BMW r1100 gs - zwieberend gevoel tijdens rijden

10 aug 2017
6
0

Hi!

Ben momenteel in czechie met de motor op vakantie. Reed op de snelweg en ineens leek het alsof Mn achterwiel los zat/zwabberde. Ben met 50 km/u heel voorzichtig naar camping gereden, maar voelde echt biet relaxt. Ik reis met (te)veel bepakking, maar ik denk jet gevoel te herkennen van een keer dat de cardan lagers versleten waren. Zou dit het geval zijn? of misschien Its anders?

Hoop dat iemand een idee heeft!

Grtjes

Joshua
 
BMW heeft achter geen wiellager maar twee cardanlagers. Wiel zit op de meemer van het cardan gebout.

Probeer zelf eerst eens de speling te vinden. Motor op de middenbok en wringen met het wiel. heb je speling verder zoeken. Laat iemand de achterrem intrappen en probeer het weer. Heb je nu nog speling dan zijn het de paraleverlagers. Is de speling weg dan is het het cardanlager.

Of je wiel zit los natuurlijk :)

benno
 
Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt voor alle suggesties!

Had de banden opgepompt en probleem bleef. Had gisteren wel harde zijwind en was wel erg zwaar beladen achterin. Heb dus nog even een rondje gereden zonder bepakking. Probleem bleef. Ook minder alcohol drinken gechecked (had idd kleine kater van dag ervoor O-) ), verhielp het probleem helaas ook niet. Heb m op de middenbok gezet en er lijkt geen speling in te zitten (ook niet wanneer k de rem compleet intrap) dus ben bang dat het de vering zou kunnen zijn. Ga morgen voorzichtig richting Oosterrijk om een BMW dealer te zoeken. Zondag = alles dicht. Bedankt voor alle tips!!
 
Controleer ook de ophang punten tussen subframe en versnellingsbak (net boven de voetsteunen). De alu ophang punten van de versnellingsbak zijn een bekend zwak punt bij deze BMWs.
 
Ben langs de dealer gegaan. Blijkbaar komt het door het gewicht achterop, harde zijwind en mn bandenspanning was te laag (ik had m opgepompt naar 2.8 bar, maar met zoveel achterop mocht 3.2). Weer wat geleerd...Iig heel erg bedankt voor het meedenken! Volgende keer laat ik mijn koelkast thuis... 8-)
 
Laatst bewerkt:
En wat is zwaar beladen? Met een duo heb je zomaar 80 kilo achterop en dat kan ook gewoon. Verkeerd beladen kan wel. Gewicht teveel naar achteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan