Verschil enduro en crosser motorblok

Buzzard

Rookie
4 jul 2017
11
0
Oosten
Hallo iedereen,

Pas aangemeld en gelijk al een brandende vraag:

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren naar een eerste motorfiets. Na diverse keren op 4-takt en 2-takt crossmotoren gereden te hebben zou ik graag een 2-takt enduro motor willen aanschaffen.

Nu hoor ik een hele hoop mensen zeggen dat de 2-takt motoren niet geschikt zijn voor lange ritten. Op de snelweg bijvoorbeeld, hier zou het motorblok problemen krijgen met de koeling. Klinkt plausibel.

Echter hebben vrij veel motorfabrikanten wel een 2-takt enduro motor. En ik geloof dat deze geschikt zijn om een paar honderd km mee naar een cross-locatie te rijden?! Ik zie geen waarschuwingen in de spec-sheets?!

Echter kan ik er bar weinig informatie over vinden, alleen discussies op forums. Heeft iemand bewijs, specificaties of ervaringen met 2-takt enduro motoren op lange afstanden?

Zit er een verschil tussen een KTM150cc crosser en een KTM150cc enduro op motorisch vlak?

Minder vermogen i.v.m. koeling misschien?

Andere waterpomp?

Wie heeft informatie/ervaringen/literatuur en/of bronnen voor mij?

Bij voorbaat dank! :]
 
enduro's zijn minder krachtig zodat het blok langer mee gaat. dat een crosser alle 10 uren een nieuwe zuiger nodig heeft maakt niet zoveel uit, tijd genoeg tussen 2 sessies in op een cross. Maar nogal ambetant als je op een meerdaagse enduro-trip je zuiger moet gaan wisselen.

verder heeft het niets met koelingsproblemen te maken, of zou het iets uitmaken kwa autostraderijden. niet dat er velen dat doen met een enduro.
 
Dat is ook een optie SP1R :)
Persoonlijk zou ik graag zelf naar een locatie rijden als deze binnen 500km is.

De Yamaha RD350 is geloof ik een behoorlijk betrouwbare roker, diverse geode ervaringen over gehoord.

Maar is een rit van 500+ km met een 2-takt enduro (op technisch gebied) aan te raden?
 
Yamaha RD350 is geen enduro...

Yamaha-RD350-Right-Back-View.jpg


Jij verwacht dus 1000km op een dag te rijden, en dan ook nog een enduro?
 
Laatst bewerkt:
Ik zie niet waarom dat ineens problemen zou moeten geven. Als de motor in orde is, kan er weinig mis gaan. Vroeger deden ze toch ook niet minder, in de tijd dat die motoren nieuw waren. Je moet wellicht je rijstijl er iets op aanpassen.
 
Dat is ook een optie SP1R :)
Persoonlijk zou ik graag zelf naar een locatie rijden als deze binnen 500km is.

De Yamaha RD350 is geloof ik een behoorlijk betrouwbare roker, diverse geode ervaringen over gehoord.

Maar is een rit van 500+ km met een 2-takt enduro (op technisch gebied) aan te raden?

500km op een enduro [egaal 2 of 4t] is alles behalve ideaal.
Kom je op je bestemming [Helemaal kapot want hey comfort????] zijn je banden ineens sliks geworden weg noppen. Al helemaal als je echt 500KM snelweg gaat rijden. Denk dat je dan toch geen 60/80 gaat rijden op de snelweg wel..? [Daar zou ik me niet veilig mee voelen iig]

Ik denk [Dat als je dus echt langere afstanden ''SNELWEG'' wilt rijden en dan nog een circuit op, Dat je dan beter een ALLROAD kunt zoeken.]
Die zijn iets beter kwa lange afstand. Comfortabeler dan een echte enduro.


Mijn advies is:
*Maak voor jezelf de keuze wat je belangrijker vind. echt veel plezier hebben op de baan/bos met een echte enduro die lekker licht is [Zeker een 2t.]

*persé de pre om rijdend naar locatie te gaan te motor.

*onderhouds intervallen./slijtage delen sneller vervangen.


Het meest ideale is gewoon auto aanhanger of nog beter een busje. En daar dan je motor mee vervoeren. Voordeel daarvan komt erbij dat je veel meer mee kunt nemen. Denk aan stoelen/tafeltje meer eten/drinken. schone/droge kleren evt wat extra onderdelen jerrycan benzine.enz enz.


Dit laatste word dan ook door de meeste mensen gedaan.
 
Hallo iedereen,

Pas aangemeld en gelijk al een brandende vraag:

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren naar een eerste motorfiets. Na diverse keren op 4-takt en 2-takt crossmotoren gereden te hebben zou ik graag een 2-takt enduro motor willen aanschaffen.

Nu hoor ik een hele hoop mensen zeggen dat de 2-takt motoren niet geschikt zijn voor lange ritten. Op de snelweg bijvoorbeeld, hier zou het motorblok problemen krijgen met de koeling. Klinkt plausibel.

Echter hebben vrij veel motorfabrikanten wel een 2-takt enduro motor. En ik geloof dat deze geschikt zijn om een paar honderd km mee naar een cross-locatie te rijden?! Ik zie geen waarschuwingen in de spec-sheets?!

Echter kan ik er bar weinig informatie over vinden, alleen discussies op forums. Heeft iemand bewijs, specificaties of ervaringen met 2-takt enduro motoren op lange afstanden?

Zit er een verschil tussen een KTM150cc crosser en een KTM150cc enduro op motorisch vlak?

Minder vermogen i.v.m. koeling misschien?

Andere waterpomp?

Wie heeft informatie/ervaringen/literatuur en/of bronnen voor mij?

Bij voorbaat dank! :]

Zijn die dingen niet voor bedoeld , zuiger schroeit er uit . je ketting ,kettingwielen, en je banden roken op.

Dingen zijn wel geschikt om enkele km`s van en naar een circuit / baan offroad parcour te rijden .. B|

Tenzij je het hele hok ombouwt tot supermotard.
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,

Pas aangemeld en gelijk al een brandende vraag:

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren naar een eerste motorfiets. Na diverse keren op 4-takt en 2-takt crossmotoren gereden te hebben zou ik graag een 2-takt enduro motor willen aanschaffen.

Nu hoor ik een hele hoop mensen zeggen dat de 2-takt motoren niet geschikt zijn voor lange ritten. Op de snelweg bijvoorbeeld, hier zou het motorblok problemen krijgen met de koeling. Klinkt plausibel.

Echter hebben vrij veel motorfabrikanten wel een 2-takt enduro motor. En ik geloof dat deze geschikt zijn om een paar honderd km mee naar een cross-locatie te rijden?! Ik zie geen waarschuwingen in de spec-sheets?!

Echter kan ik er bar weinig informatie over vinden, alleen discussies op forums. Heeft iemand bewijs, specificaties of ervaringen met 2-takt enduro motoren op lange afstanden?

Zit er een verschil tussen een KTM150cc crosser en een KTM150cc enduro op motorisch vlak?

Minder vermogen i.v.m. koeling misschien?

Andere waterpomp?

Wie heeft informatie/ervaringen/literatuur en/of bronnen voor mij?

Bij voorbaat dank! :]

Op de verpakking van een set keukenmessen staat ook niet dat ze ongeschikt zijn om stoeptegels mee door te snijden.
 
Interessant dingetje wel.

Ik zou een rallymotor overwegen: 450cc viertact, en deze voorzien van bijv. Continental TKC80 banden. Zoals aangegeven: volbloed crossbanden gaan stuk op de snelweg.

3 tot 4 uur volgas blazen over de snelweg is een aanslag voor alle kleinere motorblokken. Bij mn auto (1200cc) wordt dikkere olie aangeraden, bij mn motor (750cc) weer andere bougies. Geeft toch wel aan dat het voor het blok ff andere koek is dan zijn ontworpen doel.

Heb je een rijbewijs? Een 150cc crosser past misschien ook wel achterin een oude caddy...?
 
Laatst bewerkt:
Op crossbanden mag je ook geen enduro ritjes rijden. Offroad ritjes ook niet maar daar wordt er maar zelden op gecontroleerd. Enduro banden hebben noppen van max 13mm. En over het algemeen ook goedgekeurd voor op de openbare weg. Michelin T63 vind ik wel een aardig enduro bandje.
 
Interessant dingetje wel.

Ik zou een rallymotor overwegen: 450cc viertact, en deze voorzien van bijv. Contineltal TKC80 banden. Zoals aangegeven: volbloed crossbanden gaan stuk op de snelweg.


Ik neem aan dat je een enduro/ 6 daagse bedoelt .


Ennne` ik heb vroeger wel op de bek gelegen met zware Crosbanden`op de weg , even een bocht snel pakken . _O- _O-

Dat moet je niet doen .. :N
 
Ik heb wel een paar toerritten van 150 kilometer gedaan met een CR500 over de snelweg. _O-
Lekker klein tandwiel erop tot 175 km/u en gaan. :+

Noppenbanden zijn levensgevaarlijk op de weg.
Mengsmering is niet ideaal.
Zuiger vrij snel op.

Neem een reservebougie mee en een bougiesleutel.

Het was wel één leuk seizoen. :')
 
Versnellingbakverhoudingen van een crosser is anders tov cross.
Frame kan anders zijn (rechtuitstabiliteit vs "sneller wendbaar".
Motorblok kan compleet anders zijn (dubbelnokker in alu vs enkelnokker in lagers).
Vering is anders (meestal zachter). Uitlaat geluid. Mapping. Enduro heeft vermogen over een breder toerental tov het brutere vermogen van de crosser.

En 500km met een 150cc 2t het kan, zeker offroad. Op de weg is "minder aanbevelingswaardig".
 
Bedankt voor de reacties voorzover. Het wordt gewaardeerd!

Ik heb mijn pijlen niet enkel gericht op een enduro motor hoor en ik zou er inderdaad wegbanden op monteren indien mogelijk :) Een 2 takt toermotor vind ik ook prima.

De hoofdvraag is eigenlijk: Is er een 2-takt ééncilinder of 2-cilinder die geschikt is voor lange ritten?

Persoonlijk vind ik een 2-takt motor zo mooi, het geluid, de uitlaatbocht, de geur, de koppelkromme (niet altijd ideaal haha).

Een Yamaha RD350, Suzuki Stinger / RGV250. Iemand zo één in zijn/haar bezit? ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam dit topic tegen:

Long distance two stroke - what goes wrong?

Met dit stukje tekst:
At some point it comes down to piston crown cooling. A 250 two-stroke piston crown sees 9000 firing cycles per minute at a sustained 9000 rpm. A four-stroke engine running that same rpm sees only 4500 firing cycles, along with 4500 cycles where the crown is essentially allowed to cool. This difference impacts a host of other things in the engine including piston expansion, piston to wall lubrication, cooling system efficiency, detonation and pre-ignition tolerance, etc.

While there are certainly other differences between the two and advantages to both styles of engines, in that type of environment piston crown cooling is the one issue that no one has found a good solution to over the long haul. The guys running KX500s did an amazing job of working around these difficult issues, and they deserved their place at the top all those years. Hard work and lots of broken engines paid off.

"Piston Crown" dat is geloof ik de bovenzijde?! Waar de verbranding plaatsvindt.
 
Bedankt voor de reacties voorzover. Het wordt gewaardeerd!

Ik heb mijn pijlen niet enkel gericht op een enduro motor hoor en ik zou er inderdaad wegbanden op monteren indien mogelijk :) Een 2 takt toermotor vind ik ook prima.

De hoofdvraag is eigenlijk: Is er een 2-takt ééncilinder of 2-cilinder die geschikt is voor lange ritten?

Persoonlijk vind ik een 2-takt motor zo mooi, het geluid, de uitlaatbocht, de geur, de koppelkromme (niet altijd ideaal haha).

Een Yamaha RD350, Suzuki Stinger / RGV250. Iemand zo één in zijn/haar bezit? ;)
Zoiets mag je dan geen enduro noemen. :+

RGV: https://link.marktplaats.nl/m1180577160

Zag hem toevallig voorbij komen van de week. :9 (Nu wel liefhebbersprijzen)
 
Er zijn zat mensen die een RGV250/RD350 hebben gereden, maar een goede RGV250/RS250 kost een klein vermogen tegenwoordig, de RD350 is een (pardon my french) oud lijk. Daarnaast zijn zowel de RGV250 als de RD350 niet de beste crossers, al zul je er best wat enduro mee kunnen rijden.

Waarvoor ga je een motor gebruiken? Wat is het budget? Hoeveel mag hij aan onderhoud kosten? Heb je uberhaupt ervaring met rijden op straat op de motor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan