Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
vlakheid losse ringen hebben vaak een kleine afwijking in dikte waardoor je schijf kan gaan slingeren een uit plaat gesneden grote ring is dit minder het geval zeker als je ring kan laten snijden met een watersnijder
Maar zoals die grote ring kan je ook de kleinen zelf (laten) draaien
 
Dat ligt er een beetje aan wie en he het gedaan wordt. Ikzelf heb slechts een hobbybankje en zou grote moeite hebben zes exact even hoge busjes te maken. In ieder geval voor een niet slingerende remschijf. Iemand met een CNC bank zal er om lachen.

+1.. hier ook hobbybankje , afsteken een ramp...
 
Ja nee oke.

Ik denk dat het makkelijker is om iemand met een goed draaibankje te vinden dan een bedrijf met een laser die dit wil doen.

Maar ik zou zoiets wel op mijn werk kunnen laten laseren.
Toch zou ik er niet voor kiezen. Draaien vind ik persoonlijk voor dit doel mooier.
 
Laatst bewerkt:
Een ramp?
Zet je steekbeitel iets onder centerhoogte en af en toe een druppeltje snijolie/olie tijdens het steken.

Idd afsteken is heel gevoelig voor plaatsing en hoek van de beitel, ik ervaar regelmatig dat ik dezelfde positie van de beitels nog moet aanpassen, en soms zelfs de hoek moet wijzigen door de beitel een fractie op te wippen aan de achterkant...
Ook is het soms wenselijk om met afsteken de spaan zelf te breken door de beitel met kleine stukjes in het werkstuk te brengen en weer terug
 
Voor het zeer nauwkeurig vlakken van zulk soort grote dunne ringen hebben wij op de zaak het enige juiste gereedschap: een vlakslijpmachine met magnetische spantafel.

Kunnen ringen tot rond 350 a 400 makkelijk op denk ik, en dan is het echt nauwkeurig op maat en vlak.

Nadeel: het materiaal moet wel op een magnetische spanplaat blijven kleven, dus rvs en aluminium vallen af.

Als iemand een keer een plaatje heeft om vlak te slijpen wil ik dat best doen als tenminste niet het hele M-F maandag op de stoep staat.
 
Idd afsteken is heel gevoelig voor plaatsing en hoek van de beitel, ik ervaar regelmatig dat ik dezelfde positie van de beitels nog moet aanpassen, en soms zelfs de hoek moet wijzigen door de beitel een fractie op te wippen aan de achterkant...
Ook is het soms wenselijk om met afsteken de spaan zelf te breken door de beitel met kleine stukjes in het werkstuk te brengen en weer terug

Met wat goedkopere hobby banken heb je overal speling.
Als je dan de steekbeitel iets onder centerhoogte zet druk in principe je slede wat vaster op de geleidingen waardoor je wat stabieler wordt.

Iets onder centerhoogte zetten is eigenlijk niet juist , maar je moet wat.

En af en toe een druppel olie voorkomt dat de beitel vast loopt in de groef.
 
Laatst bewerkt:
Voor het zeer nauwkeurig vlakken van zulk soort grote dunne ringen hebben wij op de zaak het enige juiste gereedschap: een vlakslijpmachine met magnetische spantafel.

Kunnen ringen tot rond 350 a 400 makkelijk op denk ik, en dan is het echt nauwkeurig op maat en vlak.

Nadeel: het materiaal moet wel op een magnetische spanplaat blijven kleven, dus rvs en aluminium vallen af.

Als iemand een keer een plaatje heeft om vlak te slijpen wil ik dat best doen als tenminste niet het hele M-F maandag op de stoep staat.


full


Dit is, of was dé manier voor machinebouwers of automobiel/motorfabrikanten.
Ik weet niet wat er tegenwoordig exact met CNC kan. Wel veel.
Ik neem aan dat een CNC draaibank deze kleine diameter kan afsteken, en dat het dan vlak genoeg is én aan de maat.

Maar volgens mij is het privé helemaal niet noodzakelijk dat zo'n ringetje exact vlak is. Als er 5 honderste, of zelfs 1 tiende inzit lijkt mij niet echt een probleem.
Je klemt het vast met bouten en dat is het. Als ze alle 8 maar exact hetzelfde aan de maatvoering en onvlak zijn, dan lijkt het mij niet echt een probleem.

En ik vind beide manieren wel goed. Heb je kennissen die via hun werk onderdelen mogen laten laseren, dan neem je deze manier.
2,5 mm plaat en je schuurt de braampjes eraf met een schuurmachine.
Heb je alleen kennissen met een goeie degelijke draaibank die geschikt is voor dit pielwerk, dan neem je deze manier.

Bij mijn vorige werkgever waar ik 15 jaar heb gewerkt hadden ze zelf een grote draaierij/frezerij.
5 conventionele draaibanken op een rij. De achterste kleinste was zeer geschikt voor dit pielwerk.
Een kleine klauwplaat waar zachte bekken in konden. als ze echt secuur werk hadden dan draaien ze eerst het kamertje in de 3 bekken uit, en even weer vlakken aan de voorkant.
Stukje geslepen as erin van de goeie diameter/of bijna de goeie diameter. Gat erin boren van de goeie diameter.
Dan had je 2 mogelijkheden, gelijk afsteken op de goeie dikte. Je steekt een ringete af en meet deze op, en steld de beitel bij totdat de dikte goed is., en steekt de andere 7 af.
Optie 2, alle 8 een paar tiende groter afsteken en daarna vlakken op de goeie dikte.
Dat ringete pastte dan alleen maar in de klauwplaat met het uitgedraaide kamertje in de 3 klauwtjes.
 
Laatst bewerkt:
En vroeger had je nog de LTS. De ultieme mogelijkheid om de buurjongen even acht ringetjes te laten draaien met hulp van de leraar.
Hoe lang je erover deed, dat maakte niet uit.
Daarna had je de MTS, waar alleen nog één CNC draai en freesbank stond. Voornamelijk om het programmeerwerk te leren.

TS, probeer anders eens bij een metaalopleiding?
 
Daarna had je de MTS, waar alleen nog één CNC draai en freesbank stond. Voornamelijk om het programmeerwerk te leren.

TS, probeer anders eens bij een metaalopleiding?
Wij hadden op de MTS 14 conventionele draaibanken met aut. voeding en digitale aflezing plus 2 CNC draaibanken.
M.b.t. frezen hadden wij 12 conventionele freesbanken met aut. voeding en digitale aflezing plus 4 CNC draaibanken.
En dat op 30 leerlingen per klas.

Dit was de MTS Hendrick de Keyser afd. fijnmechanica in Amsterdam in de jaren tachtig/negentig.
 
Laatst bewerkt:
Ehm,
Van de laatste meneer die m'n enfield wiel(trommel uitdraaien) onder handen heeft gehad heb ik gehoord dat hij kon zien dat hij/iets in de draaibank is 'wezen gillen'.
Wat betekend dat eigenlijk?

Ik ken eigenlijk alleen de term zingen, maar er word hetzelfde bedoeld.
Het kan aan de beitel liggen of aan het werkstuk. Of beide.

Als de bank te klein is voor het werk, dan gaat alles trillen en hoor je het werkstuk zingen.
Als de beitel ver uitsteekt en niet massief genoeg is gaat het zaakje ook zingen.

Meestal kun je een naaf niet rechtstreeks inspannen in een klauwplaat. Je moet een hulpstuk gebruiken of maken.
Als er toch een randje aanwezig is en de naaf word tegen beter weten toch hierop geklemt, dan gaat het zaakje zingen en word de trommel onrond. En het is gevaarlijk.

Waarschijnlijk is de beste methode dat de naaf tegen een dikke vlakke plaat met allemaal bevestiginggaten word geklemd.
De naaf moet dan vlak en exact in het hart worden uitgelijnd. Hiermee voorkom je het zingen.

Een andere mogelijkheid is uitlijnen en kotteren.
Ik denk trouwens dat een cnc freesbank tegenwoordig hetzelfde kan, de trommel mooi rond uitfrezen.

Nog een laatste mogelijkheid is dat de wanddikte te dun is geworden na drie keer uitdraaien (misschien is het in het verleden ook al eens uitgedraaid )
Het kan ook nog materiaalmoeheid zijn. De naaf met gegoten spaken en velgen vervormt tijdens het uitdraaien en komt niet terug in de oorspronkelijke stand.
Of het zaakje tordeert tijdens het afstellen en remmen.

Allemaal mogelijkheden, is moeilijk van afstand te zeggen waar het nu exact een ligt.
Waarschijnlijk is het een combinatie van bovenstaande.
Eigenlijk had 1 van de 3 experts het werk moeten weigeren om deze redenen.
Waarom ze dat geen van drieën niet gedaan hebben vind ik persoonlijk wel apart :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan