K&N Filter >> minder vermogen en zuiniger?

-DG-

Die hard MF'er
16 nov 2007
297
0
Enschede
Bij m'n RSV Mille heb ik nog een losse gebruikte K&N luchtfilter. Deze heb ik schoongemaakt en volgens de instructies opnieuw geoilied met een K&N reinigingskit.

Echter na het vervangen van de standaard papieren filter voor deze K&N lijkt de motor net wat minder vermogen op hoge toeren te hebben (ging eerst altijd omhoog op het gas in de 2, nu alleen als de omstandigheden meezitten) en is deze duidelijk zuiniger geworden (van gemiddeld 1:12,5 naar 1:14 km/l).
Dat klinkt mij bijna alsof die minder lucht binnen krijgt met het K&N filter en dat de ECU daardoor minder benzine inspuit (=minder vermogen en zuiniger). Een K&N zou toch juist meer lucht naar binnen moeten halen?
Heeft iemand hier een verklaring voor?
 
Heeft die motor een boordcomputer?

Als er minder lucht doorheen gaat, zal het moeilijker worden voor de boordcomputer om het mengsel goed te krijgen, je verliest vermogen, en moet meer brandstofmengsel inspuiten voor hetzelfde resultaat, je verbruik zou dan (licht) omhoog gaan.

Als je de originele filter vervangt door een ander exemplaar, moet je de mapping/software daarop (laten) aanpassen, maar daar heb ik verder weinig verstand van ...

En over je verbruik, hoe ben je dat te weten gekomen?
Door wat de boordcomputer aangeeft, of door het zelf uit te rekenen aan de hand van je tankbeurt(en)?

Aanpassen van bepaalde zaken maken dat de boordcomputers, en alles wat ze regelen, en weergeven plots (veel) gaat afwijken. Nog meer dan ze origineel al doen.

Ex-collega van mij ook, had een Golf VI, en laten chippen.
ipv 2200rpm in 6de aan 120, deed die nog maar 1900rpm, ook in 6de en bij 120 ... kan gewoon totaal niet, want daar heb je mechanische tuning voor nodig, een chip veranderd immers niks aan je tandwielen :')
voorheen verbruikte hij 5.5L/100km aan 120, daarna nog maar 4,5L/100km ... bij 180km/u _O-
Maar dat hij met zijn 50L tank geen 600km meer mee kon afleggen, drong niet tot hem door :')

Maar indien je geen boordcomputer hebt, kan het injectiesysteem ook "ontregeld" raken door die andere luchtfilter, hetzelfde met carbu's, ze geven immers dezelfde hoeveelheid benzine aan bij meer of minder luchttoevoer, en dat ontregelt dus alles zo een beetje, in de positieve zin (minder verbruik), of in de negatieve zin (meer verbruik).

De garagist waarbij ik les gevolgd heb zei het ook, ofwel houd je alles origineel, ofwel moet je de nodige aanpassingen doen naargelang wat je vervangt.
Bij chiptuning is het belangrijk je boordcomputer te laten up daten, of gewoon volledig opnieuw laten programmeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En om het raadsel dan meteen op te lossen.
Indien dit het geval is ( klink wel zo, tot nu toe altijd hele goede ervaringen gehad met K&N )
Uiteraard wel met oude hokken die geen nieuwerwetse zaken gebruiken zoals boordcomputers om het een en ander te regelen.



Een K&N filter maak je schoon ( word ie, als ie al gebruikt is, beetje vuil-licht-roze na het schoonmaken )

Dan spuit je hem in , NET genoeg om hem helemaal egaal te laten kleuren..
Je verzuipt hem niet, of probeert hem niet het kleurtje van de verpakking te laten krijgen.
( dan zit er veel te veel olie op )

Als je de filter "dept" met een doekje, mag je eigenlijk geen olie zien.
 
Ik heb de olie volgens het boekje gedaan, maar ik zal deze dan nog een keer schoonmaken en opnieuw proberen met zo weinig mogelijk olie. De motor heeft geen uitgebreide boordcomputer met brandstof verbruik o.i.d. Het verbruik is aan de hand van het gemiddelde van meerdere tankbeurten.

Ik heb nog een ongemonteerde PC3 bij de motor gekregen. Wellicht een idee om die eens te monteren en laten afstellen bij een dyno.
 
Terug
Bovenaan Onderaan