ai ai rijlessen gaan niet zoals zou moeten

Op de rijschool loopt ze straks nog leeg! die zullen waarschijnlijk goed aan Sandra gaan verdienen. ik zou dan zelf een goedkope motor kopen en een beetje bij oefenen op afgelgen terrein.volgens mij wilde ze dit eerst ook gaan doen, zie haar andere topic
Welke allereerste motor?
 
Ja want in je eentje oefenen op je eigen motor terwijl je angstig en onzeker bent is een uitstekend idee.
 
Nope, niet aan het lessen, maar op vakantie :-)

Maar, wel de tweede les gehad (blokje van 3 uur). Raad eens: jawel, in de regen! En dit keer ging het eigenlijk niet zo slecht. De manoevers heb ik nu allemaal wel een keer gedaan. Ik moet alleen nog wat snelheid opbouwen in de bocht en bij de noodstop en het uitwijkingsmanoevre. 't Is niet dat ik dat dan niet durf, maar ik vertrek blijkbaar te traag vanuit de bocht, zodat ik niet genoeg op snelheid raak. (net 50 haal ik)

De noodstop op zich vind ik echt zalig! Jullie zullen het vast wel gek vinden, maar blijkbaar voel ik dan pas de kracht van de motor. Het was een echt 'Jiehaah' momentje :-) Ik dacht ook dat ik dat nooit ging durven, maar eigenlijk loopt dat wel heel vlot :-) Ben met een big smile gestopt :-)

Bochten maken loopt nog niet zo vlotjes. Het lukt wel, maar niet altijd snel genoeg. Ik moet die motor nog veel platter leggen, maar daar zit dan blijkbaar een natuurlijke vrees of zo ingebouwd. Of het is een techniek waar ik de 'klik' nog niet van voel.

Toch een secondje schrik gehad : bij het begin van de les in de regen een scherpe bocht tegen 90, en ik had geen idee hoe ik dat moest doen. Mijn lijn heb ik absoluut niet gehouden, maar ben wel de bocht doorgeraakt.

Schakelen gaat beter, maar nog steeds niet foutloos. Ik voel het wel beter aan.

Veel kan ik niet meer zeggen, buiten dat ik me begin af te vragen hoe de rest van de motorrijdende dames hun handtas meenemen? Mochten hier tips rond zijn...

Het rijden op de baan blijft wel wat spannend. Maar ik kan ook echt voelen nu dat het om ervaring gaat. Ik heb geen idee wat die machine aankan. Klungel ook nog wat met koppeling enz...

Toch effe iets zeggen tegen de 'iets negatievere mensen' onder ons:
* het verbaast me dat sommigen onder jullie als echte motards er zomaar vanuit gaan dat
en ik quote
' zo te lezen is motorrijden niks voor je
zou een andere hobby zoeken b.v duiken/Nordic walking',

'Als dat nu al is kun je beter stoppen, voordat het heel veel geld gaat kosten en je tot de conclusie komt dat motorrijden niks voor je is.'

'De waarheid is hard, en als de Sandra een Sander was geweest was ie hier tot de grond toe afgebrand.'

en er zijn er nog zo een paar...

Sé, hoe kortzichtig is dat nu? Sorry, maar je kan me echt met de beste wil van de wereld niet wijsmaken dat jullie allemaal de eerste keer op die machine stapten en ermee wegreden alsof je je hele leven niet anders deed. Velen onder jullie rijden al jaren met een schakelmotor of zo. Voor iemand die de laatste 25 jaar geen motor/bromfiets gereden heeft, en niemand in de omgeving heeft die dat wel doet, is het echt chinees hoor. Of je nu vrouw bent of man, dat maakt volgens mij niks uit. Konden jullie dan allemaal vb. fietsen van de eerste keer? Of autorijden?

Gelukkig waren de meeste reacties wel deugddoend en geruststellend! Het heeft dus wel degelijk geholpen om te lezen hoe de anderen ook worstelden met 'alles tegelijkertijd' doen. :-)

En, neen, mijn echtgenoot vraagt me niet om motor te gaan rijden... MIjn echtgenote zit in een rolstoel, en zal dat dus ook zelf niet kunnen. Motorrijden is een jeugddroom, die eerst niet mocht vervuld worden van 'ons moeder', en toen niet meer kon vervuld worden omwille van het financiële plaatje. En nu kan het dus wel, en vond ik dat ik dat echt een keer moest doen, al was het maar om te stoppen met de denken 'kon ik maar motorrijden'...
Moest ik er 25 jaar geleden kunnen aan begonnen zijn, dan schreef ik nu waarschijnlijk zelf van die reacties als 'als dat nu al is, begin je er beter niet aan :-) :-) '

Hartelijk dank iedereen! Volgende week het laatste lesblokje, en dan examen begin september. Ik denk niet dat ik het ga halen, maar gezien de evolutie op 1 week, wie weet! Misschien ga ik volgende week vlotjes door de bochten he!

Sandra
 
Toch nog effe een vraagje :

In België volg je dus 12 uur les en doe je dan examen van manoevers en de baan. Ik heb nu achter de rug:
* 2 uur kennismaking met de motor (om te voelen of mijn rug zich daar wel prettig op voelde :-)) leeftijd nietwaar :-)
* 2 x 3 uur met dan de manoevers en de baan

Nog 1 x 4 uur te gaan en dan de examens.

Het lijkt me dat dat in Nederland heel anders gaat. KAn iemand me dat uitleggen? Zijn dat dan beurten van een uurtje of zo?

Alvast bedankt!

Grjts,

Sandra
 
In NL heb je geen verplicht aantal lessen en ook geen duur. Je bepaald zelf hoelang je lessen duren. Je moet eerst je theorie halen, dat is een digitaal examen en kost ongeveer 60 euro. 50% zakt de eerste keer.
Met theorie in je zak begin je met lessen voor je voertuigbeheersing. Dan kom je in principe niet van het parkeerterrein af. Na een les of tien doe je dat examen als je dat in je zak hebt mag je de weg op. Dan weer een les of tien voor je examen doet. De meeste mensen hebben meer dan 20 lessen nodig. Het examen is zwaar en stressvol. Mensen die tijdens de lessen lachend een achtje draaien schieten bij het examen in de stress en verknoeien het. Bij het rijexamen kan je zakken omdat je "te afwachtend"of "te aggressief" rijdt. Je weet nooit of je het goed doet.
De examens worden afgenomen door het CBR, dat is een bedrijf dat zichzelf in stand houdt. Iedereen die zakt moet weer betalen om opnieuw bij het CBR examen te doen. Examinatoren die te hoge slagingspecentages hebben worden daarop aangesproken.
 
ja vaak wel en meestal ga je de baan pas op als je al geslaagd bent voor je AVB. en meestal (als je slim bent) doe je eerst een proefles en dan bepaal je samen met de instructeur hoeveel lessen je denkt nodig te hebben. plus dat er tussen het aanvragen van het examen en de en het doen van het examen meestal meerdere maanden zit voor elk examen. je er is vaak wel een aanbieding van een vast aantal lessen inclusief examen maar dat rek je op met meer lessen als jij en je instructeur denken dat het nodig is. en door de lange wachttijd tussen aanvraag en examen doen heb je ook zat tijd om goed te leren rijden (examen klaar).
persoonlijk heb ik nog examen gedaan in een tijd dat AVB nog geen apart examen was en dat was toen met een spoed pakket. dus alles binnen een week 3-5 uur les per dag een week lang maar je moest het wel maanden van te voren aanvragen.
en als je denk dat die 4 uur niet genoeg gaan zijn die je nog te goed hebt boek dan gewoon tijd bij. in instructeur wil vast wel meer geld aan je verdienen. het is zonde van de examen kosten om er heen te gaan als je niet klaar bent. en zakken voor het examen motiveert ook niet om door te gaan. dan kan je beter nog een paar uur bijboeken want je hebt nog tijd zat voor het examen begin september om nog 1 of meerdere dagen extra te oefenen.
 
In NL heb je geen verplicht aantal lessen en ook geen duur. Je bepaald zelf hoelang je lessen duren. Je moet eerst je theorie halen, dat is een digitaal examen en kost ongeveer 60 euro. 50% zakt de eerste keer.
Met theorie in je zak begin je met lessen voor je voertuigbeheersing. Dan kom je in principe niet van het parkeerterrein af. Na een les of tien doe je dat examen als je dat in je zak hebt mag je de weg op. Dan weer een les of tien voor je examen doet. De meeste mensen hebben meer dan 20 lessen nodig. Het examen is zwaar en stressvol. Mensen die tijdens de lessen lachend een achtje draaien schieten bij het examen in de stress en verknoeien het. Bij het rijexamen kan je zakken omdat je "te afwachtend"of "te aggressief" rijdt. Je weet nooit of je het goed doet.
De examens worden afgenomen door het CBR, dat is een bedrijf dat zichzelf in stand houdt.
Iedereen die zakt moet weer betalen om opnieuw bij het CBR examen te doen.

Examinatoren die te hoge slagingspecentages hebben worden daarop aangesproken.

Lijkt mij niet :N

Er zijn er nog genoeg die, een paar keer gokkend de theorie gehaald hebben, en met te weinig lessen, wel even het rijbewijs denken te kunnen halen })
 
Laatst bewerkt:
Wow.. Mijn theoretisch examen kostte 15 euro, van de eerste keer erdoor door een keertje het boek gewoon door te lezen. Het helpt wel als je al 25 jaar met de wagen rijdt natuurlijk.

Ik heb vorige les gevraagd of ik voor de zekerheid al extra lessen zou boeken, maar dat leek hem niet echt nodig. Als ik snelheid haal in de bocht, (voor dat uitwijkmanoever en de noodstop), dan zou het in orde (kunnen :-)) komen.

Lijkt me dat in Nederland jullie toch iets omzichtiger met de zaken omgaan... IK heb nu letterlijk al 3 keer op een motor gezeten (wel telkens 2 of 3 uur), dat is toch een verschilletje...

bedankt voor de info!
 
Ik had iets meer uurtjes nodig voor de speciale oefeningen voordat ik het zelf prettig vond om op dat onderdeel af te rijden, en ik reed al 2 jaar schakelbrommer. Het lijkt me dat 12 uur en dan afrijden op beide onderdelen niet voor iedereen weggelegd is, maar ik zou mij het ook niet te veel laten afleiden, gewoon laten zien wat je kan, en als het niet voldoende is, tja, dan nog maar een keertje. Succes!
 
Lijkt mij niet :N

Er zijn er nog genoeg die, een paar keer gokkend de theorie gehaald hebben, en met te weinig lessen, wel even het rijbewijs denken te kunnen halen })



Ik vroeg vorige keer aan die rijlesinstructeur hoe dat dan die mensen die een rijbewijs hebben dat automatisch toegang geeft tot de motor dat onder de knie krijgen. Het antwoord was kort en bondig: 'de helft daarvan komt ooit in de gazet terecht'. ...
 
Veel kan ik niet meer zeggen, buiten dat ik me begin af te vragen hoe de rest van de motorrijdende dames hun handtas meenemen? Mochten hier tips rond zijn...


Sandra

Gefeliciteerd!
Het gebeurd niet vaak meer dat ik echt hardop moet lachen bij een posting op MF, het meeste heb ik namelijk al eerder gezien of gelezen.
Maar jouw vraag was voor mij echt absoluut uniek!

Ik zie je straks al lopen in motorpak door een winkelstraat met in je ene hand jouw helm, en in de andere hand je tassie..... _O-
 
Gefeliciteerd!
Het gebeurd niet vaak meer dat ik echt hardop moet lachen bij een posting op MF, het meeste heb ik namelijk al eerder gezien of gelezen.
Maar jouw vraag was voor mij echt absoluut uniek!

Ik zie je straks al lopen in motorpak door een winkelstraat met in je ene hand jouw helm, en in de andere hand je tassie..... _O-



:-) ook dat nog :-) Nee hoor, maar op 't werk heb ik wel een handtas nodig :-)
 
:-) ook dat nog :-) Nee hoor, maar op 't werk heb ik wel een handtas nodig :-)
Of een koffer achterop of een Honda nc750 kopen. Die heeft een bagagebak waar bij andere motoren de tank zit. Past een helm in.

Succes met lessen en gewoon doorgaan, het eurootje gaat een keer vallen.
 
theorie examen kost in Nederland toch geen 60 euro??
ik moest 32 euro betalen en ik ben van de eerste keer geslaagd,
de boeken die ik heb geleerd las ik gratis in de bibliotheek
ik heb er nog wel zo'n internet theorie cuses bij gekocht wat lijkt op het examen voor 20 euro en dan na alfloop de herhalingscurses weer doorverkocht voor 20 euro, dan heeft een ander er ook nog iets aan.
 
Nope, niet aan het lessen, maar op vakantie :-)

Maar, wel de tweede les gehad (blokje van 3 uur). Raad eens: jawel, in de regen! En dit keer ging het eigenlijk niet zo slecht. De manoevers heb ik nu allemaal wel een keer gedaan. Ik moet alleen nog wat snelheid opbouwen in de bocht en bij de noodstop en het uitwijkingsmanoevre. 't Is niet dat ik dat dan niet durf, maar ik vertrek blijkbaar te traag vanuit de bocht, zodat ik niet genoeg op snelheid raak. (net 50 haal ik)

De noodstop op zich vind ik echt zalig! Jullie zullen het vast wel gek vinden, maar blijkbaar voel ik dan pas de kracht van de motor. Het was een echt 'Jiehaah' momentje :-) Ik dacht ook dat ik dat nooit ging durven, maar eigenlijk loopt dat wel heel vlot :-) Ben met een big smile gestopt :-)
*O*
Elk van deze momentjes helpt je om meer vertrouwen in jezelf en meer plezier in het motorrijden te krijgen. Zo maar doorgaan, dan komt het vanzelf. Niemand doet in één keer alles goed.
 
Wat mij best hielp om de bochten platter te gaan was niet teveel rechtop blijven zitten, maar goed de bocht doorkijken en met de motor meeleunen de bocht in. Daarbij, op bijvoorbeeld een rotonde net iets verder afremmen en dan al meeleunend proberen de motor trekkend te houden helpt ook om mooie platte bochten te maken. En zolang je stepjes de grond niet raken, kun je nog platter, maar je zult er wel je best voor moeten doen. Oefening baart kunst.

Wat je beschreef met de scherpe bocht die je (kan ik zeggen:) in paniek en per ongeluk doorkwam zou ik zeggen vraag of je hem nog een keer mag rijden en dan proberen niet te verstijven, maar er vlotjes in te gaan. Je weet dat de motor het kan, want ook al was je de controle lichtelijk kwijt, je kwam prima de bocht door. Soms kan dat soort situaties je helpen om je angst te overkomen, immers, je was bang dat het niet kon, te hard ging, wie zal het zeggen en als je het een paar keer hebt gedaan, doe je het wellicht lachend en een hand tegen de 100. En zijn bochten op woonerven, rotondes en andere lastige situaties ineens kinderspel geworden
 
Wij kregen tijdens het lessen les in hoe naast de motor te hangen knie op de grond.Deze foto was mijn tweede les.

full
 
Mijn eerste les, letterlijk 600-700 meter ervaring. Instructeur zegt moet even bellen ga maar alleen rijden wel binnen een straal van 2 kilometer blijven aub :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan