HELP: probleem met de ketting

PatrickSoler

MF veteraan
16 apr 2015
2.390
9
Leiden
Hallo allemaal,

Vandaag werd ik erop geattendeerd dat mijn ketting veel speling had. Even gecheckt, en inderdaad erg veel speling, dus ik dacht ik pak de handleiding erbij en zet 'm wat strakker. Na veel gekloot dacht ik dat ik klaar was en dat het goed zat. Niets is minder waar. Toen ik ging rijden hoorde ik een soort 'klak' elke zoveel meter. Hoe harder ik reed hoe sneller deze klakken achter elkaar volgden (deed me denken aan wat je hoort/voelt als je een enorme slag in het wiel van je trapfiets hebt). Snel gestopt en even kijken wat er aan de hand was. De ketting stond ineens super strak. Weer de ketting losser gedaan, maar nog steeds hetzelfde probleem. Op het ene punt is de speling bijna 3-4 centimeter, maar als ik de band wat verder ronddraai is de speling op de ketting ineens nihil op een bepaald punt.

Ik heb geen idee hoe dit op te lossen, iemand wat tips?

Motor is een FZS600 Fazer uit 2002 en ketting ziet er nog prima uit (naar mijn mening iig :P )
 
als dit zo is ga ik weer een cardan brommer kopen
de bandit is m'n eerste kettingfiets voorheen altijd cardan (BMW's)
elke 1000km :? poetsen :?
nog niet eens misschien :X
of de volgende weer een ketting wordt door tub ik nog steeds over B|

Niemand die zegt dat het moet, toch?
Klinkt misschien als heel veel werk, maar inclusief de spullen uit de box halen, motor op de paddockstand zetten en alles na afloop weer netjes opruimen ben ik hooguit tien minuten bezig met schoonmaken en de ketting smeren (wit vet met kwast).
 
als dit zo is ga ik weer een cardan brommer kopen
de bandit is m'n eerste kettingfiets voorheen altijd cardan (BMW's)
elke 1000km :? poetsen :?
nog niet eens misschien :X
of de volgende weer een ketting wordt door tub ik nog steeds over B|
Je hoeft de ketting niet te poetsen, maar regelmatig smeren is een must.
 
Als er straks een nieuwe set op zit, zorg dan dat je hem elke 500 km smeert/spuit.
Regelmatig de ketting schoonmaken (elke 1000 km) helpt ook om de levensduur te verlengen :Y
En uiteraard elke keer dat je smeert/schoonmaakt even de spanning checken ;)

Schoonmaken kun je heel makkelijk doen met een oude lap en een flinke scheut lampolie :t
Wordt vaak overgeslagen/vergeten en al het vuil/zand dat je oppikt met een goed vette ketting krijgt zo de kans om lekker overal tussen te gaan zitten en slijtage te versnellen.
Af en toe het kapje over je voortandwiel los en schoonmaken kan ook geen kwaad, sowieso vind je monteur dat ook wel fijn :Y


Toch weer die lampolie die de O ringen aan zou tasten.
Dan maar alleen smeren. :Y
 
Nogmaals ik doe ca 35000km met een ketting door alleen te smeren om de 300 km (elke tankbeurt) en nooit de ketting schoon te maken.

Hoeft ook niet dat schoon maken.Moet je eens horen hoe een ketting kraakt van al het zand wat je tussen de rollen perst als je hem schoon heb gemaakt,vuil zit dan tussen de rollen en tanden.Als je rijdt wordt het er eigenlijk alleen maar afgeslingerd.
 
En ik heb in de 19.000km twee beurtjes gehad, mag ik verwachten dat ze ook de ketting checken toch?
Ze controleren de ketting even, maar als die goed genoeg is dan is ie goed genoeg. Vaak is het zo dat je een ketting in het begin een keer moet stellen als de initiële rek eruit is en aan het eind van de levensduur een paar keer relatief kort achter elkaar. Het middenstuk hoef je er over het algemeen behalve controle en regelmatig smeren vrij weinig aan te doen. Als je dan op een gegeven moment moet spannen is dat vaak een signaal dat je kunt gaan sparen voor een nieuwe set.

Regelmatig de ketting schoonmaken (elke 1000 km) helpt ook om de levensduur te verlengen :Y
Schoonmaken of niet kun je hele topics mee vullen, daar ga ik verder niet op in ;) Maar als je geen zin hebt om met spuitbus of kwastje kettingvet aan de gang te gaan kun je altijd nog een Scottoiler, Osco of ander (semi)automatisch kettingsmeersysteem op de motor zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan