Nogmaals bougiekleur 2 takt.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.242
Assen
Dag mensen..
Na een testrun met een andere naald, wat grotere HS (125)heb ik de bougie bekeken en werd er niet blij van..
Ik rijd enige tijd met een gechopt luchtfilterdeksel en had de carburatie naar eer en geweten er op aangepast. De afstelling was niet perfect(zie jawa topic) dus ik ben er gsiteren weer mee bezig geweest..
Nu, ik heb eerder een soortgelijk topic geopend en kon niet geloven dat het beeld wat ik liet zien 'goed'was en teruglezende ben ik nogal tekeer gegaan vanuit mijn frustratie tegen mensen die me alleen maar wilden helpen.

Ik kan niet verwachten dat ik wat dat betreft nu weer serieuze reacties krijg maar probeer het toch.
Temer omdat ik binnen enkele dagen(waarschijnlijk) met deze motor op vakantie wil, en misschien voor de zekerheid het originele lufideksel en bijbehorende afstelling er weer op zet.
Dan doen we eerst het voorbeeld. Zo moet -in mijn hoofd- de bougie er uit zien.
Dit is dus niet mijn bougie!
full
 
Een oude bougie is ook moeilijk af te lezen, de kleur is daar al ingebrand, je zou dan eigenlijk een nieuwe er in moeten zetten maar, als je bougie grijs wit is dan is je mengsel te arm.

Ik kocht vroeger een setje sproeiers en, stelden ik brommers vaak af door er een te groten sproeier in te zetten ,zodat die net voor de powerband begint te stotteren en, vanaf daar ga je steeds een maatje kleiner tot die niet meer stottert, dan zit je altijd veilig .

Inhouden heeft met te arm mengsel te maken en, stotteren met te rijk mengsel
 
Eh, met gechopt filter loopt hij bovenin wel beter, in midden een beetje rommelig, tot met deze naald.
Nu loopt hij eigenlijk wel goed.. alleen de bougiekleur..
Ik heb dus ook 125 geprobeerd, daarmee was hij in het midden echt te rijk, ook met een dikke naald helemaal naar beneden.

Enne, als ik er een koudere bougie in doe gaat de verbrandingstemp. toch niet naar beneden?



Dit is nou precies wat ik bedoel, als je een open of aangepast luchtfilter gebruikt bij een tweetakt krijg je dit soort symptomen.
Of bovenin te arm, of in het midden te rijk.
Voor die minimale winst zou ik daarom het origineel laten zitten.

Over een koudere bougie heb ik niets gezegd toch?
Als hij op de huidige bougie altijd goed heeft gelopen zou ik daar niets aan veranderen.
 
Een oude bougie is ook moeilijk af te lezen, de kleur is daar al ingebrand, je zou dan eigenlijk een nieuwe er in moeten zetten maar, als je bougie grijs wit is dan is je mengsel te arm.

Ik kocht vroeger een setje sproeiers en, stelden ik brommers vaak af door er een te groten sproeier in te zetten ,zodat die net voor de powerband begint te stotteren en, vanaf daar ga je steeds een maatje kleiner tot die niet meer stottert, dan zit je altijd veilig .

Inhouden heeft met te arm mengsel te maken en, stotteren met te rijk mengsel

In mijn ervaring lopen ze meestal bovenin toeren goed op het moment dat ze onderin toeren stotteren.
Als je de sproeier verkleind tot het stotteren weg is staan ze vaak bovenin te arm, althans bij getunede exemplaren.
 
Dit is nou precies wat ik bedoel, als je een open of aangepast luchtfilter gebruikt bij een tweetakt krijg je dit soort symptomen.
Of bovenin te arm, of in het midden te rijk.
Voor die minimale winst zou ik daarom het origineel laten zitten.

Over een koudere bougie heb ik niets gezegd toch? Dat was iemand anders..
Als hij op de huidige bougie altijd goed heeft gelopen zou ik daar niets aan veranderen.

Mja ik verbaas me er over dat het ook bij deze 'sport'carb niet mogelijk lijkt te zijn om bij een minder-restrictief inlaattraject een homogee mengsel over het hele tourenbereik te krijgen..
je zou zeggen, nog grotere naaldbuis, en dikkere naald..
Wellicht wil ik het 'te perfect'

Met het orig. deksel er op, en de koso had ik het met de dikste naald en HS 110 wel goed voor elkaar..
 
Ik denk dat er meer zaken mee spelen dan alleen de carburateur.

Met alle respect, het blijft natuurlijk een oude tweetakt en die lopen nou eenmaal niet zo strak en regelmatig.

Krijg vaak het idee dat je van je Jawa een modernere comfortabele motorfiets wil maken, en dat is iets wat je niet gaat lukken zonder veel geld en moeite, maar misschien zie ik het helemaal verkeerd.
 
Mja ik verbaas me er over dat het ook bij deze 'sport'carb niet mogelijk lijkt te zijn om bij een minder-restrictief inlaattraject een homogee mengsel over het hele tourenbereik te krijgen..
je zou zeggen, nog grotere naaldbuis, en dikkere naald..
Wellicht wil ik het 'te perfect'

Met het orig. deksel er op, en de koso had ik het met de dikste naald en HS 110 wel goed voor elkaar..


Waarom nu dan weer zo tobben terwijl je hem goed aan het lopen had?
 
Ik denk dat er meer zaken mee spelen dan alleen de carburateur.

Met alle respect, het blijft natuurlijk een oude tweetakt en die lopen nou eenmaal niet zo strak en regelmatig.

Krijg vaak het idee dat je van je Jawa een modernere comfortabele motorfiets wil maken, en dat is iets wat je niet gaat lukken zonder veel geld en moeite, maar misschien zie ik het helemaal verkeerd.
Nee, ik denk dat je den spijcker op haar kop slaet ende houwt..
Het is een stukje 'optimaliseren'wat ik graag bij dergelijke barrels doe.
en ja gechopt lufideksel heb ik bovenin wat meer power(niet echt veel, iets) maar trek nu de conclusie dat dat niet gaat zonder onregelmatige deellast-loop.. ik had dus gedacht dat met een naald met dikke basis er uit te krijgen.
De tegendruk van de uitlaten spelen natuurlijk ook mee.. die zijn ontwopren op laagtoerigheid.

Er zijn helaas geen membraamkitjes voor deze jawa's te koop..dat is denk ik de eerste stap in het efficiënter maken van een (laagtoerige) 2 takt.. en zal je qua carburatie het wiel weer opnieuw uit moeten vinden..

Maarre, eergister dus getankt en 'wat'weze testrijden.. net geschokken van het benzneverbruik.. niet handig als ik er morgen bepakt mee op vakantie wil..
makkelijker aanzuigen, hoef je gas minder ver open te trekken, maar ook grotere HS.. hmm verbruik maal 2? _O-

Of; ik zet vandaag de originele jikov er op.. HS 100, naald onderin.. orig. lufideksel..maar.. het regelmatige/vloeiende optrekken(met de jikov trekt hij 'in haaltjes'op_, fellere gasreactie en makkelijker starten met de koso is ook wel wat waard..
dilemma dilemma..
 
Laatst bewerkt:
Er is niet voor niks fabrieks-af voor deze setup gekozen. Dit heeft echt met de poorttimingen te maken en de uitlaat. Wil je meer koppel, laat je de poorten breder maken. Wil je hogere toeren (vermogen), moeten de poorten in de hoogte bijgeveild worden. Opmaat pijp erbij en je bent klaar. Kost wat, maar dan heb je wellicht wel een fiets waar je toch net wat meer plezier aan kan beleven.
In deze setup zit blijkbaar niet hetgeen wat je zoekt. Voor je tocht zou ik toch lekker de originele setup erop schroeven. Hoef je ook niet te zitten billenknijpen om het feit dat de zuiger misschien vastnaaid, doordat het mengsel te schraal is...
 
foute conclusie, er valt meer af te stellen dan een naald en een hoofdsproeier. naaldbuis, afschuining gasschuif, luchtsproeiers, ...
I know, maar voor deze carb zijn zover ik weet geen andere schuiven of buizen,, dus ik probeerde het met wat ik kan krijgen. Het resultaat is allerzins niet slecht..

Ik vind het wel apart datna 2 mikuni's te hebben geprobeerd(div. naalden en schuiven voor gekochtm best duur) en een dellorto (gestopt toen de geleverde naalde van alu waren, na ombouw naar een naaldbuis voro zuigergest. 2takt) hij zo goed loopt en werkelijk verschil vind in afstelling op een goedkope imitatie-carburateur..
 
is dan ook een kopie van de beste (betaalbare) 2-takt carbu die je kan vinden ;)

Ik had van iemand uit de 2 takt racerij begrepen dat de koso variant; 'sunworld'en 'motoforce'
'wel te doen' zijn..Polini schijnt ook goed te zijn, en wat duurder..maar die hebben geen powerjet..

De koso die ik heb echter ook niet(verkoper zei van wel..).. ik zou me met een powerjet -juist bovenin- wat veiliger voelen.. en vraag me af of ik de afstelling 1 op 1 over kan nemen als ik een variant MEt powerjet koop.. ofwel hoe maatvast zijn deze dingen?

Goed, de beslissing om met de jawa op vakantie te gaan is wat laat/plotseling( heeft met enfield voorrem te maken) anders zou ik wellicht eerder een paar tientjes hebben besteed aan iets met powerjet.. dan is dat hele sammie-gezeur van help is de mix bovenin wel rijk genoeg over lijkt me..

Met wat oefening kun je de schuif van een meter afstand in het huis mikken.. vreemd genoeg lijkt dit niet veel uit te maken en de kreet dat de afzonderlijke onderdelen er goed uit zien, maar de onderline tolerantie minder is, snap ik helemaal..
Toch doet'ie het lang niet gek.
Wel heb ik om de gaskabel, en om het verloopje waar de buitenkabel de carb in komt, afgelsoten met krimpkous dat via daar i.i.g geen lucht kan lekken..
 
Ik had van iemand uit de 2 takt racerij begrepen dat de koso variant; 'sunworld'en 'motoforce'
'wel te doen' zijn..Polini schijnt ook goed te zijn, en wat duurder..maar die hebben geen powerjet..

allemaal clonen van de Keihin PWK, en meer dan een tientje zou ik er niet aan geven.
er bestaan zelfs al Koso-clonen , namaak nagemaakt dus _O-
 
Hmm zou een Lectron wat zijn? Die dingen hebben helemaal geen sproeiers! :t

Verder heb ik wel het verschil gezien tussen de goedkoopste koso en de duurdere.. er zijn wel degelijk verschillen..
Na dezomer eens kijken wat ik met de mikuni's ga doen.. via MP wil niemand ze hebben.. :N
 
Nee, ik denk dat je den spijcker op haar kop slaet ende houwt..
Het is een stukje 'optimaliseren'wat ik graag bij dergelijke barrels doe.
en ja gechopt lufideksel heb ik bovenin wat meer power(niet echt veel, iets) maar trek nu de conclusie dat dat niet gaat zonder onregelmatige deellast-loop.. ik had dus gedacht dat met een naald met dikke basis er uit te krijgen.
De tegendruk van de uitlaten spelen natuurlijk ook mee.. die zijn ontwopren op laagtoerigheid.

Er zijn helaas geen membraamkitjes voor deze jawa's te koop..dat is denk ik de eerste stap in het efficiënter maken van een (laagtoerige) 2 takt.. en zal je qua carburatie het wiel weer opnieuw uit moeten vinden..

Maarre, eergister dus getankt en 'wat'weze testrijden.. net geschokken van het benzneverbruik.. niet handig als ik er morgen bepakt mee op vakantie wil..
makkelijker aanzuigen, hoef je gas minder ver open te trekken, maar ook grotere HS.. hmm verbruik maal 2? _O-

Of; ik zet vandaag de originele jikov er op.. HS 100, naald onderin.. orig. lufideksel..maar.. het regelmatige/vloeiende optrekken(met de jikov trekt hij 'in haaltjes'op_, fellere gasreactie en makkelijker starten met de koso is ook wel wat waard..
dilemma dilemma..

Mooi omschreven *D

Mede door je vorige topic en de conclusies die je zelf steeds trekt ben ik best wel fan van die Koso, want volgens mij heb je daar al veel winst mee behaald.

Misschien een idee om wat verschillende carbs en onderdelen mee te nemen zodat je onderweg nog wat kan wisselen?

Of een Aprilia RS 250 blok er onder }) *D :+
 
Laatst bewerkt:
Mooi omschreven *D

Mede door je vorige topic en de conclusies die je zelf steeds trekt ben ik best wel fan van die Koso, want volgens mij heb je daar al veel winst mee behaald.

Misschien een idee om wat verschillende carbs en onderdelen mee te nemen zodat je onderweg nog wat kan wisselen?

Of een Aprilia RS 250 blok er onder }) *D :+

Ik neem een intact lufideksel mee en de naaldsproeier warmee hij mooi loopt..
toch.. ontberen van d epowerjet kjnaagt wat..
Versie met powerjet scoren of toch de dellorto phbh-heeft ook powerjet, net als de originele jikov trouwens- proberen, waar ik immers al in heb geínvesteerd.. de juiste alu naald vinden en deze dan in staal/messing versie kopen enhpgen dat de maten gelijk zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan