dan weer altijd goed. :+ :+

Even afkloppen want heb net "GB Racing" crash protectoren uit China voor de RSV4 binnen.

full


En een dop 32 uit China voor de achterwielmoer. :t
Honda maakt zelf geen remplunjers, die komen van Nissin.
Ja, maar het juiste type uitzoeken is dan wat lastig. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan