LED achterlicht valt uit

Pacha Chris

Rookie
9 jul 2017
8
0
Alken
Ik heb een LED achterlicht besteld online (via Ali Express), het is mss om problemen vragen, maar wilde het er toch eens op wagen.
Nu... Het achterlicht is geplaatst en werkt in eerste instantie perfect.
Wanneer de motor draait, valt na enkele minuten het licht volledig uit, zowel achterlicht als stoplicht. Als ik het contact af zet, en nadien de motor weer start, hetzelfde probleem, na een korte tijd valt alles weg, terwijl het in eerste instantie perfect werkt.

Momenteel terug het originele achterlicht geplaatst, in de hoop ergens een antwoord en/of oplossing te vinden voor het probleem.

Grtjs, Chris
full
 
Er zit geen datadraad op het achterlicht... |(

De verlichting wordt aangestuurd door een regeleenheid. Die heeft een dataverbinding. De lampen zelf niet.

En nogmaals, een LED achterlicht kan gewoon op een K1200S, zonder foutmelding.

Ook zonder programmeren? Ik weet bij de S1000RR dat de optie voor de LED knippers in de computer ingeschakeld moet worden als je die achteraf aansluit.
 
Lees even mee.
Bij mijn weten constateert het can bus systeem dat het achterlicht en remlicht een afwijkende stroomafname vertoont. "Daarnaast worden conventionele smeltzekeringen overbodig, omdat het systeem bij een fout de desbetreffende component automatisch uitschakelt."
 
In onze auto's met canbus zit toch ook geen extra draad bij de verlichting?
Onze Mercedes had toendertijd na het inbouwen van Xenon dat de verlichting ging knipperen en uiteindelijk uit ging. gaf tevens een melding op het dashboard dat de verlichting kaduuk was. Xenon met canbuskastjes was de oplossing.

Gaat nu alweer een stapje verder, onze Giulietta had een Digitale Xenonset nodig. Weer duurder met ander soort kastjes, anders kon de ecu er niet mee omgaan (met de canbusset).
 
Lees even mee.
Bij mijn weten constateert het can bus systeem dat het achterlicht en remlicht een afwijkende stroomafname vertoont. "Daarnaast worden conventionele smeltzekeringen overbodig, omdat het systeem bij een fout de desbetreffende component automatisch uitschakelt."
Ik lees mee.

Alsjeblieft:

Langs deze lijn liggen verschillende stuurapparaten

Er zitten zoals ik zei geen componenten aangesloten op de databus.

En 'can-bus' constateert helemaal niets. Can-bus is een dataoverdrachtstechniek, geen programma dat beslissingen neemt.

Als je een virus binnenhaalt met je PC, geef je dan de ethernetkabel waarmee jij je computer verbindt met je modem de schuld? Dat is namelijk wat 99 van de 100 mensen hier wel doen als het over can-bus gaat. Can-bus is een methode om data over te brengen, maar het zijn de regelapparaten die de beslissingen nemen, niet de manier waarop die regelapparaten met elkaar praten.

Het apparaat dat de verlichting aanstuurt gooit hier roet in het eten. Dat hij een databus gebruikt om het dashboard te laten weten dat er een melding weergegeven moet worden heeft niets te maken met het probleem. Er zijn ook motoren zonder can-bus die een melding op het dashboard weergeven als er een lamp stuk is. De verlichting loopt dan via het dashboard, zonder dat er ergens iets anders dan 12 of 5 volt over een draad gaat.
 
Laatst bewerkt:
In onze auto's met canbus zit toch ook geen extra draad bij de verlichting?
Precies.
Onze Mercedes had toendertijd na het inbouwen van Xenon dat de verlichting ging knipperen en uiteindelijk uit ging. gaf tevens een melding op het dashboard dat de verlichting kaduuk was. Xenon met canbuskastjes was de oplossing.
En de veroorzaker is dus het apparaat dat de verlichting aanstuurt. Dan kan een losse module zijn, of een apparaat wat nog wel meer aanstuurt.

Bij een BMW is de module die de verlichting aanstuurt verantwoordelijk voor nog wel wat meer dingen. O.a:

- Verlichting aansturen en bewaken
- Adaptieve vering aansturen en bewaken
- Sensorinformatie vwb mate van inveren bewaken en koplamphoogte bijregelen
- Signalen van schakelaars verwerken
- Alle andere sensorwaardes verwerken en actuatoren aansturen die niet direct iets te maken hebben met het motormanagement
 
Laatst bewerkt:
Niemand die een oplossing kan bieden precies? Jammer...

Mijn persoonlijke update:

1. Heb het opgegeven en (voorlopig) het originele achterlicht terug geplaatst.
Werkt perfect maar is geen "smoke "kleurtje...

2. Met de leverancier (via Ali Epress) contact en aan het heen en weer mailen.
Hij wilde eerst een tegemoetkoming doen om 30% terug te betalen en later was er een voorstel om 40% terug betalen.
Ik heb gemeld dat het achterlicht niet werkt zoals het hoort, dat ik enkel akkoord kan zijn met een nieuw (werkend) achterlicht, ofwel een volledige terugbetaling...

Ik wacht af, en hoop alsnog dat er iemand een oplossing zou kunnen voorstellen.
Volgens ik hier en daar lees, moet het achterlicht werken door gewoon de connectie van het bestaande achterlicht te koppelen aan het led achterlicht, zonder meer...

Alvast dank voor jullie reacties die er tot nu toe geweest zijn...
 
Niemand die een oplossing kan bieden precies? Jammer...

Mijn persoonlijke update:

1. Heb het opgegeven en (voorlopig) het originele achterlicht terug geplaatst.
Werkt perfect maar is geen "smoke "kleurtje...

2. Met de leverancier (via Ali Epress) contact en aan het heen en weer mailen.
Hij wilde eerst een tegemoetkoming doen om 30% terug te betalen en later was er een voorstel om 40% terug betalen.
Ik heb gemeld dat het achterlicht niet werkt zoals het hoort, dat ik enkel akkoord kan zijn met een nieuw (werkend) achterlicht, ofwel een volledige terugbetaling...

Ik wacht af, en hoop alsnog dat er iemand een oplossing zou kunnen voorstellen.
Volgens ik hier en daar lees, moet het achterlicht werken door gewoon de connectie van het bestaande achterlicht te koppelen aan het led achterlicht, zonder meer...

Alvast dank voor jullie reacties die er tot nu toe geweest zijn...


De oplossing is een andere achterlicht unit, want die geeft problemen.
Wellicht iets niet Chinees proberen?
Heb verder niks tegen Chinese producten maar uit eigen ervaring blijkt dat het niet altijd werkt.
 
Andere oplossing. Omdat de gemeten stroom voor LED's lager is dan van de normale gloeilamp, kun je er ook een weerstand tussen zetten, parallel over het LED-achterlicht. Wel op de juiste waarde zodat de stroom die bij ingeschakeld LED-achterlicht gelijk is aan een standaard achterlicht lamp. Voor het remlicht zal waarschijnlijk hetzelfde moeten worden gedaan.
En ja. Het is een beun oplossing, maar zo werkt het ook met "can-bus LED's". En het zou kunnen dat de bijgeleverde weerstand daar ook voor bedoeld is, en niet voor de knipperlichten.
Zie het joubuis filmpje
 
Laatst bewerkt:
Andere oplossing. Omdat de gemeten stroom voor LED's lager is dan van de normale gloeilamp, kun je er ook een weerstand tussen zetten, parallel over het LED-achterlicht. Wel op de juiste waarde zodat de stroom die bij ingeschakeld LED-achterlicht gelijk is aan een standaard achterlicht lamp. Voor de het remlicht zal waarschijnlijk hetzelfde moeten worden gedaan.
En ja. Het is een beun oplossing, maar zo werkt het ook met "can-bus LED's".

De verlichtingscomputer heeft geen probleem met led achterlichten dus lost dit niets op. Het feit dat de lamp steeds een x-periode na in werking te zijn er mee op houdt zegt wat dat betreft ook genoeg.
 
De verlichtingscomputer heeft geen probleem met led achterlichten dus lost dit niets op. Het feit dat de lamp steeds een x-periode na in werking te zijn er mee op houdt zegt wat dat betreft ook genoeg.

En dit komt doordat de verlichtingscomputer het licht uitschakeld omdat deze vindt dat er iets niet in orde is. Of had TS het achterlicht al rechtstreeks aan een accu/voeding aangesloten en ging deze toen ook uit?
 
En dit komt doordat de verlichtingscomputer het licht uitschakeld omdat deze vindt dat er iets niet in orde is. Of had TS het achterlicht al rechtstreeks aan een accu/voeding aangesloten en ging deze toen ook uit?
Ik ga er van uit dat MasterTommy weet waar hij het over heeft en zijn ervaring is dat deze BMW geen problemen mag hebben als de ledverlichting zelf geen defect heeft.
Het achterlicht testen op een voeding of rechtstreeks op een accu lijkt me een goed idee.
 
Ik ga er van uit dat MasterTommy weet waar hij het over heeft en zijn ervaring is dat deze BMW geen problemen mag hebben als de ledverlichting zelf geen defect heeft.
Het achterlicht testen op een voeding of rechtstreeks op een accu lijkt me een goed idee.

En mag ik vragen waarom je dat geen goed idee lijkt?
Je doet exact wat er op de motor ook gebeurd, je zet er 12Vdc op.
Btw, ik ben elektrotechnicus. Werk met sterkstroom, instrumentatie en elektronica en doe ook nog weleens wat met voertuigelektra. Dus ik l*l niet zomaar uit mijn nek, maar altijd bereid om wat nieuws bij te leren.
En zoals ik aan het begin al opmerkte, meten is weten. Assumption is the mother of all f ups.
 
En mag ik vragen waarom je dat geen goed idee lijkt?
Je doet exact wat er op de motor ook gebeurd, je zet er 12Vdc op.
Btw, ik ben elektrotechnicus. Werk met sterkstroom, instrumentatie en elektronica en doe ook nog weleens wat met voertuigelektra. Dus ik l*l niet zomaar uit mijn nek, maar altijd bereid om wat nieuws bij te leren.
En zoals ik aan het begin al opmerkte, meten is weten. Assumption is the mother of all f ups.

Ik neem aan dat je als elektrotechnicus ook begrijpend lezen dient te beheersen.
 
MasterTommy, jij zegt dat de verlichtingscomputer op deze motor geen problemen heeft met LED achterlichten. Kan zo zijn. Maar er is nog steeds niets gemeten. Dus laatste regel in mijn vorige bericht gaat nog steeds op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan