FZR600 (ont) koppelt niet

Slammerss

Die hard MF'er
6 jan 2009
394
2
Ik heb een probleem met mijn fzr600; hij blijft ontkoppelt. Al zet ik hem in zijn 1 en laat het koppelingshendel opkomen dan blijft het wiel stil staan en de motor valt ook niet uit. Wat kan dit zijn?
 
IK heb goed nieuws en 2 keer slecht nieuws. Vanmorgen heb ik de drukplaat er af gehaald, want deze zat toch niet goed volgens mij. Deze in de goede positie er op gedaan en het zooitje weer aangedraaid en het wiel loopt niet meer vrij in zijn 1 of andere versnellingen.

Nu het slechte nieuws. Bij het aandraaien van de bout van de drukveer is 1 boutje afgebroken. Het hele kopje knalde er af. Dit terwijl ik hem helemaal niet hard aan het vastdraaien was, maargoed blijkbaar toch te hard dan hij aan kon.

Het andere slechte nieuws is; de motor ontkoppelt nu niet meer. De koppelingshendel doet niets en in zijn versnelling met de hendel ingeknepen kan het wiel niet vrij draaien. De hendel voelt ook niet zoals het hoort en schiet bijvoorbeeld niet vanzelf terug. Dat was trouwens in de situatie dat hij niet koppelde ook niet.
 
Dat boutje is niet zo'n ramp. Gewoon de overige ook weer los draaien en de drukplaat er weer af. Waarschijnlijk draai je dan zo het restant van het boutje er weer uit.

Als je de drukplaat er toch af hebt liggen kun je het taats plaatje waarmee de drukplaat naar buiten gedrukt zou moeten worden, met je vinger terug drukken en op spanning houden. Vervolgens je koppelingshendel inknijpen en voelen/controleren of het taatsplaatje wel naar buiten gedrukt wordt. Als dat het geval is dan zou de koppeling moeten kunnen werken.
Is dit niet het geval dan is waarschijnlijk de worm overbrenging waar de koppelingskabel aan vast zit kapot of de koppelingskabel zelf is bijna kapot en rekt alleen maar uit ipv iets te doen.
 
Laatst bewerkt:
Dat boutje is niet zo'n ramp. Gewoon de overige ook weer los draaien en de drukplaat er weer af. Waarschijnlijk draai je dan zo het restant van het boutje er weer uit.

Als je de drukplaat er toch af hebt liggen kun je het taats plaatje waarmee de drukplaat naar buiten gedrukt zou moeten worden, met je vinger terug drukken en op spanning houden. Vervolgens je koppelingshendel inknijpen en voelen/controleren of het taatsplaatje wel naar buiten gedrukt wordt. Als dat het geval is dan zou de koppeling moeten kunnen werken.
Is dit niet het geval dan is waarschijnlijk de worm overbrenging waar de koppelingskabel aan vast zit kapot of de koppelingskabel zelf is bijna kapot en rekt alleen maar uit ipv iets te doen.

Ja wilde het boutje er uit proberen te halen met een linkse tap. Met de plaat er af kan ik nog steeds nergens bij.

Dat plaatje kon ik met mijn vinger niet terugdrukken. Ik zal morgen even voelen of hij iets doet als ik de hendel in knijp. Ik heb nog een fzr staan, dus zou de kabel proberen om te wisselen.
 
Ja wilde het boutje er uit proberen te halen met een linkse tap. Met de plaat er af kan ik nog steeds nergens bij.

Dat plaatje kon ik met mijn vinger niet terugdrukken. Ik zal morgen even voelen of hij iets doet als ik de hendel in knijp. Ik heb nog een fzr staan, dus zou de kabel proberen om te wisselen.

Als de kop vd bout is afgebroken, zit t draadeind er los in.

Gebruik niet teveel geweld om dat er uit te halen, dat geeft alleen maar schade en problemen.
 
Nou ik ben weer aan de gang geweest. Afgebroken boutje ging er met een linkse tap gelukkig vrij makkelijk uit.

Heb geknepen in de hendel terwijl ik op de pin drukte die achter de platen zit en hij komt wel wat naar buiten.

Heb een tweetal filmpjes gemaakt. De eerste is hoe de koppeling draait als hij in zijn 3 staat:


Deze is van het mechanisme aan de linkerkant.


De kabels heb ik niet omgewisseld, want van de andere motor is nog gaarder. Die kabel moet ik gewoon met de hand terugduwen bij de hendel aan het stuur.
 
Misschien eerst eens antwoorden op gestelde vragen ...

Met mijn vorige post had ik een aantal vragen beantwoord, maar die van jou nog niet inderdaad. Mijn excuus.

als je de kopp-hendel in trekt, voel je dan de weerstand van de koppelingsveren ?

heb je niet gekeken of nr6 tegen de koppelingsplaten lag voor je het demonteerde ? niet gevoeld aan de platen of je ze kon bewegen voor je het demonteerde ?

volgens mij ligt je probleem aan de afstelling van nr16. monteer je koppeling weer, en laat het deksel er af. kontroleer eerst wat ik hierboven schreef.
kijk dan of nr16 speling heeft. zo niet af stellen door centrale moer te lossen. het kan ook zijn dat 16 in een foute positie is gemonteerd in 17. je kan beide "wormwiel-gewijs" uit mekaar draaien/

Als ik de hendel intrek voel ik geen weerstand. Er gebeurt ook gewoon niets. De drukplaat kan ik me niet meer herinneren of hij nou goed zat of niet. Ik denk het eigenlijk niet, want toen ik hem terug monteerde zat hij naar mijn idee veel steviger en zat er geen speling meer op.

Ik ga vanavond even kijken naar het gedeelte bij nr16. Ik heb hier dus inderdaad overheen gelezen zie ik en heb dit dus vanmiddag nog niet geprobeerd!
 
Ik snap niet hoe, maar die rubberen dop bij dat afstelboutje had ik nog niet ontdekt. Ik heb hem vanmiddag even afgesteld en de koppeling doet het perfect! Super bedankt allemaal uiteraard!
 
Terug
Bovenaan Onderaan