Nokkenas schalen gsx600f, draad dol

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Schijnbaar is er al eens aan de gsx600f uit 1990 gesleuteld, want 3 van de 8 kleppendekselbouten zaten niet goed vast. Het schroefdraad voor de bouten zit in de lagerschalen (nokkenasschelpen?)

Schroefdraad dol gedraaid. Dus vandaag een setje tweedehands opgehaald, maar er zit precies op degene die ik nodig heb een kras in de schaal. Die kan ik dus niet gebruiken.

Nu zijn ze gemarkeerd met A B C D en heb ik nu een A 180 graden gedraaid zodat deze op plek D past. Kan dit zomaar?

De schalen en loopvlakken zijn identiek, past ook prima, maar misschien is er een reden die ik niet zelf kan bedenken om het niet te doen.

Ik heb nog maar weinig sleutelervaring in de motor zelf dus vraag het liever!

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
De helicoils zijn binnen. Nooit eerder gedaan dus 2x geprobeerd op de niet te gebruiken schalen.

De eerste keer heb ik mogelijk te hard naar binnen geduwd, dit moet schijnbaar zonder kracht. De enige truc is dat je de veer bij elkaar draait en zo het schroefdraad in werkt, eenmaal op zijn plek gaat hij er ook niet meer uit.

De tweede ging goed en de 3e zit nu goed in 1 van de juiste schalen.

Ik heb een simpele kolomboor, beter dan het gamma spul, met echte jacob 100 kruistafel.

Toch wat vragen:
Als een helicoil wel verkeerd zit (draad overgeslagen) hoe krijg je hem er dan nog uit?

En hoe kan je nu exact recht boren en tappen?
Nu heb ik met 2 hoekijzers de bovenkant van dr schaal gelijk gezet met de bovenkant van de kruistafel, maar tappen moet met de hand (boor gaat maar 1 kant op en slipt niet).

Heeft er iemand nog wat (gouden) tips voor de volgende keer?
 
De helicoils zijn binnen. Nooit eerder gedaan dus 2x geprobeerd op de niet te gebruiken schalen.

De eerste keer heb ik mogelijk te hard naar binnen geduwd, dit moet schijnbaar zonder kracht. De enige truc is dat je de veer bij elkaar draait en zo het schroefdraad in werkt, eenmaal op zijn plek gaat hij er ook niet meer uit.

De tweede ging goed en de 3e zit nu goed in 1 van de juiste schalen.

Ik heb een simpele kolomboor, beter dan het gamma spul, met echte jacob 100 kruistafel.

Toch wat vragen:
Als een helicoil wel verkeerd zit (draad overgeslagen) hoe krijg je hem er dan nog uit?

En hoe kan je nu exact recht boren en tappen?
Nu heb ik met 2 hoekijzers de bovenkant van dr schaal gelijk gezet met de bovenkant van de kruistafel, maar tappen moet met de hand (boor gaat maar 1 kant op en slipt niet).

Heeft er iemand nog wat (gouden) tips voor de volgende keer?


Kom op ` zeg nu maar gewoon dat je het verne.kt hebt . :X
 
Als het goed is zit op het plaatsing tooltje een verstelbaar busje.
Dit busje moet je zo verstellen dat de coil van achter aan geduwd wordt tijdens het plaatsen.
Op deze manier zal de coil geen winding meer overslaan.
 
Kom op ` zeg nu maar gewoon dat je het verne.kt hebt . :X

Als dat jouw conclusie is dan moet je mijn post nog maar eens lezen. Je bent nogal van de scherpe opmerkingen, dat zie ik in veel topics terug. Ik weet niet hoe je het bedoeld, dat is het nadeel van geschreven tekst, maar ik kan het niet heel erg waarderen.

Verder heb ik het busje / stop inderdaad naar voren gebracht, nog wel ruim binnen de uitsparing in het tooltje.

Hieronder een foto van de gelukte helicoil, dat is 1 van de 3 goede schalen. Precies verkeerd scherp gesteld! Maar de stop zit zo dat de coil helemaal in het tooltje valt.

De enkele mislukte is van aangekochte en dus onbruikbare schaal waar ik mee ben begonnen om te oefenen.

full
 
Laatst bewerkt:
Als dat jouw conclusie is dan moet je mijn post nog maar eens lezen. Je bent nogal van de scherpe opmerkingen, dat zie ik in veel topics terug. Ik weet niet hoe je het bedoeld, dat is het nadeel van geschreven tekst, maar ik kan het niet heel erg waarderen.

Verder heb ik het busje / stop inderdaad naar voren gebracht, nog wel ruim binnen de uitsparing in het tooltje.

Hieronder een foto van de gelukte helicoil, dat is 1 van de 3 goede schalen. Precies verkeerd scherp gesteld! Maar de stop zit zo dat de coil helemaal in het tooltje valt.

De enkele mislukte is van aangekochte en dus onbruikbare schaal waar ik mee ben begonnen om te oefenen.

[afbeelding]

In dat geval, weg gooien en het verlies van die ene helicoil als leergeld zien.
Die dingen krijg je er niet meer netjes uit.

Recht tappen kan je ook doen door de tap in de kolomboormachine te klemmen en dan de boorkop met de hand rond draaien om een beginnetje te maken, als je de eerste gang er in hebt kun je uit de hand verder.

Voor nette draad in aluminium smeren met WD-40 en elke keer als je de tap 1 slag hebt gedraaid een kwartslag terug draaien om de spaan te breken.
 
Laatst bewerkt:
Tappen doe ik idd met tapolie, en iedere keer terugdraaien :) zal de kolomboor gebruiken om te tappen met de hand voor het eerste stukje :)

Ben ook maar nieuw met dit soort werkzaamheden, tips zijn altijd welkom! Bedankt.
 
Als dat jouw conclusie is dan moet je mijn post nog maar eens lezen. Je bent nogal van de scherpe opmerkingen, dat zie ik in veel topics terug. Ik weet niet hoe je het bedoeld, dat is het nadeel van geschreven tekst, maar ik kan het niet heel erg waarderen.

Verder heb ik het busje / stop inderdaad naar voren gebracht, nog wel ruim binnen de uitsparing in het tooltje.

Hieronder een foto van de gelukte helicoil, dat is 1 van de 3 goede schalen. Precies verkeerd scherp gesteld! Maar de stop zit zo dat de coil helemaal in het tooltje valt.

De enkele mislukte is van aangekochte en dus onbruikbare schaal waar ik mee ben begonnen om te oefenen.

[afbeelding]


Aan de hand van dit stuk hier onder . Je hebt ze er toch allemaal goed in ?
Dan lijken mij dit wat te veel vragen .. :z
Maar zoàls je zegt, ik ben nogal recht voor z`n raap . ik zet hier neer wat meerdere misschien wel denken` maar niet hier neer knallen .. O-)


Toch wat vragen:
Als een helicoil wel verkeerd zit (draad overgeslagen) hoe krijg je hem er dan nog uit?

En hoe kan je nu exact recht boren en tappen?
Nu heb ik met 2 hoekijzers de bovenkant van dr schaal gelijk gezet met de bovenkant van de kruistafel, maar tappen moet met de hand (boor gaat maar 1 kant op en slipt niet).

Heeft er iemand nog wat (gouden) tips voor de volgende keer?
 
Laatst bewerkt:
Voor het tappen in aluminium moet je eigenlijk spiritus gebruiken als "smeermiddel"

Je kunt de punt aan de achterkant van de tap gebruiken om te centreren, daarvoor moet je een pijpje in de boorkop zetten en heel lichtjes druk geven. Na een paar windingen kun je idd verder met de hand, en af en toe de spaan breken zoals gezegd.
 
Zoals jij recht voor je raap bent, ben ik onzeker. Ze zitten er er nog niet allemaal in, het is veel te warm met 32 graden in de schaduw en 40 in de schuur. Naast onzeker ben ik ook enthousiast en heb ik ondanks de warmte wel een poging gedaan. De laatste 2 "echte" moeten nu nog.

Ook wil ik graag weten hoe ik makkelijk(er) iets recht kan krijgen, want mijn methode is wat mij goed lijkt en iemand die veel meer ervaring heeft of zelfs in het vak zit kunnen mij als leek veel leren. Zo heb ik nu al heel wat tips waar ik veel verder mee kom en accurater kan werken.


Er uit trekken lukt mij 1 2 3 niet, hij zit helemaal in het gat, maar bij de 2e poging heb ik af en toe gekeken of het nog goed ging en zolang er een stukje uit steekt kan je hem er nog uit draaien zonder schade.


Mijn tap is een simpelere variant waarbij ik helaas geen boortje in de achterkant kan zetten als geleider. Maar ik ga eens op zoek naar een echt tapsetje! Ook spiritus heb ik nog liggen :)
 
Laatst bewerkt:
Zoals jij recht voor je raap bent, ben ik onzeker. Ze zitten er er nog niet allemaal in, het is veel te warm met 32 graden in de schaduw en 40 in de schuur. Naast onzeker ben ik ook enthousiast en heb ik ondanks de warmte wel een poging gedaan. De laatste 2 "echte" moeten nu nog.

Ook wil ik graag weten hoe ik makkelijk(er) iets recht kan krijgen, want mijn methode is wat mij goed lijkt en iemand die veel meer ervaring heeft of zelfs in het vak zit kunnen mij als leek veel leren. Zo heb ik nu al heel wat tips waar ik veel verder mee kom en accurater kan werken.


Er uit trekken lukt mij 1 2 3 niet, hij zit helemaal in het gat, maar bij de 2e poging heb ik af en toe gekeken of het nog goed ging en zolang er een stukje uit steekt kan je hem er nog uit draaien zonder schade.


Mijn tap is een simpelere variant waarbij ik helaas geen boortje in de achterkant kan zetten als geleider. Maar ik ga eens op zoek naar een echt tapsetje! Ook spiritus heb ik nog liggen :)


Okè dat is ook uitstekend , een goed advies tot je nemen.. dat brengt je inderdaad verder ..

Dan heb ik niks gezegd over verne.ken ;)
 
Een helicoil gaat er getrokken in. Als je het pinnetje al afgebroken hebt lijkt dit me ook de beste optie om hem eruit te krijgen. Dus met een miniplatbek het bovenste stukje tap proberen te wippen en dan proberen te pakken met een klein punttangetje om vervolgens linksom proberen hem eruit te draaien. Zal niet meevallen als hij erg diep zit.

Heb je het pinnetje nog niet afgebroken kan je hem met het tooltje wel weer uitdraaien(met smering en beleid)

Wat ik weleens wil proberen of je 2 coils op elkaar kunt zetten.
 
Laatst bewerkt:
Er uit draaien met de tool gaat niet, je "krimpt" de veer namelijk als je hem er in draait. De diameter word smaller. Wanneer je de verkeerde kant op draait zet de veer uit en klemt hij vaster.

Tenzij het puntje aan de bovenkant van het gat moet? :D

2 achter elkaar zou theoretisch moeten gaan, de coil zet zich in het getapte draad. Wel zit je met het uitstekende puntje wat niet perfect aansluit op de onderliggende coil.

Ik heb ze dus met het puntje eerst naar binnen gedaan, geen idee of dat "zo hoort" maar het werkt wel.
 
Een helicoil gaat er getrokken in. Als je het pinnetje al afgebroken hebt lijkt dit me ook de beste optie om hem eruit te krijgen. Dus met een miniplatbek het bovenste stukje tap proberen te wippen en dan proberen te pakken met een klein punttangetje om vervolgens linksom proberen hem eruit te draaien. Zal niet meevallen als hij erg diep zit.

Heb je het pinnetje nog niet afgebroken kan je hem met het tooltje wel weer uitdraaien(met smering en beleid)

Wat ik weleens wil proberen of je 2 coils op elkaar kunt zetten.
Helicoils heb je in verschillende lengtematen, is een veel betere optie dan achter elkaar plaatsen ;)
 
Er uit draaien met de tool gaat niet, je "krimpt" de veer namelijk als je hem er in draait. De diameter word smaller. Wanneer je de verkeerde kant op draait zet de veer uit en klemt hij vaster.

Tenzij het puntje aan de bovenkant van het gat moet? :D

2 achter elkaar zou theoretisch moeten gaan, de coil zet zich in het getapte draad. Wel zit je met het uitstekende puntje wat niet perfect aansluit op de onderliggende coil.

Ik heb ze dus met het puntje eerst naar binnen gedaan, geen idee of dat "zo hoort" maar het werkt wel.

Het is mij toch echt gelukt om helicoils er weer linksom uit te draaien, ging niet makkelijk moet ik erbij zeggen.
2 op elkaar moet volgens mij ook wel lukken. Je zal met een klein open stukje blijven zitten maar volgens mij overbrugt een bout die probleemloos.

Puntje moet eerst naar binnen inderdaad.

En over het recht boren. Waterpas erbij.
(Zorg wel dat je kolomboor ook waterpas staat ;) )
 
Er uit draaien met de tool gaat niet, je "krimpt" de veer namelijk als je hem er in draait. De diameter word smaller. Wanneer je de verkeerde kant op draait zet de veer uit en klemt hij vaster.

Tenzij het puntje aan de bovenkant van het gat moet? :D

2 achter elkaar zou theoretisch moeten gaan, de coil zet zich in het getapte draad. Wel zit je met het uitstekende puntje wat niet perfect aansluit op de onderliggende coil.

Ik heb ze dus met het puntje eerst naar binnen gedaan, geen idee of dat "zo hoort" maar het werkt wel.
Haakje als eerste erin is de juiste manier, andersom gaat ook gewoon niet lukken.
De coil hoort er in getrokken te worden en niet geduwd ;)
 
Thanks!

Ben blij dat het goed gegaan is.
Nu kan het blok weer dicht en dat is het laatste wat er moest gebeuren. Hierna verder opbouwen, starten en afstellen.

Daarna zit het project er eigenlijk op en moet ik maar zien wat ik met de motor kan / ga doen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan