LED achterlicht valt uit

Pacha Chris

Rookie
9 jul 2017
8
0
Alken
Ik heb een LED achterlicht besteld online (via Ali Express), het is mss om problemen vragen, maar wilde het er toch eens op wagen.
Nu... Het achterlicht is geplaatst en werkt in eerste instantie perfect.
Wanneer de motor draait, valt na enkele minuten het licht volledig uit, zowel achterlicht als stoplicht. Als ik het contact af zet, en nadien de motor weer start, hetzelfde probleem, na een korte tijd valt alles weg, terwijl het in eerste instantie perfect werkt.

Momenteel terug het originele achterlicht geplaatst, in de hoop ergens een antwoord en/of oplossing te vinden voor het probleem.

Grtjs, Chris
full
 
Ik zit ook de denken aan oververhitting. Dat oranje element zou ik goed vastzetten op de platte zijde aan plat deel van het frame zodat deze goed zijn warmte kwijt kan. Als dat niet voldoende is dan koelpasta er tussen.
 
Dat oranje element is een vermogensweerstand. Die kan niet uitvallen en weer terugkomen door oververhitting. Die valt uit als de rook er uit is en dan is deze definitief kapot.
Meten is weten. LED achterlicht terugplaatsen, aanzetten en meten terwijl deze werkt en zodra deze uitvalt weer meten.
 
Heb je een motor met canbus?

Canbus kan namelijk een lamp niet niet het juiste wattage verbruikt na enkele seconden uitschakelen. Pas trouwens goed op met die weerstanden; die dingen worden loeiheet.
 
Dat oranje element is een vermogensweerstand. Die kan niet uitvallen en weer terugkomen door oververhitting. Die valt uit als de rook er uit is en dan is deze definitief kapot.
Meten is weten. LED achterlicht terugplaatsen, aanzetten en meten terwijl deze werkt en zodra deze uitvalt weer meten.

en als er in die weerstand nu eens een thermische beveiliging is ingebouwd? Dan zou het zomaar wel weer kunnen. In dat geval inderdaad zien dat die weerstand zijn warmte fatsoenlijk kwijt kan.
 
Ik heb de verkoper vandaag inderdaad ook al een bericht gestuurd.
Ben benieuwd naar zijn/haar reactie...

In het achterlicht zitten eveneens pinkers verwerkt. Volgens dat ik begreep moest dat oranje blokje enkel geplaatst worden bij aansluiten van de pinkers, kwestie dat deze niet zouden gaan "snelpinken" alsof ze defect zijn.

Stel dat het licht uitvalt wanneer het warm zou worden, gaat het dan na een tijdje niet terug vanzelf moeten branden, wanneer het zou afgekoeld zijn?
Ook... Het licht valt gewoon uit na een korte tijd. Wanneer ik het contact af zet en onmiddellijk weer de motor start, brand het weer voor een korte tijd.

Naar mijn eigen gevoel klinkt het argument van de "Canbus" het meest aanvaardbaar.
Alleen, heb ik nooit gehoord van het gegeven "canbus", ga eens google'en...
 
Kan je m eens aan een onafhankelijke accu hangen? Of rechtstreeks op je motoraccu? Kijk ff of hij dan wel aanblijft.

Canbus is een communicatiesysteem tussen verschillende componenten. Het kan bij bijvoorbeeld bij een te hoge afname van een component preventief de stroom uitschakelen om verdere schade te voorkomen.

Misschien lees ik er over heen maar wat voor motor heb je en van welk bouwjaar.
 
Laatst bewerkt:
Jim... Als ik gewoon het contact aanzet, zonder te starten dan blijft het wel branden.
Vanaf ik de motor start, gaat het na een tijdje uit.

Mss een opmerking die ik niet vermeldde...
Op het dashboard krijg ik melding van defecte verlichting.
Bij plaatsen originele lamp is deze melding ook verdwenen.
 
Jim... Als ik gewoon het contact aanzet, zonder te starten dan blijft het wel branden.
Vanaf ik de motor start, gaat het na een tijdje uit.

Mss een opmerking die ik niet vermeldde...
Op het dashboard krijg ik melding van defecte verlichting.
Bij plaatsen originele lamp is deze melding ook verdwenen.

Hiermee zie je weer hoe belangrijk het is om de juiste gegevens te vermelden, en ALLE gegevens...
mijn glazen bol is momenteel in reparatie, dus kan niet zien om wat voor een motor het gaat
 
Probleem is dus dat je LED achterlicht ergens te weinig stroom verbruikt zodat de regelkast van je verlichting denkt dat er een lamp stuk is. De regelkast schakelt vervolgens ook de voeding uit om sluiting te voorkomen en zet deze pas weer aan nadat het contact uit geweest is.
 
Dank jullie alvast voor de reacties...
Het betreft inderdaad de BMW (K1200S).

@Wolves & @Beekberger...

Jullie vermelden "K1200S en dus canbus"
Wat bedoelen jullie er juist mee, aub?
Dat deze niet compatible zijn aan elkaar (Canbus & achterlicht)?
Of bestaat er een oplossing voor?
 
Dank jullie alvast voor de reacties...
Het betreft inderdaad de BMW (K1200S).

@Wolves & @Beekberger...

Jullie vermelden "K1200S en dus canbus"
Wat bedoelen jullie er juist mee, aub?
Dat deze niet compatible zijn aan elkaar (Canbus & achterlicht)?
Of bestaat er een oplossing voor?

Klopt Canbus is een soort controle/communicatiesysteem van je elektronica, als het goed is krijg je ook een storingsmelding op je dashboard. In het achterlicht van Whitelight zit een
module die met Canbus communiseerd. Mijn buurman heeft ook een K1200, waarvan de originele rem/achterlichtfittting wat was geoxideerd, zelfs toen kreeg hij een fout melding en zijn verlichting viel uit. Dus het werkt schijnbaar erg gevoelig.
 
Klopt Canbus is een soort controle/communicatiesysteem van je elektronica, als het goed is krijg je ook een storingsmelding op je dashboard. In het achterlicht van Whitelight zit een
module die met Canbus communiseerd. Mijn buurman heeft ook een K1200, waarvan de originele rem/achterlichtfittting wat was geoxideerd, zelfs toen kreeg hij een fout melding en zijn verlichting viel uit. Dus het werkt schijnbaar erg gevoelig.

Er loopt helemaal geen can-bus draad naar het achterlicht?

Klinkt als een gaar PCB. Licht wordt aangestuurd dmv PWM en een LED licht kan er zo op.
 
Vreemd, dat mijn buurman toch een probleem er mee heeft gehad. Canbusdraad zit zeker
wel op het achterlicht.

Er zit geen datadraad op het achterlicht... |(

De verlichting wordt aangestuurd door een regeleenheid. Die heeft een dataverbinding. De lampen zelf niet.

En nogmaals, een LED achterlicht kan gewoon op een K1200S, zonder foutmelding.
 
Laatst bewerkt:
Er zit geen datadraad op het achterlicht... |(

De verlichting wordt aangestuurd door een regeleenheid. Die heeft een dataverbinding. De lampen zelf niet.

En nogmaals, een LED achterlicht kan gewoon op een K1200S, zonder foutmelding.

Oké duidelijk, maar waarom dan toch storingslampje op dashboard bij niet goed functionerend
lampje achterlicht. ;) Dus TS dan zit het probleem toch in jou gekochte unit, als ik het goed begrijp.
 
Oké duidelijk, maar waarom dan toch storingslampje op dashboard bij niet goed functionerend
lampje achterlicht. ;) Dus TS dan zit het probleem toch in jou gekochte unit, als ik het goed begrijp.
Volgens mij is de module die het lampje aanstuurt aangesloten op de canbus. Als die module constateert dat er teveel of te weinig stroom loopt geeft hij dat aan met dat lampje
 
Terug
Bovenaan Onderaan