Eerste motor maar welke?

Misschien een Honda VFR iets, heb zelf een uit 2002.

Je kan er sportiever mee rijden als je wilt heeft ook wel de styling van een sportmotor, en toch lekker toeren zonder echt last te krijgen van polsen of rug. De Zithouding is meer naked dan sport
 
Misschien een Honda VFR iets, heb zelf een uit 2002.

Je kan er sportiever mee rijden als je wilt heeft ook wel de styling van een sportmotor, en toch lekker toeren zonder echt last te krijgen van polsen of rug. De Zithouding is meer naked dan sport

Prima motor maar als eerste wellicht een pre-vtec? Kortom <2002... of zelfs een 750.

Makkelijker in onderhoud want geen rare vtec fratsen (en bij garage dus goedkoper), zuiniger en geen rare dip rond 5200 toeren. Gewoon gaan en knallen!
Wel echt heerlijke motoren
 
Laatst bewerkt:
Misschien een Honda VFR iets, heb zelf een uit 2002.

Je kan er sportiever mee rijden als je wilt heeft ook wel de styling van een sportmotor, en toch lekker toeren zonder echt last te krijgen van polsen of rug. De Zithouding is meer naked dan sport
Het model ziet er misschien niet zo spannend uit, maar het is een mooi stukje techniek met de V4 met tandwielaangedreven nokkenassen. Zoals je zegt een beetje voorover zitten rijdt prima, het is naar huidige maatstaven een sport toer en geen extreme supersport.

Maar er zijn zoveel modellen en TS is nu al zoekende...

@TS. Wil je bij de motor ook sleutelen/tunen of wil je die puur voor het rijden?
 
Laatst bewerkt:
Ik van wc eend adviseer een tuono en wel de eerste generatie want dat is de mooiste! :+
full
 
Ik vind zo'n Touno ook wel dik. Volgens mijn instructeur is een Yamaha mt09 ook een fel ding.
Proefrijden zit er niet in, daar heb je een rijbewijs voor nodig. Ik wil er voor die tijd eentje hebben (ja ik ga pas rijden als ik het pasje ook echt heb)
En Mojave, sleutelen blijft me hobby dus die kans is groot haha.
Ik zal voornamelijk provinciale wegen gaan rijden, misschien 2 cilinder toch beter? Is er een 2 cilinder die ook lekker jankt? Het geluid vind ik toch ook wel onderdeel van de belevenis van het rijden.
 
Een tweecylinder zal nooit gaan klinken als een viercylinder. Als die hoogtoerige viercylinder eenmaal begint te janken zit je wel in no time op snelheden om je rijbewijs kwijt te raken, maar dat geldt voor de Tuono ook.

Je kunt 5-6k euro uitgeven aan een GSR750 of Z750. Het zijn prima motoren, maar ook wel een dertien in een dozijn fiets. Een ander ideetje. In de jaren 90 werden technisch goede motoren gemaakt, zo een sportmotor koop je nu voor weinig. Kuip eraf en een recht stuur en een aftermarket koplamp naar keuze erop en je hebt ook een naked. Is zo een streetfighter niet iets voor jou? Het geldt wat je in verbouwen stopt krijg je niet meer terug, maar dat geldt voor veel dingen. Je bent er ook zelf bij hoeveel geld je erin stopt.

Misschien om te beginnen wel erg veel vermogen, maar kijk op YouTube bijvoorbeeld eens naar een Suzuki GSXR-1100. Dat zijn luchtgekoelde blokken, klinkt vergeleken met een nieuwe lekker rauw en het zijn beresterke blokken. Ze hebben ze ook met minder cc. Zomaar een ideetje er zijn natuurlijk ook andere merken en modellen. Als het genre streetfighter je niet aanspreekt ook helemaal goed. Mijn smaak is het niet altijd qua vormgeving, maar technisch doen ze er leuke dingen mee. Je kunt je dan wel uitleven met aanpassingen.
 
Laatst bewerkt:
Nee dat is echt te oudbollig voor mij haha. En voor mijn eerste motor wil ik hem niet ombouwen maar gelijk kunnen rijden, het idee van een streetfighter is wel leuk.
Ik denk dat ik tussen de Tuono 1000 en de Kawa Z750 ga kiezen. Deze zijn beide relatief goedkoop.
Ik zit alleen met 2 of 4 cilinder... De Z750 vind ik mooier klinken maar de Tuono heeft vreselijk veel koppel. Kon ik maar zonder rijbewijs even op beide rijden dan wist ik het gelijk.
 
Je vergelijkt ook een 750 met een 1000. Er is natuurlijk ook een Z1000. Als je specs vergelijkt scheelt de Z1000 ook weer niet zo heel veel met de Tuono. Al rijdt een v-twin wel heel anders als een vier in lijn. Je hebt specs op papier en een vermogensbank en dan heb je hoe het aanvoelt op straat. Dat is als je ze rechtstreeks met elkaar gaat vergelijken. Maar als je een Z1000 te traag vindt ja dan wordt het een lastig verhaal denk ik :)
 
Laatst bewerkt:
Jamaar de Z1000 was weer een stukkie duurder zag ik.
Ik denk niet dat ik een Z1000 te traag zou vinden, de Z650 2 in lijn met 50kw dus 70pk ofzo(?) die vind ik wel te traag. Ik moet iedere keer de snelweg op als ik naar het terrein rijdt en trek hem tijdens invoegen helemaal open tot de 130, mijn instructeur zegt er niks van en ik wil wel een beetje fun hebben... maar dat geeft voor mij niet het "wow" gevoel. Ik ga zeker geen motor nemen die zo traag accelereert anders kan ik net zo goed op mijn mp3 blijven rijden. Powerwheelies zijn welkom, op mijn scooter was ik er pro in.
Voor het geluid een Z750 voor de fun een Tuono... had ik maar geld zat dan nam ik er 2 :p
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar het balanceren blijft hetzelfde. Uiteraard moet ik dat leren om een schakel, wil er alleen mee zeggen dat ik er niet van schrik als mijn voorwiel los komt.
 
Dat een motor "onconfortabel" is dat is een fabel. Dat is iets wat afhankelijk is per persoon. Zo zit ik zelf niet lekker op een naked of een toerfiets. Op een supersport zit je nog op een natuurlijke positie waarbij wat relaxer rijdt op de snelweg. Ook weer een voorkeur natuurlijk.

Met een 1000 beginnen zou ik afraden. Kijk naar een GSX-R 600. Daar zit je wat rechter op dan een R6.
Op papier gaat een 600 net zo snel naar de 100km/u dan een 1000. En de gemiddelde persoon doet hier het dubbele over waarschijnlijk :+ Je staat er niet op te wachten om door die 600tjes weggetrokken te worden he ;) In dit geval geldt dat niet de keuken het eten maakt maar de kok.
Dus kijk even zelf rond wat je het lekkerst vind rijden. Ik rij zelf dagelijks voor 5 jaar al op een 600 en heb niet het idee dat hij traag is. Wel ga ik zaterdag kijken naar een ZX10R *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik kan beamen dat de yamaha mt-09 fel is.
Ik zou het geen motor voor beginners noemen, verre van.
Z650 traag? Vreemd, doet toch 0-100 in minder dan 4s.
 
Z650 traag? Vreemd, doet toch 0-100 in minder dan 4s.

Ik ben ook van mening dat dat voor een beginner zeker geen trage fiets kan zijn.....

Ik zou eerst maar eens met dit soort fietsen gaan leren rijden, en snel bochten leren nemen.

Daarna pas overstappen op een dikke fiets, als je dat dan überhaupt nog wil
 
Ik ben ook van mening dat dat voor een beginner zeker geen trage fiets kan zijn.....

Ik zou eerst maar eens met dit soort fietsen gaan leren rijden, en snel bochten leren nemen.

Daarna pas overstappen op een dikke fiets, als je dat dan überhaupt nog wil
Ik veronderstel dat de meeste dan ook leren rijden met minstens een bmw m3. Ook al is die trager 0-100 dan een z650..
 
Als het puur om acceleratie gaat loopt een 1000cc fiets vanaf pakweg 140-160km weg bij een 600-750cc. Dan heb ik het wel over een lichtere rijder wat je meer zal merken op een lichte fiets. Je kunt nog zoveel vermogen erin stoppen, maar wielspin en wheelies gaan ten kosten van acceleratie. Als je juist die powerwheelies wilt ligt het weer anders en is het niet alleen afhankelijk van cc of vermogen. Kijk maar naar super motards.

Maar goed we hebben het hier over straat gebruik. Het is verstandiger om het hoofd koel te houden, maar veel van de meer ervaren rijders weten ook nog dat ze zelf jonger waren toen ze begonnen.

Nog even over die 4 seconden. Je moet goed je best doen om op welke motor dan ook inder de drie seconden te komen. Wat is die ene seconde nu op een mensenleven :)

Nu klink ik als een oude lul, maar is het voor TS niet iets om proberen normaal te rijden op de weg en daarnaast eens te kijken voor amateur sprinten of zo? De techniek vind ik mooi. Ik heb ze wel op de rollenbank gezien, Hayabusa's met 280pk aan het achterwiel, die jongens kwamen over de weg aanrijden (fingers crossed). Afgelopen winter liet ik een cylinder honen en kleppen bewerken bij een revisiebedrijf, stonden een aantal dragracers op de heftafels. Ik zit verder ook niet in het wereldje, maar de techniek spreekt mij aan. De beste man wist de 400 meter mooi te omschrijven, zoveel mogelijk sleutelen om zo kort mogelijk te rijden. Misschien is dat iets voor TS? Ga gewoon eens ergens kijken heb je gelijk een mooi ritje op je MP3.
 
Laatst bewerkt:
Nog even over die 4 seconden. Je moet goed je best doen om op welke motor dan ook inder de drie seconden te komen. Wat is die ene seconde nu op een mensenleven :)
Ik heb nochtans nooit moeite gehad met mijn sv650s om elke keer onder de 4s te zitten. (Bevestigd door gopro, ik wou eens testen of die stelling wel klopte)
Nu met mijn mt09 is het nog veel gemakkelijker, tractie controle aan op maximum en gewoon volgas optrekken.
Het is moeilijker om consistent snel op te trekken bij motoren met een steile vermogencurve.
Ik merk wel dat veel mensen met een 1000cc motor veel meer moeite hebben om snel op te trekken onder de 150-160km/u.
Het is gewoon een kwestie van je motor te kennen.
 
kijk naar de kawasaki z750. rijd lekker. weinig onderhoud. betrouwbaar. meet dan genoeg kracht voor beginner. en uitstraling is ook mooi. wel sportdemper eronder natuurlijk.
 
Ik heb nochtans nooit moeite gehad met mijn sv650s om elke keer onder de 4s te zitten. (Bevestigd door gopro, ik wou eens testen of die stelling wel klopte)
Nu met mijn mt09 is het nog veel gemakkelijker, tractie controle aan op maximum en gewoon volgas optrekken.
Het is moeilijker om consistent snel op te trekken bij motoren met een steile vermogencurve.
Ik merk wel dat veel mensen met een 1000cc motor veel meer moeite hebben om snel op te trekken onder de 150-160km/u.
Het is gewoon een kwestie van je motor te kennen.
Met mijn SV650N kwam ik ook gewoon mee met de 1000cc fietsen tot deze snelheden. Alleen het in- en uitlaattraject was aangepast, het blok was standaard. Als je voorwiel net ietsje boven het wegdek zweeft weet je dat je goed zit. De sprinters hielden bij de start het toerental bij een viercylinder ergens rond de 10k rpm. Geregeld ging dat goed, maar ze verbranden op de 400 meter ook wel eens een nieuw setje koppelingsplaten...

Lekker belangrijk allemaal, maar zo blijft het :)
 
Laatst bewerkt:
De Z650 in 4 seconden naar de 100??? Nja misschien gaat het dan niet om de tijd maar om de beleving... ik heb natuurlijk op dat ding niet van 0-100 getrokken maar van 50 naar 130.
Ik hoor dat de Z750 betrouwbaar is en heeft volgens de specs een heel stuk meer kw's. En tis een 4 cilinder, op youtube lekker jankend geluid. Dan neig ik toch meer naar die. Als de snelle acceleratie door het geluid tussen me oren zit ook prima :p
Natuurlijk wil ik zo goed mogenlijk leren te rijden, dat vind ik juist zo leuk aan motor rijden, jouw machine steeds meer meester zijn. Drag racen lijkt me niks, ik vind de bochten juist leuk.
Begrijp me niet verkeerd ik hoef geen Hayabusa of de snelste motor, gewoon een motor die sneller aanvoelt dan de kawasaki z650 2017.
Mojave, zouden er dealers zijn die mij laten proefrijden zonder rijbewijs? :p
De mp3 is verkocht voor 3900, er mankeerde nogal wat aan dus heb niet de 4500 gehad. Alsnog maar 600 minder als waarvoor ik hem heb gekocht.
5000-6000 vind ik een mooi bedrag voor mijn eerste motor.
 
Ik denk dat je dan beter een tweecilinder kan kopen. Gaaf geluid en lekker veel koppel. Persoonlijk vind ik dat ook het gevoel geven dat je snelheid hebt :)
 
Ik heb zelf niet zoveel veel ervaring maar, lees wel vaak verhalen van mensen die als eerste motor gelijk een snelle 1000cc kopen en, hem uiteindelijk weer verkopen omdat ze er niet goed mee kunnen, durven rijden
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan