GS500 valt stationair uit

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Vandaag kwam er een kijker bij mijn rode GS500 die ik heb opgelapt. De motor liep tot vandaag werkelijk perfect. Voor de verkoop hebben we de motor uitgebreid geïnspecteerd en tijdens de inspectie trok ik een van de benzineslangen of de kraan uit de tank stuk (tank teveel omhoog getrokken).

Het benzinelek heb ik direct gerepareerd met de kraan en slangen van mijn andere GS500 zodat ik wist dat het goed zat. Helaas bleek tijdens de proefrit dat hij stationair niet meer goed loopt. De motor moet handmatig met het gas draaiende worden gehouden anders valt hij uit. Bij het omhoog zetten van de stationairschroef kan hij gewoon 1500rpm blijven lopen, maar als je het gas even open trekt en loslaat dan valt deze terug tot ca 1000rpm (om daarna weer langzaam naar 1500rpm te klimmen) of valt weer uit. Ergens is iets fout gegaan maar ik heb geen idee wat. Extra info:

- benzine loopt goed door, uit de carb aftapschroeven komt een nette en constante straal benzine
- ik heb een deksel van de rechter carburateur getild om de gasschuif en naalden te laten zien. Teruggezet volgens het boekje en (bij de tweede poging) een nieuw o-ringetje onder het deksel gelegd.
- een paar weken terug heb ik de carbs compleet uit elkaar gehad om schoon te maken, alle O-ringen vervangen (vlotternaalden zagen er nog prima uit) en nieuwe gasnaalden gemonteerd. Zoals eerder gemeld liep de motor tot vandaag perfect.

Wie heeft er de gouden tip om de stationair loop weer goed te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Als ik vanaf het begin opnieuw lees is eigenlijk het enige wat je vanaf een goedlopende motor hebt veranderd is het monteren van een andere benzinekraan. Kan deze mogelijk niet juist gemonteerd zijn ?

Auke.
 
Ik heb het wel eens gehad dat een schilfertje rubber van de benzineslang boven op de vlotternaald terecht gekomen was.
Dat gaf ook deze verschijnselen.


(Met het op de carburateur schuiven van de slang was er een reepje rubber losgekomen... 😐 )
 
De vlotterhoogte is in orde. Brandstof filter en de kraan ontlucht en vervolgens gaan rijden. Een paar kilometer in de rit even stoppen en kijken, ja hoor filter nagenoeg leeg. Ook het toerental daalt nog steeds bij het naar rechts kantelen van de motor.

Conclusie: de benzine loopt niet goed door. Het enige wat ik nog niet gecheckt had was de normale benzinekraan. Deze heb ik open gemaakt en daar vond ik een schilfer benzineslang. Jeuj dacht ik dat kan niet missen.
Niet dus. Het probleem blijft; er loopt niet genoeg benzine door. Het is ook duidelijk te merken dat de motor benzinetekort heeft, hij houdt soms wat in. Op de snelweg is het helemaal erg, als je bijv 100km/h rijdt en je trekt het gas maximaal open houdt hij eerst een klein beetje in om daarna langzaam te versnellen.

De benzine loopt niet door maar ik weet niet waarom. Vlotternaalden zijn ok, evenals de vlotterhoogte. Bij het open zetten van de carburateur aftap schroeven blijft het gewoon lopen. Benzinefilter heeft ook vrije doorgang want als ik de slang lostrek en de kraan staat nog op PRI dan gutst het eruit. Benzinekraan is schoon en geeft op alle standen (On/Res/PRI) dezelfde klacht. Alle brandstofleidingen zijn nieuw, inmiddels voor de 2de keer vervangen. Kraan in de tank komt van mijn andere motor en loopt ook vrij door. Bij het wegzetten van de motor duurt het een minuut of 2 voordat het filter zich weer halfvol heeft gevuld (kraan op PRI).

Waarom loopt de benzine niet door? Waar komt die lucht in het brandstof filter elke keer vandaan?

[afbeelding]

Ik heb overigens dezelfde opstelling al jaren op mijn andere GS500 zitten zonder problemen.

Benzinetraject in delen gaan bekijken.

1. Tankslang van de kraan onder de tank eraf halen en open zetten. Kan je uitsluiten of wellicht de zeef in de tank verstopt zit of iets dergelijks.

2. Sluit deel 1 weer aan en haal de benzineslang naar carbs los en zet hem op pri, loopt het nog steeds door?

3. Haal filter eraf, misschien toch te veel weerstand voor dit bepaalde circuit aan langere anders gebogen leidingen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik vanaf het begin opnieuw lees is eigenlijk het enige wat je vanaf een goedlopende motor hebt veranderd is het monteren van een andere benzinekraan. Kan deze mogelijk niet juist gemonteerd zijn ?

Auke.
Verkeerd monteren is niet echt mogelijk. Kraan is ook niks mis mee, gecheckt en komt van een lopende motor.


Ik heb het wel eens gehad dat een schilfertje rubber van de benzineslang boven op de vlotternaald terecht gekomen was.
Dat gaf ook deze verschijnselen.


(Met het op de carburateur schuiven van de slang was er een reepje rubber losgekomen... 😐 )

Vlotternaalden en zitting heb ik dus vervangen maar daar was niks mis mee. Het enige verdwaalde rubber dat ik tegenkwam is in de benzinekraan. Dat soort ongein is dus ook de reden waarom ik toch een filter voor de carbs heb zitten. De tank blijft roestvrij maar dit soort dingen hou je altijd.
 
Vooropgesteld; ben geen expert.

Gewoon hardop meedenkend dus, misschien heb je d'r iets aan;
- Heb zelf nog nooit een (liggend) filter zonder lucht erin gezien, maar ook nog nooit onder het rijden gekeken.
- Ook wel eens startproblemen gehad (oude Honda CB) die na het verwijderen van het filter voorbij waren, waarom durf ik niet te zeggen.
- Ik stel mij zo voor dat wanneer het filter liggend is gemonteerd en er lucht aanwezig is er maar een beperkt deel van het filter gebruikt wordt. Tevens ligt het opgevangen vuil ook dan precies daar waar de benzine langs wil. Mogelijk geeft dit net teveel weerstand/net te weinig flow? Je kunt een vervuild filter eens 180° draaien t.o.v. de huidige positie?

Enniehouw; ik zou er sowieso niet zomaar vanuit gaan dat jouw problemen perse veroorzaakt worden door een gebrekkige benzinetoevoer. Je zou zomaar iets anders over het hoofd kunnen zien op die manier.
 
Slangetjes goed aangesloten? Trek anders dat slangetje van het t-stuk van je carbs. Volgens mij is dat overloop/retour. Bij verkeerd aansluiten zou dit voor overdruk in de carbs kunnen zorgen. Loopt hij ook niet lekker.....
 
Vooropgesteld; ben geen expert.

Gewoon hardop meedenkend dus, misschien heb je d'r iets aan;
- Heb zelf nog nooit een (liggend) filter zonder lucht erin gezien, maar ook nog nooit onder het rijden gekeken.
- Ook wel eens startproblemen gehad (oude Honda CB) die na het verwijderen van het filter voorbij waren, waarom durf ik niet te zeggen.
- Ik stel mij zo voor dat wanneer het filter liggend is gemonteerd en er lucht aanwezig is er maar een beperkt deel van het filter gebruikt wordt. Tevens ligt het opgevangen vuil ook dan precies daar waar de benzine langs wil. Mogelijk geeft dit net teveel weerstand/net te weinig flow? Je kunt een vervuild filter eens 180° draaien t.o.v. de huidige positie?

Enniehouw; ik zou er sowieso niet zomaar vanuit gaan dat jouw problemen perse veroorzaakt worden door een gebrekkige benzinetoevoer. Je zou zomaar iets anders over het hoofd kunnen zien op die manier.

Mijn andere GS500 heeft ook het filter liggend, daar zit wat lucht in omdat ik deze niet heb ontlucht. Geeft nooit problemen. De lucht staat net boven de uitgang van het filter omdat de rest richting carb verdwijnt.
Het filter is nieuw en niet vervuild, benzine loopt er ook gewoon hard doorheen.

Dat ik iets over het hoofd zie weet ik wel zeker maar geen idee wat. De gebrekkige benzinetoevoer kan ik gewoon zien met mijn eigen ogen; het filter is op een gegeven moment helemaal leeg. Het past ook precies bij het symptoom dalen in toerental als de motor naar rechts wordt gekanteld. Er ligt dan een prachtige luchtbel in het systeem op een iets hoger punt dan eerst.


Ik betwijfel dat het door de vlotternaalden/vlotters komt want die heb ik uitvoerig getest bij het afstellen/checken van de vlotterhoogte zowel op als los van de motor. Alles voor de vlotternaalden is maar een handjevol onderdelen en ik heb ze allemaal gezien en getest. Los van elkaar werkt alles prima, samengevoegd niet meer.

@DrEd
slangen zijn correct gemonteerd. Carb overloop gaat richting onderkant van de motor zoals het hoort. Als dit al voor overdruk zou zorgen in de carburateur zou ik echt niet weten hoe dat tot een leeg benzinefilter leidt.
 
Laatst bewerkt:
Als het filter leeg raakt zou ik zeggen dat 'ie inderdaad goed doorloopt, maar alleen niet op tijd weer gevuld wordt. Ergo; voor het filter zoeken.

Rommel (epoxy?) in de tankzeef geraakt bij het stuktrekken van de slang? Andere tank proberen?

Kraan wordt nog voldoende door vacuum open getrokken? Heb je het probleem ook als de kraan op PRI staat? En bij volle tank?

Is het een originele GS500 kraan (andere hoogteverschil t.o.v. de carbs of andere doorlaat)?
 
Laatst bewerkt:
ken de GS niet, maar op de foto zie ik dat de benzinekraan op gelijke hoogte zit als de vlotterkamers, dan moet er toch ergens een benzinepomp zitten ? werkt die nog goed ?

Geen benzinepomp op deze motor. Waarom het is trouwens logisch dat die er zou zijn als de kraan ter hoogte van de vlotters zit?

Beide kranen zijn schoon en vrij. Probleem is onafhankelijk van de kraan stand on/res/PRI.
 
Bij mij gaf het ongeveer dezelfde problemen toen er een scheurtje in het ronde rubbertje van de benzinekraan zat. Slechts rechtstreeks verbinden van de slangen zorgde er toen voor dat de motor goed liep. Duurde bij ons ook wel lang voordat we dat gevonden hadden.

Benzinefilter zit ook zo horizontaal en geeft verder geen problemen hier.
 
Laatst bewerkt:
Idd geen verschil in inhouden, stationair rommelig en wegzakken bij kantelen naar rechts.
Carburatieprobleem? Ja dat zou best kunnen maar wat? Vlotter hoogte ok, naalden en zittingen nieuw evenals alle O-ringen. Gasschuiven en geleiders prima, nieuwe gasnaalden, membranen ok, valse lucht niet aantoonbaar.
 
Check, check en dubbelcheck...Bos leidingen in dat systeem...

www_gs500_de_HoseRouting.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan