Uit de versnelling vallen?

0570

Rookie
9 mrt 2011
4
0
Deventer
Goedemorgen allen,

Onderstaande vraag betreft mijn Honda CBR 600F4 bj 2000 (het 110Pk (volgens de Dyno) zwarte model met rode belettering)

Woensdagavond maakte ik een ritje van Arnhem naar CentrO in Oberhausen. Op de terugweg heb ik wat vlotter gereden dat in NL toegestaan zou zijn, meer zeg ik daar niet over :]

Bij de grensovergang van DE terug naar NL heb ik mij aan de toegestane 100KM/h gehouden, in de 6de versnelling. Na een halve kilometer ofzo mag je weer 130, ik schakel 2x terug, naar de 4de versnelling en haal door tot de 8 á 9000 rpm voordat ik weer opschakel naar de 6de versnelling. Na een seconde of 15 in de 6de versnelling gereden te hebben (rond de 5000 rpm), valt opeens het vermogen weg en ik zie mijn toerenteller hoog uitslaan.

Ik kon vervolgens weer 2x opschakelen, het was alsof de motor vanuit de 6de versnelling teruggevallen was in de 4de qua hoeveelheid opschakelmogelijkheden, maar in die 4de versnelling had ik geen vermogen ondanks dat het RPM wel overeen kwam met wat ik zou verwachten met die snelheid in de 4de versnelling.


Ik denk zelf aan een probleem met de versnellingsbak, dat 'ie uit z'n versnelling gevallen is of iets dergelijks. Sinds het voorval geen gekkigheid ongeveer 70km gereden zonder rare voorvallen.

Ik heb deze motor sinds 2009, afgezien van het reguliere onderhoud en een versleten accu heb ik tot op heden nog geen rare storingen of problemen ermee gehad.

Bedankt alvast voor het meedenken!
full
 
Laatst bewerkt:
Dat een bak "in" de versnelling vrij loopt kan, bijvoorbeeld door een schakelvork die krom/versleten is. Twee versnellingen terugvallen kan eigenlijk niet, omdat de schakelwals niet vanzelf terugdraait doordat deze bij correct functioneren vastgeklemd zit in een versnelling. Als je schakelwals wel vanzelf begint te draaien, dan is er iets mis met de borging (veer/haak) aan de kant van de koppeling in het blok.
Als dat laatste het geval zou zijn, dan zou je verwachten dat er zich op dit moment nog steeds problemen voordoen bij je motor...
 
Vraag, als je normaal stil staat, en je schakelt vanuit de 6e versnelling omhoog, wordt de pook dan tegen gehouden of kan deze gewoon omhoog gaan met de slag alsof je nog een versnelling omhoog gaat?

Ik heb twee honda's en de een kan in de hoogste versnelling niet met de pook volledig omhoog en de ander wel.

Waarom ik dit vraag, versleten koppelingsplaten.

Toeren die omhoog schieten met verlies van vermogen (aan het wiel) lijkt daar op.

Als je dan een bak hebt waarbij de pook nog steeds omhoog kan in de hoogste versnelling kan het lijken alsof je twee versnellingen omhoog gaat terwijl in tussen je koppeling weer grip krijgt.

succes

db
 
Vraag, als je normaal stil staat, en je schakelt vanuit de 6e versnelling omhoog, wordt de pook dan tegen gehouden of kan deze gewoon omhoog gaan met de slag alsof je nog een versnelling omhoog gaat?

Ik heb twee honda's en de een kan in de hoogste versnelling niet met de pook volledig omhoog en de ander wel.

Waarom ik dit vraag, versleten koppelingsplaten.

Toeren die omhoog schieten met verlies van vermogen (aan het wiel) lijkt daar op.

Als je dan een bak hebt waarbij de pook nog steeds omhoog kan in de hoogste versnelling kan het lijken alsof je twee versnellingen omhoog gaat terwijl in tussen je koppeling weer grip krijgt.

succes

db

Een koppeling is toch versleten of niet?
Niet alleen in zn 4e versnelling.

En ik geloof niet dat hij de ene x zo erg versleten zou zijn dat het lijkt alsof hij uit zn versnelling geschoten zou zijn, en even later weer gewoon grip heeft.....
 
Tussen versleten en versleten is nog wat verschil.

Zo kun je prima rijden met een beginnend versleten koppeling, wel eens gehad dat als ik gewoon alle toeren door trok de koppeling niet slipte, vervolgens als ik doorschakelde slipte de koppeling wel door, tot het moment dat ik het gas nagenoeg volledig los liet en voorzichtig het gas er op zette.

De waarschijnlijkheid dat je koppeling versleten is, is groter dan dat je versnelling twee gangen terug valt zonder een zware stoot in de aandrijflijn of zonder klank klank boem rammel rammel kraaaakkk.

db
 
Bedankt voor de reacties heren!

Ik hoop dat het 'slechts' een versleten koppeling is, er staat reeds 67.800km op de teller.

Wat ik nog niet geheel kan plaatsen is dat ik ondanks in de 6de versnelling reed, toch 2x kon schakelen. Past dit bij de versleten koppeling diagnose? Ik reed immers al een poosje in de versnelling toen de gekkigheid gebeurde.
 
Bedankt voor de reacties heren!

Ik hoop dat het 'slechts' een versleten koppeling is, er staat reeds 67.800km op de teller.

Wat ik nog niet geheel kan plaatsen is dat ik ondanks in de 6de versnelling reed, toch 2x kon schakelen. Past dit bij de versleten koppeling diagnose? Ik reed immers al een poosje in de versnelling toen de gekkigheid gebeurde.


Ik heb nog geen zinnige oplossing gelezen :? Dat versleten koppelingsplaten ervoor kunnen zorgen dat een motor uit z'n versnelling valt _O-

Hmmm.... neu denk het niet een koppeling ontkoppelt slechts even de aandrijving! Ga ff langs een goed motorzaakje die weten het wel.

Het kan iets lulligs zijn of je bak is gaar.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen allen,

Onderstaande vraag betreft mijn Honda CBR 600F4 bj 2000 (het 110Pk (volgens de Dyno) zwarte model met rode belettering)

Woensdagavond maakte ik een ritje van Arnhem naar CentrO in Oberhausen. Op de terugweg heb ik wat vlotter gereden dat in NL toegestaan zou zijn, meer zeg ik daar niet over :]

Bij de grensovergang van DE terug naar NL heb ik mij aan de toegestane 100KM/h gehouden, in de 6de versnelling. Na een halve kilometer ofzo mag je weer 130, ik schakel 2x terug, naar de 4de versnelling en haal door tot de 8 á 9000 rpm voordat ik weer opschakel naar de 6de versnelling. Na een seconde of 15 in de 6de versnelling gereden te hebben (rond de 5000 rpm), valt opeens het vermogen weg en ik zie mijn toerenteller hoog uitslaan.

Ik kon vervolgens weer 2x opschakelen, het was alsof de motor vanuit de 6de versnelling teruggevallen was in de 4de qua hoeveelheid opschakelmogelijkheden, maar in die 4de versnelling had ik geen vermogen ondanks dat het RPM wel overeen kwam met wat ik zou verwachten met die snelheid in de 4de versnelling.


Ik denk zelf aan een probleem met de versnellingsbak, dat 'ie uit z'n versnelling gevallen is of iets dergelijks. Sinds het voorval geen gekkigheid ongeveer 70km gereden zonder rare voorvallen.

Ik heb deze motor sinds 2009, afgezien van het reguliere onderhoud en een versleten accu heb ik tot op heden nog geen rare storingen of problemen ermee gehad.

Bedankt alvast voor het meedenken! [afbeelding]


Gevalletje niet goed geschakeld lijkt mij eerder de clou ...

Althans dit zinnetje in z`n openingsbericht--

Sinds het voorval geen gekkigheid ongeveer 70km gereden zonder rare voorvallen.

En nu nog niet ? Nou `dan zou ik maar gewoon gaan rijden en normaal schakelen ,ipv van neuzelen over een versn bak of koppeling etc :+
 
Laatst bewerkt:
Wat ik nog niet geheel kan plaatsen is dat ik ondanks in de 6de versnelling reed, toch 2x kon schakelen. Past dit bij de versleten koppeling diagnose? Ik reed immers al een poosje in de versnelling toen de gekkigheid gebeurde.

wat mijn gok zou zijn wat er gebeurd is:

- je hebt de laatste keer naar 6 schakelen voor "de gekkigheid" gebeurde niet helemaal tot het eind geschakeld. De tandwielen hebben wel aangegrepen maar de schakelvork/schakelwals is niet 100% tot de aanslag van de versnelling gegaan.

- door een lastwissel of gewoon door toeval zijn de tandwielen iets terug uit aangrijping gelopen (ze werden niet 100% aangedrukt)

- op moment dat de vertanding zover 'naast elkaar' kwam te staan dat deze kon doorspringen is het tandwiel zijdelings uit de aangrijping gesprongen, en heeft de schakelvork een flinke duw gegeven

- de schakelwals stond nog niet helemaal in het stuk voor de 6, dus de schakelvork kon tijdens het uit de versnelling springen van de tandwielen de schakelwals terug duwen richting 5,4,3 etc.

- het ging blijkbaar met zo'n klap dat de schakelwals de 5 overgeslagen heeft en in de 4 terecht gekomen is.

Daarna kon je met de schakelpook weer 2x opschakelen en toen zat ie wel goed in de 6.
Mysterie opgelost??
 
Terug
Bovenaan Onderaan