5e versnelling Honda Deauvill 650 "slipt" soms

Thomas-Schram

Rookie
29 jul 2017
18
0
Bussum
Hi allemaal,

Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een Honda Deauville NT 650V uit 2002.
Nu heb ik de eerste 500-1000KM probleemloos gereden en merk ik pas de laatste week iets vreemds op bij het gebruik van de 5e versnelling.

Heel af en toe, lijkt het alsof de de koppeling of iets dergelijks slipt. Ik rijd bijvoorbeeld 100 met 4500-5000 toeren en plots schiet te toerenteller naar 5500-6000 en valt mijn snelheid een stukje ( hooguit 5 km/u) weg. Dit verschijnsel duurt echt misschien maar net 1 seconde en wil nog wel eens weg gaan als ik terug naar 4 schakel en dan weer naar 5.

Dit gebeurd met zowel koude als warme motor en met verschillende toerentallen. de enige constante is, dat het, als het gebeurd, de 5e versnelling betreft.

heeft iemand enig idee waar dit op kan duiden?

alvast bedankt voor de reacties!
 
hi Daan, bedankt voor je reactie.

Ik heb er nog niet aan gedacht om de spanning van de koppelingskabel te checken inderdaad. Dit zou het probleem met de 5e versnelling kunnen veroorzaken?

Ik heb hem ca. 4 weken geleden bij een dealer gekocht en verwacht inderdaad dat de olie daar vervangen is. Welke dit is durf ik je niet te zeggen.
 
Koppelingskabel te strak kan ervoor zorgen dat je koppeling gaat slippen. Ik zou eigenlijk wel verwachten dat je het dan in andere versnellingen ook merkt, voornamelijk bij optrekken eigenlijk (als je kracht van je motor verlangt).

Maar gezien je m bij n dealer hebt gekocht, heb je geen garantie?
 
Allen de 5e versnelling? En wat is slippen? Ga je in de toeren omhoog maar je versnelt niet echt of is er totaal geen verbinding naar je achterwiel?

Enkel 5e versnelling vind ik het een beetje raar om de koppeling de schuld te geven. Zou je eerder in de lagere versnellingen last van hebben.
 
Allen de 5e versnelling? En wat is slippen? Ga je in de toeren omhoog maar je versnelt niet echt of is er totaal geen verbinding naar je achterwiel?

Enkel 5e versnelling vind ik het een beetje raar om de koppeling de schuld te geven. Zou je eerder in de lagere versnellingen last van hebben.
Misschien geef hij daar meer gas om te halen..
Maar inderdaad kan je even doorhalen in de lagere versnellingen, daar gebeurt het dan ook.
Bij mijn Suzuki was het definitief verholpen na sterkere koppelingsveren.
De oude waren na negentien jaar van zichzelf slap geworden.

Tien euro veren, vijf euro pakking.
Maximaal rijplezier. :P

Aan de auto-olie lag het zeker niet.
 
Laatst bewerkt:
Allen de 5e versnelling? En wat is slippen? Ga je in de toeren omhoog maar je versnelt niet echt of is er totaal geen verbinding naar je achterwiel?

Enkel 5e versnelling vind ik het een beetje raar om de koppeling de schuld te geven. Zou je eerder in de lagere versnellingen last van hebben.

Van de auto weet ik dat hij juist in hoge versnellingen als eerste slipt, meeste koppel?

Merkte het zelf ook het eerst in de 5e versnelling toen de koppeling op was bij vol gas.
 
ik denk dat de bak uit de versnelling springt.
als de koppeling slipt, dan is dat ook merkbaar in andere versnellingen.
als het uit de versnelling springen nog in het beginstadium is, dan schiet de versnelling er "bijna" uit.
het zou onder belasting het meest merkbaar moeten zijn, dus tijdens het accelereren.
 
een versnellingsbak tandwiel van een motor schuift opzij als er, vrijwillig of onvrijwillig, geschakeld word.
de nokken aan de zijkant van het tandwiel, zorgen voor het inschakelen van de versnelling.
wanneer deze nokken versleten raken, word het tandwiel opzij gedrukt door de aandrijfkracht van de motor.
als dit nog in het beginstadium is dan houden de schakelvorken het tandwiel nog op de plek waar ze moeten zitten, en dan heeft het tandwiel de neiging om te verschuiven en dat voel je ook.
als het in een verder stadium is dan word ook de schakelvork opzij gedrukt, en dan schiet de hele versnelling eruit.
anders dan een koppeling die slipt, kan een haperende bak ook bij een constante snelheid kuren vertonen, een koppeling niet, die voel je alleen als je versnelt.
overigens, wat het ook is, een koppeling of versnellingsbak, met beide mankementen moet de TS naar waar de motor gekocht is.
 
Laatst bewerkt:
Even nog voor de gene die geinteresseerd is en misschien wel soortgelijke problemen heeft/ gaat krijgen: de oplossing voor mijn probleem heb ik gevonden!

Het bleek dat mijn benzinepomp aan het einde van zijn latijn was. Deze was langzaam doorgebrand en werd enorm heet. de verklaring voor het gevoel wat ik kreeg was dat de carburateurs leeg liepen en er wel een signaal werd verzonden naar de benzinepomp maar dat deze niet meer correct functioneerde. dit verklaarde het haperende gevoel.

Later is de motor zelfs een aantal keer stil gevallen door ditzelfde euvel. Benzinepomp heb ik vervangen voor een aftermarket model en hij rijdt weer als een trein!

gisteren (13-09) is hij wel omgewaaid door die pleuris storm. en zit ik nu met kuipschade.. pffftt!
 
Het bleek dat mijn benzinepomp aan het einde van zijn latijn was. Deze was langzaam doorgebrand en werd enorm heet. de verklaring voor het gevoel wat ik kreeg was dat de carburateurs leeg liepen en er wel een signaal werd verzonden naar de benzinepomp maar dat deze niet meer correct functioneerde. dit verklaarde het haperende gevoel.

ofwel heb je nu een ander probleem opgelost, ofwel stond je openingspost vol gel*l

Ik rijd bijvoorbeeld 100 met 4500-5000 toeren en plots schiet te toerenteller naar 5500-6000 en valt mijn snelheid een stukje ( hooguit 5 km/u) weg.

dat je snelheid even wegvalt zou nog aan je pomp gelegen kunnen hebben, maar dat ondertussen je toeren omhoog schieten is even logisch als 1+1=aardappel
 
Laatst bewerkt:
ofwel heb je nu een ander probleem opgelost, ofwel stond je openingspost vol gel*ldat je snelheid even wegvalt zou nog aan je pomp gelegen kunnen hebben, maar dat ondertussen je toeren omhoog schieten is even logisch als 1+1=aardappel

He, wat fijn te lezen dat er nog steeds mensen op fora zitten die de nodige onzin uit kramen zonder goed te lezen :)
 
Man jij loste hele problemen op die je niet beschrijft en vervolgens zeg je dat dit voor iedereen de oplossing is die hetzelfde als jij ervaart.

Chapeau :t :t :t

_O- _O- :W


oké prutser & co,

Zoals je misschien gezien hebt, als je überhaupt alles gelezen hebt, claim ik enkel dat ik MIJN probleem hier mee opgelost heb. Dus als je volgende keer de 3,5 hersencel die je hebt weer eens in wilt zetten, lees dan a.u.b. eerst even :) :t *O*
 
oké prutser & co,

Zoals je misschien gezien hebt, als je überhaupt alles gelezen hebt, claim ik enkel dat ik MIJN probleem hier mee opgelost heb. Dus als je volgende keer de 3,5 hersencel die je hebt weer eens in wilt zetten, lees dan a.u.b. eerst even :) :t *O*

De motor heeft 44d km op de teller, zou een beetje vroeg zijn voor een versleten koppelingsplaat toch? en waarom een koppakking, dit heeft niet direct verband met elkaar lijkt mij?

-Sorry, noob hier-

Arrogant mannetje :W
 
De toon van jouw bericht is wel een stukje anders geworden sinds je motor is gerepareerd.

Zou je uit kunnen leggen hoe het komt dat de toeren van je motor omhoog gaan terwijl de rijsnelheid naar beneden gaat en dat dit dan ligt aan een kapotte benzinepomp?
 
Laatst bewerkt:
De toon van jouw bericht is wel een stukje anders geworden sinds je motor is gerepareerd.

Zou je uit kunnen leggen hoe het komt dat de toeren van je motor omhoog gaan terwijl de rijsnelheid naar beneden gaat en dat dit dan ligt aan een kapotte benzinepomp?

achja, als je de gemiddelde reactie leest, dan roept dat wat op .. uitzonderingen uiteraard daargelaten.

De verklaring hiervoor bleek bij lege carburateurs te zitten. De vlotter en dergelijken werkte wel en gaven inderdaad een signaal naar de benzinepomp om weer vol te pompen, echter de pomp werkte niet correct en deed maar af en toe zijn werk. hierdoor kwam er niet genoeg brandstof door en verloor ik kort het vermogen. Hierna deed hij het weer kort en schoot de toerenteller omhoog, nog voordat ik weer voelde dat het vermogen terug was. In een later stadium is de motor zelfs een aantal keer stil komen te vallen ongeacht de versnelling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan