FZR600 (ont) koppelt niet

Slammerss

Die hard MF'er
6 jan 2009
394
2
Ik heb een probleem met mijn fzr600; hij blijft ontkoppelt. Al zet ik hem in zijn 1 en laat het koppelingshendel opkomen dan blijft het wiel stil staan en de motor valt ook niet uit. Wat kan dit zijn?
 
Nee dat denk ik niet. Vergat er ook bij te zeggen dat ik het deksel bij de koppeling er af heb gehaald en dat als je de koppeling in knijpt er ook niets met de platen gebeurt.
 
De vorige eigenaar heeft deze motor ook zo gekocht met het idee om hem netjes te maken, maar dat is er niet van gekomen.

Ik wilde de platen er al af halen, maar als ik aan de schroeven wil draaien dan draait de hele koppeling, omdat deze vrij loopt in de versnellingen. Wat is de truc om dat tegen te houden?
 
De vorige eigenaar heeft deze motor ook zo gekocht met het idee om hem netjes te maken, maar dat is er niet van gekomen.

Ik wilde de platen er al af halen, maar als ik aan de schroeven wil draaien dan draait de hele koppeling, omdat deze vrij loopt in de versnellingen. Wat is de truc om dat tegen te houden?
Slagmoersleutel.
Of tool om korf te blokkeren.

Functioneerd het mechanische deel goed? Zit de lange pen er in?


yamaha-fzr600-1990-3he3-france-203he-351f1-clutch_big3IMG00970561_3fb8.gif
 
Ja heb het deel bij de ketting er ook afgehaald en dat mechanisme beweegt gewoon bij het inknijpen van de hendel. Het mechanisme draait en komt naar boven. De pin zit er ook in. Heb alles daar ook schoongemaakt, want zat voor 20 jaar vuil.
 
Ja heb het deel bij de ketting er ook afgehaald en dat mechanisme beweegt gewoon bij het inknijpen van de hendel. Het mechanisme draait en komt naar boven. De pin zit er ook in. Heb alles daar ook schoongemaakt, want zat voor 20 jaar vuil.
Kun je zonder kap vd koppeling wat raars zien als je dd motor in bijv 3 of 4 zet, en aan het achterwiel draait? Ev bougies er uit.
 
Slagmoersleutel is geweldig met zoiets.
Verder ook even de afstelling nakijken. Je hebt minimaal 1 kabelsteller en soms kan je het mechanisme ook nog stellen.

Gewoon even wat strakker zetten en nog eens kijken.

Het mechanisme kan er soms of uit of er zit van buitenaf een dop die er af kan, daar vind je een locknut en schroef die je in kan draaien.
 
Laatst bewerkt:
Slagmoersleutel is geweldig met zoiets.
Verder ook even de afstelling nakijken. Je hebt minimaal 1 kabelsteller en soms kan je het mechanisme ook nog stellen.

Gewoon even wat strakker zetten en nog eens kijken.

Het mechanisme kan er soms of uit of er zit van buitenaf een dop die er af kan, daar vind je een locknut en schroef die je in kan draaien.
Nee.

De motor koppelt niet.
Dat is iets anders dat ontkoppelen.
 
Precies. Ik snap de verwarring, want het is meestal het probleem dat de motor niet ontkoppelt. Maar in mijn geval koppelt de motor niet, dus met strakker zetten zou ik het probleem theoretisch alleen maar verergeren.

Dus voor de duidelijkheid, mijn koppeling blijft als het waren in de ingeknepen stand staan.
 
Het koppelingshart waar de m6 boutjes ingedraaid zitten waarmee de koppelingsveren ingedrukt worden zit vast op de ingaande as van de versnellingsbak. Als je de 1e versnelling inschakelt en de achterrem intrapt of het achterwiel blokkeert dan zou je die boutjes zo los moeten kunnen draaien.

Het doordraaien zou kunnen komen door totaal versleten voeringplaten of er zitten te weinig platen in of de veren hebben totaal geen kracht meer.
Of de boel is verkeerd gemonteerd geworden waardoor het koppelingsplaten pakket niet normaal bewegen kan.
Of er zit iets los waardoor je de complete koppeling weg duwt.

Alles ff goed bekijken dus.
 
Koppelkorfblokkeerder kon ik voor mijn Diversion zelf maken, met wat strips en 90 graden hoekjes. Als ik eraan denk, zal ik straks thuis even een foto'tje maken, heb hem nog liggen.

Even mezelf quoten, stond toen in mijn Haynes manual dat je hiermee de koppeling kon blokkeren, weet niet of de constructie vergelijkbaar is, maar dat ziet er zo uit:
full
 
Precies. Ik snap de verwarring, want het is meestal het probleem dat de motor niet ontkoppelt. Maar in mijn geval koppelt de motor niet, dus met strakker zetten zou ik het probleem theoretisch alleen maar verergeren.

Dus voor de duidelijkheid, mijn koppeling blijft als het waren in de ingeknepen stand staan.
Aha, dat is het tegenovergestelde wat ik had met de 400. Verkeerd gelezen.
 
als je de kopp-hendel in trekt, voel je dan de weerstand van de koppelingsveren ?

heb je niet gekeken of nr6 tegen de koppelingsplaten lag voor je het demonteerde ? niet gevoeld aan de platen of je ze kon bewegen voor je het demonteerde ?

volgens mij ligt je probleem aan de afstelling van nr16. monteer je koppeling weer, en laat het deksel er af. kontroleer eerst wat ik hierboven schreef.
kijk dan of nr16 speling heeft. zo niet af stellen door centrale moer te lossen. het kan ook zijn dat 16 in een foute positie is gemonteerd in 17. je kan beide "wormwiel-gewijs" uit mekaar draaien/
 
Standaard duwen de platen op elkaar, is zijn motor en versnellingsbak gekoppeld. Als dat niet het geval is zijn de platen niet goed of het aanduwmechanisme, de veren en zo. Of allebei, dat is bij Beun ook niet uit te sluiten :X

Is heel lang geleden dat ik een koppelingsdeksel van een FZ heb gehaald maar wat mij zo opvalt is dat er weinig olie aan het hele koppelingsgebeuren zit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan