Suzuki Savage slangetje lekt

Johnny Heuvel

Rookie
13 jul 2017
6
0
Hi allemaal,

Ik ben sinds een paar dagen trotse eigenaar van een suzuki savage uit 1992. Motor loopt super, de vorige eigenaar heeft er veel aan gedaan technisch gezien, dus dat is erg top.

Helaas heb ik toch een klein mankementje gemerkt. Zelf heb ik (nog) nul verstand van het technische aspect, maar wil er graag over leren.

Op de bijgevoegde afbeelding boven de choke zit een grijze slang. Op het moment dat de motor een paar kilometer gemaakt heeft en aanstaat, begint hier een beetje benzine (denk ik?) uit te lekken. Het is niet veel, maar toch opvallend. Kan iemand mij vertellen hoe dit slangetje heet, en hoe ik hem eventueel zelf vaster kan maken/vervangen? Andere tips/opmerkingen hierover?

Alvast super bedankt voor de hulp!

Groet,

Gerben
full
 
Ik zie meerdere slangen.
Merendeel was ooit zwart, nu diverse grijdtinten. Gelukkig geen vijftig.


Ik zie benzineresten bij de brandstofkraan. Daar is al gelekt en opgedroogd.

Zoek eens een wphb of schema van je motor. Dan kun je nazien welke slangvoor wat is...ø
 
Uit welk slangetje zie je de benzine lopen? Misschien handig om het even te markeren op de foto.
En idd zoals martell zegt, benzinekraan is ook nat (geweest). Loopt het niet vanaf daar via een slangetje naar beneden?
 
Als het het kleine slangetje middenonder de kraan is dan is dat volgens mij de vacuumleiding om de kraan open te zetten. gezien de benzineplekken op de kraan zou deze zomaar kunnen lekken. In de kraan zit een membraan dat ervoor zorgt dat deze wordt opengezet zodra de motor loopt. Misschien is daar iets aan de hand.

Benno
 
Thanks voor alle antwoorden! En sorry voor de onduidelijkheid:
Het gaat om het slangetje dat aan de rechter kant uit de benzine kraan loopt richting het motorblok. Ik zal nog eens goed kijken, maar zover ik kan zien is het lekkende stukje waar de slang aan de benzine kraan bevestigd is. Als de motor loopt/warm is en ik beweeg t slangetje wat heen en weer komt het daar uit. Hoop dat ik t een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Gerben
 
Dat is de benzineslang.Die clipjes willen hun kracht nog wel eens verliezen,ik zou er een klein slangeklemmetje-zo één die je aan kunt draaien- omheen doen.

Dat kleine zwarte vacuumslangetje zit er trouwens ook niet helemaal tot de aanslag-opstaande randje- omheen geschoven.
 
Laatst bewerkt:
Thanks! Ik weet inderdaad ook bijna zeker dat het de benzineslang is. Aan de onderkant zit ie nog prima vast, boven dus niet. Heb nog even met een tangetje geprobeerd de slang er wat beter op te klemmen, maar dat heeft averechts gewerkt. Denk dat ik de slang dus even helemaal los moet maken en er opnieuw met nieuw klemmetje op moet zetten. Als ik de slang loshaal, loopt de benzine er dan zo uit? Of zou ik de benzine eruit kunnen halen, om vervolgens op reserve nieuwe te tanken? Hoe zouden jullie dit aanpakken? Veel vragen, alvast bedankt voor de antwoorden!

Gerben
 
Laatst bewerkt:
Thanks! Ik weet inderdaad ook bijna zeker dat het de benzineslang is. Aan de onderkant zit ie nog prima vast, boven dus niet. Heb nog even met een tangetje geprobeerd de slang er wat beter op te klemmen, maar dat heeft averechts gewerkt. Denk dat ik de slang dus even helemaal los moet maken en er opnieuw met nieuw klemmetje op moet zetten. Als ik de slang loshaal, loopt de benzine er dan zo uit? Of zou ik de benzine eruit kunnen halen, om vervolgens op reserve nieuwe te tanken? Hoe zouden jullie dit aanpakken? Veel vragen, alvast bedankt voor de antwoorden!

Gerben
Is de ruimte er niet om er 1,5 cm bij de kraan zijde af te snijden ? dan douw je hem daarna er weer op als nieuw .. :t
 
nieuw stukje benzineslang van 50 cent zal je de kop toch niet kosten ?

als het goed is blijft je kraan dicht zolang de motor niet loopt tenzij deze op PRIme staat dan loopt hij door

benno


Die keus is aan hem }) , meestal zijn die originele slangen alleen een beetje murw bij het pijpje van de kraan
van het er op en af trekken . :Y
 
Laatst bewerkt:
Hallo ik bezit ook een savage, in principe is het een vacuum kraan dus in "on" stand kun je rustig slangetje eraf halen en komt er niks uit.
Als het toch lekt wat zelden gebeurt( vaak droogt membraam uit en krijgt vacuum hem niet open) kun je beter een nieuw kraantje monteren, maar wat ook vaak voorkomt is dat de afdichtings rubber tank/ bezinekraantje lekt.
 
Wat ik weet van een vacuumkraan is dat deze op het midden van het membraan de sluit"prop" heeft zitten en door een veer dicht gedrukt wordt. Bij een klein lek in het membraan zal door het vacuum bij draaiende motor de benzinetoevoer open gezet worden waardoor er door het lekje iets brandstof de vacuumslang in kan lopen.

Dus de kraan demonteren het het membraan controleren op gaatjes.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor alle tips en reacties! Inmiddels de benzine slang vervangen, er lekt niks meer! Ook de benzine resten rond de kraan even schoongemaakt, komende dagen even kijken of ie droog blijft 😊👌
 
Terug
Bovenaan Onderaan