XS400 flat tracker project

Cecotto

MF veteraan
6 jun 2002
1.429
10
Oisterwijk
Hallo MF,

Ik ben wat jaren weggeweest, werk in het buitenland. we zijn sinds 2 maanden weer terug. Ik werk nu in Duitsland, maar kan gelukkig in de weekenden mijn mouwen weer opstropen bij mijn hefbrug in Nederland.

Al een paar jaar zit er zo'n flattracker/streettracker uitvoering in mijn hoofd. Wie de oorspronkelijke "On any Sunday" kent, snapt waarom. Zonder sleutel mogelijkheden, kon ik in India niets anders dan internet afstruinen, en fotootjes bekijken. Het plan was uiteraard om een XS650 te gaan versleutelen. Maar die dingen zijn in Nederland haast niet in originele vorm te krijgen. Merendeel is verkloot als chopper/bobber. Niet mijn stiel....

Inspiratie komt uiteindelijk van deze twee fotos. Daar zit ik al jaren tegen aan te kijken:

full
 
Laatst bewerkt:
...... en de tweede...

Ik wil de uitvoering van alle mooie dingen Van de foto uit de vorige post, kleurstelling zoals deze. Het oude klassieke Yamaha racing wit met rood.

Ik ben al een paar weken bezig nu, dus de eerste posts gaan nu wat sneller. Dat sleutel ik normaal niet zo snel bij elkaar, zeker niet omdat ik er alleen in de weekenden tijd voor heb.

Grtz
John

full
 
Laatst bewerkt:
Binnen een week dat we terug waren uit India, kreeg ik via familie een tip over een XS400. Via een opkoper zo snel mogelijk via familie vast laten leggen. Erg nette prijs, ding loopt alleen niet. Verder een op het eerste gezicht fris ding (details van onder het oppervlak komen nog .....). Geen XS650, maar we gaan er voor.

Er zijn mensen die het verschrikkelijk vinden dat dit ding verbouwd wordt. Kan ik me voorstellen. Alleen als ik dat ding origineel moet houden, heb ik er geen plezier aan. Niet in het rijden, en ik mis de verbouwfun.

Ik zal in mijn posts wat gedachten ventileren over wat ik van plan ben. Voor nu even wat fotos van de niet lopende fiets toen hij 1.5 maand gelden hier binnenreed.


Oeff..... heb al mijn fotos met iPhone genomen, MF pikt die dingen niet, bstanden zijn te groot.
Moet ik even iets slims op verzinnen, geen zin om alles eerst op laptop te converteren. Iemand een slim idee ?

Grz
John
 
Laatst bewerkt:
Ziet er inderdaad erg goed uit.

Voor jouw idee de voorzijde is aangepast. Normaal heeft de motor maar 1 schijf voor, maar omdat Yamaha de XS-serie modulair heeft gebouwd is er weinig moeite een tweede schijf te monteren.

En voor als je onderdelen kwijt wil omdat je die bij de komende ombouw overhoudt.
Ik ben op zoek naar een paar voorvorkpoten.... ;)


Maar veel plezier en succes met je project. En natuurlijk weer wat te volgen :Y


Ben namelijk bezig om een XS400 weer lopend/rijdend te krijgen (en die is/was in een geheel andere staat, lees heeft enige jaren buitengestaan en daardoor zwaar aangetast met corrosie). Zie Xs 400 1981 gaat het ooit nog wat worden ?
 
Wim,
Die dubbele schijven klopt, daar is een tweede bijgezet dooe een van de vorige eigenaren. Daar komen nog fotootjes over. Verrassende zelfs....

Er komt een halve garage aan onderdelen af, origineel. Ik zal de lijst eerdaags publiceren. Denk ook aan tank, zadel, koplamp, achterlicht, etc etc etc. Helaas, de vorkpoten blijven. Heb er net nieuwe keerringen in gefrommeld... Remklauwen, schijven etc. etc etc. Dit wordt echt "de grote verbouwing".

grtz
John
 
Afijn, het ding loopt niet. Accu bijgeladen, de start motor gooit hem wel netjes rond. Geen gekke bijgeluiden.

De tank voor de zekerheid maar doorgespoeld, en verse fuel erin. En de carbs eraf, alles opengetrokken, 2 spuitbussen carb cleaner erdoorheen. Vlotternaalden vervangen.

En de vooruit bestelde onderdelen komen langzaam binnendruppelen. Ik heb wel degelijk iets te doen ´s avonds in Duitsland : internet afstruinen voor XS400 onderdelen.

Carbs zijn schoon, verse benzine erin.
full
 
It´s alive !!!

Het ding loopt. Sputtert nog een beetje, en de choke reageert vreemd, en lijkt of hij blijft hangen (chokeschuifjes sluiten denk ik niet meer helemaal). Die heb ik ergens op een amerikaansee site ziens taan, dus staan in de wish list.

De rechter cylinder rookt nogal, dus dan ga ik het blok toch maar opentrekken, in ieder geval de bovenkant. Carters maar dichtlaten, als het niet nodig is. De koppeling kan later nog wel.

Ondertussen groeit de lisjt met dingen die ik nog nodig heb. Ik heb besloten om de remmerij volledig gaan verbouwen, en afscheid te nemen van die opgeblazen enkel zuiger klauwen. Ondertussen aan het bekijken wat betaalbaar 2ehands te verkrijgen is.

Zitje ook besteld en binnen, samen met nog ander materiaal wat jullie nog wel langs zien komen.


full
 
Voorpoten opengetrokken.... Ik heb in de afgelopen 10 jaar veel oude motoren onder handen gehad. Er was er geen een waar ooit de voorvorkolie was vervangen. Ik kan je verzekeren dat vv olie uit 1981 wat contact krijgt met de buitenlucht NIET fris ruikt....

Keerringen vervangen, alles loopt weer soepeltjes. De poten zaten wat pitjes in, mar alleen aan de bovenkant bij de kroonplaat. Gewoon gebruiken dus.

Kroonplaat en Tstuk opnieuw zwart gespoten (Hammerite glanzend zwart, werkt erg prettig dat spul). Dat is nog niet op deze foto te zien.



full
 
Banden.... Kom ik op terug. Blijven lezen MF vrienden, zeker als je interesse hebt in splinternieuwe Metzeler Block- C, voor en achter, 18 ".

Deze XS400 is perfect van bouw, want heeft 18" velgen voor en achter. Die echte flattrackers rijden met 19", maar belangrijkste is dat voor en achter delfde maat velg wordt gebruikt. Veel van die streetracker projecten missen "de looks" omdat ze achter een te kleine velg gebruiken vergeleken met voorwiel Ziet er niet uit, en dan staat dat ding ook nog wat achterover. Horizontale lijnen, erg belangrijk voor de looks.

Ik had banden op het oog, die perfect zouden matchen (worden door US bouwers ook gebruikt in street tracke rprojecten), de 18" Dunlop K180. Ziet er mega stoer uit. Echter, die zou dus niet op mijn voorvelg gaan passen.

Bsloten om een nieuwe set Metzelers klassieke look te laten komen. Block-C, lekker klassiek profiel.

Een 4-18 achter, en een 3.5-18 voor. Leuk plan, banden waren er snel. Mooie banden voor een klassieker of cafe racer. Maar niet voor een street tracker (doe maar een bod...).
Ik heb ze niet eens om laten leggen....





full
 
Tadaa, setje zuigerveren uit Canada zijn binnen. En de top pakking set, inclusief klep keerringen ligt ook klaar. Alles op zijn tijd....

full
 
Remmerij: ik wil van die grote originele blokken af, ik weet dat dat een hele verbowuing wordt. Maar we gaan er voor.

Nou kom ik op XS400 forum een post tegen, met remschijven van andere fabrikanten, die op mijn XS400 voorwiel zouden passen. Los even van de afstand tot klauwen, en het feit dat je dan zowiezo andere klauwen nodig hebt, en vulringen. Staat er een Duc 996 (en andere italianenen op die lijst). Nou heb ik niet veel meer liggen in mijn garage na vertrek naar het buitenland, maar nog wel 2 Brembo schijven van een 996....

Zou het ????

Piccie -1
full
 
Laatst bewerkt:
Tadaaaa....

Meteen setje verse inbus bouten besteld, en de boel opgemeten. Hier moeten vulringen van 8mm achter. Maar dat komt goed.

full
 
En de laatste voor vandaag. Ik heb mijn licht eens bij de lokale bandenman in Oisterwijk opgestoken: kan een 130 band op die voorvelg? Ja, komt een beetje bol te staan, dus stuurt misschien niet optimaal. Doen dus....

Online besteld, en met dank aan Ligt Autobanden voor de snelle omlegservice, en de 2ehands binnenband om de poreuze te vervangen. Ik zeg het, dit ziet er dus mega gaaf uit, Street Tracker waardig !!
K180 18" van Dunlop.



full
 
Jij gaat snel ;)

Maar het gaat zo te zien wel een mooi exemplaar worden.
Choke is een listige met dat hele kleine kogeltje en het miniveertje erachter.
 
Leuk project!
Grappig dat deze wielen zo'n gangbare steek voor de schijven hebben,heb zelf ook eens een project gehad met deze wielen.
Vind je twee schijven niet een beetje overkill?Nog afgezien van het extra gewicht?
Tweezuiger bremboklauwtje op een enkele schijf kun je al aardig stoppen *D
 
Leuk project!
Grappig dat deze wielen zo'n gangbare steek voor de schijven hebben,heb zelf ook eens een project gehad met deze wielen.
Vind je twee schijven niet een beetje overkill?Nog afgezien van het extra gewicht?
Tweezuiger bremboklauwtje op een enkele schijf kun je al aardig stoppen *D


Ja klopt helemaal. Alleen: als er al 2 schijven op zitten, en je hebt twee Brembo´s liggen die met wat vvulringen perfect passen, ach, dan mag het . Het oog wil ook wat. Het is trouwens ook maar een 400tje wat gestopt moet worden, geen 996...
 
Jij gaat snel ;)

Maar het gaat zo te zien wel een mooi exemplaar worden.
Choke is een listige met dat hele kleine kogeltje en het miniveertje erachter.


Hahaa, ja erg snel. Alleen dit is de compilatie van de afgelopen 3 weken....

Choke en kogeltje... Geen kogeltje gezien. Ik zal een fotootje p,aatsen van die choke pennen, met zuigers en rubbertje aan het uiteinde. Wellicht hebben we beiden andere carbs voor ogen.
 
Ik zal proberen een foto te maken van de betreffende onderdeeltjes. Via je foto's heb ik al gezien dat de carbs van jouw XS dezelfde zijn als die op mijn fiets horen.

Mogelijk heb ik nog een veertje en een kogeltje
 
Terug
Bovenaan Onderaan