Inbus bouten XJ650 en inductive heater

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik heb hier een XJ650 staan voor een setje nieuwe inzuigrubbers. Een inbusbout heb ik al naar z'n grootje geholpen. Dus ik denk we gaan het anders aan pakken bij de overige 6, ik kijk de lokale garage lief aan en vraag of ik hun Inductive-heater mag lenen voor een avondje...
Dus met dat ding aan de gang, maar krijg absoluut GEEN hitte in de inbusbout.. Terwijl deze toch echt magnetisch werkt als ik er dus met een magneet langs heen ga.

Ra..ra... wat voor materiaal kan dit zijn? Magneet werkt er op, maar krijg er geen hitte in met dat inductiespiraal ding..

hqdefault.jpg
 
Van wat ik zo lees zou dat moeten werken.. Ik snap het nog steeds niet.. Zo maat eens voorzichtig de tigger proberen om er wat hitte in te krijgen.
 
Non ferro metalen kun je ook verwarmen maar dat duurt langer, misschien is het vermogen niet toereikend.
Als je erbij kan kun je de bout eerst laten schrikken door een paar flinke klappen op de kop te geven, dat werkt meestal wel.
 
Laatst bewerkt:
Als het er maar 1 is en je snel klaar wilt zijn zou ik er gewoon een oude imbus op zetten en vastlassen. Warmte komt er dan ook lekker in en is hij zo los.

Weet niet wat de staat is van de overige bouten.
 
Non ferro metalen kun je ook verwarmen maar dat duurt langer, misschien is het vermogen niet toereikend.
Als je erbij kan kun je de bout eerst laten schrikken door een paar flinke klappen op de kop te geven, dat werkt meestal wel.

Net met de tigger op 15A een van de bout-koppen opgegloeid, maar het enige wat beweegt is de als ik kracht zet, ik voel de draad gewoon torderen.
Uiteraard al een paar klappen gegeven (op de bovenste....) de onderste durf ik niet eens zo hard te laten schrikken aangezien ze daar in een klein gegoten uitstulpsel zitten van de kop zeg maar.
Direct denk ik maar de rubbers er af snijden en een moer over de kop heen lassen, dan krijg ik nog meer warmte er in.. en zo nog 5 stuks ofzo, waar ik niet bij kan... _O- :t
 
Als het er maar 1 is en je snel klaar wilt zijn zou ik er gewoon een oude imbus op zetten en vastlassen. Warmte komt er dan ook lekker in en is hij zo los.

Weet niet wat de staat is van de overige bouten.

Ja had ik ook al aan gedacht, maar heb niet zo veel imbussen denk _O- , moet er nog 5....
 
De klant weet al dat er eventueel geboord moet worden (kop er af en het hele gebeuren). Is geen uitzondering bij de XJ650's als dat zo lees op diverse fora. :(
 
Net met de tigger op 15A een van de bout-koppen opgegloeid, maar het enige wat beweegt is de als ik kracht zet, ik voel de draad gewoon torderen.
Uiteraard al een paar klappen gegeven (op de bovenste....) de onderste durf ik niet eens zo hard te laten schrikken aangezien ze daar in een klein gegoten uitstulpsel zitten van de kop zeg maar.
Direct denk ik maar de rubbers er af snijden en een moer over de kop heen lassen, dan krijg ik nog meer warmte er in.. en zo nog 5 stuks ofzo, waar ik niet bij kan... _O- :t

Als je in het plastische vervorm gebied hebt gezeten van de bout is het toch al te laat. Ik zou gewoon voor het zekere gaan en de rubbers er af snijden voordat ze afbreken op een manier dat ze enkel uitgeboord kunnen worden. En dat is kut in alu... :)
 
Als je in het plastische vervorm gebied hebt gezeten van de bout is het toch al te laat. Ik zou gewoon voor het zekere gaan en de rubbers er af snijden voordat ze afbreken op een manier dat ze enkel uitgeboord kunnen worden. En dat is kut in alu... :)

Nee, ik ben nog niet voorbij het plastische, (denk ik, hoop ik _O- ) ... kop moet er sowiso af dan , onmogelijk boren anders.
 
Laatst bewerkt:
Als het niet lukt en je krijgt m nog niet los is het een beetje lullig om voor 1tje heel dat blok open te trekken. Misschien klein draadeindje op lassen?

Edit: :+ too late _O-
 
Laatst bewerkt:
Misschien kun je een haakse boormachine lenen of huren en uitboren, klein beginnen 2.5 - 3mm cobalt boor.

Probeer het nog een aantal keer, dan is dat een optie idd. Ik heb zo'n haaks kopje.
Andere optie is stompje er op, en daar draadaandje aan.
1 ding is zeker, blok gaat er nu niet meer uit na al die moeite _O-
 
Goed gedaan. *O*

Als we nou met zijn allen, inclusief de producenten, deze dingen vast zetten met kopervet of iets wat geen chemische reactie geeft in de materialen.. kleine moeite, groot plezier. Alleen dan gaat alles te lang mee natuurlijk. :')
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan