Engelse Motor rijschool verdwaald ?

brabusje

Rookie
6 jul 2017
8
0
amsterdam
Op de weg tussen Deelen en Hoederloo reed dit groepje motorrijders voor mij .
Het lijkt een instructeur met leerlingen te zijn .
Er werd op deze weg uitsluitend zover mogelijk links gereden , zelfs bij het naderen van een onoverzichtelijke bocht naar rechts .
Een collega motorrijder die tegemoet kwam maakte duidelijk een uitwijkmanoeuvre naar rechts bijna de berm in , toen deze "Engelsen "op zijn rijgedeelte hem tegemoet kwamen .
Het hele groepje week daarop uit naar rechts , maar zogauw de tegenligger gepasseerd was , zochten ze allemaal , en vooral de "instructeur "weer meteen het meest linker gedeelte van de weg op , en dit deden ze van het begin van de weg tot aan Hoenderloo , iets van 10 km .
Iemand een verklaring voor deze rijstijl ?
Een klasje motoragenten in opleiding die geleerd worden hoe ze de weg schoon moeten maken als ze voor een auto van het koninklijk huis uit moeten rijden of zoiets ?

full
 
Er is geen middenstreep, en dus mag je - en kan het soms handig zijn om - de gehele breedte van de weg te gebruiken. In dit geval rijden ze uiterst links om maximaal zicht door de bocht te halen. Britten hebben zelden NL nummerplaten, jas van de instructeur lijkt op een KNMV jasje.
 
Op de weg tussen Deelen en Hoederloo reed dit groepje motorrijders voor mij .
Het lijkt een instructeur met leerlingen te zijn .
Er werd op deze weg uitsluitend zover mogelijk links gereden , zelfs bij het naderen van een onoverzichtelijke bocht naar rechts .
Een collega motorrijder die tegemoet kwam maakte duidelijk een uitwijkmanoeuvre naar rechts bijna de berm in , toen deze "Engelsen "op zijn rijgedeelte hem tegemoet kwamen .
Het hele groepje week daarop uit naar rechts , maar zogauw de tegenligger gepasseerd was , zochten ze allemaal , en vooral de "instructeur "weer meteen het meest linker gedeelte van de weg op , en dit deden ze van het begin van de weg tot aan Hoenderloo , iets van 10 km .
Iemand een verklaring voor deze rijstijl ?
Een klasje motoragenten in opleiding die geleerd worden hoe ze de weg schoon moeten maken als ze voor een auto van het koninklijk huis uit moeten rijden of zoiets ?

[afbeelding]
Welkom op MF.
 
daar kan ik wel een paar redenen voor verzinnen.
-zicht halen want bij een bocht naar recht kan je zo veel verder door de bocht kijken.
-anderen zien jouw ook eerder en beter omdat je niet wegvalt tegen de begroeiing aan de kant van de weg.
-je ontneemt achtopkomenden de nijging om in te gaan halen op plekken waar dat niet gaat zonder gevaar (zeker van die idioten die denken tijdens het rijden wel even een foto te kunnen maken met hun mobiel want die zijn natuurlijk helemaal niet afgeleid of zo).
en zo kan ik nog wel even door gaan.
 
Zoals ik al schreef deden ze dit niet alleen voor een bocht , maar ook gewoon op de rechte stukken .
"anderen zien jouw ook eerder en beter omdat je niet wegvalt tegen de begroeiing aan de kant van de weg" Hoezo ? Is er aan de andere kant geen begroeing dan ?
Maar met dat zicht halen op een bocht naar rechts heb je een punt , dat ga ik in t vervolg dan ook maar doen , stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb . T risico dat er een snelle auto of motor van de andere kant komt neem ik dan maar op de koop toe , die zoekt t maar uit dan ( cynisch ...)
Maar ik heb geloof ik een nogal gevoelig snaartje geraakt gezien deze reacties , tjonge .
Ik blijf liever beleefd en met respect voor motorrijders . Ik ben toevallig een van de weinigen denk ik die altijd plaats maakt voor een motor , maar als ik iets zie wat ik raar vind , mag ik dat toch gewoon aankaarten ?
Deze reacties slaan gewoon nergens op , ik hoop niet dat dat kenmerkend is voor het motorrijders gilde .
Er is mij altijd geleerd dat ik zoveel mogelijk rechts moet houden , en inderdaad is er maar 1 rijbaan , maar wel met 2 rode fietsstroken , en je gaat mij toch niet vertellen dat je bij het aansnijden van een bocht op de fietsstrook van het tegemoet komende verkeer mag gaan rijden om te kijken of de bocht vrij is ? En wat als het niet vrij is , dan ineens zonder te kijken van de linkerkant van de weg ineens weer helemaal naar rechts ?
Op deze manier nodig je trouwens achterop komend verkeer juist uit om rechts in te halen .
 
Overigens , als deze foto gemaakt was op de Nordschleiffe dan had ik beide duimen omhoog gedaan , en gezegd "perfect aangesneden " Maar ja , daar kun je ook geen tegenliggers verwachten ....
 
Beste OgriUK , ik heb geen zonnesteek . Maar ik baal wel van mezelf dat ik zo naief was om te denken een redelijke discussie te kunnen voeren hier . In dat opzicht heb je mischien wel gelijk ja
Ik was me er nooit van bewust dat er schijnbaar een ajax-feyenoord gevoel bestaat tussen motorrijders en automobilisten .
Weer wat geleerd vandaag .
 
Maar ik heb geloof ik een nogal gevoelig snaartje geraakt gezien deze reacties , tjonge .
Valt geloof ik wel mee toch? Ik zie normale reacties en beknopte lijst met redenen hoe dan ook beschreven. Alleen in diezelfde lijst maakt 'too' maakt een opmerking over gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden en noemt degenen die dat doen idioten.
Tsja... het is terecht verboden want het is levensgevaarlijk.
Als je je aangesproken voelt en dat inhoud dat je alle andere normale reacties als kwaad ziet, dan zou ik maar niet teveel op internet gaan rondhangen. Dat gaat niet positief zijn voor je bloeddruk. Beter negeer je het gewoon, dan is er aan de ene kant geen lol om en heb jij er geen last van. Simpel.

Ik blijf liever beleefd en met respect voor motorrijders. Ik ben toevallig een van de weinigen denk ik die altijd plaats maakt voor een motor
Waarvoor dank. :) Zo proberen de meesten van ons ook met elkaar om te gaan in het verkeer. Althans die indruk heb ik. Het is een samenspel, als je elkaar kunt helpen is dat lekker. :]
, maar als ik iets zie wat ik raar vind , mag ik dat toch gewoon aankaarten ?
Jazeker, vooral doen. Liever zo dan een soort opgekropte frustratie creëeren.

Ik vind het ook bijzonder rijgedrag van deze motorrijders. Gebruik maken van de breedte van de weg om zicht te halen kan ik zeker wat in zien, doe ik zelf ook wel eens. Want op de motor heb je daar veel meer de mogelijkheid voor dan in een auto.
Maar continu links hangen zonder dat daar goede reden voor is... is voor ons ook gewoon onnodig linksrijden. Zeker als er een tegenligger er bijna voor de berm in duikt.
Benieuwd of iemand kan verklaren wat ze aan het doen waren.

Deze reacties slaan gewoon nergens op , ik hoop niet dat dat kenmerkend is voor het motorrijders gilde .
Woh? Relax? Denk er aan dat wat er op motor-forum rondloopt ook zeker niet alle motorrijders beslaat. Kan zomaar een select groepje zijn, al is het wel een populair forum. Het is ook maar net wie er reageert natuurlijk. ;)

Er is mij altijd geleerd dat ik zoveel mogelijk rechts moet houden , en inderdaad is er maar 1 rijbaan , maar wel met 2 rode fietsstroken , en je gaat mij toch niet vertellen dat je bij het aansnijden van een bocht op de fietsstrook van het tegemoet komende verkeer mag gaan rijden om te kijken of de bocht vrij is ?
Of het mag... laat ik in het midden. Je mag er immers rijden. Maar het lijkt mij onhandig en niet de bedoeling. Bovendien verwacht niemand het en is het mijn inziens gevaarlijk om te doen.
Ik heb geen politiepet, dus verdere wel/niet laat ik liever aan iemand over die daarvoor wat opleiding heeft gevolgd.

We wachten af.

~[edit]
Beste OgriUK , ik heb geen zonnesteek .
Volgens mij wat OgriUK's reactie gericht op de motorrijders, en niet jouw vraag of reactie. Hij vraagt zich af of de linksrijdende motorrijders wellicht een zonnesteek hebben opgelopen?
Maar ik baal wel van mezelf dat ik zo naief was om te denken een redelijke discussie te kunnen voeren hier . In dat opzicht heb je mischien wel gelijk ja
Ik was me er nooit van bewust dat er schijnbaar een ajax-feyenoord gevoel bestaat tussen motorrijders en automobilisten .
Weer wat geleerd vandaag .
Kalmeer even iets a.u.b? Niemand hint hier op een strijd tussen automobilisten en motorrijders. Meesten van ons zijn beiden, waaronder ikzelf.
Lees ook tussen de regels door soms. Misschien is het wel stoerdoenerij. Je komt hier voor zover ik weet net kijken. Ga er dan ook niet van uit dat je meteen alles in de juiste context kunt plaatsen. Door zo te reageren stuur je zelf juist de houding waar je van claimt te schrikken.
 
Laatst bewerkt:
Kan gebeuren. Zeker wanneer je elkaar niet kunt horen en zien mist een reactie de emotie en lees je het wel eens wat verkeerd. Shit happens. Misschien komt er morgen wel iemand langs die weet hoe het zit.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al schreef deden ze dit niet alleen voor een bocht , maar ook gewoon op de rechte stukken .
"anderen zien jouw ook eerder en beter omdat je niet wegvalt tegen de begroeiing aan de kant van de weg" Hoezo ? Is er aan de andere kant geen begroeing dan ?
Maar met dat zicht halen op een bocht naar rechts heb je een punt , dat ga ik in t vervolg dan ook maar doen , stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb . T risico dat er een snelle auto of motor van de andere kant komt neem ik dan maar op de koop toe , die zoekt t maar uit dan ( cynisch ...)
Maar ik heb geloof ik een nogal gevoelig snaartje geraakt gezien deze reacties , tjonge .
in een koektrommel (of in jouw geval een hele grote koektrommel) voelen mensen zich nogal veilig in hun kreukel zone met al dat blik om zich heen. ze doen dus ook van alles achter het stuur wat niks met verkeersdeelname te maken heeft. die luxe van veilig gevoel heb je niet op een motor en er zijn nogal wat motorrijders plat gereden omdat ze simpelweg niet gezien werden en dus moet je zorgen dat je zichtbaarheid zo groot mogelijk is als je weer heel wilt thuiskomen. en aan je vraag hadden we al lang gezien dat je geen geoefend motorrijder was.
Ik blijf liever beleefd en met respect voor motorrijders . Ik ben toevallig een van de weinigen denk ik die altijd plaats maakt voor een motor , maar als ik iets zie wat ik raar vind , mag ik dat toch gewoon aankaarten ?
tuurlijk vragen staat vrij en dat je ruimte maakt en oog hebt voor motorrijders is heel fijn maar zoals je zelf al zegt je bent in de minderheid en de rest zal ook opmerkzaam gemaakt moeten worden van de aanwezigheid en rechten van de motorrijders
Deze reacties slaan gewoon nergens op , ik hoop niet dat dat kenmerkend is voor het motorrijders gilde .
Er is mij altijd geleerd dat ik zoveel mogelijk rechts moet houden , en inderdaad is er maar 1 rijbaan , maar wel met 2 rode fietsstroken , en je gaat mij toch niet vertellen dat je bij het aansnijden van een bocht op de fietsstrook van het tegemoet komende verkeer mag gaan rijden om te kijken of de bocht vrij is ? En wat als het niet vrij is , dan ineens zonder te kijken van de linkerkant van de weg ineens weer helemaal naar rechts ?
inderdaad is de bocht niet vrij dan naar rechts en de snelheid er uit zodat je bij het uitkomen van de bocht niet per ongeluk toch een auto tegenkomt die je niet gezien heeft en even de bocht afsnijd
Op deze manier nodig je trouwens achterop komend verkeer juist uit om rechts in te halen .
ook daar laten ze niet genoeg ruimte voor en dus proberen mensen het ook niet. en die gene die op de optische wegversmalling (fietspad in jouw woorden) rijdt is de instructeur daar zal je normaal niet rijden maar hij heeft zowel zicht naar voren nodig als op zijn cursisten en dus rijd hij scheef achter ze om alles goed in de gaten te kunnen houden.
verder wil je normaal als motorrijden niet op dat gekleurde asfalt rijden want het is gladder als normaal asfalt en de witte strepen wil je helemaal mijden want die zijn echt super glad.
 
en die gene die op de optische wegversmalling (fietspad in jouw woorden) rijdt is de instructeur daar zal je normaal niet rijden maar hij heeft zowel zicht naar voren nodig als op zijn cursisten en dus rijd hij scheef achter ze om alles goed in de gaten te kunnen houden.

Ik snap het nog steeds niet , wat is er mis mee als iedereen die bocht naar rechts gewoon zoveel mogelijk rechts blijft rijden . Dan heb je het minste kans een tegenligger tegen te komen . Stel je nu eens voor dat jij die motorrijder bent die van de andere kant komt . Je gaat een bocht naar links in , en ineens zie je 4 motoren op jouw weghelft die op het laatste moment weer naar hun eigen weghelft gaan . Dan schrik je je toch een ongeluk ? Ik kan me voorstellen dat die motorrijder niet het bekende handje zwaait , maar een even bekende middelvinger .....
 
Ik snap het nog steeds niet , wat is er mis mee als iedereen die bocht naar rechts gewoon zoveel mogelijk rechts blijft rijden . Dan heb je het minste kans een tegenligger tegen te komen . Stel je nu eens voor dat jij die motorrijder bent die van de andere kant komt . Je gaat een bocht naar links in , en ineens zie je 4 motoren op jouw weghelft die op het laatste moment weer naar hun eigen weghelft gaan . Dan schrik je je toch een ongeluk ? Ik kan me voorstellen dat die motorrijder niet het bekende handje zwaait , maar een even bekende middelvinger .....

Ik ben het dan ook helemaal met je eens dat dit op z'n zachtst gezegd "gestoord gedrag" is. Wellicht veroorzaakt door een zonnesteek. ;) Alleen de rijder linksachter ziet er enigszins uit als iemand die op een instructeur kan lijken, maar de rest rijdt op burger motoren en in burger kleding. Ik bedoel daarmee dat er niets is waaruit ik of iemand anders kan zien dat hier iets speciaals aan de gang is.

Helaas acht ik de kans dat de (BMW)rijder linksachter hier tekst en uitleg komt geven uiterst klein.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het nog steeds niet , wat is er mis mee als iedereen die bocht naar rechts gewoon zoveel mogelijk rechts blijft rijden . Dan heb je het minste kans een tegenligger tegen te komen . Stel je nu eens voor dat jij die motorrijder bent die van de andere kant komt . Je gaat een bocht naar links in , en ineens zie je 4 motoren op jouw weghelft die op het laatste moment weer naar hun eigen weghelft gaan . Dan schrik je je toch een ongeluk ? Ik kan me voorstellen dat die motorrijder niet het bekende handje zwaait , maar een even bekende middelvinger .....
Je ziet ze niet ineens.
Je ziet ze juist veel eerder.
En zij zien jou eerder, en kunnen daardoor beter anticiperen.
 
Laatst bewerkt:
Je ziet ze niet ineens.
Je ziet ze juist veel eerder.
En zij zien jou eerder, en kunnen daardoor beter anticiperen.

Kan best wezen, maar dan nog. Iedereen die bij z'n volle verstand is rijdt in heel Europa rechts! Op een paar eilanden met brexiteurs na dan. En als iemand anders door dit gedrag de in de berm terecht komt hebben ze toch het e.e.a. uit te leggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het nog steeds niet , wat is er mis mee als iedereen die bocht naar rechts gewoon zoveel mogelijk rechts blijft rijden . Dan heb je het minste kans een tegenligger tegen te komen . Stel je nu eens voor dat jij die motorrijder bent die van de andere kant komt . Je gaat een bocht naar links in , en ineens zie je 4 motoren op jouw weghelft die op het laatste moment weer naar hun eigen weghelft gaan . Dan schrik je je toch een ongeluk ? Ik kan me voorstellen dat die motorrijder niet het bekende handje zwaait , maar een even bekende middelvinger .....
nou heel simpel in een bocht naar rechts hang je met je motor naar rechts. dus als de motor zo veel mogelijk rechts rijdt hangt je lichaam boven de berm en daar staan lantarenpalen en bomen en die wil je niet terug koppen. ga je iets verder naar links dan komen je banden op de witte streep en is de kans groot dat je op je plaat gaat en dat is ook niet bevorderlijk voor je gezondheid en dus rijdt je links van de witte streep. en omdat ze niet uiterst rechts rijden zien zij het tegemoetkomend verkeer dus veel eerder aankomen en ze worden ook eerder gezien zodat beide partijen goed op elkaar kunnen anticiperen en er niet een opeens situatie ontstaat omdat mensen verstoppertje spelen aan de rechter kant van de weg.
 
Het lijkt er een beetje op dat je op deze weg veel links-rijders gaat tegenkomen.
2 weken terug heb ik daar ook al melding van gemaakt.

Mss waren die lui zo geschrokken dat ze LINKS zijn blijven rijden......?


................vooral km's maken voor ervaring. Dat was ook niet een goed advies!
Hij is zelf gaan rijden en kwam op de Veluwe op de weg van Hoenderloo naar Schaarsbergen. Voor degenen die daar bekend zijn zullen weten dat je bij de Kop van Deelen ineens scherp naar rechts moet. In zijn overmoed en drang om met die RT een bocht eens een keer stevig door te gaan is ie helemaal aan de linkse kant van de weg gekomen. Daar kwamen toevallig motoren aangereden. Het geluk is geweest dat die tegenliggers het goed hebben ingeschat, zodat ze elkaar op de Engelse manier zijn gepasseerd.
 
Laatst bewerkt:
Dit is overduidelijk een VRO-risico cursus. Heb er zelf afgelopen week ook eentje gedaan.
Het is inderdaad zo, dat er situaties zijn waarin je beter meer naar links kan rijden, om de veilige ruimte op te zoeken en een bocht verder te kunnen doorkijken. Natuurlijk ga je wel weer naar rechts als er toch een tegenligger in beeld komt omdat je veilige ruimte dan totaal anders wordt. Misschien dat de cursisten daar te traag mee waren of een andere fout maakten? Ik ken de situatie niet.

Maar ik zou zeggen, vooral tegen Brabusje: doe zelf eens zo'n cursus. Dan snap je wat er bedoeld wordt met zoveel mogelijk rechtshouden. Je wordt gefilmd en juist dit soort dingen wordt dan uitgebreid besproken incl. oplossingen. Het is aangetoond dat deelnemers aanmerkelijk minder kans op een ongeval hebben na deze cursus.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb recent nog moeten uitwijken voor een krabbekoker-uiteraard in een groepje die op mijn weghelft zat(smalle weg) en intussen achetrom keek om te checken of zijn maten hem wel zagen stoer doen.. het scheelde niet veel. Had 'm graag van zijn motor gerost..
 
Je ziet ze niet ineens.
Je ziet ze juist veel eerder.
En zij zien jou eerder, en kunnen daardoor beter anticiperen.
:^
En voor de bocht kun je vrij kiezen waar je rijdt. Je kunt makkelijk terugsturen naar je eigen helft. Halverwege en bij het uitkomen van de bocht moet je wel op je eigen weghelft rijden om niet frontaal op een eventuele tegenligger te botsen.
Een bocht naar rechts gaat vloeiender als je hem vanaf links begint. Je komt dan mooier op je eigen weghelft uit.

Maar het groepje op de foto ziet er inderdaad als een stelletje ongeregeld uit.
Rechtuit rijden doe je baksteensgewijs zodat je vrijer zicht voor je hebt.
Bochten rijden doe je achter elkaar omdat je in de bocht vrij zicht over de bocht wilt hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan