Eerste motor maar welke?

Haha daar hebben jullie gelijk in, dan wordt het toch 2 keer rijden. Ik heb een paar Z750's op het oog waarvan de goedkoopste 4500. Waar moet ik op letten?
@Mojave, ik heb nooit begrepen wat ze nou precies bij een 'afleverbeurt' doen. Bij mijn mp3 was dat blijkbaar olie en remblokken. Voor de rest was mijn rechter voorwiel lager versleten en beide remschijven, oliedruksensor werkte ook niet
Ik doe het liever zelf inderdaad.

.
Een afleverbeurt wordt in rekening gebracht. Wat ze daarvoor doen is een ander verhaal. Ik heb ook je nokkenas verhaal van je MP3 gelezen. In jouw geval zou ik geen waarde hechten aan die afleverbeurt.

Nu je voor de Z750 wilt gaan, kun je op internet eenvoudig opzoeken wat het onderhoudsschema is en wat de zwakke puntjes zijn. Ik ben niet bekend met het model. Maar normaal gesproken denk ik met een dergelijke fiets bij 40k nog lang niet aan het vervangen van de distributieketting. Je kan wel even kijken in het onderhoudsschema wat je met de NAKS moet qua onderhoud. Maar dat is een onderdeeltje, zoek gewoon een werkplaatshandboek en dan moet jij er wel uitkomen lijkt mij.
 
Rijklaar maken, is alleen maar zodat ze in hun advertenties een goedkopere prijs kunnen laten zien.

Ipv 5000 euro kost die nu maar 4700!*




* met 295 rijklaar maken.



Want als je bij een dealer een voertuig koopt, mag je toch verwachten dat die rijklaar is voor die prijs?

Verder is MF echt een softe bende aan het worden. Dat je niet wordt afgebrand nadat je zegt dat je op een 1000cc wilt rijden en de rest te traag is... dat was vroegee wel anders :+
 
Verder is MF echt een softe bende aan het worden. Dat je niet wordt afgebrand nadat je zegt dat je op een 1000cc wilt rijden en de rest te traag is... dat was vroegee wel anders :+



Dan begin je er toch weer mee..... :?
 
Je kan het ook anders zien, ze zijn juist minder soft geworden door nieuwe bestuurders gelijk op een 1000 te laten beginnen haha. Maar ik bedoel niet dat ik andere te traag vind ik hou alleen wel van acceleratie, ik denk dat de Z750 tussen mijn lesmotor en het echte zware werk in zit, heb dus een middelweg gekozen.
 
Laatst bewerkt:
ik twijfel ook tussen yamaha r6 en honda cbr 600.
moet nog wel eerste pasje halen.
heb een budget van 2000 euro, dus wordt sws 2de hands :P
 
Zijn beide hele mooie motoren!
Ik heb ondertussen een zwarte Kawa Z750 gekocht met zwart blok. Ik ga er pas op rijden als ik me papiertje heb maar wat een geluid zeg haha! Arrow uitlaat zat er al onder.
Ziet er echt als nieuw uit. Knipperlicht glaasje viel er alleen af toen ik er tegen aan stootte, bleek dat ze allemaal wel beetje los zaten heb dus nieuwe besteld en erop gezet. Deden het niet omdat ze 21w waren ipv 10w die er op zat, kon dus een ander relais bestellen.
Heb ook rode rim stripes die ik er morgen op ga zetten en ik wil er misschien nog een klein windschermpje opzetten en een bellypan, als ik weer geld heb.
Ik vind het lessen beetje vervelend worden en mijn instructeur doet een beetje geheimzinnig over het AVD examen datum iedere keer als ik erom vraag, ik zit nu bijna aan mijn 20 uur die in het pakket van 1200 zat. Volgens mij wil hij me extra uren laten nemen :s
 
Dit is hem geworden!
full
 
Na anderhalf uur meten en 3 zekeringen kapot gemaakt te hebben, weet ik eindelijk waarom mijn knipperlichten het niet deden. De linkerhelft van de motor is de zwarte draad met de witte streep erdoor de plus en de zwarte de min, de linkerhelft precies andersom. Ervan uitgaande dat bij een gloeilamp plus of min niet uitmaakt, heb ik dus aan 1 zijde de draden andersom gezet. Waardoor hij achter dus via de buitenkant lamp > bevestigingsbout > kentekenplaathouder > frame > min pool accu, kortsluiting maakt. Dus een tip voor degene die aftermarket knipperlichten gaat monteren ; altijd meten (met multimeter) welke draad de plus/min zit, de min moet altijd zitten aan de behuizing welke soms op de massa aangesloten kan zitten...
 
Laatst bewerkt:
Je kan het ook anders zien, ze zijn juist minder soft geworden door nieuwe bestuurders gelijk op een 1000 te laten beginnen haha. Maar ik bedoel niet dat ik andere te traag vind ik hou alleen wel van acceleratie, ik denk dat de Z750 tussen mijn lesmotor en het echte zware werk in zit, heb dus een middelweg gekozen.

Minder soft, want de Darwin theorie doet vanzelf zijn werk? :+

Ieder zijn ding. Accelleratie boven 7k rpm op een 600cc supersportje is nog steeds erg hard en als beginner (en daarna) is de beperkende factor nog steeds jijzelf ipv de motor. Dat ding haalt grenzen waar wij niet eens in de buurt komen. Maar een 1000cc/750cc accelwrwert ongetwijfeld nog harder
 
Haha even een update voor de mensen die het boeien.
Ik heb vorige week mijn AVD gehaald, prima verlopen behalve dat het vreselijk regende en mijn telefoon het begeven heeft daardoor. Gelijk mijn rijbewijs aangevraagd. Wil ik hem ophalen, hebben ze mijn BE rijbewijs verlengt ipv A erop gezet... Moet dus nu weer wachten tot de A klaar is.
Ik kon natuurlijk niet wachten en ben toch gaan rijden, heb er nu ondertussen 370km opzitten.
Eerste wat mij opviel: Koppeling gaat veel zwaarder dan de Z600 waar ik op gelest heb. Ook grijpt de koppeling naar mijn gevoel wat laat aan, kabel staat goed loopt soepel en koppeling slipt nog niet. Ik vermoed dat ze toch aardig ingesleten zijn, of hoort dit bij de Z750?
Gelukkig zijn de platen niet vreselijk duur en zou ik dit eventueel zelf vervangen.
Na de motor warm hebben te gereden en vol gas gaf verbaasde mij het vermogen wel eerlijk gezegd...
Ik zat op een lege N weg en dacht dat ik wel moest overschakelen aan het geluid te horen maar toen ik op mijn toerenteller keek zat ik pas op 7K en kan tot 13K. En toen begon hij pas met het echte trekken (dit is dus echt het karakter van een 4 cilinder). Ik had een hele brede glimlach op mijn gezicht en bij de 200 vond ik het wel welletjes en draaide het gas weer dicht.
Ik ben iig blij met mijn keuze.
Al heb ik heel lang gereden op mijn lesmotor waar ik heel soepel op schakelde is het bij deze nog ff wennen.
 
Ook heb ik een decibel killer voor in mijn Arrow uitlaat besteld, dat geluid is niet normaal meer. Ik hoor mijn trommelvliezen trillen en voor anderen zal het ook niet leuk wezen.
 
Allereerst gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs. Met die snelheden blijft het wel opletten, het zou lullig zijn als je het alweer kwijt bent voordat je het hebt opgehaald.

Je zou nog eens kunnen kijken met de afstelling van de koppeling. Hij moet natuurlijk wel goed vrij komen en niet slippen. Zolang de koppeling niet slipt zou ik de platen gewoon laten zitten, die kun je altijd nog vervangen. Volgens mij ga je ook aan deze fiets zelf sleutelen. Als je dat nog niet hebt zou ik een WPHB zoeken, kun je mooi allerlei toleranties e.d. opzoeken.

Geef het wat tijd en vooral kilometers om aan het motorrijden en aan je eigen fiets te wennen tot het allemaal wat natuurlijker gaat aanvoelen.

Het geluid van je uitlaat gaat naar achteren, dus als het voor jezelf al heftig klinkt.... :)
Rij je overigens met oordoppen in i.v.m. windgeruis?
 
Laatst bewerkt:
Leuk Mojave dat jij altijd als eerste reageert :D
Ik wou natuurlijk even weten wat deze motor te bieden had en heb gas gegeven, dit is geen gewoonte. Ik focus mij nu meer op het perfect schakelen met koppeling, bochten perfectioneren enz.
Afstelling koppeling is goed, en sleutelen is wat is doe haha maar als het niet hoeft doe ik het niet.
Kleine tandwiel ziet er wel wat versleten uit, en koppeling... is iets voor volgende zomer.
Geluid van de uitlaat... Ik hou wel van een vet geluid en vind het geroffel echt tof. Maar die brom in lage toeren doet gewoon pijn aan mijn oren, en mensen kijken achterom en daar houd ik niet van. Hopelijk heb ik snel die DB killer binnen
 
En nee, ik zou nooit met oordoppen in rijden. Je bent al zo kwetsbaar.
Zijn er mensen die dat wel doen dan? :S
 
Laatst bewerkt:
Net als met de auto is het eerst een kwestie van kilometers maken. Binnen en buiten het MF bestaan er oneindig veel meningen over bochttechniek dus keuze genoeg :) Veel praten met ervaren motorrijders eventueel een VRO en veel oefenen en je ontwikkelt je eigen stijl.

Als je volgas doortrekt in de toeren vind ik het met een sportfiets prettiger opschakelen zonder de koppeling te gebruiken. Van een monteur heb ik ooit begrepen dat dat voor een motorbak ook beter is, dat heb ik nooit kunnen testen maar ik heb ook nooit problemen gehad met een versnellingsbak.
 
Ik zet in het donker ook nooit mijn licht aan, kunnen de mensen alleen maar van schrikken :)

Maar je loopt zonder oordoppen door het windgeruis sneller gehoorschade op dan je denkt. Ik rij gewoon met een paar goedkope oordopjes, het dempt iets maar haalt zeker niet alles weg. Ik heb in de afgelopen 20 jaar echt nog nooit een situatie gehad waar ik door de oordoppen iets aan geluid heb gemist in het verkeer waardoor ik in een gevaarlijke situatie terecht ben gekomen. Ik ervaar het eerder andersom, door het windgeruis hoor je eerder minder van het overige verkeer dan met oordoppen in.
 
In het donker rijd je zonder licht? :P
Ik heb nu 700km erop zitten en heb vandaag mijn pasje eindelijk opgehaald, rijdt toch prettiger.
Schakelen gaat steeds soepeler en heb het koppelmoment in zijn 1 steeds beter onder de knie. (Vind hem alsnog aan de late kant pas echt grijpen.)
Opschakelen zonder koppeling heb ik ook geprobeerd het ging een tijdje heel erg soepel totdat ik iets verkeerd deed en ineens een fucking harde klap hoorde... gelijk het gevoel dat ik iets in de bak verziekt heb maar alles doet het nog, al voel ik wel een heel klein verschil als ik hem in ze vrij zet ipv ingeknepen koppeling waarvan ik niet zeker weet of dit eerst ook was.
Ik heb eerlijk gezegd niet echt last van het windgeruis (rijdt met systeemhelm) maar eerder van mijn uitlaat... DB killer is nog niet binnen.
Tinnitus, ik weet wat het is en lijkt me vreselijk. Komt dit echt door motorrijden?
 
Tinnitus, ik weet wat het is en lijkt me vreselijk. Komt dit echt door motorrijden?

Het komt door regelmatig luid geluid op je gehoor wat je eigenlijk niet goed kan verdragen.
Gewoon je muziekoordopjes in en (te) hard kan je het ook van krijgen.
Van simpel huis&tuin klussen (boren en zagen vrezen bladblazen etc etc.) kan je het ook krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Maar dat windgeruis, ik reed van het weekend met mijn pa en hij zei ook dat windgeruis houd ik niet uit. Hij had een "dopje" als helm. Ik vind dat windgeruis niet echt hinderlijk. Ligt dat niet aan de helm ook? Of ben ik al doof?
 
Terug
Bovenaan Onderaan