Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Ik heb een poging gedaan om brillen te maken voor mijn Devalliere C130 draaibank.
Maar dat haalt niks uit.
Een lange as geprobeerd af te draaien maar dat trilt en doet alles wat het niet zou moeten doen.
Iemand een idee waar ik brillen (zowel vast als meelopend) op de kop kan tikken voor deze bank?

Ik heb te vroeg gemopperd. :+
Ik heb vanavond de bril een beetje geoptimaliseerd, een extra plaatje erin gelast en de steunboutjes beter bevestigd. Het is nou een stuk stijver geworden en het resultaat is helemaal niet slecht.
Een as rond 30 over een halve meter afgedraaid naar 22 en de afwijking in diameter is nou nog 0.4 mm. Het wordt een torsiestang dus de diameter komt niet zo heel kritisch maar ik wil het wel graag goed hebben.Het probleem met een meelopende bril is dat de rolletjes in combinatie met de beitel de diameter bepalen. De fout van de vorige snede wordt zo gekopiëerd en zelfs versterkt. Ik ben nou iedere 30 mm gestopt om te meten en zonodig te corrigeren. Volgens mij moet dat handiger kunnen.
Al tips en adviezen zijn welkom.
Er moet nog 2 mm mm in diameter af en dan draai ik hem om om da andere kant ook af te draaien zodat het dunne stuk in totaal 850 mm lang wordt

full


Plaatjes zijn altijd leuk hè *D
 
Een gedachtenkronkel waarbij ik uitga dat aan de rechterkant een meedraaiende center zit. Verder dat je de twee rollen (de bril) op de dwarsslede verschuiven en verstellen kan tov. de beitel.

Werken van links naar rechts, dus bij de klauwplaat beginnen. Daar ben je in ieder geval speling vrij. Ca. 3 cm afdraaien op de door jou bepaalde maat. Stoppen en de bril strak tegen het net afgedraaide stuk aanzetten. Hij staat dus iets verschoven tov. de beitel. De bril rust dus tegen het net afgedraaide deel en loopt nu mee met de beitel naar de rechterkant.
 
Aan de rechterkant zit een vaste bril maar dat maakt voor de werking van het idee niet uit.
Ik heb geen linkse beitel dus ik ga jouw idee andersom uitvoeren.
Stukje schoondraaien met de meelopende bril voor de beitel uitlopend.
Dan de beitel en bril van positie wisselen en de hele lengte in één keer afdraaien waarbij de bril de beitel volgt.
De uitdaging zit daarbij wel in een stukje spanenmanagement want die hebben de neiging om tussen de as en de wieltjes van de bril te kruipen
 
Laatst bewerkt:
In een as van 30mm zit op een halve meter heel weinig flex toch?
Ik ga er vanuit dat het stuk eigenlijk net te lang is om tussen de centers te draaien?
Hoe groot is je as-doorlaat? Is t niet mogelijk een klein stuk in diameter af te draaien zodat de as door de klauwplaat en as-doorlaat kan?
 
Laatst bewerkt:
De totale lengte is ongeveer 1200 mm waarvan 850mm, in het midden, terug gedraaid wordt naar rond 20. Aan beide einden blijft de dikte dus 30.
De doorlaat van mijn bank is ruim 25 mm
Dus het vereist wat creativiteit om het gedaan te krijgen.
30 mm kunje misschien wel oppoetsen over een grotere lengte maar als het dunner wordt gaat het wel degelijk trillen en dan lukt het niet meer om fatsoenlijk te draaien.
 
@jaap43

Uiteindelijk bleek jouw tip om van de klauwplaat af naar rechts te werken de juiste methode.
Erwin Hofste, EHE, wees me de manier waarop ik dat met mijn beschikbare beitels kon doen
Weer veel bijgeleerd in een paar dagen
 
Wie van jullie werkt er met een oudere freesbank met TNC155-355 of vergelijkbaar en heeft wel eens problemen met het soepel laten lopen van grotere programma's?
Bij mijn TOS , die op TNC355 draait komt het nogal eens voor dat een door HSM / Fusion360 geprocessed programma niet soepel loopt. Ik kan het programma wel wat aanpassen door de toleranties etc, maar sommige programma's zijn op normale snelheid niet zonder stotteren van de machine te draaien. Ik ben nu vandaag bezig geweest met het testen van ISO code tov de Heidenhain code, maar kan hierin nog niet echt onderscheid maken. Volgende wat ik wil gaan proberen is de acceleratie van de machine in de instellingen wijzigen, om zo te kijken of ik op iets lagere snelheid de 'schokjes' toch uit de programma's kan krijgen...
Wie is hier ook wel eens mee bezig geweest?
 
Laatst bewerkt:
Ben niet zo thuis in de TNC355.
Maar bij mijn machine maakt het uit of je in constant velocity mode of in exact stop mode loopt.(G61 of G64 )
Bij exact stop springt de machine bijna van de fundatie af en bij constant velocity loopt de machine heel soepel.
 
Kijk, dat zijn goede tips. Vanmorgen wat in de machine parameters gerommeld en de versnellingen op de Y en X teruggeschroefd naar 0.1 (stonden op 2m/s^2) maar nog niet echt het gewenste effect eigenlijk. Nog steeds schokken bij een toolpath dat bestaat uit vele coördinaten..

Ik heb gister pas mijn eerste G code in de machine geladen, heb tot nu toe met de heidenhain code gewerkt. Ga dus eens in het hier boven voorgestelde duiken! (ik moet dit dus straks wel op een of andere manier in een postprocessor zien te wurmen, maar dat is een tweede)
 
Even vlug gekeken, maar TNC355 ondersteunt niet direct de G61 of G64. Ik denk overigens wel dat ik het in deze hoek moet gaan zoeken, Heidenhain heeft een aantal van dit soort functies (welke hoogstwaarschijnlijk niet worden aangemaakt door de postprocessor die ik nu gebruik in HSMWorks en Fusion360). Morgen dagje testen :)
 
Het gaat dus eigenlijk voornamelijk fout bij dit soort codes. Nu is het in dit geval een zogenaamde 'lead-in'. Die kan ik in mijn CAM programma wel aanpassen en minimaliseren, maar er zijn dus ook toolpaths met lijkende code (3D objecten dus), en daar heb ik dus dezelfde problemen mee. De postprocessor maakt er dit soort code van en mijn machine is er niet blij mee bij normale feed-rate.. Ik kan het aantal coordinaten minimaliseren door er een Smooth-filter over te gooien, maar dit gaat ten goede van de nauwkeurigheid en 100% optimaal krijg ik het vaak niet.
full
 
Laatst bewerkt:
Hierdoor krijg je het schokken.
Zijn allemaal hele kleine lijn stukjes.
Met exact stop stopt de machine ook werkelijk bij het eind van elk lijnstukje en start weer bij de volgende.
Zou je dat met constant velocity doen dan remt de machine wel af maar niet helemaal en loopt vloeiend over naar de volgende lijn.

Mooier zou zijn als die lijnstukjes een vloeiende lijn zou zijn.

Bij mij ziet het er zo uit:

full


Het worden allemaal aan een gesloten krommingen.
Maar ik maak er ook in mijn cadcam programma altijd een polyline van.
Doe ik dat niet dan krijg je allemaal lijnstukjes.
 
Laatst bewerkt:
ja in mijn CAM programma kan ik verschillende kanten op.. maar sommige opties (3d adaptive clearing) en (3D trace, voor bijvoorbeeld een 3d camfer) krijg ik dus altijd die lijn segmentjes. CAMBAM heb ik al eens over gelezen, zal het eens proberen :)
 
Je moet toch wel een optie hebben om er geen lijnsegmentjes van te maken?
Heb ook nog een ander cadcam programma die die optie heeft.
Uiteraard moet je postprocessor daar wel geschikt voor zijn.

Zit misschien niet daar de fout?

Cambam is leuk maar niet zo uitgebreid als andere duurdere cam programma`s en 3d werk is wat omslachtig .
Moet wel zeggen dat ik het altijd gebruik.
 
Maakt niet uit welke postprocessor ik ook probeer...(dus ook voor en moderne haas etc..) de losse lijntjes zoals HSM-Fuision360 ze bedenken blijven hetzelfde.
Bijvoorbeeld hier, bij een 3D adaptive... combinatie van arcs en losse lijntjes, ik kan hem dus wel filteren en -groffer- maken, dat scheelt me enorm veel data, maar blijkt nog niet altijd genoeg te zijn om het stotteren tegen te gaan.
Misscien toch gewoon een gevalletje data starvation en wellicht een beperking van de oude TNC besturing. (die er niet op is ontworpen om dit soort toolpaths te handelen natuurlijk)
full
 
Ik heb hem!!! Het is de M90 + nog een aantal aanpassingen in de machineparameters :)
Nu het volgende, waar ik al bang voor was, ik moet achter elke lineaire stap M90 in de code krijgen... hier moet ik dus m'n postprocessor voor gaan aanpassen, even puzzelen dus weer. Maar hij gaat nu iig lekker smooth zoals ik wil, dit gaat me bakken met tijd schelen en veel sneller de gewenste finish bezorgen!
 
Overigens moet ik nog testen of ik door deze aanpassingen niets aan andere functionaliteit heb verloren, zoals boringen etc, maar geloof niet dat deze daar invloed op hebben :)
 
Als je een ronde boring hebt moet je deze denk ik niet gebruiken.
Heb het even opgezocht M90 is constant feedrate on corners.(een handleiding gevonden)
Hiermee kan je een afwijking krijgen.

Dus bij pockets die een passing zijn niet gebruiken of bij een scherpe hoek.
En bij de rest wel gebruiken.
 
Nee precies, nu heb ik het in de postprocessor zo neergezet dat ik hem alleen na lineaire (de problematische) bewegingen krijg.
Maar heb dus ook de postprocessor zonder de functie :) Eenvoudig switchen dus bij het aanmaken van de code.
 
Precies ;) Gaat iig enorm schelen in ruw frezen, leek ooit wel eeuwen te duren, en machine stond dan bij elk klein hoekje kantje te schudden... Ben erg benieuwd wat het gaat doen met 3d contouren voor bepaalde finishes :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan