motor doet ineens helemaal niks meer - elektrisch probleem?

Susanna

MF veteraan
28 jan 2011
1.532
740
Heerhugowaard
Omdat ik er totaal geen verstand van heb, stel ik de vraag hier.
Een van mijn motoren deed het van het een op andere moment niet meer. Net mee gereden en even weggezet. Toen ik weer wilde starten deed hij helemaal niets meer; geen verlichting, geen dashboard verlichting en niet starten.

Thuis de accu doorgemeten en het contactslot. Die geven beiden stroom door.
Voor de zekerheid toch een andere accu geplaatst, maar nog steeds niks.
Zekeringen zijn nog goed. Voor de zekerheid toch maar vervangen voor nieuw.

Kan het het start relais zijn? Maar dan had ik toch dashboard verlichting moeten hebben?

Mocht het iets uitmaken, het betreft een Derbi GP1 250cc.

Als iemand weet waar ik het verder moet zoeken, graag.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat jij onder doormeten verstaat, maar hangt een accupool niet gewoon los?
Is de hoofdzekering ook nog intact? Die zit niet noodzakelijk bij de rest van de zekeringen, vandaar.

Wat is de accuspanning? (hoeveel volt meet je op de accupolen?)
 
De accupool ligt niet los, immers ook een andere accu geprobeerd.
Ik zal zoeken naar de hoodzekering, want verder zitten er alleen drie kleinere zekeringen. Geen idee waar ik hem zoeken moet... fijn zo'n niet alledaagse motor.
 
Bijna 13 volt op de accupolen gemeten. Maar nogmaals; ook een andere accu geprobeerd waarvan ik zeker weet dat die goed is. Die kwam namelijk uit een rijdende motor en ging ook weer werkend daar in terug.
 
Nee, de dodemansknop had ik meteen naar gekeken. Misschien dat de motor wel "denkt"dat die aan staat als er iets, een sensor ofzo, in het circuit verkleefd is ?...
Maar blijft de verlichting uit als de dodemansknop aan staat? Deze onderbreekt toch alleen het motorische gedeelte, of ook het elektrische?

Net het werkplaats handboek doorgespit om te zien of ik er beetje wijs uit word. Op de schema's kom ik alleen de drie zekeringen tegen die ik ook in het echt zie zitten. Ik kan geen ander (hoofd)zekering vinden.

Accu's zijn getest en contactslot is doorgemeten. Die zijn beiden goed.
 
Laatst bewerkt:
Kan het startrelais een oorzaak zijn? Of is mijn redenering dat ik dan dashboard verlichting moet hebben juist?

In het werkplaats handboek stond trouwens het volgende:
Ignition, headlight and taillights are not protected by the fuses.

Daar kan ik toch uit opmaken dat als de zekeringen stuk zouden zijn, ik evengoed verlichting zou moeten hebben en zou kunnen starten?
 
Laatst bewerkt:
als voorbeeld :

20070430053219-0-3266.jpg


onderaan iets rechts van "UK models" staat het startrelais met de main fuse (kruisje tussen die 2 bollen), terwijl al de gewone zekeringen ergens anders zitten (hier rechts boven).

vergeet verder alle opmerkingen over dodemansknop/zijstandard/...
bij kontakt op moeten op zijn minst je oliedruklampje (4-takt ?) gaan branden, je dashboard verlichting, je claxon moet werken, ...

eerst dat oplossen, het niet starten zal waarschijnlijk vanzelf mee opgelost geraken.
beginnen bij de hoofdzekering.
 
Dus gewoon de zwarte draad van mijn min-pool naar het blok volgen en controleren op een breuk bedoel je?

+ van voltmeter op + batterij, - op bloot ijzer chassis (kop van bout ofzo). als je dan hetzelfde afleest als direkt op de batterij is de massaaansluiting ok (of toch op zijn minst goed genoeg voor dashboardverlichting, claxon enz...)
 
als voorbeeld :

[afbeelding]

onderaan iets rechts van "UK models" staat het startrelais met de main fuse (kruisje tussen die 2 bollen), terwijl al de gewone zekeringen ergens anders zitten (hier rechts boven).

vergeet verder alle opmerkingen over dodemansknop/zijstandard/...
bij kontakt op moeten op zijn minst je oliedruklampje (4-takt ?) gaan branden, je dashboard verlichting, je claxon moet werken, ...

eerst dat oplossen, het niet starten zal waarschijnlijk vanzelf mee opgelost geraken.
beginnen bij de hoofdzekering.


Zo'n schema staat ook in het werkplaatshandboek. Maar ik zie daar toch echt maar drie zekeringen van 15A op staan.
full

full
 
Zo'n schema staat ook in het werkplaatshandboek. Maar ik zie daar toch echt maar drie zekeringen van 15A op staan.
[afbeelding]
[afbeelding]

als dit van jouw Derbi is klopt dat.

op alle rode draden moet altijd 12V staan, omdat ze voor het kontakt zitten (gaan over de linkse zekering)
bij de weg : glazen zekeringen ? zo ja altijd uithalen en doormeten, nooit vertrouwen op "ze zien er ok uit".

de bruine draad (verbonden met rood door kontakt aan te zetten) loopt enkel naar je alarm. als je op de bruine ook 12V meet (naar massa of - batterij), en toch werkt er verder niets, heb je een probleem met je alarm want blijkbaar geeft dat de rest van het elektrisch schema vrij.

heb je geen alarm, zit er in die stekker gewoon een doorverbinding naar de rood-zwarte draad , en moet je die weer verder volgen en kijken of er overal 12V op staat. rood-zwart loopt ook naar je dashboard
als je op een bepaald punt maar 8V meet bv, zit je met een slecht kontakt tussen dat punt en het laatst gemeten punt waar je wel de batterijspanning had.

op alle bruine draden zou je de batterijspanning moeten weten, omdat die in princiepe allemaal geschakelde (kontaktslot) +draden zijn
 
Laatst bewerkt:
We hebben hier nog eens zitten brainstormen. Als de massadraad beschadigd is, had ik eerder toch wel haperingen moeten hebben?

Ik verdenk nu de teller unit of de CDU. Als de teller geen engine check kan uitvoeren, of de computer stuk is, lijkt mij dat de scooter niks doet. Goed geredeneerd? Of zit ik helemaal verkeerd?
 
Ik zou eerste de boel eens goed door meten en de drie zekeringetjes vervangen (kosten geen drol). Dan heb je dat uitgesloten, voordat je in het wilde weg allerlei (dure?) onderdelen gaat vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan