Motor-Forum

Select Forum

Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic.

't is maar ijzer

Reg. datum:
02 mrt. 2010
quote:
slijptol schreef op 30 september 2017 @ 10:25:
Ik heb een poging gedaan om brillen te maken voor mijn Devalliere C130 draaibank.
Maar dat haalt niks uit.
Een lange as geprobeerd af te draaien maar dat trilt en doet alles wat het niet zou moeten doen.
Iemand een idee waar ik brillen (zowel vast als meelopend) op de kop kan tikken voor deze bank?

Ik heb te vroeg gemopperd. :+
Ik heb vanavond de bril een beetje geoptimaliseerd, een extra plaatje erin gelast en de steunboutjes beter bevestigd. Het is nou een stuk stijver geworden en het resultaat is helemaal niet slecht.
Een as rond 30 over een halve meter afgedraaid naar 22 en de afwijking in diameter is nou nog 0.4 mm. Het wordt een torsiestang dus de diameter komt niet zo heel kritisch maar ik wil het wel graag goed hebben.Het probleem met een meelopende bril is dat de rolletjes in combinatie met de beitel de diameter bepalen. De fout van de vorige snede wordt zo gekopiëerd en zelfs versterkt. Ik ben nou iedere 30 mm gestopt om te meten en zonodig te corrigeren. Volgens mij moet dat handiger kunnen.
Al tips en adviezen zijn welkom.
Er moet nog 2 mm mm in diameter af en dan draai ik hem om om da andere kant ook af te draaien zodat het dunne stuk in totaal 850 mm lang wordt

bril.jpg

Plaatjes zijn altijd leuk hè *D
Working on a motorcycle, working well, caring, is to become part of a process, to achieve an inner peace of mind. ...

BMW R65

Reg. datum:
11 aug. 2008
Een gedachtenkronkel waarbij ik uitga dat aan de rechterkant een meedraaiende center zit. Verder dat je de twee rollen (de bril) op de dwarsslede verschuiven en verstellen kan tov. de beitel.

Werken van links naar rechts, dus bij de klauwplaat beginnen. Daar ben je in ieder geval speling vrij. Ca. 3 cm afdraaien op de door jou bepaalde maat. Stoppen en de bril strak tegen het net afgedraaide stuk aanzetten. Hij staat dus iets verschoven tov. de beitel. De bril rust dus tegen het net afgedraaide deel en loopt nu mee met de beitel naar de rechterkant.
gehad: Honda CB250RS, Kawasaki 305Ltd, Honda CX500, Kawasaki GT550, nu: BMW R65

't is maar ijzer

Reg. datum:
02 mrt. 2010
Aan de rechterkant zit een vaste bril maar dat maakt voor de werking van het idee niet uit.
Ik heb geen linkse beitel dus ik ga jouw idee andersom uitvoeren.
Stukje schoondraaien met de meelopende bril voor de beitel uitlopend.
Dan de beitel en bril van positie wisselen en de hele lengte in één keer afdraaien waarbij de bril de beitel volgt.
De uitdaging zit daarbij wel in een stukje spanenmanagement want die hebben de neiging om tussen de as en de wieltjes van de bril te kruipen
Working on a motorcycle, working well, caring, is to become part of a process, to achieve an inner peace of mind. ...

Reg. datum:
14 mei. 2013
In een as van 30mm zit op een halve meter heel weinig flex toch?
Ik ga er vanuit dat het stuk eigenlijk net te lang is om tussen de centers te draaien?
Hoe groot is je as-doorlaat? Is t niet mogelijk een klein stuk in diameter af te draaien zodat de as door de klauwplaat en as-doorlaat kan?
Kawasaki Z750B / Z750B caferacer | TK: Schuuropruiming

't is maar ijzer

Reg. datum:
02 mrt. 2010
De totale lengte is ongeveer 1200 mm waarvan 850mm, in het midden, terug gedraaid wordt naar rond 20. Aan beide einden blijft de dikte dus 30.
De doorlaat van mijn bank is ruim 25 mm
Dus het vereist wat creativiteit om het gedaan te krijgen.
30 mm kunje misschien wel oppoetsen over een grotere lengte maar als het dunner wordt gaat het wel degelijk trillen en dan lukt het niet meer om fatsoenlijk te draaien.

't is maar ijzer

Reg. datum:
02 mrt. 2010
@jaap43

Uiteindelijk bleek jouw tip om van de klauwplaat af naar rechts te werken de juiste methode.
Erwin Hofste, EHE, wees me de manier waarop ik dat met mijn beschikbare beitels kon doen
Weer veel bijgeleerd in een paar dagen

GTS1000 / GT750

Reg. datum:
07 jul. 2003
Nooit te oud en te grijs dus.....

GTS1000 / GT750

Reg. datum:
07 jul. 2003
Wie van jullie werkt er met een oudere freesbank met TNC155-355 of vergelijkbaar en heeft wel eens problemen met het soepel laten lopen van grotere programma's?
Bij mijn TOS , die op TNC355 draait komt het nogal eens voor dat een door HSM / Fusion360 geprocessed programma niet soepel loopt. Ik kan het programma wel wat aanpassen door de toleranties etc, maar sommige programma's zijn op normale snelheid niet zonder stotteren van de machine te draaien. Ik ben nu vandaag bezig geweest met het testen van ISO code tov de Heidenhain code, maar kan hierin nog niet echt onderscheid maken. Volgende wat ik wil gaan proberen is de acceleratie van de machine in de instellingen wijzigen, om zo te kijken of ik op iets lagere snelheid de 'schokjes' toch uit de programma's kan krijgen...
Wie is hier ook wel eens mee bezig geweest?

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.