Richting aangeven op de uitvoegstrook

Richting aan bij uitvoegen?

  • Ja

    Stemmen: 122 96,1%
  • Nee

    Stemmen: 5 3,9%

  • Totaal aantal stemmers
    127
Bij de rotonde is het zo dat richting aangeven bij het van de rotonde afrijden wel verplicht is, maar als je een rotonde 3/4 wil nemen is het niet verplicht je knipperlicht naar links aan te doen. Het is niet verplicht, maar wel gewenst, en het wordt je dan ook aangeleerd tijdens rijles. Daarentegen zijn er sommige auto's (vooral van die amerikanen) die het knipperlicht naar links niet mogelijk maken als je een stuurbeweging naar rechts maakt. Het kan dus gewoon niet bij sommige auto's.
 
Momenteel aan het lessen, en het is me gisteren nog uitgelegd door mijn instructeur:
300m voor de uitvoegstrook begint (dus bij het 300m bord) de richtingaanwijzer naar rechts aan, óók als er een dubbele uitvoegstrook is. Vervolgens doe je de richtingaanwijzer uit bij het uit-bord (komt ongeveer neer op wanneer de blokmarkering stopt dus)

Zo heb ik het ook geleerd en pas ik dit nog dagelijks toe. zowel op motor als in auto.

Bij een weefvak, combi van in- en uitvoegstrook, is het erg prettig als de richtingaanwijzer aan blijft wanneer men nog in/op het weefvak rijdt. Maakt het voor de andere weggebruikers dudielijker wat je van plan bent.

Dat men het tegenwoordig zelden of nooit doet, richtingaanwijzer gebruiken bedoel ik dan ;) , ligt aan de luiheid of gemakzucht van de bestuurder. Misschien is hij of zij bang dat het knipperlichtje extra slijt?

Overigens ben ik tegenwoordig al blij wanneer er al gebruik gemaakt wordt van een richtingaanwijzer.
 
Laatst bewerkt:
Bij de rotonde is het zo dat richting aangeven bij het van de rotonde afrijden wel verplicht is, maar als je een rotonde 3/4 wil nemen is het niet verplicht je knipperlicht naar links aan te doen. Het is niet verplicht, maar wel gewenst, en het wordt je dan ook aangeleerd tijdens rijles. Daarentegen zijn er sommige auto's (vooral van die amerikanen) die het knipperlicht naar links niet mogelijk maken als je een stuurbeweging naar rechts maakt. Het kan dus gewoon niet bij sommige auto's.
Is gewoon zoals bij onze auto's hoor. Pinker naar links, stuurbeweging naar rechts, dan valt die uit. En moet je hem terug opzetten.

Ale ja, moeten ... moet in de verste verte niet.

Sta je te wachten voor een rond punt en iemand komt aan die al op het rond punt is en heeft de linker pinker NIET aan, dan ga je ervan uit dat die nog verder rond gaat, heeft die linker pinker WEL aan dan ben je er gewoon zeker van.

Het rond punt oprijden en dan ambetant gaan doen omdat die andere het rond punt op blijft terwijl die geen enkele pinker aanhad en je daardoor maar veronderstelde dat die er af ging is gewoon onzin. Het is idd beter, maar het moet helemaal niet, linker pinker op tot je eraf rijd.
 
Is gewoon zoals bij onze auto's hoor. Pinker naar links, stuurbeweging naar rechts, dan valt die uit. En moet je hem terug opzetten.

Ale ja, moeten ... moet in de verste verte niet.

Sta je te wachten voor een rond punt en iemand komt aan die al op het rond punt is en heeft de linker pinker NIET aan, dan ga je ervan uit dat die nog verder rond gaat, heeft die linker pinker WEL aan dan ben je er gewoon zeker van.

Het rond punt oprijden en dan ambetant gaan doen omdat die andere het rond punt op blijft terwijl die geen enkele pinker aanhad en je daardoor maar veronderstelde dat die er af ging is gewoon onzin. Het is idd beter, maar het moet helemaal niet, linker pinker op tot je eraf rijd.


Behalve in Duitsland. Daar is dit niet toegestaan (verboden)
 
Momenteel aan het lessen, en het is me gisteren nog uitgelegd door mijn instructeur:
300m voor de uitvoegstrook begint (dus bij het 300m bord) de richtingaanwijzer naar rechts aan, óók als er een dubbele uitvoegstrook is. Vervolgens doe je de richtingaanwijzer uit bij het uit-bord (komt ongeveer neer op wanneer de blokmarkering stopt dus)

Ik heb het ook zo geleerd, maar intussen hebben ze natuurlijk een nieuwe bewegwijzering ingevoerd waarbij er geen 300m bord meer staat. Of rijden jullie speciaal naar die plekken waar ze de borden nog niet hebben vervangen (zijn er nu nog genoeg van maar straks niet meer)
 
Voor zover ik weet staan de borden die de afslag aangeven gewoonlijk op 1200 en 600 m.

op 300 meter staat het bord waarop de (eerstvolgende grote) plaatsen staan waar je terecht komt als je niet van de snelweg af gaat.


Bij de rotonde is het zo dat richting aangeven bij het van de rotonde afrijden wel verplicht is, maar als je een rotonde 3/4 wil nemen is het niet verplicht je knipperlicht naar links aan te doen. Het is niet verplicht, maar wel gewenst, en het wordt je dan ook aangeleerd tijdens rijles. Daarentegen zijn er sommige auto's (vooral van die amerikanen) die het knipperlicht naar links niet mogelijk maken als je een stuurbeweging naar rechts maakt. Het kan dus gewoon niet bij sommige auto's.

Kun je een merk en type noemen van een auto waarbij dat niet kan? Ik heb best wel wat verschillende auto's gereden, oud en nieuw, ook Amerikanen. Maar dit heb ik nog nooit gezien.
 
Ik heb geen BMW, dat betekent, ik héb pinkers, dus gebruik ik ze ook :+

Is het enkel een afrit (uitvoegstrook), zet ik de pinker weer af zodra ik me op die afrit bevind.

Is het een gecombineerde afrit/oprit (wat wij hier niet te dikwijls tegenkomen) blijft mijn pinker ook aan tot ik niet meer kan invoegen.

Logisch toch?
Ik heb een BMW én pinkers, dus ben rijker dan jij! :P
 
Zal ik dan de eerste zijn om eerlijk toe te geven dat ik enkel m'n knipper maar gebruik om van baan te wisselen, maar eenmaal op de uitvoegstrook doe ik hem weer uit. :o Alleen als ik de weg oprijd en van dezelfde strook gebruik maak om er meteen weer af te gaan laat ik hem aan staan (om te laten zien dat ik niet kom invoegen).

Moet ook zeggen dat echt vrijwel niemand dat doet hier in de randstad. Maargoed, ik ben niet koppig, is niet moeilijk om erin te slijten :)
 
Zal ik dan de eerste zijn om eerlijk toe te geven dat ik enkel m'n knipper maar gebruik om van baan te wisselen, maar eenmaal op de uitvoegstrook doe ik hem weer uit. :o Alleen als ik de weg oprijd en van dezelfde strook gebruik maak om er meteen weer af te gaan laat ik hem aan staan (om te laten zien dat ik niet kom invoegen).

Moet ook zeggen dat echt vrijwel niemand dat doet hier in de randstad. Maargoed, ik ben niet koppig, is niet moeilijk om erin te slijten :)
Yesss we hebben er één!! :+

Maar stel, je komt dus een oprit oprijden, en bent van plan daarop te blijven, omdat het gelijk ook weer een uitrit is. Denk jij dan niet dat het handig is voor de andere weggebruikers om jouw intentie aan te geven? Ik vraag met dat oprecht af, want inderdaad: vrijwel niemand doet het. Sterker nog, de keren dat ik heb gezien dat iemand het deed, heeft diepe indruk op me achter gelaten.

Maar ik ben positief verrast over de eensgezindheid hier :}
 
Yesss we hebben er één!! :+

Maar stel, je komt dus een oprit oprijden, en bent van plan daarop te blijven, omdat het gelijk ook weer een uitrit is. Denk jij dan niet dat het handig is voor de andere weggebruikers om jouw intentie aan te geven? Ik vraag met dat oprecht af, want inderdaad: vrijwel niemand doet het. Sterker nog, de keren dat ik heb gezien dat iemand het deed, heeft diepe indruk op me achter gelaten.
Dat ben ik dan vermoedelijk geweest :Y
Maar ik ben positief verrast over de eensgezindheid hier :}
 
In 1936 zo geleerd... jij hebt al 81 jaar je rijbewijs? Bij een wettelijke leeftijd van 18 ben je dus al 99??? En je rijd nog motor?
Ik denk dat wij ons meer druk moeten maken over het überhaupt nog goed functioneren van jou evenwicht/reactie vermogen dan over je knipperlicht terwijl je op een uitvoegstrook rijd...


Ik zet hem aan, rijd de strook op en dan gaat hij automatisch weer een keer uit. Afhankelijk van hoelang de strook ineen of ik mensen "rechts inhaal" en of er verkeer achter me zit doe ik hem soms weer aan...
 
Sinds er in de regio uitvoegstroken zijn van een kilometer vind ik het een beetje onwennig.. maar ik laat m steevast aan tot einde blokjes. Zie het weinig mensen doen en ik snap niet waarom.

"Dan houden ze er misschien rekening mee dat ik naar links kom"

Dat noem ik iemand zijn aandacht claimen. Idem voor bumperkleven. In normaal verkeer moet je dat niet willen, toch?
 
Intressant is ook de volgende vraag: wie kent of heeft ooit gehoord van iemand die een bekeuring kreeg voor het niet (juist) gebruik van de raw?

Volgens mij is dit zo'n punt waarop in nl simpelweg niet word gecontrolleert laat staan bekeurd, je kunt in nl letterlijk voor een politie auto rijden en je knippelicht niet aan doen zonder enig risico op een bekeuring en dat is geen grap want ik heb het meerdere keren geprobeerd.
En de koekblikkers die wel hun raw gebruken doen dat uitsluitend omdat je anders een bekeuring zou kunnen krijgen, de handeling is in dat geval dan ook steevast dezelfde: raw pas aan als het stuur draait, dat de raw bedoeld is om andere weggebruikers te informeren is kennelijk echt een brug te ver om te begrijpen voor de in blik gestoofde hersentjes.
De hele handeling word daarmee gereduceert tot het minimale niveau waarop juridische vervolging net niet mogelijk is en feitelijk zou je bij dergelijke mensen de raw gewoon vast kunnen koppelen aan het stuur en het zou me ook niets verbazen als het ooit zover komt.
Net zoals die minkukels die te bedonderd zijn om overdag hun licht gewoon aan te zetten en dus ook steevast in zware regen of een tunnel zonder licht rijden, dat resulteerd nu in steeds meer autos en motoren waarvan je het licht niet meer kunt uitzetten, bedankt he?, stelletje luie flikkers, nu kan ik nooit meer mijn licht uitzetten als het eens echt niet uitkomt.( zoals bv een lege/slechte accu.

Vraag het maar eens aan zo iemand wat er kan gebeuren als je de raw niet gebuikt ? , 9 vd 10 antwoorden dat je dan een boete kunt krijgen ( en niet dat je een ongeluk kunt veroorzaken), daar ligt kennelijk de prioriteit vd nl automobilist en niet bij veilig gedrag.
 
Laatst bewerkt:
... dat resulteerd nu in steeds meer autos en motoren waarvan je het licht niet meer kunt uitzetten
Dat bij zowat alle motoren de koplamp niet meer uitgezet kan worden, en bij sommige auto's, zoals ik dacht Volvo, heeft heel wat andere redenen hoor, heeft te maken met plaatselijke wetten, zoals verplicht koplampen aan, ook overdag, in Zweden, en in B wat betreft motoren. Motoren in B, NL en L hebben één en dezelfde invoerder, vandaar dat, vanwege die wet in B, ook bij jullie de modernere motoren een niet uitschakelbare koplamp hebben.
... nu kan ik nooit meer mijn licht uitzetten als het eens echt niet uitkomt.( zoals bv een lege/slechte accu.
...
En wanneer is het dan nodig dat je je koplamp uitzet?
Als je accu goed is, kan die wel enige tijd hoor.
Ik heb, als mijn lichten aanstaan, in totaal voor zo een 100W aan verlichting aan, en kan best meer dan een kwartier en dan nog starten alsof het niks is. Aan verkeerslichten waarvan ik weet dat het lang rood blijft leg ik mijn motor stil, maar geen enkel verkeerslicht blijft zo lang op rood.

En dan nog, bij de nieuwere motoren gaat de koplamp enkel aan bij draaiende motor.

Maar jij hebt wel wat last van "raw stress" heb ik de indruk ...

Wel, weet je waar ik het van op mijn heupen krijg, ipv het niet-gebruik van raw's?
Van motorrijders die in de file hun "4-pinkers"* aanzetten!!!
Het is toch al kweetniehoe dikwijls gezegd geweest dat dat niet hoeft, of eigenlijk zelfs niet mag!!
Dus, laat uit die alarmfunctie in de file. Voor niks goed! Enkel bij het naderen van de staart van de file, maar niet eens je in de file staat of er tussen door filtert!!!
Dat is gewoon VERVELEND!!!!!

* wat jullie de alarm functie noemen?
 
Vraag het maar eens aan zo iemand wat er kan gebeuren als je de raw niet gebuikt ? , 9 vd 10 antwoorden dat je dan een boete kunt krijgen ( en niet dat je een ongeluk kunt veroorzaken), daar ligt kennelijk de prioriteit vd nl automobilist en niet bij veilig gedrag.
Misschien omdat het niet gebruiken ook gewoon niet resulteert in een ongeluk?
Of kan jij enkel en alleen aan het knipperende 21watt lampje zien dat een auto jouw baan op rijd? Als het antwoord daarop nee is kun je fus prima stellen dat het dus geen veroorzaker kan zijn.
 
Misschien omdat het niet gebruiken ook gewoon niet resulteert in een ongeluk?
Of kan jij enkel en alleen aan het knipperende 21watt lampje zien dat een auto jouw baan op rijd? Als het antwoord daarop nee is kun je fus prima stellen dat het dus geen veroorzaker kan zijn.

Een seconde of 2, 3 bedenktijd in plaats van direct van baan wisselen kan het verschil zijn tussen een schrikreactie of een beslissing wat te doen. Bij een schrikreactie is er misschien niet direct een ongeluk.. maar er kan daardoor in de verkeersdrukte, 5 auto's terug een kop staart botsing ontstaan.. Zulke onvoorspelbare acties maken sommige mensen onrustig of gefrustreerd.. volgens filmpjes leid dat soms tot brokken.. of erger.
 
In 1936 zo geleerd... jij hebt al 81 jaar je rijbewijs? Bij een wettelijke leeftijd van 18 ben je dus al 99??? En je rijd nog motor?
Ik denk dat wij ons meer druk moeten maken over het überhaupt nog goed functioneren van jou evenwicht/reactie vermogen dan over je knipperlicht terwijl je op een uitvoegstrook rijd...


Ik zet hem aan, rijd de strook op en dan gaat hij automatisch weer een keer uit. Afhankelijk van hoelang de strook ineen of ik mensen "rechts inhaal" en of er verkeer achter me zit doe ik hem soms weer aan...
Toen mocht al op 16e, dus inderdaad, ik ben al 101 en ik rijd nog motor. Elke dag havermout en ochtendgymnastiek houd je jong. Ik heb al 81 schadevrije jaren. En jij?
 
Toen mocht al op 16e, dus inderdaad, ik ben al 101 en ik rijd nog motor. Elke dag havermout en ochtendgymnastiek houd je jong. Ik heb al 81 schadevrije jaren. En jij?

En van die 81 jaar al 67 jaar elektrisch toch? Daar heb ik dan wel respect voor *D


Ik probeer altijd mijn knipperlicht aan te laten, dan is het duidelijk dat ik op de uitvoegstrook blijf. (niet dat iemand het ziet, maar toch)
"Helaas" gaan mijn knipperlicht na een x-aantal meter uit. Bij sommige uitvoegstroken gaat ie precies op het juiste moment uit en andere keren te vroeg.
 
En van die 81 jaar al 67 jaar elektrisch toch? Daar heb ik dan wel respect voor *D


Ik probeer altijd mijn knipperlicht aan te laten, dan is het duidelijk dat ik op de uitvoegstrook blijf. (niet dat iemand het ziet, maar toch)
"Helaas" gaan mijn knipperlicht na een x-aantal meter uit. Bij sommige uitvoegstroken gaat ie precies op het juiste moment uit en andere keren te vroeg.
Ahh dat deed mijn BMW ook.. en omdat ik zo'n knipperlicht-fetisjist ben, werd ik daar echt horendol van! Gelukkig bleek die "feature" uit te zetten door de dealer. Mss een idee :)
 
Laatst bewerkt:
Ahh dat deed mijn BMW ook.. en omdat ik zo'n knipperlicht-fetisjist ben, werd ik daar echt horendol van! Gelukkig bleek die "feature" uit te zetten door de dealer. Mss een idee :)

Mwa, inmiddels ben ik het wel gewend en voel ik het aan wanneer die uit gaat en klik ik hem gewoon weer aan. Behalve wanneer ik extra op het verkeer moet letten kan ik het wel eens vergeten.

Liever dat het knipperlicht uit is en ik wel afsla dan dat hij nog aan staat en ik de afslag niet neem terwijl men wel verwachten (adhv de knipper) dat ik afsla, met kans op een auto die de weg op rijdt en waarvoor ik dan moet uitwijken.
 
Het probleem met wel gebruik van je RAW terwijl je al op de uitvoegstrook rijd is dat je dan niet meer aan kan geven dat je naar de vluchtstrook gaat.
 
Even een vraagje: richtingaanwijzer áán laten op de uitvoegstrook, tot je "binnen" bent, of niet?

Volgens mij moet het niet, maar ik heb het indertijd (1936) wel zo geleerd, en ik vind het zo enorm handig als mensen het doen, met name wanneer ze op een gecombineerde invoeg/uitvoegstrook rijden, zodat de rest weet dat ze geen rekening hoeven te houden met een invoeger: deze blijft gewoon waar hij is.

Toch zie ik het vrijwel niemand doen :? Hoe zit dat?

Nou... Op mijn oldtimer doe ik het in principe niet.
De juiste richtingaanwijzer bestaat daar uit mijn rechterhand ipv uit een lampje en terwijl ik richting aan geef remt dat ding zo goed op de motor dat het aan het einde van de uitvoegstrook best link begint te worden.... :X

Op mijn modernere tweewielers doe ik het wel. Zoals hierboven gesteld: Duidelijkheid helpt iedereen op de weg.
Wettelijk verplicht is het bij mijn weten overigens inderdaad niet, maar om eens een mooie uitspraak te citeren: "wetten en regels beginnen daar waar het gezond verstand ophoudt" ;)
 
Laatst bewerkt:
Nou... Op mijn oldtimer doe ik het in principe niet.
De juiste richtingaanwijzer bestaat daar uit mijn rechterhand ipv uit een lampje en terwijl ik richting aan geef remt dat ding zo goed op de motor dat het aan het einde van de uitvoegstrook best link begint te worden.... :X

Op mijn modernere tweewielers doe ik het wel. Zoals hierboven gesteld: Duidelijkheid helpt iedereen op de weg.
Wettelijk verplicht is het bij mijn weten overigens inderdaad niet, maar om eens een mooie uitspraak te citeren: "wetten en regels beginnen daar waar het gezond verstand ophoudt" ;)
Richting aangeven is verplicht.
Daarnaast wordt het bij rijlessen aangeleerd.

Ipv je arm kun je je voet of been uitsteken. Is namelijk ook verplicht, ook al heb je geen raw's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan