Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
De machine is een Bridgeport bouwjaar 1948 :Y
Waarschijnlijk door de Amerikanen na de oorlog geschonken aan de KLM

Gaaf zeg, ik dacht de onderkant al te herkennen maar jij hebt nog een ronde diepteverstelling voor de kop ipv eentje met zwaluwstaarten zoals de latere, ik heb er ééntje uit 1970 (in licentie gemaakt door Adcock & Shipley).

full
 
Mooi spul!

Vraagje aan de heren hier... ik zit zoals sommige van jullie weten in het hoge Noorwegen, en probeer dus een beetje business te creeeren met het CNC-werk. Nu wil ik een grotere batch aluminium aan gaan schaffen..., vooral ivm transportkosten en tijd die daar elke keer mee gemoeid is. Blokken in dikte van 10 - 80mm. Ik heb een zaagmachine die tot 200mm zaag (met wat modificatie overigens... standaard 130, maar er is dus nog wel wat te halen..) Nu dacht ik dus diverse lengtes (1500mm) in diverse dikten (10-80) van 120-160-200 breed te laten zagen. Verder wat rondstaf, en wat staal-werk voor frezen, algemeen gebruik en eventueel een lastafel. Ik wil zo ongeveer rond de 5000 euro uit komen voor het totaal.
Wat denken jullie? Iemand nog tips van dit of dat zou ik ook zeker mee laten komen?
 
Laatst bewerkt:
Wat rondstaf lagerbrons er bij maakt je nog veel flexibeler in het doen van kleine motor revisie werk en dergelijke. Snel terug verdienen van je investering.

Heb ik toevallig een behoorlijke bonk van liggen, maar gebruik ik eigenlijk nooit.
Nu toevallig een project voor het maken van een gasklep-as... 8mm, dat soort klein spul komt mooi van ebay..
 
Ben ik momenteel druk op zoek naar mensen die een 5-assige CNC bank hebben en kunnen helpen met het maken van een aantal producten, kom ik dit topic tegen.


Ik heb twee verschillende problemen.

De eerste is hulp bij het vervaardigen van prototypes.

tapered-roller.jpg


Ik zoek iemand, een bedrijf, methode die de zo geheette " pockets" van bovenstaand product uit kan frezen met een nauwkeurigheid van +- 0,1mm.
Het zou om oplages gaan van rond de 500stuks.
De bakjes zouden wij zelf maken, al dan niet met het gat onderin.

Voor het idee de diameter ligt rond de 70mm en de plaatdikte is 1-2mm.

Heeft iemand een idee?

Het andere is een prive projectje.

full

Dit is rond de 60mm lang en zou ik graag van RVS gedraaid hebben en voorzien van schroefdraad aan de ingangskant.

Wie kan mij helpen of helpen aan een adres waar dit kan worden gedaan?
 
Vanaf 1.45:

Ik neem aan dat dit hetzelfde product is.


hahahah ja dat klopt, alleen wel een paar maten groter en onnauwkeuriger.

Dat van die "dode hoeken"had ik niet bij stilgestaan.
De eerste gedachte was inderdaad ook om waterstraal snijden of laser te gebruiken.
nadeel daarvan is dat het in mijn ogen weer te onnauwkeurig is op de randen.

Denk dat de optie van wellicht wortd wat de hoeken gesneden moeten worden en de rest gefreest.
Iemand nog ideeen en/of adressen?

Dank in iedergeval voor de hulp.
 
hahahah ja dat klopt, alleen wel een paar maten groter en onnauwkeuriger.

Dat van die "dode hoeken"had ik niet bij stilgestaan.
De eerste gedachte was inderdaad ook om waterstraal snijden of laser te gebruiken.
nadeel daarvan is dat het in mijn ogen weer te onnauwkeurig is op de randen.

Denk dat de optie van wellicht wortd wat de hoeken gesneden moeten worden en de rest gefreest.
Iemand nog ideeen en/of adressen?

Dank in iedergeval voor de hulp.

0.1 is juist voor frezen weer wat "onnauwkeurig" . Ik weet niet wat precies de toepassing is, maar ook frezen lijkt me in dit geval niet zaligmakend voor een strakke rand (vibraties door te weinig materiaal). Stansen zoals in de video lijkt me voor strakke snijrand toch wel een goede oplossing.
 
Lijkt mij ook. En hoeft echt niet heel duur te zijn. De stans mal is het duurst maar de bewerkingsduur is zo kort dat je dit gemakkelijk compenseert, in series van 500 stuks waar je het over hebt gaat de tijd meer kosten dan een eenvoudig malletje.
 
Ben ik momenteel druk op zoek naar mensen die een 5-assige CNC bank hebben en kunnen helpen met het maken van een aantal producten, kom ik dit topic tegen.


Ik heb twee verschillende problemen.

De eerste is hulp bij het vervaardigen van prototypes.

[afbeelding]

Ik zoek iemand, een bedrijf, methode die de zo geheette " pockets" van bovenstaand product uit kan frezen met een nauwkeurigheid van +- 0,1mm.
Het zou om oplages gaan van rond de 500stuks.
De bakjes zouden wij zelf maken, al dan niet met het gat onderin.

Voor het idee de diameter ligt rond de 70mm en de plaatdikte is 1-2mm.

Heeft iemand een idee?

Het andere is een prive projectje.

[afbeelding]
Dit is rond de 60mm lang en zou ik graag van RVS gedraaid hebben en voorzien van schroefdraad aan de ingangskant.

Wie kan mij helpen of helpen aan een adres waar dit kan worden gedaan?

Hoe maken jullie de bakjes dan?
 
Keurig netjes hoor, vakwerk.

Ik zit nog steeds in dubio over het traject zelf een router te bouwen. Aan de ene kant is het te doen, heb zo'n 10% van alle topics hierover op cnczone.nl gelezen dus nog een half miljoen te gaan. Ik kan een hoop zelfbouwen en 1 van mijn vrienden weet hier alles van en heeft er zelf al 3 gebouwd, waaronder een superzware/stabiele met 2.2 kW spindel.

Maar dan ben je wel zeker 5000 euro verder als je alleen maar topspul gebruikt voor Hiwin geleiders en omloopspindels.

En dan zie ik die dingen nog alleen maar heel voorzichtig aluminium uitknagen met een dun 8mm freesje omdat meer niet kan. Staan ze urenlang te poetsen om er een paar mm uit te halen, dat schiet niet op.

En daar staan een hele hoop mensen tegenover die zeggen voor dat geld kan je beter een oude conventionele freesbank kopen en ombouwen naar cnc. Goedkoper, sterker en stabieler, dus sneller en strakker verspanen.

Wat is wijsheid?

https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...528df01038ea9fdce70644&previousPage=lr&pos=15
 
0.1 is juist voor frezen weer wat "onnauwkeurig" . Ik weet niet wat precies de toepassing is, maar ook frezen lijkt me in dit geval niet zaligmakend voor een strakke rand (vibraties door te weinig materiaal). Stansen zoals in de video lijkt me voor strakke snijrand toch wel een goede oplossing.

een ieder en vooral Scheffers,

Dank voor het mee denken.
voor het stansen weet ik wel hoe het er aan toe gaat. Wie waren voorheen van SKF en dit is onze core business.

Nu zie ik ten eerste dat ik een denk fout maak, want de nauwkeurigheid van de pockets op de breedte mag max 0,1 zijn. dat betokens dat je de een frees naukeurigheid van 0,05 per kant moet hebben.

Verder ken ik het filmpje van die grote lagers waarbij er per stuk gestanst wordt.

Aangezien wij toch aardig wat vragen om prototypes krijgen zou lijkt het mij toch een optie om te frezen en de hoeken weg te snijden.

Het gereedschap voor het bakje, voordat we de pockets er uit halen is geen problem. Maar daarna krijg je veel vragen en aanpassingen. om steeds het gereedschap aan te passen wordt toch een dure aangelegenheid en als de business niet door gaat al helemaal.

@Scheffers,
De machines welke jij de link van stuurde, zouden die zoiets kunnen.
had niet het idee dat dit 5-assige machines waren, maar goed moet ik ook toegeven dat ik me er nog niet heel erg in heb verdiept.

Miscchien dat ik mijn vraag anders moet stellen

Wie heeft een idee wat de beste manier zou zijn om dit te vervaardigen en zou mij kunnne helpen aan een adres om dit te proberen.

wat betreft het tweede product zoek ik gewoon iemand die voor mij 2 wan die busjes kan maken aan de hand vna een stp-file welke ik heb.
 
Bakjes zijn niet complex en maken wij op transfer persen

voorbeeldje
[afbeelding]

gereedschap is alleen erg duur en complex voor de pockets

Ok, vond het al vreemd dat je de bakjes wel kon maken maar niet aan stansen dacht voor de pockets, vandaar.

Maar ik zou toch aan snijden denken, misschien deze eens benaderen?

3D-Waterstraalsnijden | FlowCut Waterjet Cutting

Hoort alleen dan niet meer in dit topic natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan