Olie op wegdek, waar liggen de kansen qua aansprakelijkheid?

Hier ook nog steeds niets. Ik ben inmiddels 15 (!) maanden verder. De verzekeringsmaatschappij geeft het ook weinig kans van slagen, omdat je niet kunt bewijzen van wie de olie is.

Jammer... juist in dat geval... zou het waarborgfonds aan te spreken zijn... maar dan moet je wel aan al hun eigen voldoen...
- aangifte
- aantoonbaar maken, zelf dader proberen te achterhalen
- getuigen van de situatie

De busmaatschappij en gemeente trokken in ieder geval bij mij erg snel hun handen terug.
 
In mijn geval is er politie bij geweest en meerdere getuigen. In principe is alles dus afgedekt, maar ik zal moeten wachten totdat iemand eindelijk eens zijn verantwoordelijkheid neemt.
 
en je aanname klopt niet. ik heb meer als een miljoen kilometer als chauffeur opstaan en ik rijdt 500km per week op de motor. ook met sneeuw en ijzel ben ik paraat. de kilometers die ik bij elkaar per week wegtik mag je blij zijn als je dat in een half jaar haalt.


maar je hebt niet goed opgelet, maar dat kan iemand helaas niet snel toegeven😊

Doet dat ertoe :?
Vergeleken met de doorsnee motorrijder rij je veel km, geloof ik gelijk.
Vergeleken met mij blijf je toch een mooi-weer rijder. Heb ik nu meer recht van spreken dan jij ?


Wellicht had TS met meer opleiding en ervaring op enig moment een andere beslissing genomen en had hij voorkomen dat hij op z'n plaat was gegaan. Helaas is niet iedere motorrijder zou goed als jij. Maar dat doet helemaal niet ter zake.

Het enige wat hier ter zake doet is wie aansprakelijk is voor de schade. Ondanks je betoog is dat niet de topicstarter.
De bestuurder/kentekenhouder of eigenaar van het motorvoertuig dat daar zijn olie verloor is aansprakelijk, als deze niet aansprakelijk gesteld kan worden doordat de identiteit van dat motorvoertuig niet bekend is dan kun je aanspraak maken op het Waarborgfonds. En dat gebeurd nu dus ook.

Laten we verder on-topic blijven ipv 'wie heeft de grootste' uitlatingen aub.
 
Toevallig ken ik mikeVTR en weet ik dat hij 1 van de snelste en tegelijkertijd meest oplettende motorrijders van dit hele forum is.
 
jongens ik probeerde enkel een statement te maken, net zoals de TS daarmee begon na een opmerking over oplettendheid. hier valt en kan ik inderdaad niks over zeggen. net zoveel als hij over mij rijsituatie kan. wou er niks mee zeggen, alleen een punt maken.


apart dat op het moment dat je over oplettendheid praat. mensen in de verdediging schieten. heb vorig jaar goed in de kreukels gelegen(ernstig)mijn schuld? nee( ook volgens de verzekering niet) heb ik goed opgelet? Nope niet genoeg waarschijnlijk. Pas als je dat kan zeggen kun je er iets van leren. als je meteen begint( zoals TS) jij rijdt wss nooit winter of regen of, jij had zeker stil gaan staan. hoe open sta je dan voor verbetering van je eigen kunnen?

mijn ervaring zegt niks. maar als iemand dingen beweert waar het onderwerp nieteens over gaat( zie reactie TS na mijn eerste reactie)
dan kaats ik de bal net zo hard terug. Wou niemand overtreffen. Maar als je niet kan hebben als iemand zegt; Mss beter op het wegdek letten en dan de verdediging in gaat, hoever sta je open voor kritiek. Hij had ook kunnen vragen ; Waar moet ik op letten dan? of hoe herken ik zulke sporen in het vervolg, dan sta je open voor verbetering. No hard feelings tegen niemand want vallen en schade is gewoon klote, dat gun ik niemand.

@ ogri; thnx

greetz allen
 
En over dat ik wel goed MOET opletten. rechtdoor snel doe ik niet aan, alles wat ik doe , dat doe ik doordacht, calculeer extra marge in en houdt steeds rekening met andere hun fouten, dus ook daar kun je niks over zeggen Rob😉


beweer alles volgens het verhaal van TS. hij voelt het spoor en blijft erop doorrijden tot hij valt, ja dan is het enigste wat ik kan zeggen dat je beter moet opletten en voortaan om moet rijden of andere weg pakken. of vinden jullie dat anders dan? hij vraagt dan wel iets over aansprakelijkheid. maar vind toch dat het een deel bij hemzelf ligt,als je dan niet openstaat voor dergelijke opmerkingen, vraag ik me af, wat wil die dan horen? enkel waar die geld kan vangen? of willen we er wat van opsteken.
 
Leg me alleen even uit wat hij heeft kunnen zien? En daardoor uiteindelijk kan beweren?


jou hele verhaal, waarin gewoon staat dat je meerdere malen aan het glibberen bent en toch doorrijdt tot je valt.dat het een oliespoor was kwam je later pas achter maar een oliespoor kun je zien, nat of droog.dus het zijn je eigen woorden die ik teruggeef, dus klopt mijn bewering niet, dan klopt je verhaal ook niet. :+
 
@MikeVTR
Waar het op neerkomt wat betreft jou eerst reactie, was dat ik het had moeten zien dat er olie lag, nadat ik even een glibberend achterwiel had.

Nee dus… niet gezien! Had ik beter op moeten letten? … Misschien wel… Was ik doorgereden als ik daadwerkelijk dieselolie had gezien…? Nee!
Heb ik wel eens vaker even een glibbertje gehad met het achterwiel… ja hoor! Dat is niet direct iets voor mij om te keren. Op het moment van band controleren ben ik er vanuit gegaan dat de dieselolie 250m terug bij de rotonde lag… Verkeerde aanname… Ja! Dus ja, daar valt me zelf zeker wat aan te wijten… maar feit blijft dat ik het niet gezien heb en jij niet kan weten of jij het daadwerkelijk op dat moment WEL had gezien…

Mijn eerste response naar jou gericht was wellicht niet de meest nette en slimme opmerking. Heb je daarvoor excuses aangeboden, en doe dat nu nogmaals. “Mijn excuses!”
Reden van die botte response, wat vermoeidheid, stress en de eerstvolgende reactie na jou…

Maar dat is niet de reden van dit verhaal wat ik nu aan het tikken bent. Ik hoop ook dat je dit doorleest en dan ook zelf nog een keer nadenkt voordat je verder reageert.

Na mijn reactie schiet je torenhoog in de verdediging… en roep je herhaaldelijk TS zijn eigen schuld.

Ik had graag gewild dat ik bijvoorbeeld een gekleurde vlek had gezien… maar heb ik op dat moment niet.

Iets meer detail:
Mijn eerste glibber gevoel was toen ik afremde voor een voetgangersoversteekplaats bij een rotonde. Daar voelde ik hem glijden, ben de rotonde opgereden met een glijdend gevoel. Rotonde 3 kwart genomen en de eerste afslag rechts gepakt omdat daar parkeervakken zijn en veilig aan de kant kan kijken wat het euvel is. Het glibberen voelde namelijk ook deels als een leeg lopende band. Alles geïnspecteerd en daar verder geen gekleurde vlekken gezien (en nee ook geen opvallende zwarte vlekken).
Gezien het feit dat ik niets zag, en de motor verder niets mee aan de hand was, ben ik weer opgestapt. Er vanuit gaande dat er bij de rotonde een gladde vloeistof heeft gelegen die rustig van de band gereden zou moeten worden. Met het idee in m’n hoofd om bij aankomt op het werk de gemeente te bellen ivm gladheid bij de rotonde. Helaas is voorgaande een verkeerdere aanname geweest… ja is mijn verkeerde inschatting geweest.

Ben dus weer opgestapt en erg rustig door gereden, in de hoop de band schoon re rijden. Pas 1,2km verder was de plaats des onheils, waar ik met zeer lage snelheid onderuit ben gegaan… want immers band glad... en verderop zijn stoplichten en na die bocht staat het verkeer dan al stil… helaas was dat zelfs teveel gevraagd en ben ik op m’n muil gegaan. Heb ik de situatie onderschat… ja zeker… heb ik de reden van de valpartij tijdens die 1200m gezien…. nee!

Pas toen ik onderuit lag vielen mij op enkele plaatsen wat kleine vlekjes op…. De rest van het verkeer kennelijk ook niet… heb namelijk samen met omstanderd erg veel mensen / overige verkeer moeten waarschuwen voor gladheid voordat de politie aanwezig was.
Toen ik 10 – 15min later binnen was bij een van de bedrijven om vervoer te regelen, begon te plenzen en kwam er een zee aan kleuren door de gehele bocht tevoorschijn. Had ik dat vooraf gezien, was ik daar nooit en te nimmer langs gereden. Oftewel, was ik maar 15min later van huis vertrokken. Had me zo’n 2800,- gescheeld aan kosten… het topic ging er over of dat ergens te verhalen was qua aansprakelijkheid.

Hetgeen wat gewoon knaagt is dat je na mijn response, 4 tot 5 keer moet roepen… TS dit TS dat… is zijn eigen schuld… is het dan raar dat dit voor mij niet meer aanvoelt als goedbedoeld? Dat je een statement wilt maken is wel overduidelijk.
Je had ook na mijn “verkeerde” reactie kunnen zeggen, maar mijn idee had je het kunnen zien dus heb je ook het een en ander aan jezelf te wijten. Ik zou hier of daar de volgende keer op letten. Maar nee, voordat ik weer heb kunnen reageren heb je meerdere malen moeten roepen eigen schuld.
Ik zal straks het waarborgfonds maar benaderen dat het uitgekeerde bedrag maar terug moet… want ja het topic ging er over waar kansen lagen qua aansprakelijkheid/ vergoeding… en er is immers maar één aansprakelijke en dat ben ik. Jij blij … ik minder blij… maar even goede vrienden.

Voor mij is dit in ieder geval voldoende om voor de rest niet meer inhoudelijk op jou mening te reageren. Wij zullen elkaar over dit onderwerp waarschijnlijk nooit een hand kunnen schudden. Voor de rest... drinken we er gewoon een op.

Als er nog anderen zijn die vragen hebben over de genomen stappen, probeer ik daar zo goed mogelijk op te antwoorden, in de hoop dat die dan toch nog iets hebben aan dit topic.
 
Laatst bewerkt:
klopt ik heb er ook fel op gereageerd, dat was na jou aanname waarin ik het gevoel kreeg dat je mij op mijn plek wou zetten. en ja ik kan er lang over doorgaan. ik ben hier niet om te bashen of neer te halen. ik bedoelde het op mijn manier goed en hoe dingen online kunnen overkomen.

Het liefst wou ik( meen ik echt) dat alles vergoedt word voor jou. ik probeerde alleen te zeggen dat je misschien scherper kan zijn als je zoiets voelt( desnoods afstappen en voelen hoe of wat).
mijn bedoeling is alleszins niet om de aansprakelijkheid in jou schoenen te schuiven maar misschien dat er wat te leren viel voor de volgende keer. ik denk dat we beide te fel hebben gereageerd dus daarvoor mijn excuses dan! we zitten hier immers om elkaar te helpen en niet om elkaar onderuit te halen.

wat bij mij knaagt is dat ik mijns inzien geen felle reactie geef maar dat daar wel beetje neerbuigend op gereageerd word. en dan kan ik een vervelend mannetje worden inderdaad. ik denk dat mijn bedoeling verkeerd opgepakt is dus laten we dit vergeten. ik hoop echt dat er meer voor je inzit kwa vergoeding, want we zijn allen motorrijders en daar sta ik ook voor. even goede vrienden zullen we maar zeggen?
 
klopt ik heb er ook fel op gereageerd, dat was na jou aanname waarin ik het gevoel kreeg dat je mij op mijn plek wou zetten. en ja ik kan er lang over doorgaan. ik ben hier niet om te bashen of neer te halen. ik bedoelde het op mijn manier goed en hoe dingen online kunnen overkomen zullen daarbij ook niet helpen. Daarbij leek het in je verhaal dat je het spoor al opgemerkt had. dit verhaal is veel duidelijker!

Het liefst wou ik( meen ik echt) dat alles vergoedt word voor jou. ik probeerde alleen te zeggen dat je misschien scherper kan zijn als je zoiets voelt( desnoods afstappen en voelen hoe of wat).
mijn bedoeling is alleszins niet om de aansprakelijkheid in jou schoenen te schuiven maar misschien dat er wat te leren viel voor de volgende keer. ik denk dat we beide te fel hebben gereageerd dus daarvoor mijn excuses dan! we zitten hier immers om elkaar te helpen en niet om elkaar onderuit te halen.

wat bij mij knaagt is dat ik mijns inzien geen felle reactie geef maar dat daar wel beetje neerbuigend op gereageerd word. en dan kan ik een vervelend mannetje worden inderdaad. ik denk dat mijn bedoeling verkeerd opgepakt is dus laten we dit vergeten. ik hoop echt dat er meer voor je inzit kwa vergoeding, want we zijn allen motorrijders en daar sta ik ook voor. even goede vrienden zullen we maar zeggen?
 
Dan kun je lang wachten ben ik bang... -O-

Hoop voor je dat je toch nog ergens iets weet te verhalen.

Het gaat idd nog wel even duren. Vanmorgen nog maar eens in de telefoon geklommen. De tegenpartij heeft de reactietermijn ruimschoots afgewacht, om vervolgens te verklaren dat de stukken niet volledig zijn aangekomen. Best vreemd eigenlijk, als de stukken door mijn verzekeraar per mail zijn verstuurd.

Je raadt het al... Spul is opnieuw verstuurd. Reactietermijn van 3.434.769.826 dagen gaat weer lopen. _O-

Maar goed, we houden de moed er in. O-)
 
Inmiddels bericht. De tegenpartij geeft aan dat er geen bewijs is dat de olie van de lijnbussen afkomstig is. Er rijdt namelijk ook wel eens een politieauto, ambulance of brandweerwagen over die baan. _O-

Ik snap 'm. Het zou zelfs nog zo kunnen zijn dat Jan Janssen uit Zuid-Afrika zich opeens bedacht had om het vliegtuig te pakken naar Nederland... Zich een beetje olie kocht... Het leegkieperde over de rijbaan... Het vliegtuig pakte en weer retour ging naar Zuid-Afrika, om vervolgens te emigreren naar Iran, omdat hij zo graag Perzisch wilde leren.

Is allemaal niet aannemelijk natuurlijk... Maar het kan wel!

Maar goed. Waarborgfonds. KWW.
 
Inmiddels bericht. De tegenpartij geeft aan dat er geen bewijs is dat de olie van de lijnbussen afkomstig is. Er rijdt namelijk ook wel eens een politieauto, ambulance of brandweerwagen over die baan. _O-

Ik snap 'm. Het zou zelfs nog zo kunnen zijn dat Jan Janssen uit Zuid-Afrika zich opeens bedacht had om het vliegtuig te pakken naar Nederland... Zich een beetje olie kocht... Het leegkieperde over de rijbaan... Het vliegtuig pakte en weer retour ging naar Zuid-Afrika, om vervolgens te emigreren naar Iran, omdat hij zo graag Perzisch wilde leren.

Is allemaal niet aannemelijk natuurlijk... Maar het kan wel!

Maar goed. Waarborgfonds. KWW.

-O-

Ambu's en die anderen, daarvan worden de voertuigen juist bijzonder goed onderhouden en staan alleen altijd binnen in een verwarmde erg schone 'uitrukplek' waar druppelende olie direct opgemerkt en aangepakt zou worden.
Plus dat die er in verhouding bijna niet over die stroken rijden.

Erg slecht excuus waarvan ik mij afvraag of ze dit vol kunnen houden als je verzekering er echt tegen in zou gaan.

Maar nu is idd het Waarborgsfonds het volgende station idd.
 
Laatst bewerkt:
Update:

Het heeft allemaal lang geduurd, maar het Waarborgfonds heeft de schade vergoed, met uitzondering van 250 euro eigen risico. De verzekeraar hanteert een eigen risico van 100 euro, waardoor er nog een restbedrag overbleef van 150 euro. Deze hebben zij echter voor eigen rekening genomen.

Dus:

KNMV
Waarborgfonds

Bedankt! :t :Y
 
-O-

Ambu's en die anderen, daarvan worden de voertuigen juist bijzonder goed onderhouden en staan alleen altijd binnen in een verwarmde erg schone 'uitrukplek' waar druppelende olie direct opgemerkt en aangepakt zou worden.
Plus dat die er in verhouding bijna niet over die stroken rijden.

Erg slecht excuus waarvan ik mij afvraag of ze dit vol kunnen houden als je verzekering er echt tegen in zou gaan.

Maar nu is idd het Waarborgsfonds het volgende station idd.

Ik durf wel te bevestigen dat het vrijwel ALTIJD stadsbussen zijn. Overheids-materieel wordt in de regel perfect onderhouden, bussen niet. Ik ken een buschauffeur die sporadisch weigert te gaan rijden vanwege de toestand van het materieel (en hij rijdt voor verschillende busmaatschappijen). Soms sturen ze chauffeurs gewoon op weg terwijl ze weten dat er iets mis is. Best nonchalant, als je bekijkt dat ze ook verantwoordelijk zijn voor honderden passagiers...

Ondertussen krijgt een klant van mij aan de andere kant van het dorp een milieu delict (€400) aan zijn broek van een BOA, omdat er een drupje olie van 3x3cm onder zijn 70 jaar oude oldtimer ligt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan