Trillingen in stuur CBR 600F, banden vervormd?

Tryton

Rookie
23 aug 2012
28
0
Goede avond allemaal,

Ik heb vandaag een proefrit gemaakt op een Honda CBR 600F (1998) en deze liep prima. Het enige wat me opviel was dat ik tijdens het rijden behoorlijk wat trillingen voelde in het stuur. Of ik nu 50 of 100 reed, veel of minder toeren, qua trillingen maakte het niet veel verschil. Bij navraag aan de eigenaar gaf deze aan dat hij hier zelf nooit last van heeft gehad. Opvallend detail is wel dat de motor nagenoeg 2 jaar stil heeft gestaan.

Na wat zoekwerk op het forum weet ik dat trillingen in het stuur heel veel verschillende oorzaken kan hebben. En voordat ik besluit de motor over te nemen probeer ik toch een beetje in te schatten wat het kostenplaatje is om dit op te lossen. Zwaardere stuurgewichten of een nieuwe balhoofdlager zijn nog goed te overzien. Maar met een nieuwe setje banden wordt het al weer een stuk duurder.

En mijn vermoeden is dat daar wel eens het probleem in zou kunnen zitten. Er zat voldoende profiel op de banden maar aan het DOT nummer kon ik wel zien dat het banden uit 2010 waren. Is het daarnaast mogelijk dat de banden na 2 jaar stilstaan enigszins zijn vervormd? Afgezien van de trillingen in het stuur heb ik hier tijdens het rijden namelijk niks van gemerkt.

Als laatste is bij deze motor de middenbok verwijderd en is de standaard uitlaat vervangen door een sportuitlaat. Zou dit nog invloed kunnen hebben?
 
Banden uit 2010 zou ik sowieso vervangen, anno 2017. Kost geld, maar wordt je wel blij van. Maar in principe gaat de "vervorming" van een band - als ontstaan door stilstaan met te lage bandenspanning - vanzelf weg als je er een stuk mee rijdt, en de banden op werktemperatuur komen. Laat onverlet dat je de oorzaak niet kent: balanceerloodje weg (te overzien), zijn de remschijven krom, slag of deuk in velg, ... (etcetera)?
 
Trilling kan veroorzaakt worden door de banden (2010 zou ik vervangen) De oorzaak kan ook in een versleten voorste tandwiel liggen, dan voel je de trilling ook in het stuur. Balhoofd veroorzaakt vooral trilling ijdens remmen, niet tijdens rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan