Nogmaals bougiekleur 2 takt.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.234
Assen
Dag mensen..
Na een testrun met een andere naald, wat grotere HS (125)heb ik de bougie bekeken en werd er niet blij van..
Ik rijd enige tijd met een gechopt luchtfilterdeksel en had de carburatie naar eer en geweten er op aangepast. De afstelling was niet perfect(zie jawa topic) dus ik ben er gsiteren weer mee bezig geweest..
Nu, ik heb eerder een soortgelijk topic geopend en kon niet geloven dat het beeld wat ik liet zien 'goed'was en teruglezende ben ik nogal tekeer gegaan vanuit mijn frustratie tegen mensen die me alleen maar wilden helpen.

Ik kan niet verwachten dat ik wat dat betreft nu weer serieuze reacties krijg maar probeer het toch.
Temer omdat ik binnen enkele dagen(waarschijnlijk) met deze motor op vakantie wil, en misschien voor de zekerheid het originele lufideksel en bijbehorende afstelling er weer op zet.
Dan doen we eerst het voorbeeld. Zo moet -in mijn hoofd- de bougie er uit zien.
Dit is dus niet mijn bougie!
full
 
En zo- uiteraard weer een vage foto- het lukt me niet scherpe foto's te maken met dit toestel :(
trok ik 'm bij de jawa uit.
De foto lijkt wat donkerder dan in het echt. De electroden en kernzijn wit/grijswit en leken een kalkachtige aanslag te hebben.
De rand was bruin met een korrelige aanslag er op(misschien door veel korte ritjes eerder)
Ik had BP ultimate getankt met volsynthetische mengolie van een obscuur merk.
full


Dus
a- Ik ben-weer- aan het panieken om niets, dit heb je met moderne benzine
b- Het spul is wat te heet/mager geworden.
 
Er is maar een manier om een bougie af te lezen, volgas in de hoogste versnelling, en dan je ontsteking uitzetten, alle andere methodes zeggen niets.....
5 sec op een andere gasstand rijden geeft al een totaal verkeerd beeld waar je niets mee kunt
 
Wellicht laten de poort timingen niet toe een goed mengsel aan te kunnen zuigen. Je hebt dan eigenlijk te weinig druk in je inlaatkanaal, waardoor je een onwijs hoge sproeier maat nodig hebt om een goed mengsel te krijgen (te weinig vacuum in de carburateur). Dit hoeft niet te betekenen dat het ook meer kracht levert met deze set up.
Een flink aangepast luchtfilter is een beetje hetzelfde als een 'powerfilter'. Hier ga je alleen profijt van hebben, als je flink gaat tunen.

Als je inderdaad je bougiekleur afleest, wel van te voren een kilometer of wat volgas, dan koppeling in en gelijk het contact uit. Denk uiteraard wel om je veiligheid.
 
opnieuw testen zoals aangehaald, met motor op temperatuur (dus geen korte ritjes) en met olie van een veel minder obscuur merk.

en stop met kijken naar foto's die nog dateren van het lood-tijdperk, daar heb je totaal niets meer aan !
 
Zelfde reactie ook elders geplaatst maar kan hier net zo goed, dus:

Ik ga even niet in op de (door jou gewenste) kleur Sammie, dat ligt achter ons.
Ik zou gewoon een keer vragen of hij ergens op een testbank mag voor een paar runs.
En dan tussendoor zelf de aanpassingen doen, obv de gegeven adviezen vd tester.
Dat scheelt een boel (testbank)kosten en met jouw opgedane kennis van je carbs lijkt me dat zeer goed te doen.
Dan weet je tenminste echt hoe het zit, ipv gokken op de (juiste) bougiekleur.

Zo heb ik een middag gespendeerd bij HdeB in Sleen, en uiteindelijk een goed lopende M900 mee terug (voor een schappelijk tarief, ik dacht 25euro per run x4 ofzo)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En evt dit plaatje in het achterhoofd houden en de tester vragen op verschillende gasklepstanden te testen, dan krijg je een aardig beeld van hoe het (werkelijk) zit en weet je wat je waar kunt aanpassen voor het gewenst effect

1zojl8w.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
eerst HS bepalen. eens die goed is moet je die praktisch nooit meer veranderen.
hoe bepaal je die ? volgas runs in een hoge versnelling. maar in jouw geval Sammy zou ik eerst eens gaan rijden zonder HS. als hij dan niet gigantisch te rijk staat, is de doorlaat van de combi naald/naaldsproeier te klein en zal je het nooit goed krijgen.

na de HS juiste naaldpositie zoeken (runs met half gas, en daarbij ook kontroleren of hij mooi accelereerd bij gas geleidelijk openen van half naar volgas)
dan mengselschroef goed zetten zodat hij mooie stationnair heeft en goed oppakt bij gas openen.

beginnende vanaf een naald en dan de rest beginnen aanpassen is vragen om een lijdensweg te mogen ondergaan.
 
Laatst bewerkt:
Er is maar een manier om een bougie af te lezen, volgas in de hoogste versnelling, en dan je ontsteking uitzetten, alle andere methodes zeggen niets.....
5 sec op een andere gasstand rijden geeft al een totaal verkeerd beeld waar je niets mee kunt
I know, zo heb ik 't gedaan., na een lange rit ;)
De 120 HS zat er al in, reed er goed op, op 1 klein gebiedje na..(heb er een lang verhaal over geluld in het jawa topic)
op de testbank lijkt me heel leerzaam..vooral als de uitlaatgassen worden gemeten zodat je kan zien wat 't werkelijk is.

Ik heb ook een 140 HS geprobeerd, dan kom ik niet eens weg, verzuipt totaal...
Maarre, nix over het vage bougieplaatje?
De opmerking over loodhoudend-benzine tijd-plaatjes is denk ik wel spot-on...
De mengolie is van Argos.. een merk dat zichzelf wel serieus neemt. ik had er anders nog nooit van gehoord. (normaal meng ik ben halfsynthetische Addinol)

@janbros, bedoelde je met 'zonder HS proberen' dat ik nog ver af zit qua kleur?

De rand van de bougie was wel 'mooi'bruin..Eh, dat mag ik niet meer zeggen..
De rand van de bougie zag er uit alsof hij een migratie-achtergrond heeft.
 
Laatst bewerkt:
@janbros, bedoelde je met 'zonder HS proberen' dat ik nog ver af zit qua kleur?

neen, dat is zoals al gezegd een test om vast te stellen op de doorlaat naald/naaldbuis groot genoeg is. als deze met naald omhoog kleiner is dan de hoofdsproeier heb je een probleem want dan heeft het vervangen van de hoofdsproeier geen enkel effekt ;)
 
Ik snap het.. in eerdere stadia, ook met het intacte lufideksel er op, heb ik nogal wat met HS-en geprobeerd en je merkt het verschil erg goed, eigenlijk direct vanaf stat. rpm, afh. van model naald.
Ik ben van plan woensdag, of onderdag richting bergen te rijden.. ehm, ik kan altijd een intact lufideksel en beproefte naald/HS combi meenemen als dezxe kleur te wit is.(of direct omfrutten..)
 
Ik zou sowieso met een origineel luchtfilter beginnen, als je de motor daar goed op hebt lopen kan je altijd nog experimenteren met aangepaste filters.

In mijn ervaring levert het aanpassen van een luchtfilter of het plaatsen van een powerfilter meestal ellende op.

Verder, verhaal van Janbros aanhouden, dan moet je hem goed krijgen.
 
Het luchtfilter is origineel, alleen het lufideksel is wat gechopt voor betere ademhaling bovenin.(ik heb toch nix genoemd over ander luchtfilter?)
Met het intacte deksel(heb ik wel los ligen) liep hij prima, maar dit is dus fase 2..

Ik denk(..) dat hij bovenin werkelijk ook wat pittiger is.. een groot verschil is het niet.
Het ontwerp van de timing/cylinders leent niet echt voor tuning.
Wat denk ik het beste verschil zou maken is een membraaminlaat er op..

eh, bougiekleur? Moet kunnen? of morgen terug naar 'origineel'vlug teten en overmorgen bagage er op?
 
Laatst bewerkt:
Het luchtfilter is origineel, alleen het lufideksel is wat gechopt voor betere ademhaling bovenin.(ik heb toch nix genoemd over ander luchtfilter?)
Met het intacte deksel(heb ik wel los ligen) liep hij prima, maar dit is dus fase 2..

Ik denk(..) dat hij bovenin werkelijk ook wat pittiger is.. een groot verschil is het niet.
Het ontwerp van de timing/cylinders leent niet echt voor tuning.
Wat denk ik het beste verschil zou maken is een membraaminlaat er op..

eh, bougiekleur? Moet kunnen? of morgen terug naar 'origineel'vlug teten en overmorgen bagage er op?


Dat had ik begrepen, maar het deksel is een onderdeel van het luchtfilter, dus volgens mij heb je het luchtfilter aangepast.
Ander luchtfilter noemde ik als voorbeeld, omdat ik denk dat hier je probleem zit, je geeft het nu ook zelf aan, dat hij met het originele deksel goed liep, maar met het gechopte deksel niet meer.

Mijn conclusie over dit verhaal, en je voelt hem al aankomen waarschijnlijk...
Als het ding met origineel luchtfilterdeksel goed loopt en met een aangepast/gechopt deksel niet veel beter of misschien zelfs slechter en de bougiekleur is niet goed.

Waarom zou je het dan gaan proberen af te stellen met een gechopt deksel?

Zoals je zelf al aangeeft leent het ontwerp zich niet voor tuning, probeer het dan ook niet en accepteer gewoon dat je weinig vermogen hebt, alle vormen van tuning zullen weinig tot niets uithalen op een Jawa, ook een membraan inlaat niet, die blokken zijn gewoon niet voor snelheid gebouwd, allemaal verspild geld en verspilde moeite.

Houd het spul origineel zodat hij lekker loopt en :]

Als je meer vermogen wil moet je een zwaardere motor aanschaffen, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. ;)


En die bougiekleur kan ik niet goed zien op je foto, lijkt wel wat licht inderdaad.
 
Laatst bewerkt:
Met je aangepaste filter krijgt die meer lucht, daardoor word je mengsel armer, om je bougie weer koffie bruin te krijgen moet je een grotere sproeier er in stoppen, je gaat van sproeier 120 naar 140 dat is veels te veel , begin is met sproeier 124.
 
het ontwerp is zo basic dat het uitermate goed geschikt is voor tuning waar grote winst te boeken is, als je maar weet wat je doet. in theorie weet ik het een beetje, de praktijk blijkt steeds wat moeilijker te zijn -O-

wat met MZ'tjes kan , moet ook met Jawa's kunnen :Y

Home


Ik heb de eer gehad wel eens op een MZ ETZ 250 te mogen rijden, en ook wel eens op een Jawa 350.
De MZ voelde veel rapper aan en vooral ook betrouwbaarder.

Ja er zal best wel wat te tunen zijn aan zo'n Jawa, maar ik denk dat het niet goedkoop zal zijn en dat de betrouwbaarheid er op achteruit zal gaan.
 
Dat had ik begrepen, maar het deksel is een onderdeel van het luchtfilter, dus volgens mij heb je het luchtfilter aangepast.
Ander luchtfilter noemde ik als voorbeeld, omdat ik denk dat hier je probleem zit, je geeft het nu ook zelf aan, dat hij met het originele deksel goed liep, maar met het gechopte deksel niet meer.

Mijn conclusie over dit verhaal, en je voelt hem al aankomen waarschijnlijk...
Als het ding met origineel luchtfilterdeksel goed loopt en met een aangepast/gechopt deksel niet veel beter of misschien zelfs slechter en de bougiekleur is niet goed.

Waarom zou je het dan gaan proberen af te stellen met een gechopt deksel?

Zoals je zelf al aangeeft leent het ontwerp zich niet voor tuning, probeer het dan ook niet en accepteer gewoon dat je weinig vermogen hebt, alle vormen van tuning zullen weinig tot niets uithalen op een Jawa, ook een membraan inlaat niet, die blokken zijn gewoon niet voor snelheid gebouwd, allemaal verspild geld en verspilde moeite.

Houd het spul origineel zodat hij lekker loopt en :]

Als je meer vermogen wil moet je een zwaardere motor aanschaffen, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. ;)


En die bougiekleur kan ik niet goed zien op je foto, lijkt wel wat licht inderdaad.

Eh, met gechopt filter loopt hij bovenin wel beter, in midden een beetje rommelig, tot met deze naald.
Nu loopt hij eigenlijk wel goed.. alleen de bougiekleur..
Ik heb dus ook 125 geprobeerd, daarmee was hij in het midden echt te rijk, ook met een dikke naald helemaal naar beneden.

Enne, als ik er een koudere bougie in doe gaat de verbrandingstemp. toch niet naar beneden?
 
Ik denk dat ik voor de zekerheidsels het lufideksel er weer op zet, of i.i.g dat dingetje met naald en HS meeneem..
Pff van al dat bougiekleur-testen ben ik wel eens bang dat de draad in de petten het voor gezien houd..

Maar ik denk dat ik me ergens wellicht op verkijk, dat met open lufihuis een homogeen mengsel over het hele tourengebied krijgen wellicht niet mogelijk is. Ook niet met een carburatuer die veel op snlle 2 takten word gebruikt met open filter.

Met orig. lufideksel had ik al de dikste naald nodig om op deellast (50-60 in de derde) mooi te laten lopen..
 
Laatst bewerkt:
Met je aangepaste filter krijgt die meer lucht, daardoor word je mengsel armer, om je bougie weer koffie bruin te krijgen moet je een grotere sproeier er in stoppen, je gaat van sproeier 120 naar 140 dat is veels te veel , begin is met sproeier 124.

Dat snap ik, ik had die 140 gedaan om Janbros'theorie te testen, of de doorlaat wel groot genoeg is. ;)
 
Misschien heb je hier wat aan?
Dank maar nee, de jikov die op een 638 zit is moderner/een ander type en ik heb er nu een andere carb op, een koso sunworld, waar hij eigenlijk alles wel beter op doet.
(voor de jikov- die ik zeer goed ken, zijn geen andere naalden verkrijgbaar, vandaar de overstap naar de koso, via mikuni en nog een ander ding ;) )
 
Laatst bewerkt:
neen, maar wel de temperatuur van de bougie wat dan weer een invloed heeft op de kleur
Dat snap ik, maar dat is hetzelfde als een niet-geijkte thermometer bij iemand met griep gebruiken..

Goed aan denken, 2 reserve bougies meeneemen.. sinds ik an NGK naar brisk over ben gestapt, hoef ik ze niet meer iedere 6-10K te vervangen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan