BMW ignition switch draden doorgesneden

Top Du Grond

MF veteraan
12 okt 2015
1.356
22
Ik heb advies nodig omtrent een aantal doorgesneden kabels die bij de ignition switch van mijn f650st (1997) horen.

Momenteel kan ik de motor gewoon starten met de sleutel maar zodra ik het stuur beweeg en de kabels geen contact meer maken stopt de motor inclusief verlichting en lampjes in het instrumentenpaneel.

Ik wil graag weten wat er vervangen moet worden en of een reparatie ook voldoende kan zijn. Daarnaast vraag ik me af of een tijdelijke oplossing waarbij de ignition switch omzeild wordt ook mogelijk is, zodat ik de motor kan starten zonder sleutel.

Dit is de schade. Locatie betreft de onderkant van de cilindervormige behuizing waar de sleutel in hoort. Er is overigens niet geprobeerd om de ignition te forceren met een schroevendraaier o.i.d.
kjQBXJx.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb advies nodig omtrent een aantal doorgesneden kabels die bij de ignition switch van mijn f650st (1997) horen.

Momenteel kan ik de motor gewoon starten met de sleutel maar zodra ik het stuur beweeg en de kabels geen contact meer maken stopt de motor inclusief verlichting en lampjes in het instrumentenpaneel.

Ik wil graag weten wat er vervangen moet worden en of een reparatie ook voldoende kan zijn. Daarnaast vraag ik me af of een tijdelijke oplossing waarbij de ignition switch omzeild wordt ook mogelijk is, zodat ik de motor kan starten zonder sleutel.

Dit is de schade. Locatie betreft de onderkant van de cilindervormige behuizing waar de sleutel in hoort. Er is overigens niet geprobeerd om de ignition te forceren met een schroevendraaier o.i.d.
[afbeelding]
Volgens mij is daar een vervangend deel los voor te koop.
 
eigenlijk 2 opties.
1. de draden volledig doorknippen, restanten verwijderen en de draad opnieuw aan soldeer punt vast maken. natuurlijk als de kabelboom dat toe laat.
2. zoniet dan een stuk (verleng-)draad tussen draad en soldeerpunt maken.
 
tie-wrapje er af , stukje omhulsel weghalen, groene draden doorknippen, krimpkous eromheen, draden blootmaken en solderen, krimpkous omhoog en erom krimpen...

Zo zou ik het doen
 
dat is niet doorgesneden dat is gewone ouderdom. het is het punt waar de draden elke keer buigen als je het stuur draait. de mantel wordt langzaam hard door de tijd en veel bewegen geeft metaalmoeheid en dus breken de draden. vervangen geeft de beste resultaten op lange termijn. stukje er tussen solderen zal ook best een tijdje goed werken maar elk soldeerpunt geeft ook weer extra stress op de oude stukken draad die er nog zitten.
 
gewoon twee nieuwe draden trekken solderen is leuk maar draden worden hard waardoor ze weer breken of misschien nog een mogelijkheid twee stekkertjes erop knijpen en krimpkousje eromheen daar zou ik in dit geval voor gaan
 
Ok bedankt allemaal voor jullie tips. Dit wordt waarschijnlijk een klus die ik niet zelf zal doen. Heb namelijk geen ervaring met solderen etc.. Hopelijk was het geen poging tot diefstal. Wel toevallig dat het probleem van de eene op de andere dag verschenen is en dat het dekseltje er af was.
 
Hier hoeft toch niet voor veel geld een nieuwe op? Gewoon lossolderen, nieuwe stukjes draad en die weer aan de bestaande boom solderen zoals eerder opgemerkt.

Je moet de verbinding niet maken waar ze nu kapot zijn, maar verderop in de kabelboom waar er de draden niet bewegen als je stuurt.
 
Hier hoeft toch niet voor veel geld een nieuwe op? Gewoon lossolderen, nieuwe stukjes draad en die weer aan de bestaande boom solderen zoals eerder opgemerkt.

Je moet de verbinding niet maken waar ze nu kapot zijn, maar verderop in de kabelboom waar er de draden niet bewegen als je stuurt.
Ik ga binnenkort een nieuwe plaatsen. Blijkbaar is dit een bekend probleem bij de f650, omdat ze tijdens productie de kabel niet voldoende speling hebben gegeven. Bij maximale rotatie van het stuur aan beide kanten wordt er te veel stress uitgeoefend op de kabel, omdat ze deze veels te strak hebben gezet met zipties. De kabel in mijn fiets is dus op meerdere plekken versleten en bijna door, daarom ga ik voor een nieuwe.
 
Laatst bewerkt:
Als het exact dezelfde is als je er nu op hebt dan gaat het probleem zich in de toekomst opnieuw voordoen. In dat geval zou ik toch overwegen de kapotte of versleten kabels te repareren door er een nieuw stuk aan te solderen. Zorg er dan wel voor dat je kabel van fatsoenlijke kwaliteit gebruikt.
 
Als het exact dezelfde is als je er nu op hebt dan gaat het probleem zich in de toekomst opnieuw voordoen. In dat geval zou ik toch overwegen de kapotte of versleten kabels te repareren door er een nieuw stuk aan te solderen. Zorg er dan wel voor dat je kabel van fatsoenlijke kwaliteit gebruikt.
Bedankt voor je advies. Ik ga de versleten kabels bewaren om op een later punt eens te solderen. Daar heb ik nu geen ervaring mee dus ik ga nu gewoon voor een vervanging. Dan is het probleem ook wat sneller en misschien goedkoper opgelost.
 
Misschien eerst eraf halen en dan bekijken ? Voor een draadje te solderen heb je echt geen duur soldeerbout nodig. Zon schakelaar kost wel een euro of 100 zo te zien...
 
Bedankt voor je advies. Ik ga de versleten kabels bewaren om op een later punt eens te solderen. Daar heb ik nu geen ervaring mee dus ik ga nu gewoon voor een vervanging. Dan is het probleem ook wat sneller en misschien goedkoper opgelost.

hoe moeilijk denk je dat solderen is? Ik en de rest van de klas deed dat op de lagere school met zo'n knutselmiddag.
 
hoe moeilijk denk je dat solderen is? Ik en de rest van de klas deed dat op de lagere school met zo'n knutselmiddag.
laat ik het zo zeggen goed solderen is lang niet iedereen gegeven. en zeker op die kunststof prullen die BMW stuurslotschakelaar noemt zal een onervaren soldeerder niet de eerste zijn die een bout gebruikt die niet heet genoeg wordt of te weinig vermogen afgeeft waardoor het zolang duurt voordat het tin vloeit dat de schakelaar al gesmolten is. voor iemand die al vaker soldeert en de spullen heeft liggen is het een klusje van niks maar als je alle spullen (bout, rolletje tin met lood want dat moderne spul zonder lood werkt nog veel moeilijker voor een beginner, wat draad, wat kripkous en eventueel een heatgun) eerst moet kopen is het prijsverschil met een nieuwe schakelaar nu ook weer niet heel erg groot.
 
En heeft nog iemand een tip voor welk draad je hiervoor kan gebruiken.
Heb in een andere toepassing al twee keer een nieuwe boom gemaakt met nieuw draad (Brigatti Eindhoven), maar het lijkt wel of je daar speciale draad voor zou moeten hebben?
Mantel verhard zoals bij ts en daarna breekt het koper gewoon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan