Eerste motor maar welke?

Proefzitten is over het algemeen geen punt. En als je iets meer een idee hebt van wat voor jou goed zit, dan is een proefrit vast mogelijk.

De zithouding zegt meestal wel iets over een motor. Zit je er kaars recht op, dan zal het geen wild beest zijn. Idem voor styling, ziet het er dik en agressief uit met flitsende kleuren en grote remmen.. dan ist geen tam beestje. Naar mijn idee begin je het best op een machine met 600-750cc. Daarmee heb je over het algemeen genoeg power, ook bij lage toerentallen, om soepel te kunnen rijden.. en bij normaal weer zul je er niet zo makkelijk mee ondersteboven liggen.

Succes met proberen en veel plezier met proefrijden :)

Volledig mee eens. Ik rij een tuono, een 2 cilinder, en ik beveel een beginnende rijder een tuono absoluut niet aan want het is voor een beginnende rijder gewoon best een intimiderend ding. Vergeet voorlopig de tuono v4. Ten eerste om het budget maar vooral omdat het een van de meest intimiderende motoren is die je kunt kopen. Duidelijk meer nog dan de twin. Maar goed jij beslist maar bedenk goed dat qua acceleratie er niet eens veel verschil zit tussen een vlotte middenklasser en een dikke 1000. Wat ik een geweldige motor vind, ook voor een beginner met ambities is een triumph street triple. Zat vermogen, en een heerlijke stuurmotor. Maar er zijn er meer. Een kawa z750 of 800 is ook niet verkeerd. Een kawa 650 twin heb je ook als naked en als sport tourmotor. En ik rij wel eens met iemand met een yamaha mt07 en dat is met zijn 70 pk ook een verrekt snel ding. De grotere broer de mt09 is ook gaaf. Dus gewoon zelf eens gaan rijden. Maar op basis van wat jouw wensen zijn zou ik me wel beginnen te orienteren op een naked. Laat de supersports links liggen. Tegenwoordig heb je ook sportieve allroads maar dat ga je met jouw budget denk ik niet redden.
 
Oke ik ben een stap verder met mijn beslissing. Het moet een naked zijn en mag iets minder snel zijn dan wat ik wilde en lekker behendig. Ik doe gewoon iedere keer een stapje sneller zodat ervaring op kan bouwen en het steeds weer lekker aanvoelt als ik weer wat extra power heb :P
Ik ben overgestapt van rijschool en rij nu op een splinternieuwe Kawasaki z650 lekker sportief ding, echt super verschil met die Honda cbf. Schakelt 20x zo soepel, digitale kilometerteller en je kan zien in welke versnelling je zit en is behendiger. Hij trilde wel veel meer bij vol gas.
Ik vind dit een hele leuke motor, hij mag wel ietsjes sneller zijn. Welke motoren zijn een beetje vergelijkbaar?

Die Yamaha mt07 ziet er ook leuk uit
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu dus op en 2 en 4 cilinder gelest. Ik deed alle oefeningen wel goed heb alleen moeite met de langzame slalom. Niet het sturen maar de toeren constant houden en koppeling bedienen. Nu ging het met die Kawasaki 2 cilinder veeeel beter. Komt dit omdat een 4 cilinder sneller in toeren wil schieten of omdat het zon afgetrapt ding was? (Honda CBF650 2007). Hij wilde ook altijd moeilijk in zijn 1 en 3. Ben echt blij dat ik nu op een nieuwe motor rij.
25 Juli AVB.
 
Oke ik ben een stap verder met mijn beslissing. Het moet een naked zijn en mag iets minder snel zijn dan wat ik wilde en lekker behendig. Ik doe gewoon iedere keer een stapje sneller zodat ervaring op kan bouwen en het steeds weer lekker aanvoelt als ik weer wat extra power heb :P
Ik ben overgestapt van rijschool en rij nu op een splinternieuwe Kawasaki z650 lekker sportief ding, echt super verschil met die Honda cbf. Schakelt 20x zo soepel, digitale kilometerteller en je kan zien in welke versnelling je zit en is behendiger. Hij trilde wel veel meer bij vol gas.
Ik vind dit een hele leuke motor, hij mag wel ietsjes sneller zijn. Welke motoren zijn een beetje vergelijkbaar?

Die Yamaha mt07 ziet er ook leuk uit
Naked en behendig en een budget van 5000 euro? Triumph Street Triple moet dan bovenaan je lijstje staan.
 
Oke het moet een naked worden, maar je geeft aan dat je nog steeds wel zoekende bent met de vele modellen. Als je voor jezelf een lijstje wilt maken zou ik eerst kijken naar het aantal cylinders dat je aanspreekt en vervolgens welk niveau vering en remmen je wilt hebben. Dat laatst is ook sterk afhankelijk van je budget.

Als je voor een multicylinder gaat heb je de keuze tussen verschillende configuraties. Bij een twin of vierpitter heb je natuurlijk lijn of v opstelling. Maar er zijn ook lijnmotoren waarbij de krukas 90 graden is gedraaid. Zoek maar eens op crossplane vs flatplane. Een lijnmotor met gedraaide krukas (crossplane) geeft de loop en het karakter van een v blok. Yamaha past dit bijvoorbeeld toe met twins en ook met de recente R1 maar die valt buiten budget en is wel heftig.

Als eencylinders je aanspreken kun je ook eens kijken naar een super motard zoals bijvoorbeeld KTM. Een KTM Duke is voor SM begrippen weer iets meer straat gericht. Maar goed misschien ben je wel meer een viercylinder man. Jij moet erop rijden, dat is wat telt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info. Hier heb je iets aan.
Bij meerdere onnozele reacties kap ik met dit forum, ik stel een normale vraag.

Bovenstaande was pas je eerste onnozele reactie, nog een en je bent weg of...?

En een Tuono is nou niet direct de motor die ik een beginner aan zou raden, tenzij je versneld wil leren hoe dikke wheelies te trekken e.d.
 
Laatst bewerkt:
@Mojave
Het wordt denk ik een 2 cilinder, naked, minimaal 65kw, sportief uiterlijk.
Ik weet dat ik eigenlijk eerst proef moet rijden maar ik heb nog geen rijbewijs en als ik deze heb wil ik zo snel mogelijk een motor :P Ik verwacht dat na mijn avb ik 3 weken later mijn avd kan doen en dan zou ik hem augustus hebben, als ik zak, september.
 
Yamaha mt 07 valt buiten mijn budget.
Die triumph street is ook niet bepaald goedkoop.
Op dit moment lijkt me een wat oudere Kawasaki Z750 me wel wat.
 
Naked en behendig en een budget van 5000 euro? Triumph Street Triple moet dan bovenaan je lijstje staan.

Dit ^^

ik vond als beginner een 2cyl eigenlijk lekkerder dan een 4cyl: veel koppel onderin. Vergevingsgezind.
En een "triple" heeft het karakter van beide: koppel-onderin en Power-bovenin.

En verder: Uitproberen. Test. Huur. Lees. Re-Test.
Neem de tijd. Proefrijden....

en kijk nog eens : wat wil je met de motor ??
Ga je alleen weekend-rijden of ook Woon-werk of op vakantie?
En wil je over heeel slechte wegen pionieren (allroad of zelfs offroad).
Of juist lekker Autobahn-jakkeren?
Of lekker haarspelden rijden?

Ik doe van alles een beetje, maar kies voor een weg-motor ipv een allroad om lekker vlot door heel Europe te raggen - ik moet dan op slechte balkan-wegen wat inbinden.

oja: ik vind zelf: licht-in-kilos wel lekker: kan ik m zelf parkeren en garage in/uit duwen.
Niets leuker dan een groep GS-Ah rijders die met 3 "man" een motor moeten parkeren op een hellend vlak ergens in Austria of Bulgaria... "we zijn altijd met een groep, dan kunnen we elkaar helpen..."


Oja: Betrouwbaar ??

Een Jap. any jap. punt.
(ik zoek de link wel weer op... )

Hiero
pdv_moto in "Weer een keuzehulptopic qua woonwerkmotoren"
 
Laatst bewerkt:
Die KW ga je merken bij hogere snelheden. Op straat en bij acceleratie heb je meer aan NM en bij welk toerentwl en de gearing.

De z750 is een viercylinder. Bij Kawa kom je bij modellen als de Versys

Ik heb een Suzuki SV650N gehad. De eerste serie met carburateur. Fabrieksopgave 70pk aan de krukas. Met alleen in- en uitlaat aanpassing en afstellen op de bank werden dat 76pk aan het achterwiel. Volgens fabrieksopgave kon dat ding in iets van 3,5 seconden naar de honderd. Deze vermogens kun je bij acceleratie nog kwijt en hij werd merkbaar sneller. In Duitsland op de Autobahn tot 160 meekomen met de 1000cc sportmotoren daarboven verdwenen die naar de horizon. Dat zijn dus de snelheden waar je echt vermogen gaat merken. Scheelt natuurlijk ook hoe zwaar je bent. Bij mij was het blok niet open geweest, maar er reden ook jongens met een bigbore kit. Je koopt die fietsen voor onder de 2K euro dan kun je nog veel doen. Qua vering en remmen is het echt budget, maar de blokjes zijn mooi en goed.

Sluit qua koppel ook de eencylinders niet uit. De getallen met de uitdraai op de bank lijken niet indrukwekkend, maar door het koppel en het lage gewicht kunnen ze op de korte stukjes giftig zijn.

Mvg, Bob
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste motor: Suzuki Gsx750f, ik heb op verschillende motoren gezeten en vond deze het beste bij me passen.

In mijn zoektocht heb ik gereden op een Z750, Ducati Multistrada, Cagiva V-Raptor, Fazer, XJ6, Gladius, Burgman 400, Hornet.

Eigenlijk komt het op het volgende neer. Als eerste motor rond de 500 tot 800 cc lijkt mij het beste (natuurlijk verschilt dit per type motor). En probeer ze uit voordat je ze koopt, desnoods huur je ze af en toe voor een dag of week, of je gaat proefrijden bij dealers.

Succes!
 
@Mojave
Het wordt denk ik een 2 cilinder, naked, minimaal 65kw, sportief uiterlijk.

Ik zou zeggen: Aprilia Shiver 750. Voldoet aan bovenstaande eisen en geen motor die je elke dag gaat tegenkomen. En ze zijn ook wel voor minder dan €5K te vinden.
 
Ik zou zeggen: Aprilia Shiver 750. Voldoet aan bovenstaande eisen en geen motor die je elke dag gaat tegenkomen. En ze zijn ook wel voor minder dan €5K te vinden.

Of je typt het verkeerd, of ik kan ze niet vinden?

Mijn keuze gaat tot nu toe erg uit naar een wat oudere Kawasaki Z750
 
@Mojave, nu zie ik het, het is idd een 4 cilider die 750. Nu vind ik acceleratie veel belangrijker dan top.
Nogmaals voor iedereen die zegt huren... dat zou idd het beste wezen maar ik wil meteen een motor kopen als ik mijn rijbewijs heb.
 
@Mojave, nu zie ik het, het is idd een 4 cilider die 750. Nu vind ik acceleratie veel belangrijker dan top.
Nogmaals voor iedereen die zegt huren... dat zou idd het beste wezen maar ik wil meteen een motor kopen als ik mijn rijbewijs heb.

Z750 is wat je zegt een goede optie, want het is een heerlijke motor (en mijn tweede keus).

Sport-toer of naked is mijn voorkeur voor een simpele reden. Je kan er lekker mee rijden, maar gaat ook goed voor woon-werk.
 
Als ik dit zo door lees zou ik adviseren om eerst een goedkopere motor te kopen, om 2 redenen,
1, als je valt (wat een redelijke kans is) is de schade beperkt)

2, je weet niet wat je wilt. Dus op deze manier kan je tijd "rekken" om dat uit te zoeken.

Punt 2 klinkt negatief, maar is dat absoluut niet.
Ik rij nu 2,5 jaar elke dag,hele jaar door,en ik weet ook niet exact wat ik wil.

Bij een auto liggen de verschillen veel dichter bij elkaar, een golf en een astra zijn allebei goeie auto's, maar bij motoren is het verschil veel en veel groter, wil je een 1, een 2, of een 4 cilinder,wil je een snelweg monster of juist een gooi en smijt fiets. Wil je een sportieve zit of een rechterop zit, enz enz

Ik zou als ik jou was een motor kopen van onder de 2000,- En daar dit seizoen mee uitrijden, kan je hem gewoon weer inruilen bij de volgende motor, heb je misschien een paar honderd euro verlies, maar daarvoor heb je risico van vallen stuk kleiner gemaakt (financiële gevolgen bedoel ik dan,pijn doet het op een goedkope fiets natuurlijk net zo veel) en heb je meer de tijd. En tegen die tijd ook meer ervaring waardoor je meer weet wat voor fiets je wilt uiteindelijk.
 
Als ik dit zo door lees zou ik adviseren om eerst een goedkopere motor te kopen, om 2 redenen,
1, als je valt (wat een redelijke kans is) is de schade beperkt)

2, je weet niet wat je wilt. Dus op deze manier kan je tijd "rekken" om dat uit te zoeken.

Punt 2 klinkt negatief, maar is dat absoluut niet.
Ik rij nu 2,5 jaar elke dag,hele jaar door,en ik weet ook niet exact wat ik wil.

Bij een auto liggen de verschillen veel dichter bij elkaar, een golf en een astra zijn allebei goeie auto's, maar bij motoren is het verschil veel en veel groter, wil je een 1, een 2, of een 4 cilinder,wil je een snelweg monster of juist een gooi en smijt fiets. Wil je een sportieve zit of een rechterop zit, enz enz

Ik zou als ik jou was een motor kopen van onder de 2000,- En daar dit seizoen mee uitrijden, kan je hem gewoon weer inruilen bij de volgende motor, heb je misschien een paar honderd euro verlies, maar daarvoor heb je risico van vallen stuk kleiner gemaakt (financiële gevolgen bedoel ik dan,pijn doet het op een goedkope fiets natuurlijk net zo veel) en heb je meer de tijd. En tegen die tijd ook meer ervaring waardoor je meer weet wat voor fiets je wilt uiteindelijk.

:}
Groot gelijk, ook de reden waarom ik de motor die ik nu heb, heb gekocht voor onder de 1000 (met nog onderhoud en reparatie 1500). Zo heb ik de motor beter leren kennen en tegelijkertijd zal het een niet al te dure grap worden bij schade. Gelukkig ben ik trots op mijn kindje en zie ik haar niet als weggooimateriaal :+
 
Of je typt het verkeerd, of ik kan ze niet vinden?

Mijn keuze gaat tot nu toe erg uit naar een wat oudere Kawasaki Z750

Er staan er 20 op marktplaats, waarvan er 8 aangeboden worden onder de 5000.

Met mijn 1,95m een heerlijke motor :)
 
:}
Groot gelijk, ook de reden waarom ik de motor die ik nu heb, heb gekocht voor onder de 1000 (met nog onderhoud en reparatie 1500). Zo heb ik de motor beter leren kennen en tegelijkertijd zal het een niet al te dure grap worden bij schade. Gelukkig ben ik trots op mijn kindje en zie ik haar niet als weggooimateriaal :+

Mee eens, toen ik op zoek was naar mijn eerste motor maakte ik een praatje met een motoragent. Hij gaf me het zelfde advies met als argument, "Ik zeg altijd dat je twee soorten motorrijders hebt, zij die al zijn gevallen en zij die nog moeten vallen". Nou toen ik de eerste keer onderuit ging was ik blij met het advies :')
 
@Mojave, nu zie ik het, het is idd een 4 cilider die 750. Nu vind ik acceleratie veel belangrijker dan top.
Nogmaals voor iedereen die zegt huren... dat zou idd het beste wezen maar ik wil meteen een motor kopen als ik mijn rijbewijs heb.
Ik kan je toch aanraden goed de tijd te nemen met het kopen van een motor. Mijn eerste stond al voor de deur voordat ik het pasje op zak had. Alleen even op gezeten dus voor aanschaf.
Hoewel ik veel lol heb gehad met dat ding was ik er toch aardig snel op uitgekeken. Vanaf de tweede neem ik er goed de tijd voor; googlen, lezen, in het echt gaan bekijken, proefzitten, proefrijden, nog meer lezen. Voorpret is ook pret. Met als resultaat dat ik nu 2 jaar dezelfde motor in de schuur heb staan waar ik nog steeds verliefd op ben en heb dus voorlopig niet de behoefte aan weer iets anders. Sterker nog, zelfs als ik niet ga rijden haal ik hem wel eens uit de schuur zodat ik er, met een biertje in de hand, gewoon lekker verliefd naar kan kijken. :$
Het is ook iedere keer weer kostbaar om zo'n ding in te ruilen, of anders een heel gedoe om hem zelf te verkopen.

Nogmaals, ik snap dat je snel wilt gaan rijden als je geslaagd bent, maar het is de moeite waard om het rustig aan te doen en goed te zoeken naar die machine waarbij het liefde op het eerste gezicht is. En bedenk je ook, zelfs al is het liefde op het eerste gezicht, als hij technisch niet deugt; het is niet de enige die te koop staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan