Achterwiel Aprilia RS125 wiebelt

Slepend geluid bij remmen zou ik eerder zoeken in de remvoering op de blokken, is deze hard (heel erg oude blokken) of is hij nog niet ingesleten op de schijf....

Iets in die sfeer
 
Denk ook aan de vorm van de band bij een (jouw) gevoel van onbalans in het achterwiel bij > 100km/u. Een te brede band op een smalle velg kan dat gevoel ook veroorzaken.

Ik weet niet welke breedte band op een RS125 hoort maar ik kan me voorstellen dat dit niet een al te brede velg is.

Soms vindt men (bv de vorige eigenaar) het dan stoer om ook, net als die andere snelle motoren, een (te) brede band te monteren waardoor deze een andere vorm krijgt en een onstabiel weggedrag kan veroorzaken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Denk ook aan de vorm van de band bij een (jouw) gevoel van onbalans in het achterwiel bij > 100km/u. Een te brede band op een smalle velg kan dat gevoel ook veroorzaken.

Ik weet niet welke breedte band op een RS125 hoort maar ik kan me voorstellen dat dit niet een al te brede velg is.

Soms vindt men (bv de vorige eigenaar) het dan stoer om ook, net als die andere snelle motoren, een (te) brede band te monteren waardoor deze een andere vorm krijgt en een onstabiel weggedrag kan veroorzaken.

Wowwww, dat zijn echt van die klote dingen waar je naar blijft zoeken......
Alles is goed, de achterbrug,de vering, de band, maar ze zouden alleen niet bij elkaar passen.....

Hopelijk voor de TS is dit het probleem, verklaart wel waarom de garage niks geks gevonden heeft.
 
Ja dat kan het wel zijn, want er zit nu een achterband met een breedte van 160 onder, terwijl bij deze modellen de breedte max. tot 150 gaat. Ik heb een proefrit gedaan ja, maar toen hoorde ik geen slepend geluid en ik had max 80 km/u gereden, dus er kon niet veel mis zijn. Dus de breedte kan de oorzaak zijn?

Dat kan zeker ja, vandaar mijn suggestie.
Een ander bandje steken in de juiste maat en je weet het (of niet).

Slepend geluid bij de achterremschijf is redelijk normaal.
Zo lang je schijf niet bloedheet is als je afstapt (en weinig hebt geremd met je achterrem) is er in mijn opinie daar weinig aan de hand.

Het niet constant aangrijpen bij het remmen kan veel oorzaken hebben.
Ik denk in eerste instantie aan een heel licht kromme remschijf.
Maar dit zou de garagist wel hebben moeten kunnen constateren.

Je kunt een keer blokken vervangen, kijken of dat helpt (kost de wereld niet)
Hierbij wel de schijf heel goed reinigen voordat je nieuwe blokken steekt.
Een heel klein beetje vette remschijf (bv van het vastpakken met vette klauwen) kan ook dat effect veroorzaken van aan/uit remmen.
Succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedkoop zijn ze niet, maar om ze nou zeer duur te noemen... Gewoon standaard motorbanden.
Je hoeft ze ook niet tegelijk te vervangen.

Hoeveel mm profiel heb je achter nog? Mocht dat nog 2-3 mm zijn dan valt het nog wel mee met de schade.
 
Laatst bewerkt:
Goedkoop zijn ze niet, maar om ze nou zeer duur te noemen... Gewoon standaard motorbanden.


Een RS125 zit vaak ander 'volk' op dan op bijvoorbeeld een BMW, denk dat voor een gemiddelde rs125 rijder een nieuwe band betalen pijnlijker is als voor een gemiddelde motorrijder....

Neemt niet weg dat motorrijden nou eenmaal duurder is als brommer rijden.
 
Zit het wel in het achterwiel? Misschien ligt de oorzaak wel bij het voorwiel. Versleten balhoofdlager, demping van de voorvork niet in orde? Wat TS als een probleem achter ervaart, kan natuurlijk best ergens anders veroorzaakt worden.
 
Zit het wel in het achterwiel? Misschien ligt de oorzaak wel bij het voorwiel. Versleten balhoofdlager, demping van de voorvork niet in orde? Wat TS als een probleem achter ervaart, kan natuurlijk best ergens anders veroorzaakt worden.


Een goeie :t

Hij kan beter eerst goed (laten) uitzoeken waar het aan ligt als domweg iets vervangen.
 
Dat is nou het resultaat als je als klant een motorfiets achterlaat met als instructie een halfbakken diagnose (het achterwiel wiebelt tijdens het rijden) in plaats van een klacht (het voelt alsof het achterwiel wiebelt onder het rijden). Bij het eerste gaan ze je achterwiel controleren, bij het tweede beginnen ze met een rondje rijden.

Nou mag je ook een beetje meedenken verwachten van de motorzaak, maar het is een heel mooi voorbeeld van de kern van het probleem.
 
Dat is nou het resultaat als je als klant een motorfiets achterlaat met als instructie een halfbakken diagnose (het achterwiel wiebelt tijdens het rijden) in plaats van een klacht (het voelt alsof het achterwiel wiebelt onder het rijden). Bij het eerste gaan ze je achterwiel controleren, bij het tweede beginnen ze met een rondje rijden.

Nou mag je ook een beetje meedenken verwachten van de motorzaak, maar het is een heel mooi voorbeeld van de kern van het probleem.

Okay, dus Day woordje 'voelt' dat zorgt ervoor dat de monteur de klacht compleet anders behandeld??

:?
 
Dat is nou het resultaat als je als klant een motorfiets achterlaat met als instructie een halfbakken diagnose (het achterwiel wiebelt tijdens het rijden) in plaats van een klacht (het voelt alsof het achterwiel wiebelt onder het rijden). Bij het eerste gaan ze je achterwiel controleren, bij het tweede beginnen ze met een rondje rijden.

Nou mag je ook een beetje meedenken verwachten van de motorzaak, maar het is een heel mooi voorbeeld van de kern van het probleem.

Ben ik het niet mee eens, als de mededeling van de klant is het voelt alsof het achterwiel wiebelt dan is dat een uitstekende (leken) melding van de vermoedelijke klacht.

Als de klant te veel verteld is het niet goed en als de klant te weinig verteld is het niet goed. wat is in jouw ogen dan wel goed? Een klant die zelf alles al uitgezocht en uitgesloten heeft en in correct jargon aanbied ter reparatie?

Bij mij op het werk krijg ik ook dagelijks vage meldingen "hij is stuk" en dan moet ik ook uitvragen en met mijn technische inzicht de oorzaak van het probleem naar boven zien halen.

Maar goed, ik wil hier niet (opnieuw) een hele discussie aangaan, ik ben het er persoonlijk iig niet mee eens.
 
Laatst bewerkt:
De monteur kan begrijpend luisteren. In de situatie is een forum leuk, want je kan die zin 10x opnieuw lezen en zelfs als je traag van begrip bent precies zien hoe een zin compleet van betekenis veranderd door slechts een enkel woord.

Ik zal het aan de monteurs waar ik mijn auto en/of motor breng zeggen, en hun adviseren om het gesprek op te nemen, voor het geval ze net als mij zo traag van begrip zijn (bedankt voor het compliment nog)..... Zo kunnen ze het 10 x terug luisteren (is dit ook meteen het maximum, of mag het eventueel nog vaker?)........

Of zal ik gewoon naar een garage gaan waar een monteur niet domweg naar de letters van een gesprek luistert,maar naar het hele verhaal luisterde, en de klacht van de klant wil oplossen??
 
Dan zou ik zeker naar een andere garage gaan ja.
Al hebben we hun kant van het verhaal niet eens gehoord, maar zodra je geen goed gevoel hebt over je garage moet je zeker naar een ander gaan.

Ik denk dat je ook naar goede ervaringen moet vragen bij mede rs125 rijders, qua garage, ik denk dat er een hoop motorzaken zijn die het toch wel een hoog brommer gehalte vind, en er niet serieus mee bezig gaat (ik val niet onder die categorie, ik twijfel regelmatig om er een rs125 bij te kopen, gaaf,zo'n kleine racer) .

Ik weet wel dat er in twello een garage zit die heel veel met dit soort fietsen bezig is. Vroeger bet hij aprilia-parts, nu iets anders geloof ik. Ik kom nuet uit die hoek van het land, maar heb er ooit een frame voor mn futura 50cc gekocht.
 
Ik vind 90eu voor 'iets wat ze in 2u konden doen' niet (te)veel betaald.
Dat ze slechts een deel van je problemen hebben opgelost is wel jammer.
Ze zijn misschien wat voorzichtig geweest om je niet (verder) op kosten te jagen.
En daarmee hebben ze misschien wat over het hoofd gezien, hoewel een verkeerde bandenmaat nou niet echt een mechanisch defect is (maar zich wel zo kan openbaren), als daar het probleem zit.

Het zijn veel aannames die ik doe, maar als ik je laatste bericht zo lees vind ik niet dat de garage / monteur (bewust) veel verkeerd heeft gedaan.

Inderdaad, wat Tommy ook zegt, gaat een monteur bij een directe diagnose (achterwiel wiebelt) daar naar kijken (en constateert bv dat het goed vast zit) anders dan wanneer een klant binnenkomt met een soort hulpvraag (het voelt alsof en daarmee impliceert: kan dat komen door?) - dat is toch een andere insteek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan