Honda valt stationair uit

Honda-noob

Die hard MF'er
16 apr 2017
292
65
Altena
Beste MF’ers,

Ik heb een vraag aan jullie:
ik heb het idee dat mijn motor met een koud blok stationair niet meer lekker loopt. Met een warm blok loopt ie mooi ~1100 RPM, zelf laatst met warm blok nog de stationairschroef ingesteld, maar als ik ga rijden met een koud blok dan kan ie zelfs in de eerste minuten bij een stoplicht uitvallen. De toeren schommelen dan tussen de 900-500 RPM, en dan valt ie vrij snel uit.

Voorbeeld: ik start de motor met choke, haal de choke eraf, en dan loopt ie dus stationair erg laag. Bij stoplichten geef ik dan een beetje gas bij en houd ik de RPM op 1500. Op die manier is het wel te doen.

Na ongeveer 10 minuten draait ie stationair 1100 RPM zonder choke, aangezien het blok dan al goed warm is. Dit was voor zover ik mij kan herinneren eerst niet zo. Ik verdenk daarom eventueel nieuwe bougies/luchtfilter, maar nogmaals, zo veel kennis heb ik er ook niet van. Heb 1 vd bougies eruit gehaald en deze zag er prachtig uit na 20 minuten rijden.

Ik heb tijdens het klussen aan de motor de tank gedemonteerd en de gaskabels compleet losgehaald en weer terug gezet. Voor de rest geen andere ingrepen. Choke kabel zit goed vast en reageert er ook op. Wat wel apart is: choke halfopen is beter dan een kwart open. Doe ik hem half open draait ie stationair hoog maar goed, doe ik hem een kwart open dan beginnen de toeren als flink te schommelen. Doe ik de choke dan dicht dan ook maar iets minder.

Iemand in een ander topic vertelde dat dit door vuile sproeiers/vuile carburateur komt.

Heb overigens al deo test door beetje te spuiten rondom de carb (tank en luchtfilter er niet afgehaald). Maar daar reageerde hij niet echt op.

Wie heeft advies/raad? Ik zit te denken om carb volledig te demonteren en deze ultrasoon te laten reinigen.

(motor is een Honda NTV 650 uit 1997 met 108.000 km. Onderhoud historie enigszins onbekend).
 
Volgens WPHB moet ie op 1100 staan met verschil van ongeveer plusminus 50 rpm. Maar zal anders straks na een ritje hem opschroeven tot 1300 RPM

Weet vrij zeker dat je dan minder uitvalproblemen zal hebben met koud blok. Vind 1100 bij warme motor persoonlijk vrij laag. Motor loopt niet lekker op 900 toeren, zal nu koud op minstens 1000 lopen ;)
 
Voorbeeld: ik start de motor met choke, haal de choke eraf, en dan loopt ie dus stationair erg laag.
Choke er iets langer ophouden. Is niet erg als ie koud een 1400-1500 rpm loopt. Met dit weer zou de choke er na een minuut of 2-3 wel af kunnen, bij (vries)kou duurt het wel langer voor je helemaal zonder choke kunt laten lopen.

Choken, starten, wegrijden. En dan onder het rijden na 2-5 minuten afh van temperatuur de choke terug zetten. Heerlijk old-skool *D
 
Ok zal hem straks wat hoger stationair zetten.

@Dutch: ik rijd na starten zeker 10 min door de stad met choke en kan hem niet na een paar minuten al eraf halen zonder dat ie uit zal vallen, helaas. En om nou dik 10 minuten te choken vind ik wel erg lang en zal niet echt goed zijn voor het blok
 
Blok heeft meer te lijden van te arm staan dan van een fractie te rijk. Dat is wat de choke doet, het mengsel iets rijker zetten.

Als ik het goed begrijp kon je eerst de choke vrij vlot uitzetten, nu pas na 10 minuten? Is "eerst" vorig jaar of nog vorige week? Of zelfs maar één tankbeurt geleden?

Kan zijn dat er wat vuil in de carbs zit. Soms helpt een flesje forté of een keer BP Active tanken. Soms ook niet maar je kunt het allicht proberen.
 
Ja klopt. Eerst kon ik de choke idd na een minuut of eerder al uitzetten en bleef ie rond de 1100 rpm draaien.

Maar bedoel sinds kort als in, sinds dat ik mn motor verbouwd heb, wat nu ongeveer 2 weken geleden is. Vind het alsnog vaag. Zal wel ook een flesje forte erin gooien
 
1) alles doet het goed
2) ik doe iets aan de motor
3) iets is minder goed

dan is het vrij waarschijnlijk dat 3 met 2 te maken heeft.

Misschien ergens een (massa)kabel niet goed aangesloten? Dat de koude motor op 12V niet helemaal lekker loopt en op de 13V van de wat hogere toeren wel?
 
@Dutch: dan zal ik dit even uit moeten zoeken met een multimeter. Zal me dan ook even moeten inlezen over waar te meten voor 12V en 13V en hoe en wat. Maar thnx voor de tip.

@Franko: Honda NTV 650 uit 1997
 
Het zou in dat geval ook nog aan het loshalen van de tank en gaskabels kunnen liggen.
Wellicht dat er ergens een vuiltje tussen is komen te zitten in de brandstof toevoer (armer mengsel). Is de doorloop van de brandstof ook nog goed richting de carbs?
Het kan ook zijn, dat in de oude situatie de kabels klem hebben gezeten, waardoor het mengsel nu anders is door het vrijkomen of precies het tegenovergestelde, dat er nu wat blijft hangen...
 
Het zou in dat geval ook nog aan het loshalen van de tank en gaskabels kunnen liggen.
Wellicht dat er ergens een vuiltje tussen is komen te zitten in de brandstof toevoer (armer mengsel). Is de doorloop van de brandstof ook nog goed richting de carbs?
Als de toevoer niet goed is zou hij juist bij grotere gasklep opening meer moeite moeten hebben, daar heb ik ts niet over gehoord. Wat de gaskabel voor effect heeft op het stationair toerental begrijp ik niet. Of hij moet niet helemaal vrij komen natuirlijk.
Het kan ook zijn, dat in de oude situatie de kabels klem hebben gezeten, waardoor het mengsel nu anders is door het vrijkomen of precies het tegenovergestelde, dat er nu wat blijft hangen...
Lastig om achtet te komen maar misschien kan ts gewoon alles wat los is geweest nogmaals loshalen en weer terug monteren? Soms hoef je niet te weten wat het probleem was, als het maar opgelost is.
 
Monkey, in dat eerste deel heb je zeker gelijk. Ik doelde daarbij eigenlijk ook op het gedeelte in de carburateur wat het stationaire mengsel regelt. Daar merk je inderdaad niks van als je het gas open trekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan