Stille motorhelm gezocht (schubert pas niet)

Jessedew

Die hard MF'er
24 jan 2016
760
99
Hallo mede forummers,

Helaas heb ik tinittus zoals velen. (Oorzaak denk ik niet eens motorrijden) Valt mee te leven, maar wil nu toch een andere helm, omdat ik het niet nog erger wil laten worden. ( gebruik natuurlijk oordoppen)

Ik rijd op een Honda PCX met hoog scherm, vaak prettig tegen de wind, maar soms wat turbulentie als het echt hard waait.

Een schubert helm heb ik dus al gepast, maar mijn hoofd is niet rond genoeg. Een bmw helm pastte opzich wel, maar 650 euro is niet leuk meer.

Kortom wat zijn nog meer stille helmen (adhv jullie ervaringen)

Ik heb niet heel veel eisen, moet alleen wel systeem helm zijn en liefst fluor kleur beschikbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf sinds een paar jaar een Shoei Neotec. Vergelijkbaar met de Schuberth, ook qua prijs, maar ik vind de pasvorm iets fijner en de helm iets degelijker aanvoelen. Bij de Schuberth had ik wat twijfels over de degelijkheid van het sluitmechanisme.
 
Dit plaatje kwam ik een keer tegen, en vond het erg verhelderend:

full


AGV past mij persoonlijk idd het beste (want ovaal hoofd, sorry), heb er zowel systeem- als integraalhelmen van. Schuberth heb ik eveneens, maar gebruik ik niet meer i.v.m. pasvorm.

Dat gezegd hebbende, als je met windscherm + oordoppen last hebt van lawaai (wss door turbulentie), dan zou ik toch ook even kijken of je aan de positie van dat windscherm nog iets kunt afstellen: behoudens enkele BMW-motoren, is mijn ervaring dat je qua lawaai vaak beter af bent zonder (of met een heel laag) windscherm.
 
Schuberth zat bij mij ook niet om dezelfde reden, niet rond genoeg hoofd. Shoei Neotec zat het beste, en voelt van alle helmen die ik getest heb het meest solide. Uiteindelijk voor een HJC IS-max gegaan omdat deze de helft goedkoper was en ook prima zat/zit (misschien niet zo fijn als de neotec, maar vergelijkbaar. Afwerking en kwaliteit etc zal vast een slagje minder zijn, maar je betaald er dan ook 300€ minder voor). De HJC is niet super luid, maar wel luid genoeg dat ik na een snelwegrit amsterdam-arnhem zonder oordoppen een uurtje een pieptoon had. Met oordopjes in nergens last van (op een naked, dus geen windscherm om je achter te verstoppen) hoewel je de wind natuurlijk nog wel gewoon hoort.

DucBMW schreef op 23 juli 2017 @ 20:08:
AGV past mij persoonlijk idd het beste (want ovaal hoofd, sorry), heb er zowel systeem- als integraalhelmen van. Schuberth heb ik eveneens, maar gebruik ik niet meer i.v.m. pasvorm.

AGV helmen schijn best goed te zijn, maar de AGV Compact die ik teste vond ik een verschrikkelijke helm. Maar 1 helmschaal maat dus de helm was werkelijk gigantisch groot. Ving daardoor ook erg veel wind. En de balans van de helm was niet goed, waarschijnlijk ook door de maat in combinatie met het hoge gewicht. Ook voelde het openklappende kinstuk goedkoop aan (veel speling) hoewel het op de SHARP site wel een goede rating had.
 
Laatst bewerkt:
~[
Dat gezegd hebbende, als je met windscherm + oordoppen last hebt van lawaai (wss door turbulentie), dan zou ik toch ook even kijken of je aan de positie van dat windscherm nog iets kunt afstellen: behoudens enkele BMW-motoren, is mijn ervaring dat je qua lawaai vaak beter af bent zonder (of met een heel laag) windscherm.



Thanks! Handig plaatje!

Het windscherm afstellen kan niet. Wel is er voor de PCX ook een lager scherm, die heb ik ooit geprobeerd, dat was echt zwaar turbulentie. Met deze heb ik er in principe geen last van, wat geruis zegmaar bij lagere snelheden. Echter bij harde wind klappert het scherm wel en dan is het bijvoorbeeld met harde zijwind een herrie in de helm, dat heeft niet zoveel met een scherm te maken, (maar uiteraard thanks voor het meedenken)
 
Hallo mede forummers,

Helaas heb ik tinittus zoals velen. (Oorzaak denk ik niet eens motorrijden) Valt mee te leven, maar wil nu toch een andere helm, omdat ik het niet nog erger wil laten worden. ( gebruik natuurlijk oordoppen)

Ik heb het ook, sinds 1,5 maand. Mijn oma had het, mijn vader heeft het, en nu heb ik het gekregen (36 jaar).

Advies voor een helm heb ik niet. Ik heb mijn Arai vervangen door een X-Lite, maar vind hem niet echt bijzonder stil. Goede oordoppen zijn het belangrijkst.
 
Oordoppen zijn inderdaad essentieel, maar met de Shoei merkte ik toch heel veel verschil ten opzichte van mijn vorige helm (Caberg, ook een andere prijsklasse...)
Dat tabelletje is een leuke richtlijn, maar het is van meer afhankelijk. Shoei en HTC staan in hetzelfde rijtje, maar HTC krijg ik echt niet op mijn hoofd want alle HTC helmen die ik gepast heb drukken heel erg op mijn voorhoofd. Eigenlijk is er maar 1 advies: passen, passen, passen...
 
Een stille helm is redelijk subjectief en daarnaast afhankelijk van verschillende factoren. Denk aan een ruitje, houding etc. Over het algemeen worden de shoei en schubert helmen als het stilste aangeschreven. Daarnaast zou de HJC RPHA serie ook een goede kandidaat zijn.
 
Lawaai en helm...

Is volgens mij (in mijn geval) vrijwel altijd "turbulentie" en minder de helm zelf.

Heb zelf ervaring met 2 systeemhelmen : cheapo HJC en luxe Shubert C3.

De C3 was niet zo stil als ik hoopte, en lekt wat water bovenlangs.
(jaja, beter afstellen, maar toch niet helemaal perfect gekregen )

Grootste verschil in lawaai: Ruitje!
in mijn geval (vnl Autobahnrijden), hoe lager het ruitje hoe minder (turbulentie-)lawaai.

ik heb al een aftermarket kleiner ruitje van MDI, ik overweeg om daar nog een stuk af te snijden.
Als ik nog 5cm hoger ga zitten heb ik nog veel minder lawaai.

Bij vorige motor was het verschil tussen fabrieksruit en kleinere MDI nog opvallender.
Zie oude posts van 2015 en van April 2017 in F800 topic.

Wellicht: Integraalhelm stiller (maar lastig voor brildrager)
Wellicht: meer verschil bij NL snelheden (ik beoordeel vnl op >120 km/h snelheden)
 
Lawaai en helm...

Is volgens mij (in mijn geval) vrijwel altijd "turbulentie" en minder de helm zelf.

Heb zelf ervaring met 2 systeemhelmen : cheapo HJC en luxe Shubert C3.

De C3 was niet zo stil als ik hoopte, en lekt wat water bovenlangs.
(jaja, beter afstellen, maar toch niet helemaal perfect gekregen )

Grootste verschil in lawaai: Ruitje!
in mijn geval (vnl Autobahnrijden), hoe lager het ruitje hoe minder (turbulentie-)lawaai.

ik heb al een aftermarket kleiner ruitje van MDI, ik overweeg om daar nog een stuk af te snijden.
Als ik nog 5cm hoger ga zitten heb ik nog veel minder lawaai.

Bij vorige motor was het verschil tussen fabrieksruit en kleinere MDI nog opvallender.
Zie oude posts van 2015 en van April 2017 in F800 topic.

Wellicht: Integraalhelm stiller (maar lastig voor brildrager)
Wellicht: meer verschil bij NL snelheden (ik beoordeel vnl op >120 km/h snelheden)

Ik moet zeggen dat de turbulentie opzich denk ik relatief laag is (misschien zullen jullie in een soortgelijke situatie zelfs wel zeggen, waar heb je het over. Ik duik ook meestal wat achter het ruitje. Vanmorgen was het windstil en dan hoor je 'nauwelijks' geluid, echter bijvoorbeeld wel met (harde) zijwind.
120 km/u haalt mijn brommert niet eens. Maargoed dat is naast ruimte gebrek in de schuur, natuurlijk ook een soort van zelfbescherming, qua geluidsbelasting.
Het zal inderdaad een kwestie van passen en nog eens passen worden, maar het lastige zal vooral zijn, wanneer levert een andere helm minder geluid op (de huidige is immers niet stuk, dus ik ben vooral op zoek naar een 'verbetering'.
 
Heb Schuberth, Shoei en HJC (gehad).
Geen enkele is echt stil.
Schuberth ontgoochelt omdat je er veel van verwacht.

De stilste helm: Davida. Maar dat is open face.

Oordoppen is nog steeds de beste oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf de HJC IS-Max 2 gekocht vorige week en heb er zeker geen spijt van. Heb de 'Mine' versie gekocht en die was 232 bij Moto-zoom. Geen moment spijt van gehad. Voor dat bedrag is het een hele stille helm. Met oordopjes heb ik niets te klagen! :)
 
De systeemhelm 6evo van bmw wordt vervangen door de 7. Daardoor zijn er nu aanbiedingen van onder de 500 euro. Ze zijn stil en prettig in gebruik. Dus misschien toch eens het bekijken waard!
 
Van het weekend ben ik ook wezen shoppen voor een Schurberth. De S2.

Ook vanwege het geluid wilde ik deze helm en ook helaas heb ik geen Schuberth hoofd. Ze hadden het na mij een aantal keer bekeken te hebben al voorzichtig aangegeven.

Vervolgens hebben ze mij een HJC RPHA11 verkocht (die wilde ik sowieso graag er bij voor het circuit) en die zou ongeveer net zo stil zijn als de Schubert.

Valt dat ff vies tegen!! Ik vond mijn (te grote) Shoei Qwest niet stil, maar deze is echt niet stiller! Nu komt bij deze het geluid voornamelijk via de bovenste 2 ventilatie gaten (ook als deze dicht zijn).

Ik ga er nu een stuk Gaffer tape op plakken om te kijken of dit helpt. Als ik het warm heb doe ik wel het vizier op een kier.

Ik rijd overigens met schuimpjes dus daar ligt het niet aan.

Als ik het hier zo lees dan schept Schuberth valse verwachtingen. Ben ik toch blij dat ik een 130 euro goedkopere HJC heb gekocht.
 
BMW helm is volgens mij van shuberth makelij maar wat andere pasvorm: hij is wat ovaler. Hele goede ervaringen mee. Die is ook in fluogeel te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Lawaai en helm...

Is volgens mij (in mijn geval) vrijwel altijd "turbulentie" en minder de helm zelf.

Heb zelf ervaring met 2 systeemhelmen : cheapo HJC en luxe Shubert C3.

De C3 was niet zo stil als ik hoopte, en lekt wat water bovenlangs.
(jaja, beter afstellen, maar toch niet helemaal perfect gekregen )

Grootste verschil in lawaai: Ruitje!
in mijn geval (vnl Autobahnrijden), hoe lager het ruitje hoe minder (turbulentie-)lawaai.

ik heb al een aftermarket kleiner ruitje van MDI, ik overweeg om daar nog een stuk af te snijden.
Als ik nog 5cm hoger ga zitten heb ik nog veel minder lawaai.

Bij vorige motor was het verschil tussen fabrieksruit en kleinere MDI nog opvallender.
Zie oude posts van 2015 en van April 2017 in F800 topic.

Wellicht: Integraalhelm stiller (maar lastig voor brildrager)
Wellicht: meer verschil bij NL snelheden (ik beoordeel vnl op >120 km/h snelheden)
Dat denk ik ook hoor! Ook heb last
van pieperij in de oren. Ik had een oudere honda transalp en was helemaal klaar met de turbulentie die naar mij mening ontstaat door het kuipwerk. Veel geexperimenteerd met hoog/laag ruitje en met zo'n flip up opzetruitje....
Proefgrereden met een Honda NC750X ook bij deze motor last van turbulentie door het kuipwerk. Na een proefrit met een NC750S (= naked versie) was ik er uit: dit is het.....dus een NC750S gekocht. In combinatie met de SchuberR1 helm (echt de stilste) en de schuimdopjes van de Hema ben ik dik tevreden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan