Zelf mij motor spuiten. Do's en Dont's

Wimmah1985

Rookie
4 jan 2015
4
0
Beste forumleden,

Na wat wikken en wegen de knoop doorgehakt: ik ga zelf mijn motor spuiten. Onlangs heb ik voor mijn Honda Hawk 650 GT een Honda NTV tank op de kop getikt (jeap met een beetje modificatie past die) maar uiteraard heeft de tank een andere kleur. Dus... waarom het hele beestje niet een mooie nieuwe look geven?


Nu ben ik in Amsterdam in contact gekomen met de Openbare Werkplaats. Een top-initiatief waar ik voor een schappelijke prijs gebruik mag maken van een spuitcabine, compressor en straalmachine. Met degelijke apparaten wil ik een zo degelijk mogelijk resultaat bereiken. Hoe te werk te gaan?

Wat info:
Ik wil het voorspatbord, de tail en de tank spuiten.
Mijn oog is gevallen op deze kleur


1. Hoe fijn dienen de verschillende onderdelen opgeschuurd en/of gestraald te worden (enkel de tank is metaal, de rest polyester)
2. Wat voor verschillende lak en grondlag(en) dienen gebruikt te worden voor een eindresultaat dat in de buurt van de foto komt
3. Er is nogal wat discussie met hoeveel bar je de compressor moet leveren. Ben benieuwd naar de meningen hier (en wellicht dat de door mij gekozen kleur hier ook nog een rol in speelt)
4. Iemand een adres in omgeving Amsterdam waar ze deze kleur lak verkopen/kunnen mengen?
5. Ik wil de kappen en tank ook weer bestickeren met originele Hawk Stickers maar ze niet domweg OP de lak plakken, tips om stickers mooi onder een transparante toplaag te verwerken?

Alle inzichten en tips zijn welkom. En ik zal het eindresultaat uiteraard delen :}
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat er niet in terug, maar ik beoordeel een kleur niet van een foto. Het lijkt mij gewoon een normale two-stage metallic, niks bijzonders verder.

Wel knap van je trouwens dat je aan een foto op internet het merk van de lak kunt aflezen. (HOK: House of Kolor?)

Dat is mij nog nooit gelukt namelijk....... :?

En als ik dan lees dat je een tri-coat in één adem interpreteert als een HOK kleur (wat een merk special effects lak is en helemaal geen standaard automotive metallics maakt) dan heb ik wel een vermoeden hoeveel je er vanaf weet.

Klok/klepel enzo.

Oef een aanval op de dinsdag ochtend.. haal adem, de aankomende vrijdag is dichterbij dan de vorige.

Waaraan ik mijn keuze maakte dat het waarschijnlijk een tri-coat is, is omdat ik een vergelijkbare kleur van HOK thuis heb.

Ik kan niet beoordelen vanaf de foto of het misschien gewoon een champagne metallic is of het dan toch echt een Tri-coat is van welk merk dan ook.

Ik bedoelde meer dat het met de kleur vinden, nogal heel lastig kan zijn vanaf een foto. Maar het mij nog altijd eerder een Tri-Coat lijkt, zo vluchtig gezien op de foto.

Tja en vermoeden met hoeveel ik er vanaf weet, ach blijven mijn woorden tegen over de jouwe.

11709435_378011129063346_3594145737919663380_n.jpg
 
Mooie lak HanS :t

Dank je wel! Ik heb me laten vertellen dat er twee bedrijven zijn in NL die het nog kunnen maken. De kleur heet 'Mist Grey' en is grijsachtig groen oftewel groenachtig grijs. Maar er zitten heel kleine stukjes aluminium in en dat geeft een heel apart gezicht in de zon. Metallic is toch weer anders.
 
Wimmah, in welke verhouding je lak moet mengen verschilt per lak, maar wordt altijd opgegeven door de fabrikant.

Als je veel lagen kort na elkaar spuit, gaat de lak rimpelen. Ook 2K lak moet tijd krijgen om uit te harden.

Ik ben geen professionele spuiter, maar spuit zelf mijn auto's en mij is altijd verteld dat je niet te veel lak moet opbrengen.

Anderen hier (Rene) zullen daar meer over kunnen vertellen. Wat ook heel belangrijk is, is dat je voor je gaat spuiten de boel geheel stof en vetvrij moet maken. Voor ontvetten heb je speciale oplosmiddelen (Motip) en het laatste stof verwijder je met een kleefdoekje.

Lees je heel goed in voor je er aan begint. Het spuiten zelf is zo gepiept, maar het voorbereidende werk neemt veel tijd in beslag en dat moet je heel serieus doen, want anders word je depri van het resultaat.

Een huidschilfertje levert je een vulkaantje op in de lak. Een enkel vulkaantje los ik altijd op met een druppel lak welke ik de volgende dag met een superscherp mes voorzichtig vlak snijd en als de lak uitgehard is neem ik een klein blokje met grid 2000 er omheen, schuur het voorzichtig en met veel water vlak en polijst het weg.
 
Ik persoonlijk vind 240 veel te grof om dat als basis voor de primer te gebruiken, denk er aan dat de voorbereiding bepaald hoe glad je uiteindelijke resultaat er uit komt te zien..
Ik vind 400 redelijk, maar gebruik zelf 600 met veel water, zorg dat er geen korrels onder het schuurpapier komt, die zie je terug in je eindresultaat
 
Ik persoonlijk vind 240 veel te grof om dat als basis voor de primer te gebruiken, denk er aan dat de voorbereiding bepaald hoe glad je uiteindelijke resultaat er uit komt te zien..
Ik vind 400 redelijk, maar gebruik zelf 600 met veel water, zorg dat er geen korrels onder het schuurpapier komt, die zie je terug in je eindresultaat
Het ligt er maar net aan of je nat of droog schuurt. Droog P240 is prima als basis voor primer/grondlak. Ik zou de bewerking van de bestaande laklagen bij voorkeur droog schuren, je kunt o.a. wat makkelijker zien wat je doet /gedaan hebt.
 
Ik gebruik voornamelijk Colad, schuurpads houden erg lang, en verdeelt de druk mooi egaal zodat je geen "deuken" schuurt. Tape plakt goed, maar is ook goed verwijderbaar, kan je ook wat langer laten zitten.

Als start start ik meestal met een helm met korrel p240 en zet daar de basis op, schuur deze glad met korrel 800 (wel volledig dekkend houden, ga je er doorheen, zet een nieuwe laag) en dan begin ik met de rest van het werk, dan is je basis 100% goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan