Is mijn volgende motor elektrisch?

Je reactie is ronduit belachelijk, aan alle soorten van vervoer zitten voor en nadelen. Ook milieutechnisch. Het stoort mij, dat er geen normale discussie kan worden gevoerd en dat iemand die een tegengeluid geeft gelijk afgebrand moet worden.
In een discussie wissel je feiten uit en argumenteer je waarom juist deze feiten volgens jou van belang zijn.
Dat is wat anders als linkjes neerplempen van mensen die duidelijk vooringenomen zijn en halve waarheden verkondigen..
 
Nrc zie ik niet als een leugenachtige krant.

Het doel van die links is overigens niet een mening verkondigen, maar duidelijk maken, dat elektrisch rijden ook een keerzijde heeft, waar over nagedacht moet worden. Elke vorm van energie heeft impact op de natuur, zijn het niet de fossiele brandstoffen, dan is het de winning van grondstoffen. Wat hier als groen wordt gezien, veroorzaakt aan de andere kant van de wereld een milieuramp van ongekende omvang, die het leven van meer dan honderd miljoen mensen bedreigd. Dat lijkt me iets, wat je in de discussie niet mag negeren. Veel voorstanders van elrktrisch rijden zijn daar blind voor en willen er niets van weten, dat stoort me. De vervuiling in China is ook in de 2e kamer meermalen besproken. De youtube link is van een documentaire van een gedegen duitse omroep, niet van de sensatie pers.
 
....Het stoort mij, dat er geen normale discussie kan worden gevoerd en dat iemand die een tegengeluid geeft gelijk afgebrand moet worden....

O, is dit het tegengeluid, dan heb ik het vóórgeluid zeker gemist...

Je plant drie links, ze hebben hooguit zijdelings met het onderwerp van doen en daar moeten we het mee doen.

Kijk, dit is gewoon weer zo'n topic in de reeks van: "Wat wordt mijn volgende motor", daar zijn er honderden van.
Meestal komen de onvermijdelijke Bandits, Diversions en Fazers je om de oren en dat is prima, die mensen hebben er vast goede ervaringen mee en wilen die delen.

Zal ik in zo'n topic dan ook maar links neerplempen net zoals jij doet, links over geluidsoverlast van vliegtuigen (want verbrandingsmotoren), links over de olieramp met de Exxon Valdez (want olie waar benzine uit gehaald wordt), links over de overlast door verkeerslawaai op de A10 West (want met een Diversion kun je ook deelnemen aan het verkeer).

Dat is ongeveer wat jij hier doet.

En over de ervaring met bepaalde motoren, in dit topic is het iets anders.
De overeenkomst tussen ongeveer álle tegenstanders van elektrisch rijden is dat ze er geen van allen ervaring mee hebben.
Dát stoort míj...
 
Laatst bewerkt:
TNO rapport niet gelezen? Die hebben dus uitgezicht wat de milieu-impact is van benzine-, diesel-, gas-, en electrische voertuigen met een uitgebreide well-to-wheelanalyse die de hele keten meeneemt, dus van productie tot na recycling. Lees het en trek zelf je conclusie maar.
http://publications.tno.nl/publicat...86.pdf&usg=AFQjCNHLRtK09kYj_kEa6rIUMxhZmm-bpw

Geen enkele vorm van energiewinning is milieu neutraal. Niet met de huidige methodes in ieder geval. Alleen valt de schade door winning van zeldzame metalen in het niet bij de milieuschade van het verwerken van fossiele brandstoffen, ben ik bang.
 
TNO rapport niet gelezen? Die hebben dus uitgezicht wat de milieu-impact is van benzine-, diesel-, gas-, en electrische voertuigen met een uitgebreide well-to-wheelanalyse die de hele keten meeneemt, dus van productie tot na recycling. Lees het en trek zelf je conclusie maar.
http://publications.tno.nl/publicat...86.pdf&usg=AFQjCNHLRtK09kYj_kEa6rIUMxhZmm-bpw

Geen enkele vorm van energiewinning is milieu neutraal. Niet met de huidige methodes in ieder geval. Alleen valt de schade door winning van zeldzame metalen in het niet bij de milieuschade van het verwerken van fossiele brandstoffen, ben ik bang.
Om te beginnen gaat dit rapport al uit van een afschrijving in 220.000km. Dat wekt al de indruk dat er naar een doel gestuurd wordt. De accu's worden al voor 3 ton gegarandeerd. Onderhoud wordt wel genoemd maar niet hoe dit onderbouwd is. In twee ton gaat er aardig wat aan olie en filters doorheen. Olieverbruik is er kennelijk niet. Het TNO rapport gaat er ook van uit dat de accu's na 2 ton gesloopt worden. In de praktijk zie je dat accu's gerefurbished worden of in stationaire toepassingen gebruikt worden.
Waarom geen rechtstreeks vergelijk tussen een Tesla en een Audi A8? Waarom wordt het diffuus gemaakt door merken en modellen te mixen?
Ondanks dat ik de samensteller van het rapport eens zou willen doorvragen over de aannames komt de BEV er toch gunstiger uit in CO2 emissie..
 
OK, even een vraag aan jou, de ervaringsdeskundige;

Je hebt vast vergeleken voordat je tot aanschaf over ging.
Waarom een Zero?
Ik heb me heel snel georiënteerd, ik ben niet iemand van maandenlang onderzoek. Ik kwam uit bij de BMW scooter. Die vond ik erg lelijk, en belangrijker: geen serieuze actieradius, geen serieuze topsnelheid maar wel loeizwaar :? Dan was er de Energica, die ik niet kan/wil betalen, en mijn interesse ligt ook niet echt bij supersport. Toen Zero, volgens mij de enige echt serieuze, verschillende modellen en uitvoeringen, goede prestaties en een dealer in de buurt. Boem, klaar :)
 
Kun je nagaan, als je je accu's dus langer dan 220.000km gebruikt en het olieverbruik van verbrandingsmotoren meerekend word de BEV *nog* gunstiger! :)
 
Ik ben sceptisch echter mijn ogen zijn wel geopend.
Elektrisch rijden is misschien al over het kantelpunt heen.
Het is al eerder genoemd hier:
- Optrekken is super snel
- accukracht-vermindering is vrijwel niet meer bestaand of verwaarloosbaar.
- Snelheid is ook vandaag de dag behoorlijk.
Blijft over de actieradius.
Ik verwacht dat die ook snel omhoog zal gaan.

Huidige elektrische motoren kan je over 8 jaar gewoon nog betere accu's, als update voor een grotere actieradius.
 
Om te beginnen gaat dit rapport al uit van een afschrijving in 220.000km. Dat wekt al de indruk dat er naar een doel gestuurd wordt. De accu's worden al voor 3 ton gegarandeerd. Onderhoud wordt wel genoemd maar niet hoe dit onderbouwd is. In twee ton gaat er aardig wat aan olie en filters doorheen. Olieverbruik is er kennelijk niet. Het TNO rapport gaat er ook van uit dat de accu's na 2 ton gesloopt worden. In de praktijk zie je dat accu's gerefurbished worden of in stationaire toepassingen gebruikt worden.
Waarom geen rechtstreeks vergelijk tussen een Tesla en een Audi A8? Waarom wordt het diffuus gemaakt door merken en modellen te mixen?
Ondanks dat ik de samensteller van het rapport eens zou willen doorvragen over de aannames komt de BEV er toch gunstiger uit in CO2 emissie..
Welke olie wordt er dan volgens jou (veel) gebruikt?
Ik denk alleen olie voor vering ? Eindaandrijving? En hoe vaak vervang je die tegenwoordig nog?
En filters snap ik ook niet?
 
Laatst bewerkt:
Welke olie wordt er dan volgens jou (veel) gebruikt?
Ik denk alleen olie voor vering ? Eindaandrijving? En hoe vaak vervang je die tegenwoordig nog?
En filters snap ik ook niet?
Ververs jij nooit je carterolie? Met een filtertje en af en toe je versnellingsbak? Hoef jij nooit olie bij te vullen tussen beurten?
Dus elke 10k 3 liter olie en een filter. En volgens BMW ook nog elke 15K de bak en eindaandrijving. Daarnaast nog brandstof en oliefilters.
We laten dat tegenwoordig niet meer in het riool lopen maar het moet wel verwerkt worden.
http://www.bmwmoc.com/portals/bmwmoc/Skins/bmwmoc-PSN/kbikes.pdf
 
Ik heb me heel snel georiënteerd, ik ben niet iemand van maandenlang onderzoek. Ik kwam uit bij de BMW scooter. Die vond ik erg lelijk, en belangrijker: geen serieuze actieradius, geen serieuze topsnelheid maar wel loeizwaar :? Dan was er de Energica, die ik niet kan/wil betalen, en mijn interesse ligt ook niet echt bij supersport. Toen Zero, volgens mij de enige echt serieuze, verschillende modellen en uitvoeringen, goede prestaties en een dealer in de buurt. Boem, klaar :)


Duidelijk, dank je wel.
Snap je keuze wel, eerlijk gezegd voor mij ook de beste keuze, als woon/werk mobiel.
En je bent erg enthousiast/ overtuigd erover, tijd voor een proefrit :-)
 
Ik ben sceptisch ...
... over de actieradius.
Persoonlijk vind ik de huidige actieradiussen al niet slecht. Ik meen ergens iets te hebben gelezen van een Zero in standaard versie 235km? Wel, aan 103km woon werk per werkdag is dat voor mij twee keer heen en weer. Vind ik niet slecht.
Ik verwacht dat die ook snel omhoog zal gaan.
Stijgen zal die wel, maar persoonlijk verwacht ik niet dat die pijlsnel zal stijgen. Maar goed, elk beetje dat die stijgt is gewoon een goede zaak.
Btw: als ik mag kiezen, behoudt de actieradius, maar laat de aankoop prijs dalen *D
Huidige elektrische motoren kan je over 8 jaar gewoon nog betere accu's, als update voor een grotere actieradius.
Ik stel mij de vraag of het na 8 jaar niet gewoon rendabeler is gewoon een nieuwe motor te kopen ipv nieuwere batterijen. Is de batterij niet het duurste onderdeel? En na 8 jaar aan 25.000km zit je al aan 200.000km. Niet dat de rest van de motor dan rot op is, maar of het nog een nieuwe batterij waard is?
 
Ververs jij nooit je carterolie? Met een filtertje en af en toe je versnellingsbak? Hoef jij nooit olie bij te vullen tussen beurten?
Dus elke 10k 3 liter olie en een filter. En volgens BMW ook nog elke 15K de bak en eindaandrijving. Daarnaast nog brandstof en oliefilters.
We laten dat tegenwoordig niet meer in het riool lopen maar het moet wel verwerkt worden.
http://www.bmwmoc.com/portals/bmwmoc/Skins/bmwmoc-PSN/kbikes.pdf
Is het bij een BMW niet om de 15.000 of 20.000 km dat je olie moet wisselen?

Bij mijn Suzuki om de 6.000km en het oliefilter om de 18.000km.
Echter door mijn rustige rijstijl adviseert men mij bij Suzuki om de 10.000km olie te wisselen, en het filter om de 20.000km.
Ik doe echter olie EN filter elke 10.000km. Dat geet 3,5L per beurt.
In 220.000km heb ik dus 77L gebruikt, verspreid over ongeveer 7,5 jaar in mijn geval.
Olie bijvullen tussendoor? In geen geval nodig bij een Soes!

Dus denk dat dat oliegebruik wel heel goed meevalt.

Benzine verbruik geeft na 220.000km 9.900L, aan 4,5L/100km geteld, dat is het reële verbruik van mijn motor en dikwijls ook minder*. 9.900L verbrand olieproduct is in mijn gedacht toch eindeloos veel slechter dan 77L afgewerkte olie die verwerkt moet worden. Maar ik ben geen studiebol op dat gebied, dus ik zeg maar wat omdat het mij logisch lijkt ;)

* het laagste verbruik tot nu toe, 4,04L/100km. 21,20L getankt na 525,0km gereden te hebben
 
Ververs jij nooit je carterolie? Met een filtertje en af en toe je versnellingsbak? Hoef jij nooit olie bij te vullen tussen beurten?
Dus elke 10k 3 liter olie en een filter. En volgens BMW ook nog elke 15K de bak en eindaandrijving. Daarnaast nog brandstof en oliefilters.
We laten dat tegenwoordig niet meer in het riool lopen maar het moet wel verwerkt worden.
http://www.bmwmoc.com/portals/bmwmoc/Skins/bmwmoc-PSN/kbikes.pdf
Waar heeft een elektrische motor een carter voor nodig?
 
Oh? Raar geformuleerd dan. Als je wilt laten zien dat elektronisch rijden beter is voor het milieu dan laat je toch niet het olie verbruik van brandstof motoren weg?

Ik zal eerst dat rapport eens gaan lezen. Mogelijk is mijn context incorrect.jammer dat die link niet goed werkt, is op een tablet zeer onhandig, op naar de pc
 
Laatst bewerkt:
@ Dkp .. de actieradius, is voor mij nog net niet genoeg. Ik rij vaak erg lange afstanden.

Maar ik ben positief :) jullie zijn de... vroege aanpassers.. respect daarvoor.
Jullie bewijzen dat je in veel voorkomende vervoerssituaties gewoon nu al kan overstappen op elektrisch rijden.
Benzinemotoren hebben hun langste tijd gehad.
Overal worden de milieunormen strenger, dus je kan gewoon over een jaar of wat geen grote stad in Europa meer in op een benzinemotor.
 
Persoonlijk vind ik de huidige actieradiussen al niet slecht. Ik meen ergens iets te hebben gelezen van een Zero in standaard versie 235km? Wel, aan 103km woon werk per werkdag is dat voor mij twee keer heen en weer. Vind ik niet slecht.Stijgen zal die wel, maar persoonlijk verwacht ik niet dat die pijlsnel zal stijgen. Maar goed, elk beetje dat die stijgt is gewoon een goede zaak.
Btw: als ik mag kiezen, behoudt de actieradius, maar laat de aankoop prijs dalen *DIk stel mij de vraag of het na 8 jaar niet gewoon rendabeler is gewoon een nieuwe motor te kopen ipv nieuwere batterijen. Is de batterij niet het duurste onderdeel? En na 8 jaar aan 25.000km zit je al aan 200.000km. Niet dat de rest van de motor dan rot op is, maar of het nog een nieuwe batterij waard is?

Heb je ook gekeken bij welke snelheid die actieradius gehaald wordt?

ACTIERADIUS ZERO S ZF13.0 +POWER TANK
Stadsverkeer, 325 km
Snelweg, 89 km/h, 198 km
» Gecombineerd, 246 km
Snelweg, 113 km/h, 163 km
» Gecombineerd, 217 km
EU Richtlijn 134/2014, Bijlage VII, 168 km
 
@ Hremi.... ja dat is wat ik bedoel. Voor mij persoonlijk nog onvoldoende.

Toch is er een groep voor wie dat wel voldoende is, toch?
En je ziet om je heen, ook vandaag weer in het nieuws, dat de milieu-zones snel worden ingevoerd.
Met benzinemotoren wordt het straks slalom rijden om de grote steden heen door Europa.

Maar ik moedig iedereen aan die het wil en kan betalen om over te stappen.
Hier in Zwolle zie je in de binnenstad ook steeds meer elektrische voertuigen de winkels bevoorraden. Waar het kan, moeten we het doen, lijkt me.
De Zero waar ik een stukje op reed, deed het super. Voor de regio echt voldoende. En als er een uniform laadsysteem komt in heel Europa, dan kan je ook gewoon onderweg laden. Is een kwestie van tijd. :) Ik zou zeggen... maak een proefrit. Het zal je verbazen.
 
Ok stuk gelezen. Hl: dan praat je dus over 22 verversingen a 5 liter. Dus circa 110 liter op 220000 km, zeg kilo per liter is dan 0.5 mg/km. Het lijkt mij dat ze dat wel hebben meegenomen in de onderhouds co2.
 
Ik wil persoonlijk graag gewoon op benzine overal naartoe kunnen rijden. Het verbieden ervan, danwel instellen van extreme milieu zones is een linkse hobby.
Net als met betalen voor groene stroom, die de stroombedrijven vervolgens jarenlang... van kerncentrales zelf goedkoop inkochten. Het is meestal een ordinair winstmaak-model onder het motto.. milieu... De overheid doet dit idem dito.
Elektrisch rijden moet je doen omdat je het zelf wilt en er in gelooft.
Ik ben wel blij dat het er is, zodat er keuze is!
 
Ik heb het ook al eerder gezegd. Ik ben ervoor, als er aan voorwaarden kan worden voldaan. En dat gebeurt nog (lang) niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan