Olie lekkage na contole klepspeling bij dealer

Pigion

MF'er
27 nov 2006
173
4
Gisteren mijn Yam Bulldog BT1100 terug van de onderhoud door grote motorzaak/keten. Naast normale beurt ook gasklpsensor vervangen en klepspeling controleren. Dat is nog niet zo eenvoudig bij een BT1100. Je komt er moeilijk bij zeker bij de achterste cilinder. Nieuwe klepdekselpakkingen (O-ringen a € 3,85) op de rekeningen na de 1 rit stinkende motor, olie op 4 verschillende paatsen. Daar wordt ik niet vrolijk van te meer omdat ik zelf wel aardig kan sleutelen, doch vanwege de slechte toegang dit werk heb laten doen. Het kan toch niet waar zijn dat met nieuwe afdichtingen die klepdeksels moeten lekken. Ik heb al visioenen van dolgedraaid draad etc.
Natuurlijk ga ik terug en reclameer ik de lekkage. Ik wil echter weten wat er precies is verkeerd gegaan.
Ik ben er niet op uit om de motorzaak te naaien, doch wil zelf ook niet genaaid worden. Hoe pak ik dat aan? Eigenlijk wil ik er met neus op staan als er weer aan de motor gesleuteld wordt.
Pigion
 
De kleine o-ring waar het hier om gaat kan er bij het monteren van het oliefilterdekseltje vrij makkelijk tussenuit vallen. Hij zit aan de onderkant in een ondiepe passing uit het zicht, bovendien staat de oliebak eronder waar hij direct in verdwijnt. Als je aan deze blokken sleutelt overkomt je dit geheid een keer.

VStar11.gif
 
Dat zijn inderdaad mijn lievelingen in de samenleving :j Een eenvoudig op te lossen foutje opblazen tot 1 groot drama en zelf lopen te verkondigen dat ze zelf nooit een fout maken.
 
Laatst bewerkt:
wat is het probleem? Iemand maakt een foutje, lost het op, geeft fout toe en maakt excuses.


Maak jij geen foutjes? Als iemand van mij verwacht dat ik geen fouten maak (dat zijn best veel mensen) moet ik hem/haar teleur stellen.

O, ik maak zeker fouten, maar in deze casus het lijkt mij niet meer dan logisch dat er een proefrit(je) gemaakt wordt.
Juist om dit soort zaken te voorkomen.
Daarbij komt dat ts zelf aangaf dat hij normaliter zelf klust aan zijn motor, dus des te zuurder is het als het dan toch niet goed gaat.
Vandaar de opmerking dat hij beter zelf weer het onderhoud kan doen.

Gr.
 
Wat een gezeik allemaal, sorry hoor.

Alsof een monteur bij een dealer nooit wat mag vergeten.

Nee dat mag hij zeker niet !! ;)

Alsof als je 1 x een ringetje vergeet je meteen maar een geldwolf zonder hart voor motoren bent....wat een kortzichtigheid.

In elke garage komen fouten voor, het enige verschil tussen een goeie en een slechte garage is de manier van oplossen.

Dat is wel juist !
 
De kleine o-ring waar het hier om gaat kan er bij het monteren van het oliefilterdekseltje vrij makkelijk tussenuit vallen. Hij zit aan de onderkant in een ondiepe passing uit het zicht, bovendien staat de oliebak eronder waar hij direct in verdwijnt. Als je aan deze blokken sleutelt overkomt je dit geheid een keer.

[afbeelding]

Maar als die mogelijkheid (verliezen O-ring) zo duidelijk aanwezig is, moet er toch juist extra op gecontroleerd worden?
 
O, ik maak zeker fouten, maar in deze casus het lijkt mij niet meer dan logisch dat er een proefrit(je) gemaakt wordt.
Juist om dit soort zaken te voorkomen.
Daarbij komt dat ts zelf aangaf dat hij normaliter zelf klust aan zijn motor, dus des te zuurder is het als het dan toch niet goed gaat.
Vandaar de opmerking dat hij beter zelf weer het onderhoud kan doen.

Gr.

:} :} exact, het gaat er niet om dat er een fout gemaakt is (dat gebeurt iedereen wel eens)maar het gaat erom dat er blijkbaar geen eind controle is geweest.
dat geeft de betrokkenheid aan mijns inziens en dan kun je het beter zelf doen dan is de betrokkenheid top net als de eindcheck....
 
Maar als die mogelijkheid (verliezen O-ring) zo duidelijk aanwezig is, moet er toch juist extra op gecontroleerd worden?

zou je wel denken ja...maar dat is tegenwoordig geen regel meer en dat wordt geaccepteerd door de klanten die het overkomt getuige sommige reacties hier....... :N -O-
als mensen met hun geld staan te wapperen om te betalen voor dit soort werk dan hebben dergelijke pro-s bestaansrecht en werk je deze vorm van kwaliteit zelf in de hand....
eigenlijk moet je dan ook niet janken als je nawerk hebt....
in dit geval besteed ts echter iets uit hoewel hij het meeste zelf doet en wordt dat gelijk beloont met brobbelwerk....dat is zuur en ik vermoed dat ts er ook wel iets van geleerd heeft...
 
zou je wel denken ja...maar dat is tegenwoordig geen regel meer en dat wordt geaccepteerd door de klanten die het overkomt getuige sommige reacties hier....... :N -O-
als mensen met hun geld staan te wapperen om te betalen voor dit soort werk dan hebben dergelijke pro-s bestaansrecht en werk je deze vorm van kwaliteit zelf in de hand....
eigenlijk moet je dan ook niet janken als je nawerk hebt....
in dit geval besteed ts echter iets uit hoewel hij het meeste zelf doet en wordt dat gelijk beloont met brobbelwerk....dat is zuur en ik vermoed dat ts er ook wel iets van geleerd heeft...


Maak jij nooit fouten op je werk?
Of heb je geen klanten die voor je werk betalen?
 
Maak jij nooit fouten op je werk?
Of heb je geen klanten die voor je werk betalen?

zeker maak ik wel eens een fout maar die los ik op voordat de klant zijn voertuig ophaalt..
je eigen werk controleren heet dat....
als je de vorige posts goed gelezen had had je deze vragen niet gesteld want ik heb dit reeds gezegd.
lezen valt niet mee zeker.....hebben veel lui hier last van...
wat je 2e (sarcastische) vraag betreft...ik zit tot oktober vol....
 
zeker maak ik wel eens een fout maar die los ik op voordat de klant zijn voertuig ophaalt..
je eigen werk controleren heet dat....
als je de vorige posts goed gelezen had had je deze vragen niet gesteld want ik heb dit reeds gezegd.
lezen valt niet mee zeker.....hebben veel lui hier last van...
wat je 2e (sarcastische) vraag betreft...ik zit tot oktober vol....


Een kleine lekkage kan soms pas na vele kilometers zichtbaar worden...

En mijn 2de vraag was niet sarcastisch, lees je eigen stukje nog maar eens terug.
 
De o-ring zit schijnbaar buiten het zichtsveld en is er waarschijnlijk uitgevallen.
Ik bedoel dus dat je niet van elk type motor exact kunt weten wat er allemaal in of aan zit. En dan kan zoiets gebeuren lijkt mij.

Ik snap dat je je werk moet controleren maar je kunt niet eeuwig bezig blijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan