Begrenzen 25kw SV650s. Help!

  • Onderwerp starter adsafadjskhfl
  • Startdatum
A

adsafadjskhfl

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb onlangs een vol vermogen Suzuki SV650s gekocht bij een particulier. Dit is een model uit 2001 en is in 2004 op kenteken gezet.

Nu mag ik met het A2 rijbewijs deze niet berijden. Als het goed is heeft dit model een officieel 25kw goedkeuring. Ik probeer al een uur lang te ontcijferen hoe ik dit moet laten doen.
Wat ik begrijp is dat de garage dit voor mij kan doen en een formulier uitdraait waarop staat dat dit gebeurt is. Dit formulier stuur ik op naar het RDW en dan krijg ik binnen enkele dagen een nieuw kentekenbewijs. (Klinkt bijna te makkelijk voor woorden..)
Of moet ik helemaal mijn motor naar het RDW brengen om hem daar nogmaals te laten keuren? Wat ik ook las is dat ik mijn verzekering kan bellen of mailen om te vragen of zij hier akkoord mee gaan zonder nieuw kentekenbewijs.
De andere garage die ik belde vertelde me over dat dit echt €700,- euro zou kosten. Ik heb ook '2e typegoedkeuring' voorbij zien komen.. maar ik heb echt geen idee wat dat is?

Er zijn vast honderden vragen hierover, maar ik kan niet vinden wat bij mij van toepassing is. Ik snap er echt niks van het is mijn eerste motor. Dus ik wil het liefst gewoon alles officieel.

Alvast bedankt!
 
Een sv650 heeft 2 typegoedkeuringen, dit betekend dat hij fabroeksaf gekeurd is als vol vermogen 52kw en begrensd als 25kw. Dit betekend dat een officiële Suzuki dealer de motor kan terug voeren met een begrenssetje van Suzuki zelf en dit ook op papier kan krijgen. De dealer monteert dan de begrenzer en verstuurt de papieren naar het RDW waarop je je nieuwe aangepaste kentekenpapieren opgestuurd krijgt.

Motoren zonder 2e typegoedkeuring moeten met een IKS bij het RDW opnieuw gekeurd worden om het aangepaste vermogen op papier te kunnen krijgen. De keuring zelf kost al een goeie 600 euro buiten de kosten van begrenzen zelf nog om.

In de praktijk zijn er een aantal dealers die het niet meer doen of zelf ook niet goed meer weten. Vraag dus vooraf goed na of ze het vermogen op kenteken ook aan kunnen passen en wat dit kost. Wat ik van andere begrepen heb kost het begrenzen met typegoedkeuring rond de 200 euro.

Ik weet dat forumlid Yto zijn sv ergens vorig naar nog begrensd heeft en kan de naam van die motorzaak zo even opzoeken.
 
Uit privédiscussie:

Hallo Chielo,

Dat klopt, ik heb mijn SV laten begrenzen bij Motor Oost in Rijssen.
Ze weten daar precies wat ze moeten doen om de SV officieel motorisch en op kenteken aangepast te krijgen.
Zij zullen nieuwe gasschuiven bestellen om de motor terug te voeren naar 25kw.
Vervolgens stellen zij een officiële brief op die zij samen met het kentekenbewijs opsturen naar het RDW. Het RDW zorgt dan voor een aanpassing op het kenteken en een aangepast kentekenbewijs.

Dit alles (twee gasschuiven plus iets van een uur arbeid) zou niet veel meer dan 100 euro moeten kosten.

Stuur mij gerust een Pb mocht je nog vragen hebben.

Met vriendelijke groet,

Yto
 
Terug
Bovenaan Onderaan