Nokkenas schalen gsx600f, draad dol

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Schijnbaar is er al eens aan de gsx600f uit 1990 gesleuteld, want 3 van de 8 kleppendekselbouten zaten niet goed vast. Het schroefdraad voor de bouten zit in de lagerschalen (nokkenasschelpen?)

Schroefdraad dol gedraaid. Dus vandaag een setje tweedehands opgehaald, maar er zit precies op degene die ik nodig heb een kras in de schaal. Die kan ik dus niet gebruiken.

Nu zijn ze gemarkeerd met A B C D en heb ik nu een A 180 graden gedraaid zodat deze op plek D past. Kan dit zomaar?

De schalen en loopvlakken zijn identiek, past ook prima, maar misschien is er een reden die ik niet zelf kan bedenken om het niet te doen.

Ik heb nog maar weinig sleutelervaring in de motor zelf dus vraag het liever!

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
???

Vorige post aangepast in. Ze zijn natuurlijk geen kwartslag gedraaid maar 180 graden. Dus gewoon omgedraaid.

Zo is A identiek aan D, maar staat de letter op zijn kop.

De beweging van de nokkenas blijft dus identiek in de schaal, alleen dan contra.
 
Laatst bewerkt:
Ja daar was ik wel van op de hoogte, maar dat werd tegen gesproken dus heb ik de gok genomen.

20 euro betaald voor 4 knipperlichten en een complete set schalen.

Ze lagen los in een bak, wel als set bij elkaar maar niet als paar met de bijhorende nokkenassen.

Niet aan beginnen dus?

Nokkenassen zelf zien er goed uit, geen krassen of sporen, originele schalen bevatten wel wat krasjes. Tweede set is verder krasvrij op de enkeling na.
 
Ja daar was ik wel van op de hoogte, maar dat werd tegen gesproken dus heb ik de gok genomen.

20 euro betaald voor 4 knipperlichten en een complete set schalen.

Ze lagen los in een bak, wel als set bij elkaar maar niet als paar met de bijhorende nokkenassen.

Niet aan beginnen dus?

Nokkenassen zelf zien er goed uit, geen krassen of sporen, originele schalen bevatten wel wat krasjes. Tweede set is verder krasvrij op de enkeling na.


De nokkenassen hoef je er niet bij te hebben, die kan je wel uitwisselen, je hebt de bijbehorende cilinderkop nodig.
 
Ik heb er wél ervaring mee, en ik raad je aan om ze niet klakkeloos te wisselen, je zult de lagerkappen ongeveer 0.15mm moeten afvlakken aan cilinderkop zijde, en dan de nokkenasboring opnieuw moeten lijnboren met die kappen op hun plaats en keurig op moment aangetrokken natuurlijk.
 
Helder, dan laat ik ze nu zitten om de nokkenas op zijn plek te houden.

Er is genoeg ruimte voor een helicoil, zelf nooit gedaan en heb er ook geen kit van, wil dit niet verkloten. Oefenen doe ik wel op iets anders.

Zal even op zoek moeten gaan naar iemand die het er in wil zetten tegen een schappelijke prijs.
 
Hoe moet ik mij dat eigenlijk voorstellen?
De kop word in de fabriek gevlakt, dat is per kop anders en daarop worden de schalen aangepast?

Het past op het oog mooi, maar dat zegt niks. De olie die ik als laagje op had gebracht werd er tussenuit gedrukt toen ik de boutjes iets vast draaide.

Maar ik heb nu wel lagerschalen over waar ik mee kan experimenteren. Gaat het goed dan kan ik het bij de eigen schalen toepassen.
Verkopen zal er toch niet in zitten gok ik zo.
 
Laatst bewerkt:
Hoe moet ik mij dat eigenlijk voorstellen?
De kop word in de fabriek gevlakt, dat is per kop anders en daarop worden de schalen aangepast?

eindbewerking van de gaten waar de nokkenas in draait wordt gedaan met de kappen gemonteerd op de kop.
geldt ook voor carters en dergelijke (eigenlijk alles wat gedeeld wordt waar een lager tussen zit).
 
Ahh duidelijk, dus het gat kan nu zomaar ovaal zijn. Ik ga oefenen op de nieuwe onbruikbare schalen en dan een helicoil plaatsen in de oude.

Ik dacht altijd dat schalen en nokkenassen een set waren, toen dat door een kenner tegengesproken werd en ik ze gewoon kon gebruiken dan ga ik daar als niet kenner niet aan twijfelen.

Nu weet ik wel beter :)

Bedankt!
 
Ik heb er wél ervaring mee, en ik raad je aan om ze niet klakkeloos te wisselen, je zult de lagerkappen ongeveer 0.15mm moeten afvlakken aan cilinderkop zijde, en dan de nokkenasboring opnieuw moeten lijnboren met die kappen op hun plaats en keurig op moment aangetrokken natuurlijk.

De benodigde apparatuur hiervoor heeft iedereen natuurlijk in huis staan....

In principe heb je natuurlijk gelijk maar zou er niet een wat praktischere oplossing te vinden zijn?
 
Dat ga ik dus ook niet doen. Maar heeft er iemand ervaring met de bovengenoemde helicoil set? Is van HBM, andere sets zijn 60 of soms 80 euro.

Anders ben ik op zoek naar een aabeveling qua merk.
 
Zelf de M6 van HBM. Stuk of acht gedaan nu. Boor is nog zo scherp als nieuw, en de draadsnijder ook. rustig boren met drupje olie.
 
Laatst bewerkt:
Top, bedankt. Ga ik deze proberen. Moet toch eerst oefenen dus dat kan mooi met 3 stuks van deze.

Het is toch in aluminium dus dat scheelt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan